Itselläni on ollu monta vuotta ongelmia unensaannin kanssa.
Nykyään homma pysyy järjestyksessä joko siitä syystä, että keinot joita käytän toimii tai sitten oon oppinut nukahtamaan (?)
Oli tuskaa ku koulu aamuina oli nukahtanu joskus kolmen aikaan yöllä ja piti seittemältä herätä, joten kiinnitin asiaan huomiota ja homma parani valtavasti.
Kokeilin siis tämmösiä keinoja:
- Iltapalan syöminen n. 2h ennen nukkumaan menoa (eli ei nukkumaan heti syömisen jälkeen, en tiedä mikä merkitys tällä on mut se on jeesannu)
- Illalla eläminen hämärässä. Eli meillä on täällä kotona vain muutamat valot ja neki on aika pienitehoisia. Tämä jotenki orientoi kehon nukkumistilaan
-Kirjallisuuden lukeminen sängyssä. (tästä tais joku jo mainitakin)
Eli kun joku 15-30 min lukee, ni nukahtaa paremmin.
-Ressaavien asioiden hoitaminen jo alkuillasta pois mielenpäältä. Kun mulla tahto olla, että ei saanu unta, ku joku asia aina ressas, ni käsittelin sen jo päivemmällä pois alta ja päätin, et hoidan sen seuraavana päivänä. Näin hommat ei jääny kummittelemaan mieleen.
-Rentoutumisharjoitukset. Käytin n. 10 min aikaa rentoutuakseni, siis hengitysharjoituksia ja muita (nämä siis sängyssä just ennen ku aloittaa nukahtamisen)
-Yksinkertaisten asioiden ajatteleminen samalla kun koitaa saada unta. Jos ajattelen jotain työjuttuja ni voi heittää hyvästit unelle heti. Sen sijaan mietin, että miten parantaisin omaa harjoitusohjelmaa, tai kehittelen harjoitusohjelmia kavereilleni. Nämä ajatukset nukuttaa valtavasti.
-Sama rytmi, viikonloppuisinkin. Eli nykyään herään joka aamu seitsemältä ja laitan nukkumaan 10.30. Joilleki tuo ei passaa, mut mulla toimii hyvin, saan aamuisin kaikista eniten aikaan, ni oon aamuisin jo reilusti liikkeellä myös viikonloppuisin. (ja huom, tuossa tulee aika nukuttua, mutta eipä silti, mua ei väsytä koskaan, ei herätessä eikä muutenkaan. Ainoastaan kymppiuutisten aikaan alkaa nukuttaan, ku yritän pinnistelä niiden yli jotta kattoisin Tulosruudun!)
Tuossa oli joitaki mitä tuli heti äkkikseltään mieleen.