Urheilun turhat ihmepillerit MOT-dokumentti

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pahinta kuraa urheiluravinnemarkkinoilla ovat nämä proteiinipatukat. Sokeri/siirappikuorrutuksen sisään laitetaan hieman proteiinia ja se pötkylä maagisesti muuttuu "terveystuotteeksi". Toki markkinoilla on myös ravitsemuksellisesti laadukkaita patukoita mutta ne eivät tule koskaan saavuttamaan suosiota valtavirrassa korkean hinnan sekä huonomman maun ja suutuntuman vuoksi.

Pahinta kuraa urheiluravinnemarkkinoilla ovat nämä proteiinipatukat. Sokeri/siirappikuorrutuksen sisään laitetaan hieman proteiinia ja se pötkylä maagisesti muuttuu "terveystuotteeksi". Toki markkinoilla on myös ravitsemuksellisesti laadukkaita patukoita mutta ne eivät tule koskaan saavuttamaan suosiota valtavirrassa korkean hinnan sekä huonomman maun ja suutuntuman vuoksi.
Jos asiaa katsoo noin hölmösti niin joo. On tosin todella outoa, että snickers patukka ei herätä vastaavaa reaktiota, triggerinä tossa on sulle vain ja ainoastaan että prodepatukka on ns. lisäravinne. Jos Marsin ravintoarvot muutettaisiin terveellisemmäksi ja proteiinipitoisemmaksi, et sanoisi mitään koska se olisi edelleen ns. herkkupatukka.

Lisäravinne sanana triggeroi ihmisiä käsittämättömällä tavalla vaikka ne on ihan samaa tavaraa mitä ruoka, karkit sun muut, ne vain on tuon kategorian alla ja sehän ei saatana passaa. :D

Ei kannata katsoa asioita noin helvetin mustavalkoisesti ja varsinkaan kommentoida jos alunperin asenne on jo vinksallaan.

Ja sitten vähän huomiona, jos sä meinaat täällä alkaa paukuttaan tommoista agendaa ylipäätänsä, niin katoppa tonne ylös, mikäs banneri se siellä möllöttää. Se on sekunti kun loppuu se kirjoittelu jos täällä et vaivaudu kunnioittamaan edes vähää vertaa tätä sivustoa. Et sä tänne tule hyökkäämään edes välillisesti Pakkotoistoa vastaan, mä pidän siitä huolen, pysy lestissä. Kyllä täällä iloisesti ollaan hölöttämästä jostain toisesta firmasta, niin ne jotka ei nyt tätä mun viestiä osaa ottaa oikein, niin katsokaa kokonaiskuvaa miten tää menee.

Sori... en huomannut tuota banneria. :)
Ja se ei tarkoita etteikö voisi asioista keskustella, sitä on tehty aina ja mä en koskaan ole poistanut viestejä jotka kritisoi lisäravinteita, siitä tässä ei ole kyse. Mutta mulle tästä ei saa tulla selkeesti semmoista fiilistä, että mun olis järkevä kokonaan estää tämmöinen keskustelu. Mun pitää sivuston omistajana nähdä tämä ihan oikeutettuna keskusteluna yleisellä tasolla, eikä niin, että alkaa kääntymään pelkästään vastaan.

Tämä outo päätelmä kiertää edelleen jostain kumman syystä maailmassa. Eli jauhelihasta ei ole hyötyä jos aminohappoja on syöty tarpeeksi. Se ei tee jauhelihasta turhaa. Päivän makrot koostuu yksilötasolla kokonaisuudesta, jostain syystä tätä ei ymmärrä edes treenaava tyyppi, vaan luulee, että lisäravinteet otetaan aina kaiken päälle.

200g protiinimäärä / pv.

50g kanasta
50g kalasta
50g herasta
50g kananmunasta

Tadaa, mikä noista on turhaa?

Ja se hera otettiin aikana paikassa, jossa se oli kaikista paras vaihtoehto kaikille muille lähteille. Ja samalla edullisin. Mutta ei, koska tutkimus.
Itse kyllä ymmärrän asian eri lailla. Tässähän oli puhe lisäravinteista silloin kun normi ruuasta ON JO SAATU kaikki riittävä. Eli esimerkkiäsi käyttäen kana 50g, kala 50g, muna 50 g ja vaikka rahka 50g. Yhteensä 200g. Tarve täytetty. Turha siihen enää on päälle ottaa heraa 50g. Tätä näkee jatkuvasti kun juniorit vetää mahdottomasti protsku vanukkaita, juomia ja patukoita vaikka ruuasta on saatu kaikki riittävä. Protsku on totaalisen ylihypetetty asia. Ruokavaliot ovat vääristyneet sen takia. Esim rasvat puuttuvat todella monelta ruokavaliosta. Kuten kasvikset. Yhtä tärkeitä nekin ovat kokonaisuuden ja terveyden kannalta.

Lisäravinne sanana triggeroi ihmisiä käsittämättömällä tavalla vaikka...
Suomen lainsäädäntö ei tunne käsitystä "lisäravinne" mutta se tuntee käsitteen "ravintolisä", johon lukeutuvat mm. erilaiset tabletit, kapselit ja uutteet. Esim. proteiinijauheet ja -patukat ovat nykyisin tavanomaisia elintarvikkeita (käsite "erityisruokavaliovalmiste" poistettu laista).

Se on hyvä jos joku pystyy dieettaamaan ilman mitään ohi syömisiä. Optimaali tilanne. Mutta kun ei eletä täydellisessä maailmassa niin läheskään kaikki eivät voi jättää KAIKKIA herkkuja pois. On nähty monesti että liian suuri muutos kerralla elämäntapoihin ei ole toimiva tie. Homma kaatuu liikaan tiukkuuteen ja vituttaa koko terveys intoilu. Fiksumpi on sallia herkut yhtenä päivänä niin kovinkin herkkuperse on motivoitunut dieettaamaan muut päivät. Jos näkee ettei ihminen pysty 100% puhtaaseen ruokaan, silloin annetaan siimaa. Toinen vaihtoehto on jatkaa herkkuperseenä. Vaihtoehtoja on muitakin kuin on ja off.

Itse kyllä ymmärrän asian eri lailla. Tässähän oli puhe lisäravinteista silloin kun normi ruuasta ON JO SAATU kaikki riittävä. Eli esimerkkiäsi käyttäen kana 50g, kala 50g, muna 50 g ja vaikka rahka 50g. Yhteensä 200g. Tarve täytetty. Turha siihen enää on päälle ottaa heraa 50g. Tätä näkee jatkuvasti kun juniorit vetää mahdottomasti protsku vanukkaita, juomia ja patukoita vaikka ruuasta on saatu kaikki riittävä. Protsku on totaalisen ylihypetetty asia. Ruokavaliot ovat vääristyneet sen takia. Esim rasvat puuttuvat todella monelta ruokavaliosta. Kuten kasvikset. Yhtä tärkeitä nekin ovat kokonaisuuden ja terveyden kannalta.
Nyt menee jutut jo niin mausteiseksi ettei mitään. Toisessa ketjussa suorastaan kannustetaan vetämään pullaa ja pizzaa eikä niistä ole mitään haittaa. Mutta tässä ketjussa yllättäen onkin aivan turhaa vetää proteiinia yli muun ruokavalion. Anteeksi nyt, mutta alkaa meneen niin päättömäksi tää.

Ja se ei tarkoita etteikö voisi asioista keskustella, sitä on tehty aina ja mä en koskaan ole poistanut viestejä jotka kritisoi lisäravinteita, siitä tässä ei ole kyse. Mutta mulle tästä ei saa tulla selkeesti semmoista fiilistä, että mun olis järkevä kokonaan estää tämmöinen keskustelu. Mun pitää sivuston omistajana nähdä tämä ihan oikeutettuna keskusteluna yleisellä tasolla, eikä niin, että alkaa kääntymään pelkästään vastaan.
Juu ei mitään. Ja jos kuluttaja tietää, että proteiinipatukka on proteiinilla rikastettu karkkipatukka niin kaikki OK. Sitähän se on. :) Mun pointtina oli niiden harhaanjohtavamarkkinointi "terveystuotteina". Ja tämä ei tietenkään koske kaikkia firmoja.

Ruokavaliot ovat vääristyneet sen takia. Esim rasvat puuttuvat todella monelta ruokavaliosta. Kuten kasvikset. Yhtä tärkeitä nekin ovat kokonaisuuden ja terveyden kannalta.
Totta. Eihän se silloin ole extraa jos korvataan ateria. Jos minä haen makkaraperunat grilliltä tai ostan pizzaa eihän siihen nyt normi ateriaa päälle syödä😀 Ei oikein maha riitä. Kalorit eivät käytännössä edes nouse merkittävästi.
Siis proteiinipatukat vaikuttaa kokoisuuteen terveyden osalta, mutta noi teidän promoomat pizzat ja makkaraperunat toisessa ketjussa ei. Anteeksi nyt vain, mutta on äärimmäisen ristiriitaista nämä kaksi ketjua.

Mun pointtina oli niiden harhaanjohtavamarkkinointi "terveystuotteina". Ja tämä ei tietenkään koske kaikkia firmoja.
Taitaa tuo olla vuosien takaista touhua, en ole ole ite nähnyt enää tota terveysjuttua kuin korkeintaan vitamiineissa jne.

Siis proteiinipatukat vaikuttaa kokoisuuteen terveyden osalta, mutta noi teidän promoomat pizzat ja makkaraperunat toisessa ketjussa ei. Anteeksi nyt vain, mutta on äärimmäisen ristiriitaista nämä kaksi ketjua.
Ei ole noin mustavalkoista edelleenkään. Puhut kokonaisuudesta itsekin mutta samalla kumoat väitteesi. Hyvin ristiriitaista sinullakin. Jos protskun saanti ruuasta on riittävää, ei protskupatukka kaiken päälle tuo mitään hyötyä. Täyttä rahanhukkaa. Kokonaisuus ei muutu paremmaksi kun jotain lisätään yli tarpeen. Samoin se yksi pulla viikossa. Ei auta mitään, mutta ei myöskään pilaa mitää. + - 0 tässäkin vaikutus. Protskun jatkuva litkiminen on vain tapa johon puntti jannut ovat koukuttuneet. Eivät pysty edes kahta tuntia olemaan ilman protskua.

Ei ole noin mustavalkoista edelleenkään. Puhut kokonaisuudesta itsekin mutta samalla kumoat väitteesi. Hyvin ristiriitaista sinullakin. Jos protskun saanti ruuasta on riittävää, ei protskupatukka kaiken päälle tuo mitään hyötyä. Täyttä rahanhukkaa. Kokonaisuus ei muutu paremmaksi kun jotain lisätään yli tarpeen. Samoin se yksi pulla viikossa. Ei auta mitään, mutta ei myöskään pilaa mitää. + - 0 tässäkin vaikutus. Protskun jatkuva litkiminen on vain tapa johon puntti jannut ovat koukuttuneet. Eivät pysty edes kahta tuntia olemaan ilman protskua.
Ylimääräisen proteiinin muuttaminen rasvaksi on hieman monimutkaisempi asia kuin makkaraperunat, joiden rasva varastoidaan suoraan. Sä vertaat kahta täysin eri asiaa ja se on aivan sama miten katot, niin sapuskan korvaaminen makkaraperunoilla, on paljon huonompi vaihtoehto kuin syödä proteiinia yli tarpeen.

Anssi varmaan osaa solutasolla sanoa minkälainen prosessi kehossa on muuttaa proteiini rasvaksi hiilarin kautta.

Jos se ylimääräinen proteiini ehkäisee vaikka herkuttelua ja auttaa pitämään hoikkana, niin se on vaan hyvä asia. Esimerkiks jos vetää normi kalorien päälle proteiinivanukkaan sen sijaan että söis sokeri-rasva vanukkaan tai jäätelön. Proteiini on kuitenkin vähiten lihottavin makro, mikä ei terveillä ole haitaksi edes reippaasti vedettynä. Eli jos ylensyö jotain, niin prode järkevin🤔

2:40 kohdalta

View: https://www.youtube.com/watch?v=EImTxf9ZDVg&t=164s

Viimeksi muokattu:
Makroravinne lisäravinteista ei tartte edes keskustella. Ne on makroravinteita.

Kaikesta vähän eksoottisemmasta kannattaa tutkia onko hyötyä.

Ennen oli vain palautusjuoma. Nykyään on aamujuoma, ennen treeniä juoma, treeni juoma, palautusjuoma, iltajuoma. Ei ainakaan pitäisi olla lisäravinteista kehitys kiinni.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom