uni... tarviin sitä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Prof
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ikä
37
alkaa kärsivällisyys loppua :itku:

kun uni ei tule vaikka mitä tekee illalla... unta ei vaan tule ennen 1-4am... kattelin vähän searchilla ja huomasin, että en ole ainoa.

eli

-mitä lääkkeitä ootte käyttänyt...
-miten hyvin toiminu
-ootko jääny riippuvaiseksi
-paljonko on maksanu
-miten helposti saa
yms..

ku heräilee koulussa sen 6-8 tuntia ... sitten illalla nukkuu iltalukiossa... pakko löytää apu tähän...

oon koittanu hiilari pommeja illalla mutta ei mitään apua.

Mene ensin terveyskeskuslääkärille mittauttaan ruumiin toiminnot. Mikäli ei vikoja, psykologin juttusille.
Pitempään kärsiessä ota neurologin aika. Mittaavat sun käyrät nukkuessa.
Kyllä ne sulle oikeat lääkkeet keksii.

sama ongelma täälläkin. kuulovaurion johdosta ei pysty nukkumaan. mistäs hiilaripommista puhuit? ei kait se väsytä? mitenhän toimii.. tosiaan tohon nukahtamiseen olisi hyvä saada jotain niksejä (lähinnä lääkkeitä).

kuulemma unilääkkeet väsyttää pirusti vielä aamulla, eikä tee mieli nousta sängystä. toisena ongelmana ovat puhuneet että lopettaminen on vaikeaa.

kenelläkään faktaa?

Originally posted by nevahood
sama ongelma täälläkin. kuulovaurion johdosta ei pysty nukkumaan. mistäs hiilaripommista puhuit? ei kait se väsytä? mitenhän toimii.. tosiaan tohon nukahtamiseen olisi hyvä saada jotain niksejä (lähinnä lääkkeitä).

kuulemma unilääkkeet väsyttää pirusti vielä aamulla, eikä tee mieli nousta sängystä. toisena ongelmana ovat puhuneet että lopettaminen on vaikeaa.

kenelläkään faktaa?

On sellasia uni/nukahtamislääkkeitä jotka eivät enää väsytä aamulla vaan esim pitävät unen yhtäjaksaoisena jos on tapana heräillä yöllä. Nykylääkkeet on myös aikas turvallisia "koukkuun" jäämisen suhteen. Apteekista ja luontaistuotekaupoista saa luonnon nukahtamistuotteita mut tehosta en osaa sanoa,epäilen:rolleyes: Ei muuta kun lekurin juttusille....:piis:

Melatoniini on siitä mukava lääke, että se ei ole mikään kanttuvei-lääke, eikä aiheuta nukahtamista, jos ei oikeasti nukuta. Vuorokausirytmin se kylläkin tasaa, mistä on paljon etua esim silloin, jos joku yö (tai useampi) on mennyt vähän valvomisen puolelle, eikä uni meinaa tulla ajallaan. Melatoniini saa auttaa siis sellaisen luonnollisen unen saantia. Joskus tuossa keväällä, kun oli henkilökohtaisten syiden takia pari lähes unetonta yötä per viikko, kokeilin Melatoniinia ja totesin sen helvetin hyväksi mun tarpeisiin. Reseptin siis hain, tottakai. Nyt en ole kolmeen kuukauteen ottanut Melatoniinia kuin ihan satunnaisesti, ehkä kerran tai pari kuukaudessa.

Re: Re: uni... tarviin sitä

Originally posted by HooEee
Eikös hiilari Piristä iltasin.
"Hiilaripommi" aiheuttaa insuliinipiikin joka laskee verensokeria ja pistää sitä kautta väsyttämään.

Sithän voit yrittää auttaa nukkumista ihan ilman lääkkeitä ,eli kokeile näitä

-Treenaa aamupäivällä
-Vältä kahvia/teetä ja muita kofeiini pitoisia tuotteita
-Ota illalla ZMA ja Gaba
-Vältä ennen nukkumaan menoa tietokonetta ja televisiota
-Vahennä peittoa(saattaa olla liian kuuma)
-Venyttele ja käy pitkässä rentouttavassa suihkussa ennen nukkumista
-Hanki hyvä tyyny

tässä muutamia vinkkejä jotka auttoivat minua

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by Prof
alkaa kärsivällisyys loppua :itku:

ku heräilee koulussa sen 6-8 tuntia ... sitten illalla nukkuu iltalukiossa... pakko löytää apu tähän...

oon koittanu hiilari pommeja illalla mutta ei mitään apua.

Lähe siitä liikenteeseen, ettet nuku siellä iltalukiossa :) Tai muutenkaan päivällä ollenkaan. Vaikka kuinka väsyttää, niin meet sitten vasta nukkumaan, kun aiot nukkua aamuun asti. Mä en kyllä söis mitään isoja satseja ruokaa ennen nukkumaan menoa. Vaikka se raukeeks pistäiskin, niin ei mulla ainakaan tuu uni silmään, jos on ihan tukossa.

Originally posted by Pauln
Sithän voit yrittää auttaa nukkumista ihan ilman lääkkeitä ,eli kokeile näitä

-Treenaa aamupäivällä
-Vältä kahvia/teetä ja muita kofeiini pitoisia tuotteita
-Ota illalla ZMA ja Gaba
-Vältä ennen nukkumaan menoa tietokonetta ja televisiota
-Vahennä peittoa(saattaa olla liian kuuma)
-Venyttele ja käy pitkässä rentouttavassa suihkussa ennen nukkumista
-Hanki hyvä tyyny

tässä muutamia vinkkejä jotka auttoivat minua
Lisätään listaan seksi (ei kuitenkaan liian rajua sessiota), nyrkkikyllikki (kts. ed.) ja ns. pään tyhjentäminen. Itsellä ei uni tule, jos sängyssä miettii liiaksi asioita, esim. työasioita.

Re: Re: Re: uni... tarviin sitä

Originally posted by Jortsu
"Hiilaripommi" aiheuttaa insuliinipiikin joka laskee verensokeria ja pistää sitä kautta väsyttämään.

Saiskos (mikäli on) jotain linkkiä asiaan?
(oma google huutaa jo)

Minulle on "opetettu", että hiilari piristää ja proteiini ns. väsyttää. :eek:

Ps. ainakin mulla on selvä ero jos syön hiilaria tai proteiinia illalla. hiilarin kanssa nukahtaminen on vaikeampaa.

Re: Re: Re: Re: uni... tarviin sitä

Originally posted by HooEee
Saiskos (mikäli on) jotain linkkiä asiaan?
(oma google huutaa jo)

Minulle on "opetettu", että hiilari piristää ja proteiini ns. väsyttää. :eek:

Ps. ainakin mulla on selvä ero jos syön hiilaria tai proteiinia illalla. hiilarin kanssa nukahtaminen on vaikeampaa.
En tiedä tarvitseeko siihen mitään linkkiä kun kokeilet itse vetää tyhjään mahaan satsin nopeaa hiilaria jo odotat vaikutusta. Käsittääkseni tuo verensokerin laskeminen on ihan normaali reaktio, toisilla ihmisillä vaan on voimakkaampi. Missä ihmeessä opetetaan että proteiini väsyttää?

Originally posted by Prof
kun uni ei tule vaikka mitä tekee illalla... unta ei vaan tule ennen 1-4am... kattelin vähän searchilla ja huomasin, että en ole ainoa.

Jos olet lukiossa, niin oletko kokeillut seuraavaa. Menet puoli tuntia aikaisemmin sänkyyn kuin mitä muuten menisit. Sammutat kaikki muut valot, paitsi lukulampun sängyn päädystä. Sitten menet sänkyyn makuulle ja alat lukemaan jotain koulukirjaa, jota lukiessa ei tarvitse ajatella. Tällaisia kirjoja ovat esim. historia, uskonto, biologia, maantieto sekä jossain määrin myös kemia ja fyssa.

Itselläni kyseinen keino toimii todella hyvin:kippis1: Valitettavasti nykyisessa koulussani ei ole noita aineita ja kirjat ovat sellaisia, että niitä lukiessa pitäisi ymmärtää sisältö, jolloin nukahtaminen vain vaikeutuu. Tosin matematiikan 1000-sivuinen kirja on osoittautunut melko käteväksi tavaksi nukahtaa...Pelkkä ajatuskin kyseisestä kirjasta :zzzz: :zzzz: :zzzz:

Originally posted by gnut
Tätä ei kyllä kukaan usko mutta mä pidätän hengitystä, jos ei muuten meinaa uni tulla.

Joo varmasti uinahtaa jos jaksaa pidellä hengitystä siihen asti että pääsee kylmä pieru :david:

juuh ei oo helppoa toi nukkuminen :rolleyes:

ennen ku käy hakeen lääkkeitä kannattaa hoitaa seuraavat asiat kuntoon:
-herää aina aamulla samaan aikaan, vaikka unet jäiskin lyhyeks
-yrittää mennä aina samaan aikaan nukkumaan
-ei treenaa tms liian myöhään, taukoa ainakin se pari tuntia ennen nukkumaan menoa
-syksyllä yrittää saada tarpeeks valoa päivällä, esimerkiks valolampulla tai hengaamalla ulkona paljon

noh, nuokaan konstit ei aina/kaikille auta. omat nukahtamisvaikeudet alko jo ala-asteella, ja sillon oli kyl noi yllämainitut asiat kunnossa. lekuri ei yllättäen löytäny mitään vikaa, joten pari vuotta mentiin aika tunnelissa. yläasteella alko sit lintsaaminen ku aamulla nukutti.

nykyään nukahtamisvaikeudet ilmenee siten, että jos pukkaa stressiä tai unirytmiin tulee poikkeuksia vaikka viikonloppuna, ei uni enää tuu simmuun. valvomisesta voi sillon tulla useamman yön kierre, ja sen jälkeen ei enää paljoa naurata (armeijassa käyneet luultavasti tietää miltä tuntuu valvoa pari vuorokautta putkeen..)

ite oon käyttäny imovanea tai Zopinoxia jos tuntuu siltä et uni ei tuu. molemmat toimii erittäin hyvin, unenlaatua ne ei paranna mut nukahtaa helpommin, eli ne on nimenomaan nukahtamislääkkeitä. ite syön ehkä pari kertaa kuussa, just ton valvomiskierteen estämiseks. ennemmin valvon vähän ku syön noita joka päivä.

periaatteessa noihin voi jäädä koukkuun, eli liikaa ei saa popsia. lekuri sano että periaatteessa voi syödä pari kolme kertaa viikossa ilman mitään sivuvaikutuksia, ja jotkut syö joka viikko su, ma ja ti. tällön loppu viikko menee jo omalla painollaan.

tieteen kuvalehdessä oli pari vuotta sitten juttu unirytmeistä, ja pienellä osalla kaikista on vuorokauden pituus päin pyllyä. eli kroppa elääkin esimerkiksi 26 tunnin vuorokausirytmiä 24 tunnin sijasta. lottovoitto :rolleyes:

Itselläni on ollu monta vuotta ongelmia unensaannin kanssa.
Nykyään homma pysyy järjestyksessä joko siitä syystä, että keinot joita käytän toimii tai sitten oon oppinut nukahtamaan (?)

Oli tuskaa ku koulu aamuina oli nukahtanu joskus kolmen aikaan yöllä ja piti seittemältä herätä, joten kiinnitin asiaan huomiota ja homma parani valtavasti.

Kokeilin siis tämmösiä keinoja:
- Iltapalan syöminen n. 2h ennen nukkumaan menoa (eli ei nukkumaan heti syömisen jälkeen, en tiedä mikä merkitys tällä on mut se on jeesannu)

- Illalla eläminen hämärässä. Eli meillä on täällä kotona vain muutamat valot ja neki on aika pienitehoisia. Tämä jotenki orientoi kehon nukkumistilaan :)

-Kirjallisuuden lukeminen sängyssä. (tästä tais joku jo mainitakin)
Eli kun joku 15-30 min lukee, ni nukahtaa paremmin.

-Ressaavien asioiden hoitaminen jo alkuillasta pois mielenpäältä. Kun mulla tahto olla, että ei saanu unta, ku joku asia aina ressas, ni käsittelin sen jo päivemmällä pois alta ja päätin, et hoidan sen seuraavana päivänä. Näin hommat ei jääny kummittelemaan mieleen.

-Rentoutumisharjoitukset. Käytin n. 10 min aikaa rentoutuakseni, siis hengitysharjoituksia ja muita (nämä siis sängyssä just ennen ku aloittaa nukahtamisen)

-Yksinkertaisten asioiden ajatteleminen samalla kun koitaa saada unta. Jos ajattelen jotain työjuttuja ni voi heittää hyvästit unelle heti. Sen sijaan mietin, että miten parantaisin omaa harjoitusohjelmaa, tai kehittelen harjoitusohjelmia kavereilleni. Nämä ajatukset nukuttaa valtavasti.

-Sama rytmi, viikonloppuisinkin. Eli nykyään herään joka aamu seitsemältä ja laitan nukkumaan 10.30. Joilleki tuo ei passaa, mut mulla toimii hyvin, saan aamuisin kaikista eniten aikaan, ni oon aamuisin jo reilusti liikkeellä myös viikonloppuisin. (ja huom, tuossa tulee aika nukuttua, mutta eipä silti, mua ei väsytä koskaan, ei herätessä eikä muutenkaan. Ainoastaan kymppiuutisten aikaan alkaa nukuttaan, ku yritän pinnistelä niiden yli jotta kattoisin Tulosruudun!)

Tuossa oli joitaki mitä tuli heti äkkikseltään mieleen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom