Unihäiriöt

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TPO-10
  • Aloitettu Aloitettu

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Olen käynyt n.3v salilla aina välillä "pikku" taukoja pidellyt. Nyt pidin kesällä 2,5kk. Aloitin sen jälkeen taas salin ja pikkasen väärällä taktiikalla.

Aloitin tekemään rankalla ohjelmalla jossa toistomäärät on lähes kaikissa liikkeissä siellä 15 paikkeilla. Kun on saatu 2x15 esim.olkapäille pystypunneruksessa niin sen jälkeen mentiin vielä tekemään olkapäille 2x15 pystypunnerus laitteessa. Sitten oli esim.ojentajille ja hauiksille supersarjoja. Jalat tehtiin vähän pienemmillä toistomäärillä, mutta "väärässä" järjestyksessä. Eli lihas kyllä väsytettiin loppuun saakka. Treenin kesto oli 50min ja seuraava sarja aloitettiin, kun hengitys oli tasaantunut.

Tein ohjelmaa 4vk putkeen 4krt viikossa ja treeniä saattoi olla myös peräkkäisinä päivinä ja tietenkin töiden jälkeen. Sen jälkeen alkoi unihäiriöt. Kunnon uneen en pääse ilman lääkkeitä (imovane nukahtamislääke) juuri lainkaan. Torkun tunnin pätkiä ja olen välillä aivan pirteä. Tuntuu, että pää on väsynyt, mutta joku muu ei. Vaikka nukun erittäin huonosti niin joudun silti valvomaan ilta 11-12, että saisin edes vähän sitä väsymyksen tunnetta. Muita oireita en ole huomannut.

Lääkkeellä nukun ihan hyvin sen 7-8 tuntia välillä heräämättä kertaakaan. Oireet on nyt jatkunut jo noin 3,5kk. Salilla en ole käynyt oireiden alkamisesta lähtien. Käyn uimassa ja kävelemessä yht.2krt viikossa. Syön ihan normaalia ruokaa 5 krt päivässä joka sisältää 2 lämmintä ruokaa.

Olen käynyt lääkärillä. Otettiin verikokeet mm.kilpirauhasen liika/vajaatoimita,tulehdusarvot, hemoglobiini ym. kokeita. Tulos oli ----> kaikki arvot hyvät. Seuraavaksi on unipatjakoe. Olen kysynyt lääkäriltä voisiko tämä olla jokin "ylirasitustila" , mutta ei ole oikein sanonut mitään siiheen.

Tilanne alkaa pikkuhiljaa vaivaamaan entistä enemmän tota pääkoppaa. Onko kellään muilla ollut vastaavaa ?? Voisko olla jotain hermoston ylirasitustilaa ??Voinko aloittaa taas salilla käymisen, mutta vähän järkevämmin ? Tässä taisi olla taas tyypillinen amatöörin virhe aloittaa salilla tauon jälkeen. Yrittää jotenkin ottaa kiinni 2,5 kk kestäneen tauon.

Nyt vähän mututuntumalla, mutta kuitenkin:

Kuulostaa pahasti samalta mikä mulla oli kolme kesää takaperin, en nukkunu käytännössä ollenkaan ja vähäki oli semmosta tosi hektistä hikistä ja semmosta. Ja ku heräs ni tuntu että ois voinu tapella maailmaa vastaan. En tiiä onko tuo sitten ylikuntoa tohtorin määrittelemänä, mutta kaikkeni kyllä yritin että pystyis nukkumaan taas. Ainoastaan se järkevin vaihtoehto jäi käyttämättä: treenauksen TUNTUVA vähennys. :D

Toki sitä vähentää päivän kaks viikosta reenejä ja lupaa ja vannoo että "kevyesti tänään" mutta eipä se paljoa auta, pahentaa vaan tilannetta. Parempi pitää viikon parin totaalitauko ja venytellä/hierotuttaa ja syyä ihan perkeleesti. Huippu neuvo minkä sain kaverilta, ja joka oikeasti toimi, on että pakota ittes heräämisrytmiin vaikka unirytmi on päin vittua. Herää joka aamu vaikka kasilta ja mene nukkumaan vasta kun oot väsyny. Ei sitä kauaa kehokaan jaksa tapella unta vastaan :)

Tsemppiä, paranet varmasti kun otat iisisti.

Edit: ja tämä tila kesti mullaki sen kaks kuukautta ku en tajunnu heti kerralla vähentää reeniä pois. Pitäs mennä parissa viikossa-kuukauessa ohi jos teet hommat oikein.

onko muuta ressiä? nukkumista ei kannata ajatella/ressata eli sitä saako unen vai ei. siitä voi tulla pikkuhiljaa noidankähä.

Ei pitäisi kyllä stressiä olla. Tai sitten en ainakaan itse tiedosta sitä. Teen töitä sen 35-40 tuntia viikossa.Ennen unihäiriöitä nukuin yleensä 22.30-06.30 eli sen 8h yössä. Nukahdin alle viidessä minuutissa.

Mutta kieltämättä nytten sitä alkaa jo ilta yhdeksältä seuraamaan kelloa ja miettimään, että jonkun ajan päästä pitäisi lähteä nukkumaan, mutta kun ei väsytä tippaakaan. Itse uskon kyllä vielä unettomuuden johtuvan jostain muusta, kun stressistä tai "noidankehästä". Täytyy ehdottomasti koittaa kyllä tota ChildInTime ehdottamaa heräämisrytmiä ja jättää nua nukahtamislääkkeet toistaiseksi pois.

Ton heräämis rytmin lisäksi vois kokeilemisen arvoinen juttu olla myös, että joka ilta teet vaikka tuntia ennen nukkumaan menoa samat manööverit. Eli alat valmistaa kehoa nukkumiseen. Sammuttelet valoja, syöt vaikka jotain, vaihdat yö tamineet päälle, alat lukemaan tai kuuntelet rauhallista musaa. Hiljalleen tällä tavalla keho alkaa tajuamaan, että nyt tämä tarkoittaa nukkumaan menemistä ja valvekeskus alkaa automaattisesti painumaan taka alalle. Jos pyöriminen sängyssä alkaa, etkä saa unta, sytytät lukulampun selailet jotain kirjaa ja kun olo taas rauhoittuu niin laitat simmut kiinni. Hetken aikaa kestää toi kehon opettaminen siihen, mutta kannattaa kokeilla.

Täällä kans viimeset 4kk painittu unettomuuden kanssa.

Kerran sain nukuttua kunnolla 17h kun valvoin ensin 36h putkeen.

Tässä pieni kokemus YLIKUNNOSTA.

Itse aloitin treenailemaan normi 4-jakoisella, perusruokavaliolla + palkkari. Ja treeniä buustaavalla juomalla(sisälti paljon piristävää =kofeiini,tauriini, C-vitamiini). Treenasin 4-jakoisen tyyliin ma,ti,to,pe ja joskus vkl lenkki.

Treenit olivat todella kovia! n.4kkn treenin jälkeen lonkat ja hauikset alkoivat olemaan aivan järkyttävän näköisiä, raskausarpien takia. Aloin treenaamaan kevyemmin, mutta jotenkin itseltä alkoi pikkuhiljaan yöunet kadota ja siinä sivussa oma mieli. Aluksi tajusin, että nykyäänhän jaksan paahtaa läpi koko päivän helposti 6h yöunilla. Olo oli pirteä, suorastaan lennokas, joka päivä.

N.6kk treenin jälkeen olo oli vielä entistäkin pirteämpi, joka päivä. Itse en huomannut mitään vakavaa asiassa ja ajattelin alkaa taas nostamaan treenin tasoa kovemmaksi, lisäsin vklppuun 2 suht pitkää lenkkiä omaan kuntooni nähden.

Mielessä tulvi joka päivä hirveästi ajatuksia mitä teen tänään ja treeneihin heittelin aina jotakin uutta kokeiltavaksi. Kaverit ihmettelivät, että mitä tää jätkä on vetäny, kun on noin lennossa ja pirteä on kokoajan. Tämän jälkeen opettajat huomasivat saman oppitunnilla, minut jopa poistettiin tunnilta häiriköintini vuoksi. (joka ei ole tapaistani)

Seuraavan päivänä koulussa tulikin terveydenhoitaja luokseni ja olin kuulemma selitellyt maasta taivaaseen kaikenmaailman paskaa(en itse tajunnut, mitä puhuin). Ambulanssi haki minut koulusta tarkastukseen, jossa minulle todettiin sekavuustila.

Osastolla 2vk ja kaikki taas reilassa, tässä siis pieni opetus mitä treenistä voi seurata. OTTAKAA nuoret treenaajat OPPIA! kokemus puhuu :rock:

Ja mites sitten nykyään, kaikki alkaa olemaan NORMAALIA. Nyt, kun ylikunnosta/sekavuustilasta on jotenkin edes toivuttu. Niin siis nyt, kun tapahtumasta joka kesti n.3vk on kulunut lähes puoli vuotta.

Tämän postauksen tarkoitus ei ole siis millään tavalla pelotella yhtään ketään, se että nukut viikon huonommin kuin yleensä. Ei välttämättä tarkoita vaipumista pikkuhiljalleen ylikunto tyyppiseen tilaan, se voi johtua pienestä ylirasituksesta. Kuuntelemalla KIRJAIMELLISESTI omaa kroppaa, tietää mihin pystyy ja mitä itselle tapahtuu. :)

Tsempit kaikille treeneihin!! :rock:

Kuulostaa turhankin tutulta tuo: pienillä yöunilla pirteä kuin peipponen ... :S

Ylikunnosta nyt tuskin on kyse ,salilla 3x viikossa ja siitäkin ollut enemmän tai vähemmän lepsuilua 2kk. :D

Ylikuntoa

ylikunnolta kuulostaa. Itellä ylikunnon ensimerkit alkavat juuri unettomuudella. Meitsillä meni koko vuosi ylikunnon kanssa, sitten vain pikkuhiljaa lisäsin treeniä. Yleensä helpottaa kun pitää pari kuukautta totaali lepoa. Ja sitten aloittaa matalalla volyymillä. Ja lisäksi harjoittelun lomassa kannattaa pitää totaali lepoa joka kolmas tai neljäs viikko ja lisäksi vuodessa 1-2 kuukautta lepoa. Tällä systeemillä ei ylikuntoa helposti tule.

Itse olen armeijan ohessa omaan pohjakuntooni nähden reenannut todella paljon. Tuossa marraskuun leirityksen jälkeen olen huomannut juurikin vastaavia oireita ja epäilen vahvasti ylikuntoa.

-unettomuutta
-sykkeet koholla lenkeillä
-ylivirkeä olo oleskellessa, mutta reeneissä havaittavissa hyytymistä

Olen muutaman viikon ajan treenaillut erittäin kevyesti, mutta lenkeillä sykkeet ovat edelleen koholla ja univaikeudet jatkuvat, myöskin ylivirkeys jatkuu. Tietynlaista tunnetta parempaan on joten taidan pitäytyä tässä, ehkä aikanaan menee ohi.

Pakkikselle poikkeuksena että olen kestävyyslajin urheilija, mutta eiköhän sama ylikunto päde tähänkin tapaukseen.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%
Ei toi ylikunto nyt välttämättä unettomuuteen liity. Varsinkin kun tredin aloittaja ei kait edes enää käy muuta kuin pari kertaa viikossa vähän jalottelemassa? Väittäisin kyllä unettomuuden johtuvan ihan muista tekijöistä.

näin offtopiccina:
Mulla on monesti ylikuntotila alkanut lähestyä, mutta keho menee siinä aina niin puolustuskyvyttömään tilaan, että tulen aina kipeäksi ennenkuin se ylikunto oikeasti napsahtaa. Siinä sitten pari viikkoa parantelen itseäni ja taas jatkuu.(mm. 07 vuonna oli parit angiinat ja flunssat jne. nyt taasen kun olen ymmärtänyt pitää kevyitä viikkoja jne. niin ei ole lähes vuoteen ollut mitään sairastelua)

Itse olen armeijan ohessa omaan pohjakuntooni nähden reenannut todella paljon. Tuossa marraskuun leirityksen jälkeen olen huomannut juurikin vastaavia oireita ja epäilen vahvasti ylikuntoa.

-unettomuutta
-sykkeet koholla lenkeillä
-ylivirkeä olo oleskellessa, mutta reeneissä havaittavissa hyytymistä

Olen muutaman viikon ajan treenaillut erittäin kevyesti, mutta lenkeillä sykkeet ovat edelleen koholla ja univaikeudet jatkuvat, myöskin ylivirkeys jatkuu. Tietynlaista tunnetta parempaan on joten taidan pitäytyä tässä, ehkä aikanaan menee ohi.

Pakkikselle poikkeuksena että olen kestävyyslajin urheilija, mutta eiköhän sama ylikunto päde tähänkin tapaukseen.

Kannattaa treenata kevyesti tai pitää jopa totaalilepoa vähän aikaa. Tunnustele fiilistä.

Jos kaikki muu treenin ulkopuolella on kunnossa, ei stressiä eikä masennusta niin kannattaa myös tarkastella leposykettä, kun käyt nukkumaan.

Muistan itse myös, kun oli pirteä olo, mutta treenistä ei meinannut tulla mitään ja oli todella tehotonta meininkiä.

Tsemppiä jatkoon!!

Unettomuus on itsellä näkynyt siten että pää olisi valmis jo nukahtamaan, mutta kun kuuntelee kehoa on syke koholla ja elimistö rauhaton eli toisinsanoen elimistö käy kierroksilla.

Hieman on menossa parempaan päin...

Suositut

Back
Ylös Bottom