Unihäiriöitä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jimbe
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Unihan on erittäin tärkeää. Erityisesti bodari tarvitsee kunnon yöunet.

Mulla onkin tässä muutama kerta ollu vaikeuksia saada unta, etenkin eilen se oli jotain ihan käsittämätöntä, nimittäin sain unen päästä kiini vasta joskus puol 5.

Se menee jotenkin tälläi: tuun salilta siinä joskus 6-7:n aikaan ja syön ruoan yleensä aina tunnin kotiin tulon jälkeen. Tämän jälkeen alkaa väsyttään aina. Yleensä väsy menee ohi siinä parin tunnin päästä jonka jälkeen olo kutakuinkin normaali. Syön vielä ennen nukkumaan menoa iltapalaa ja sitten iltapalasta joku tunti,kaks niin proteiinijuoma. Useimmiten ei ole vaikeaa saada unta mutta aina välillä tulee näitä vaikeuksia.

Mistähän tommonen voisi johtua siis? Päoväunet ei liity tähän asiaan. Onko muilla sama ongelma? Onko mitään vinkkejä tms?

Ite nukaahdan tosi hyvin iltaisin, mutta jos en saa unta, niin se johtuu yleensä siitä, etten ole ulkoillut riittävästi. Siis aerobinen liikunta varmaan vois auttaa.

:(

Auttaa en osaa mut mul on ollu jo muutama vuosi uniongelmia jotka ajoittain pahenee ihan hirveiks ja aiheuttaa kyl suoraan sanottuna hankaluuksia elämään ja mielenterveyteen...

Yks vuos meni niin et maksimissaan nukuin 6h ja yleensä sellaset 3-4h. Ja nekin usien pätkittäin. Ainoo keino nukkua yli 6h oli ottaa alkoholia vähän reippaammin mut se ei oo tervettä.
Yleensä valvoin aina johki 4-5 yöllä ja joskus meni parikin yötä putkeen valvoessa...

Viime kesänä olin 3-vuorotyössä ja se pahensi asiaa niin että pahimmillaan valvoin 5 vrk putkeen! Siinä ei oo kaukana seota ihan kokonaan :(

Lääkäriski oon käyny kohta 10 kertaa mut mitään ei oo osattu tehdä...Nukahtamislääkkeet ei auta sillä jos sattuisinkin nukahtaan ni herään tunnin kuluttua ja valvon taas...
Tenox (rauhoittava) auttaa paremmin mutta koitan välttää ylimääräisiä aineita.

Sen kyllä huomaa et palautuminen on melkein mahdotonta jos ylipäänsä pääsee salille tai lenkille. Yritän kuitenkin tehdä jotain jos vain pystyn.

Tällä hetkellä uni tulee helpommin mut jos joskus on pakko pitempään valvoo ni kierre syntyy heti.

Stressi ja masennus kuulemma vaikuttaa paljonkin mut musta tuntuu et nukun huonosti vaik kaikki ois hyvin...

lämmin suihku, kevyt venyttely, zma+gaba ennen nukkumaan menoa vois auttaa... tosin jos lekurille menee valittamaan nii ne vois määrätä jotain tärskyjä.. mulla oli joskus venäläisiä Imovaneja ja hyvin tuli:zzzz: tosin jos sä nukahdat vasta jokus aamuyöstä nii laita vaan kello soimaan ajoissa, kyllä siinä kovempikin äijä jossakin vaiheessa hyytyy.:thumbs:

Jooh, aika pahalta vaikuttaa tuo siulla Angelica :(
Mulla ei nyt siis tuo mikään ongelma ole, nukuttua saa hyvin kyllä kolme neljänneksen yhteensä ainakin, aina välillä vaan tulee tuollaisia ihmeellisiä periodeja.

Yksi asia mikä kanssa on aika olellista nukkumisen kannalta on että "valmistautuu" siihen nukkumiseen noin tuntia ennen eli ei rupee säätään jotain ihmeellistä fyysistä juttua keskellä yötä tai jotain mikä kohauttaa mieltä tms vaan hiljentyy katsomaan tv:tä vaikka.

Originally posted by Jimbe
Unihan on erittäin tärkeää. Erityisesti bodari tarvitsee kunnon yöunet.

Mulla onkin tässä muutama kerta ollu vaikeuksia saada unta, etenkin eilen se oli jotain ihan käsittämätöntä, nimittäin sain unen päästä kiini vasta joskus puol 5.

Se menee jotenkin tälläi: tuun salilta siinä joskus 6-7:n aikaan ja syön ruoan yleensä aina tunnin kotiin tulon jälkeen. Tämän jälkeen alkaa väsyttään aina. Yleensä väsy menee ohi siinä parin tunnin päästä jonka jälkeen olo kutakuinkin normaali. Syön vielä ennen nukkumaan menoa iltapalaa ja sitten iltapalasta joku tunti,kaks niin proteiinijuoma. Useimmiten ei ole vaikeaa saada unta mutta aina välillä tulee näitä vaikeuksia.

Mistähän tommonen voisi johtua siis? Päoväunet ei liity tähän asiaan. Onko muilla sama ongelma? Onko mitään vinkkejä tms?

Mulla oli ihan vastaavanlaisia ongelmia syksyllä. Kun tuli salilta 8 jälkeen illalla niin samantien alkoi väsyttään ihan vitusti, sitten se meni ohi ja 22-23 aikaan kun oli laittamassa nukkumaan niin ei puhettakaan et ois saanu unta. En oikein keksinyt muuta selitystä kuin säännöllisyys. Kun alkoi heräämään aamulla aikasin(06-06.30) vaikka väkisin niin kyl se ajan mittaan uni alko tuleen viim. 23. Ja kun muistais vielä viikonloppunakin tämän saman ettei vedä mitään ylipitkiä yöunia(11-12h) niin saa rytmin pidettyä tasaisena.
btw. Ei kai ole lääkitystä menossa sulla? :)

Re: Re: Unihäiriöitä

Originally posted by aabo
Mulla oli ihan vastaavanlaisia ongelmia syksyllä. Kun tuli salilta 8 jälkeen illalla niin samantien alkoi väsyttään ihan vitusti, sitten se meni ohi ja 22-23 aikaan kun oli laittamassa nukkumaan niin ei puhettakaan et ois saanu unta. En oikein keksinyt muuta selitystä kuin säännöllisyys. Kun alkoi heräämään aamulla aikasin(06-06.30) vaikka väkisin niin kyl se ajan mittaan uni alko tuleen viim. 23. Ja kun muistais vielä viikonloppunakin tämän saman ettei vedä mitään ylipitkiä yöunia(11-12h) niin saa rytmin pidettyä tasaisena.
btw. Ei kai ole lääkitystä menossa sulla? :)

Juu ei kyllä yhtään paskempi selitys toi säännöllisyys. Se voi olla että ainakun menee nukkuun vähän myöhempään (etenkin nyt kun oli toi loma) niin se tekee aina vähän damagee tolle unirytmille, ja sama juttu kun herää myöhään.

Ja tosta lääkekuurista, niin itse asiassa mulla on :) mutta en usko sen vaikuttavan koska ei ainakaan haittavaikutuksissa lue mitään moisesta.

Re: :(

Originally posted by Angelica-82
Ainoo keino nukkua yli 6h oli ottaa alkoholia vähän reippaammin mut se ei oo tervettä.

Eikös unet ole yleensä normaalia lyhyemmät kunnon läträyksen perään, koska REM-vaihe jää kokonaan pois. Itte en ainakaan koskaan ole ollut valot pimeänä yli kuutta tuntia.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jos teillä on uni ongelmia suosittelen ottamaan unettomat ry:hyn yhteyttä. Sieltä osaavat neuvoa eteenpäin, Suomessakaan ei olekuin muutama lääkäri joka on tutkinut/syventynyt unettomuuden hoitoon ja sen syihin. Tavallinen yleislääkäri tietää unettomuudesta ja sen hoidosta yhtä paljon kuin sika satelliitista! Yhteystietoja en ulkoa muista mutta Googleen hakusanalla unettomat ry, löytyy varmasti.

Re: Re: :(

Originally posted by Kilkenny
Eikös unet ole yleensä normaalia lyhyemmät kunnon läträyksen perään, koska REM-vaihe jää kokonaan pois. Itte en ainakaan koskaan ole ollut valot pimeänä yli kuutta tuntia.

Kyllähän se niin on et viina heikentää unenlaatua. Enkä sano että olisinkaan nukkunut hyvin. Ja en tarkoittanut sammumista vaan sitä et oli niin väsyny ja ylirento ( :rolleyes: ) että ei voinut muuta kun nukahtaa...
Kai se sit jännitän jotain niin helvetisti ja en vaan ees ite tajua mitä jne.

Ja Bannerille: totta! Lääkärit yleensä vaan lykkää purkin lääkettä käteen kummempia kyselemättä ja ei ees yritä puuttua syihin. Tai sit ne totee et onhan niitä jaksoja elämässä et huolet painaa ja sillon on ihan normaalia nukkua vähän huonommin...
:curs:

onko mitään keinoa saada itsensä uneen helpommin kuin ottamalla mitään pillereitä?
käyn salilla 3x viikossa ja salille meno vaatii sen yhteensä 30min+ pyöräilyä ulkona. muuten käyn aina silloin tällöin kun ehdin kävelemässä tai juoksemassa.
kuitenkin unta saan vasta 23.00-24.00 ja herätys on aamulla 7.00
olisi kiva edes joskus nukkua 9 tunnin yöunet :zzzz:

Re: Re: :(

Originally posted by Kilkenny

Sama juttu mulla, 4-5 tuntia on se mitä minä yleensä pystyn nukkumaan ja sitten on olevinaan jo niin pirteä olo...ryypiskelyn jälkeen siis, muuten kyllä nukkuis vaikka 10 tuntii joka yö...

Re: Re: Re: Unihäiriöitä

Originally posted by Jimbe
.

Ja tosta lääkekuurista, niin itse asiassa mulla on :) mutta en usko sen vaikuttavan koska ei ainakaan haittavaikutuksissa lue mitään moisesta.

Mulla ainakin kynnyskysymykseksi roinaamisessa muodostui unettomuus,aika yksilöllistä se kuitenkin on.

Re: Re: Re: Re: Unihäiriöitä

Originally posted by osku
Mulla ainakin kynnyskysymykseksi roinaamisessa muodostui unettomuus,aika yksilöllistä se kuitenkin on.

Heh, nyt en kyllä roinaa tarkottanut :) Vaan ihan lääkettä sen varsinaisessa merkityksessä.

Ja tuosta ylikunnosta niin en kyllä itse usko, koska kyllähän sen melkein treenistä huomaa ja tärkeintä niin mulla ei oo tulokset laskenu vaan nousee vaan.

Jos unettomuuden lisäksi on masennusta, ahdistusta, pelkotiloja tai muita neurooseja, terapia voi auttaa. Valitettavasti vain terapiasta saatava hyöty ilmenee monesti vasta monen vuoden jälkeen.

Terapia ei välttämättä maksa mitään, jos asiakkaalla todetaan olevan vakava masennus tms. Tällöin KELA tai kunta saattaa korvata ainakin osan hoidosta.

Ei, terapia ei ole hulluilla. Kynnys lähteä terapiaan on ehkä korkea, mutta jos uskoo, että siitä voisi olla hyötyä, kannattaa ehdottomasti kokeilla.

Hyvän terapeutin löytäminen onkin sitten jo toinen juttu.

Angelicalle: Kyllä tavallinen yleislääkärikin kyselee syitä unettomuuteen, multa se kysy painoa, kun oli määräämässä Tenoxia, jolla ei kuulemma ole sivuvaikutuksia..;) Kyllä unettomuuteenkin voi saada hoitoa joka toimii, tai ainakin mä sain. Mutta vähän täytyi aiheeseen tutustua, kirjasto on hyvä paikka aloittaa..

Suositut

Back
Ylös Bottom