uni... tarviin sitä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Prof
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Re: Re: uni... tarviin sitä

Originally posted by alumiini
Jos olet lukiossa, niin oletko kokeillut seuraavaa. Menet puoli tuntia aikaisemmin sänkyyn kuin mitä muuten menisit. Sammutat kaikki muut valot, paitsi lukulampun sängyn päädystä. Sitten menet sänkyyn makuulle ja alat lukemaan jotain koulukirjaa, jota lukiessa ei tarvitse ajatella. Tällaisia kirjoja ovat esim. historia, uskonto, biologia, maantieto sekä jossain määrin myös kemia ja fyssa.

Itselläni kyseinen keino toimii todella hyvin:kippis1: Valitettavasti nykyisessa koulussani ei ole noita aineita ja kirjat ovat sellaisia, että niitä lukiessa pitäisi ymmärtää sisältö, jolloin nukahtaminen vain vaikeutuu. Tosin matematiikan 1000-sivuinen kirja on osoittautunut melko käteväksi tavaksi nukahtaa...Pelkkä ajatuskin kyseisestä kirjasta :zzzz: :zzzz: :zzzz:

voih.. mullakaan ei ole iltalukiossa mitään noista aineista :)

Originally posted by Tomi
Melatoniinilla on hyvä aloittaa. Mulla ainakin toimi(i) loistavasti. Vaatii Suomessa reseptin.

Minkälaisella annostuksella olet ottanut? Entä mihin kellonaikaan tuo olisi paras nauttia jos menee nukkumaan vaikka klo 23?

Melatoniini on mullakin toiminut loistavasti! 2 kpl 3 mg:n pilleriä klo 20:00 niin tulee hyvät unet koko yöksi. Suosittelu annos 3mg ei toiminut mutta 6 mg toimi jo tosissaan. Lääkäri epäili ettei niistä olisi mitään hyötyä, mutta mulla ne on ainakin toimineet.

Nukahtamis lääkkeistä Normison 20mg kapselit ovat aika toimivia. Lääkärin mukaan nämä kyseiset lääkkeet eivät aiheuta aamuista vetämättömyyttä ja väsymystä. Kehui että jenkkiläiset matkustajakoneiden pilotit saavat käyttää lääkettä luvallisesti 7 h ennen lentoa, kunnon unien hankintaa.

Lääkkeitä kokeiltu Imovanea ja Zolpidemiä. Molemmat reseptillä. Imovane nukuttaa tunnissa ja vaikuttaa 8h. Zolpidem on lyhytkestosempi, mutta nukuttaa nopeammin.

Kumpikaan ei vie tajua jos ei yritä nukkua, mutta auttavat mukavasti unettomuuden hoitamisessa, esim vuorotyön aikana, kuten omassa tapauksessani.

mullakin niin etten saa yö unta tarpeeksi mutta äskenkin nukuin 5h päiväunet. viime yönä nukuin n. 8h. ihmeellistä :eek:

Originally posted by paddington
Minkälaisella annostuksella olet ottanut? Entä mihin kellonaikaan tuo olisi paras nauttia jos menee nukkumaan vaikka klo 23?
Kun tarvetta on ollut, niin oon ottanut klo 21 maissa yht 6 mg. Nukkumaan juuri tuossa 23 maissa mennessä, that is.

ZMA+GABA-kombo on todettu hyväksi ja toimivaksi. Siihenkin tosin voi kehittyä toleranssi.

Onko porukka käyttänyt Diapamia?

Kun tarvetta on ollut, niin oon ottanut klo 21 maissa yht 6 mg.

OK. Sain reseptin missä annostukseksi oli laitettu 1-2 x 1 mg. Ilmeisesti turhan pieni annos.

Myykö yo-apteekki vain tuota 1 mg versiota vai saako myös muilla vahvuuksilla?

Itselläni on ollut uniongelmia nyt n. 2 vuotta.
Monesti on mennyt kuukausia, että olen nukahtanut vasta 4:n aikoihin ja sitten nukkunut johonkin 7-8:aan.

Monesti on myös eletty useita päiviä putkeen 2:n tunnin unilla.

Sen olen huomannut, että jos on älytön stressi niin ei sitä unta oikein saa kuin nuijalla. Tai sen saa, mutta vasta ehkä 4:n aikoihin ja sitten se loppuukin 6:n aikoihin.

Mutta jos sinulla on prof ongelmana, ettet vain saa unta, mutta et silti mieti kovin paljoa sängyssä, niin voisin kuvitella (ainakin itselleni nykyään toimi, kun olen opin myös olemaan stressaamatta) että sinulle toimisi sellainen, kuin joku jo sanoikin :

"Lähe siitä liikenteeseen, ettet nuku siellä iltalukiossa Tai muutenkaan päivällä ollenkaan. Vaikka kuinka väsyttää, niin meet sitten vasta nukkumaan, kun aiot nukkua aamuun asti."

Eli teet itsestäsi niin väsyneen, että nukahdat tosiaan siinä 10:n aikaan. Tiedän kokemuksesta, että tämä toimii.
Kun elimistö todella on rasittunut, kyllä se uni sitten tulee vaikka mikä olis.

Ikävä puoli siinä on tietysti se, että elimistön täytyy tosiaan olla todella rasittunut, eli pieni unenpuute ei aina välttämättä auta, kuten ei minullakaan, joten melatoniini voi olla hyvävaihtoehto.
Itsekin kokeilin sitä, mutta ei se oikein toimi jos stressaa.
Se toimii jos on älyttömän väsynyt.

Unilääkkeitä kartan, ne tekevät unesta huonolaatuista "kemiallista" pöhnää.
Syvän unen määrä vähenee useimmilla lääkkeillä jopa 75% normaalista ja samoin REM-uni. Eli nukut sellaista kevyttä unta, kuin olisit sammunut. Ja lisäksi ne väsyttää vielä päivälläkin.

Kaikkein paras uni saavutetaan, kun mennään aina (tai lähes) aina samaan aikaan nukkumaan ja herätään tiettyyn aikaan.
Silloin unen laatu paranee ja lepäät paremmin.

Itse en ole vielä armeijaa käynyt, mutta armeijan käyneet voivat varmaan yhtyä tuohon edelliseen?

Originally posted by paddington
Myykö yo-apteekki vain tuota 1 mg versiota vai saako myös muilla vahvuuksilla?
Nää mun Melatoniinit on 3-milligrammaisia ja just noita YA:n itse valmistamia.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by rollerghost
Kaikkein paras uni saavutetaan, kun mennään aina (tai lähes) aina samaan aikaan nukkumaan ja herätään tiettyyn aikaan.Silloin unen laatu paranee ja lepäät paremmin.
Näin. Unirytmillä ja unihygienialla on todella merkitystä mun kokemuksen mukaan.

Itelläkin on niitä 3mg melatoniininappeja. Jo yksi toimii hienosti. Ei tosiaan ole mikään nuijanukutus, mutta auttaa kyllä selvästi.

Mun nukahtamisniksit ja mitkä sen estää:

* Älä istu tietokoneella puuhailemassa mitään ennen nukkumaanmenoa, on pääkoppa liian vilkkaalla ajovaihteella muuten nukkumaanmennessä. Sama pätee esim. jos joku saattaa vaikka pelata playstationia tai katsoa toimintaleffaa... :) Ei myöskään rokiteta musiikkia tms., vaan antaa ajukopalle aikaa vähän painaa jarrua automaattisesti ennen nukkumaanmenoa.

* Ei mitään kamalia hiilariaterioita illalla tai on levoton uni ja yöllä varmasti herää.

* Kuselle juuri ennen nukkumaanmenoa.

* Rauhallinen (=oikeaoppinen) venyttely ennen nukkumaanmenoa tekee mukavan levollisen tunteen

* Seksi auttaa nukahtamaan

* Jos on jotenkin epämukava olo, niin sammuttelee häiritseviä lamppuja huoneesta, tai vastaavasti sytyttää jos ei tykkää pilkkopimeässä nukkua. (Itselläni aina hämärä valaistus katossa olevasta vihreästä lampusta, pimeässä ei uni tule niin hyvin.)

* TARPEEKSI VIILEÄ! Kuumassa ei voi nukahtaa, viileässä sen sijaan nukkuu raukeasti. Eli sitä ikkunaa auki ym.

* Uni ei tule jalat jäässä, sanoo vanha kansa. Tämä on totta, sukat auttaa kummasti nukkuessa.

* Ulkoilma, huomaa aina lomalla jos pitemmän jakson ei ole lenkillä tai ulkona oikein ollenkaan vaan istuu päätteen ääressä tai toljottaa leffoja sisällä, alkaa unet olla katkonaisia. Eli vaikka koiran kanssa (tai naapurin mummon jos ei koiraa ole) rennosti tallustelemaan ja katselemaan maisemia, henkäilemään raikasta ilmaa. Nukuttaa kuin nuija.

- Mulla ainakin 110% varma tapa olla nukahtamatta, on ajatella jotain asiaa siinä sängyllä silmät kiinni, se on aivan sama mitä ajattelee, vaikka mukaviakin asioita tai asioita missä ei mitään mietittävää olisikaan - uni ei IKINÄ tule sekuntiakaan ennen, kuin pään saa "tyhjättyä", eli unohtaa kaikki ajatukset ja hengittää vaan silmät kiinni kuin puolikuollut. :)

Ite takavuosien ylikuntoaikoina(lähes aina/boxaus aikoina)
harrastin seuraavanlaista rentoutumista. Eli selällään rentona
ja 10 uloshengityksen aikana ohjataan alavatsasta "energiaa"
eri ruumiin osiin. Esim. vasen & oikea jalka,v & o käsi, alaselkä,
yläselkä, niska/pää. Eli rentoutetaan kroppa osa kerrallaan.
Jos ja kun tämä onnistuu pitäisi esim. jalan tuntua painavammalta
kun "normaalisti". Jokaisella uloshengityksella kyseinen ruumiinosa "painuu syvemmälle". Samalla hengitys rauhoittuu ja päässä ei pyöri turhia ajatuksia. En tidä kuullostaako toi ihan
Hasselhoffilta mut toimi/ii mulla.:thumbs:

Kuulovauriosta puheenollen...nukahtamislääkkeet tms. ei välttämättä auta. Otaksun että kuulovaurio on ns. tinnitus, eli korvat soi enemmän tai vähemmän.
On olemassa jotain laitteita,jotka tuottavat ääntä korvaan(kohinaa lähinnä), jotta soiminen peittyy. Lisäksi hypnoosilla, psyykenlääkkeillä yms. voi asiaan vaikuttaa. Joillakin toimii, joillain ei.
Itsellä korvat soineet lähes 7 vuotta, itse opettelin unohtamaan äänet. Nukuttaa hyvin. :)

Kiihkeä rakastelu ennen nukkumaan menoa auttaa unen kiinni saamisesta ja jos ei oo tyttöä sänkykaveriks ni vetäkää vaikka käteen.....jos ei nää auta ni nuijanukutus

Niin,eikös näitä saa vain ja ainoastaan YA:STA? Tänään hommasin reseptin.
Nää mun Melatoniinit on 3-milligrammaisia ja just noita YA:n itse valmistamia.

olenkin näköjään ainoa :lol2: pirteä nainen tällä palstalla :confused: voisko tolla "ylikunnolla olla mitään merkitystä kyseisessä vaivassa? oon treenannut nyt pari viikkoa vähän kovemmin (oli loma :D ) mulla oli ma ja ti suht kovat puntti treenit ja ke oli aerobinen. ke ja to välisenä yönä en nukkunut yhtään , aamulla 09,00 alko duuni ja nyt mä kirjotan tätä viestiä samoilla silmillä. olo on niinku väsyttää mutta ei sit kuitenkaan:confused:

Itellä vahvoja unilääkkeitä,mutta ei kannata käyttää vasta kun viimeisenä vaihtoehtona.Lääkäri kyllä määrää,jos muu ei auta tai tilanne vakava:mulla ollu 3 kertaa 2½-vuoden aikana viikon mittainen sairastuminen,jossa tunto,maku -ja hajuaisti hävinnyt lähes kokonaan.Neurologi arvellut tutkimusten jälkeen yksinkertaisesti unenpuutteeksi ja siitä seurannut välittäjäaineiden puutos.Tosin jonkinlainen harvinaisempi epilepsian muoto jäi vielä testaamatta aivosähkökäyrällä.Magneettikuvat otettiin eikä mitään vikaa löytynyt nupista ainakaan sitä kautta:)
Unettomuudella ei kannata siis pelleillä,sillä jossain vaiheessa tarpeeksi pitkään jatkuneessa unettomuudessa voi sairastua pahastikin.Hoida siis ongelma kuntoon!
Unilääkkeissä paljon huonoja puolia sivuvaikutusten takia.Useissa
lääkemerkeissä sanotaan riippuvuuden tulevan jo 2-viikon yhtäjaksoisen käytön jälkeen.Siksi niitä pitäisi käyttää vain jaksottaisesti.Itsellä toimii parhaiten,kun käytän kerran kuussa viikon verran unirytmin löytämiseksi.Mulle sopivin merkki tähän asti ollut stilnoct(en ole varma miten kirjoitetaan,mutta lääkäri tietää,kun sen noin sanoo)
Parempi tietty yrittää ensin muilla keinoin,jos tilanne ei vakava.
Toivottavasti saat taas nukkumatin kanssa hommat kuntoon.:zzzz:

Tampere-Lahti

Melaa mekkoon ja poskeen. Kumpikin auttaa.

Melatoniini vaatii tosiaan ressun, mutta sitä ei ole vaikea saada. Jos näyttää pandalta ja kertoo uniongelmista, niin ei se lekuri ala inttämään vastaan, vaikka olisikin skeptinen tropin tehon suhteen.

Mulla toi mela(toniini) auttaa unen saantiin, leuat alkaa venytellä spontaanisti tunnin parin sisään tabun ottamisesta. Mutta yhä herään aamuyöstä, pitänee kokeilla overdosea.. :D

Ns. oikeista unilääkkeistä on aika huonoja kokemuksia, joku Zopinox ei puolikkaana aiheuta kuin peltiämpärin maun suuhun, kokonainen alkaa jo vaikuttaa mutta ei se mitään kunnon unta ole.

Onneksi ei ole ikinä ollut vaikeuksia ton nukkumisen kanssa... aina on tullut hyvin uni... olis vittumaista jos ei sais nukuttua...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom