Unettomuus

BFL2002 sanoi:
Tuleeko sulle Imovanesta kammottava olo tai paha maku suuhun seuraavana päivänä? Mitä luulet käyvän jos joskus lopetat ko. lääkkeen käytön, eikös se aiheuta jonkinlaisen riippuvuuden? Itsellänikin on välillä uni ongelmia, lähinnä nukahtaminen ja aamuyöllä unessa pysyminen ja kesken kaiken heräily mutta mitään lääkehoitoa en ole ajatellut, kerran olen muistaakseni Imovanen puolikkaan ottanut ja seuraavan päivän oli kissan k*sen maku suussa...

Ei tuu mitään makua suuhun.Lähden siitä että ihminen jolla on uni vaikeuksia on riippuvainen unilääkkeista siinä missä sokeritautinen on insuliinista.Uskoisin että jos lopetan käytön niin tilanne palaisi siihen mikä se oli ennen käytön alottamista,tai mistä sen tietää mutta eipä mua kiinnosta edes ottaa selvää koska tää nykyinen tilanne kelpaa mulle varsin mainiosti.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kai Nalo sanoi:
Baarikello sanoi:
Ok. Näinhän sen täytyy välttämättä olla, koska sinä niin...QUOTE]
Nyt kun se baarikellon ihana tyttöystävä päättää lähteä sen naapurin ankelon mukaan 10 avioliittovuoden jälkeen. Baarikelloa tietty vähän harmittaa. Ei se mitään, BK nostaa kaikkivoipana päänsä pystyyn ja päättää: "Minä aion miettiä tätä asiaa ainostaan 10ns joka kuudes viikko. Kyllä se siitä, kun sitä ei vaan mieti. Aion myös noudattaa sumerialaisen poppamiehen ns. "öljyhoitokorvausajattelumetodia" Aina kun se petturilumppu tulee mieleeni, ajattelen mielessäni auringossa paahtunutta neekeripoikaa levittämässä öljyä keholleni. Näin vältän sterrssssin, ja pysyn hyvänä ihmisenä. Tällä tavoin voi saavuttaa pysyvän tilan, jolloin naisongelmat eivät enää koskaan vaivaa. Sitä kutsutaan tietellisellä nimellä: Gaydipus homoussimus Näillä metodeilla pääsen myös taivaaseen, suoraan itse ison Jiin oikealle puolelle."
pss. ;)

Laitetaanpas kotipsykologiaa ruudulle aiheesta. Yllä oleva on tosiaan huumorilla kirjoitettu mutta tuossa on itselleni toimivan metodin ydin.

1) Ongelmien torjuminen taka-alalle
2) Vahva mukavien/harmittomien asioiden visualisointi (ei neekeripoikia minulle kiitos, tosin) ;)

Eli, jos ensin tulee ongelmia mieleen, visualisoin ne esim. helvetinmoisen samettiverhon taakse piiloon (ihan tosi!). Toinen jippo on pistää tosiaan petturilumpun tilalle vaikka kiltti naapurintyttö. Laittaa vaikka niiden naamat pelikorteille, ja vaihtelee mielessään hyvän kortin peittämään paskan kortin. Bonuksena kantsii varmaan tehdä toi vaihto tosielämässäkin sitten aamulla! :hyper:

Sitten alan visualisoimaan jotain mukavaa mutta tavanomaista (ei siis esim. mitään seksihurjastelua), minulla toimii esim. puutarhassa kävelyn visualisointi. Yritän mielessäni konkretisoida mahdollisimman tarkasti esim. suihkulähteitä, puita ja vihreää ruohoa, joskus voin sinne jonkun hyväkroppaisen babenkin pistää vaikka patsaana. ;)

Visualisoinnin lisäksi voi yrittää muitakin aisteja, esim. kuunnella lintujen laulua tai puron solinaa. Aivokapasiteetti menee tuon pyörittelyyn, ja sitten sitä helpommin nukahtaa.

Hiukka samaa ideaa oli tuossa "varpaiden lämmittelyssä".

Tämä on siis itsehypnoosia, tai NLP:tä (Neuro-Linguistic Programming) soveltava menetelmä, ei niin että itse niistä mitään tietäisin. Viisaammat kertokoot lisää.

Unihäiriöt ovat kyllä todentotta v-mäinen juttu. Itselläni tilanne on tällä hetkellä (ja ollut jo pitempään) aika hyvä, mutta puolentoista vuotta sitten eli keväällä 2003 nukuin jonkin aikaa (ehkä kuukauden) TODELLA huonosti. Joko en saanut unta iltaisin, tai sitten heräsin yöllä enkä enää nukahtanutkaan uudelleen jne. Tuossa oli kyllä takana stressaava vaihe yksityiselämässä, joten syytä ei tarvinnut sen kauempaa etsiä, mutta melkoisen ikävää aikaa se oli yhtä kaikki. Sinnittelin kuitenkin ilman mitään lääkkeitä, ja aikaa myöten tilanne sitten helpottikin.

Olen kyllä aina ollut (siis aikuisiällä) pikemminkin huono nukkumaan, herään helposti ja unensaanti voi senjälkeen olla vaikeaa, vaikkei mitään ihmeempää stressiäkään pelissä olisi.

Tällä hetkellä nukun siis suhteellisen hyvin, mutta jonkin verran ongelmia aiheuttaa ilta/yöaikaan painottuva työaika - esim. viikonloppureissuilla kumppanin/perheen/sukulaisten jne. luo sitä mielellään nukkuisi ja valvoisi suht samaan aikaan kuin toisetkin. Ja nukahtaminen klo 23-24 ei todentotta ole helppoa, kun normaalisti menen nukkumaan 3.30-4.00 välillä. Melatoniinia olen kerran kokeillut, mutta ainakaan sillä kertaa en ihmeempää vaikutusta huomannut.

Nostellaas ylös, vaikka en kotona unettomuudesta kärsikkään. Ongelmana on yölennot, automatkat (kyydissä), bussit, junat, tms kulkuneuvot, joissa pitää yrittää nukkua istuma-asennossa. Nukahtaminen ei vai onnistu, ja yleensä joutuu jättämään välistä yhden yön kokonaan nukkumatta. Ei onneksi kovin usein vaivaa tämä ongelma, mutta sitäkin rasittavampaa silloin kun ei saa nukuttua. Nyt on taas tulossa pari tälläistä yötä, ja mietin josko nukahtamislääkkeilla saisi unen päästä kiinni? Kenelläkään muulla samaa ongelmaa? Unilääkkeet ei houkuttele, mutta jotain apua on pakko keksiä. Kun edes jokusen tunnin saisi nukuttua, niin helpottaisi.

Ainakin oman kokemuksen mukaan nukahtamislääkkeistä on apua mutta kannattaa katsoa paljonko ko. lääkkeiden vaikutusaika on. Esim doxal voi vaikuttaa jopa 13 tuntia joten olo voi olla vielä herätessä tokkurainen.

Nukahtamislääkkeitä on nyt harkittava, kun ei meinaa uni tulla, ja väsyttää, pää hajoaa kun ei nuku. Miten paljon noi maksaa, miten saa ja onko sivuvaikutuksia? Pystyisikö joku vastaamaan nopeasti, en nyt ehdi selaamaan ketjua läpi :(

Taitavat olla reseptillä kaikki eli lääkärille mentävä valittamaan. Eivät mitään kauheen kalliita ole, toi aiemmin mainitsemani doxal on 8,70e purkki ja siinä taitaa olla joku 100kpl. Sivuvaikutuksia nyt ei merkittävästi taida olla, herätessä voi olla jonkun aikaa vähän toistaitonen olo mutta menee nopeesti ohi, mutta jano noista ainakin tulee

Nukahtamislääkkeitä on nyt harkittava, kun ei meinaa uni tulla, ja väsyttää, pää hajoaa kun ei nuku. Miten paljon noi maksaa, miten saa ja onko sivuvaikutuksia? Pystyisikö joku vastaamaan nopeasti, en nyt ehdi selaamaan ketjua läpi :(

Nukahtamislääkkeet kuten imavane ja stilnoct on halpoja ja niistä ei tule juurikaan sivuvaikutuksia.Lääkäriltä saa reseptin kun pyytää ja tarvittaessa vähän liiottelee ongelmaa.

Suositut

Back
Ylös Bottom