Unettomuus

Timba79 sanoi:
Ja kuten sanoit, puolikuntoisena ei siellä töissäkään saa välttämättä kun pahaa aikaseks ja on alttiina taparumille yms.

:rolleyes: Potkut rumille ihmisille. Varsinkin jos ottavat rumana olemisen tavaksi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hyviä kommentteja!

Minäkin uskon (tai ainakin omalla kohdallani ja monella ystävälläni on ollut niin), että stressi ja huolet ovat tehokkaimpia ja yleisimpiä unen häiritsijöitä. Olen viimeisimpien kokemusten perusteella tullut siihen johtopäätökseen, että jos olen jo vaikkapa tunnin pyörinyt ja pohtinut jotakin, niin eikun ylös, valot päälle ja kirjoittamaan asiasta. Sitä on kumminkin asiaa päässään jo vatvonut, niin kun sen laittaa paperille, saa asian yleensä tiiviiseen muotoon ja ehkä sille saa jonkunlaisen välietapin tai ratkaisun myös paperille laitettua samalla. Tämä yleensä helpottaa. On toiminut niin opiskelun kuin sydänsurujenkin suhteen tuo tapa. Toki siinä lyhentää sen yön unta yhteensä ainakin 2-3 tuntia, mutta entä sitten? Jos sillä voi pelastaa useamman yön unen, niin ei ole hukkaan mennyttä aikaa.

Toisaalta tuokin Hipan kommentti pisti miettimään. Entä jos ongelmana ei olekaan stressi ja unen saannin vaikeus? Entä jos tosiaan heräilee monta kertaa yössä ja jos uni on pinnallista, eikä tunne ollenkaan levänneeksi itseään aamulla? Mikä silloin avuksi?

Oma henk.koht. unirytmi on myös hyvä löytää. Onneksi olen nyt semmoisessa työssä, että on liukuva työaika (vaikka suositellaan, että tekisi ainakin osan työajasta ns. toimistotunteina, suunnilleen 8-17 välillä). Täten en ole pitkään aikaan edes yrittänyt taistella 6.30 ylös ja kasilta töihin. Nousen suosiolla vasta kasilta ja olen töissä siinä 9-9.30 paikkeilla. Tällöin työpäivä tietenkin jatkuu myöhempään kellonaikaan, mutta eipä haittaa, kun olen levänneempi ja siten varmasti tehokkaampi työläinen. Mulle sopii parhaiten tämä unirytmi, että suunnilleen klo:23 illalla pää tyynyyn, kasilta ylös. Koetan viikonloppuisinkin pitää kiinni tuosta rytmistä (paitsi jos lähden ratalle;)), enintään nukun jonnekin 8.30-9.00 paikkeille ja valvon enintään puoleen yöhön.

Viime viikko oli jälleen kerran itselläni hyvä osoitus unen merkityksestä myös reeneille (kun niistä on aina pakkiksella puhetta). Nukuin la/su välistä yötä lukuunottamatta joka yö semmoisen 8,5-9 tuntia, olin pirteänä ja skarppina joka päivä. Reenit sujuivat hienosti, virtaa piisasi loppuun asti, rauta tuntui yllättävän kevyeltä. :) Eilinen reeni meni kolmea liikettä (onneksi olivat kyykky, leuanveto ja penkkipunnerrus, ne tärkeimmät) lukuunottamatta surkeasti. Hirveää taistelemista ja räpisköintiä, kun oli vaan niin heikko olo, kuvotti ja olisin halunnut vaan äkkiä pois. Muitakin syitä oli kuin liian vähäinen uni (en ollut la ratalla, kun sitä kumminkin heti epäillään), mutta arvelen, että unen puutteella oli suuri merkitys.

uga sanoi:
Mitä saikkuun tulee, niin miten kukin parhaaksi katsoo.. parempi kai se on saikkua ottaa ennen kuin palaa loppuun, mutta kyllä itse vähän omituisena saikkuperusteena tuota pitäisin, jos joku tiimikaveri jäisi kotiin nukkumaan esim. viikoksi ja itse saisi sitten painaa ns. homona hommia.

Kyllä se saikku ehkä kuitenkin kannattaa ottaa, jos kärsii pitkään unettomuudesta. Siinä nimittäin saattaa riskeerata omaa terveyttään turhan paljon.

Eräs sukulainen kärsi 3 kk unettomuudesta, mutta sitkeänä marttyyrinä jaksoi
silti joka päivä laahustaa työpaikalleen. Sen jälkeen napsahti päässä (vakava masennus), eikä ole sen jälkeen tarvinnut enää töihin kiirehtiä. Yritti kyllä aloittaa työt uudelleen (8 kk:n sairasloman jälkeen), ennekuin lääkärin määrämä vuoden sairasloma päättyi, mutta kesti työtä about 3 kk --> uusi sairasloma.

Nykyään hän on sairaseläkkeellä jo 10. vuotta. Masennusta ei enää ole, mutta on viisaammaksi katsottu, ettei enää työntekoa yritä.

maxmussel sanoi:
Mulla toimii seuraavanlaiset asiat unensaantiin:

1) En stressaa. :D
Ei vaan ihan vakavasti, mä muutin ajatteluani tuohon koska totesin, ettei stressaamisesta ole mitään hyötyä. Se haaskaa energiaa, eikä siitä synny muuta kuin pahaa oloa. "Ketä hyödyttää, että mä nyt pähkäilen tätä asiaa?" Jos et keksi vastausta HETI, on kyseessä hyödytön ajatus. Seuraavaa peliin. Älä jää yhteen ajatukseen kiinni. Yksi asia hoidetaan kerrallaan, siinä järjestyksessä kuin ne on mahdollista hoitaa ("pystynkö juuri nyt tekemään tämän?" jos vastaus on ei, seuraavaa tehtävää peliin). Tulee päivisinkin tehtyä tehokkaammin ja lyhyemmässä ajassa kuin jos stressaa.

2) Jos ei unta tule, keskity varpaisiin.
Oikeesti. Ajattele, että varpaat lämpenevät kun ajattelet niitä. Keskity siihen ajatukseen, että verta virtaa varpaisiin ja lämmittää niitä. Ajattelet niitä niin kauan kunnes herätyskello soi. Käytännössä ajattelet niitä ehkä 10-15 min pahimmillaan ennen nukahtamista. Kuulostaa hölmölle, mutta so the f what? Jos se toimii, mitä väliä sillä on? Toiset laskee lampaita, mä lämmitän varpaita. :thumbs:

Kokeilkaa.
Pitkään uniongelmista kärsineenä olen miettinyt,mikä olisi stressaavien asioiden poistamiseksi tarpeeksi mieltä tyhjentävä ajatus.Kukkaniityt ei ole toiminut.Tarttee kokeilla:varpaat.....

No voihan v***u. Nyt alkoi sitten unettomuus vaivata muakin. Puolitoista viikkoa lyhyitä yöunia ja sängyssä pyörimistä.
Hassua on se, että nyt ei pitäisi olla mitään stressiäkään enää. Kaikki asiat on kunnossa mutta silti unettomuus vaivaa.
Mulla tosin on ollut saman aikaa flunssa päällä kun tuo unettomuus on vaivannut.
Tuskin siitä silti johtuu. Lepopulssi ihan normaali, eli tuskin ylikuntoakaan.
Olen tosin dietillä nyt neljättä viikkoa ja mietinkin että voisiko johtua siitä.
Tosin yöllä ei ole näläntunnetta eikä aamullakaan normaalia nälkäisempi olo.
Voisikohan matala hiilihydraattinen dietti aiheuttaa unettomuutta?
Perkele ennen mua vaivasi se että nukuin liian hyvin, eli joku 10 tuntia keskimäärin yössä. Ja pidempäänkin olisin nukkunut jos ei olisi ollut kelloa soimassa.
Nyt taas toisinpäin: illalla ei uni tule vaikka menisi mihin aikaan, ja kovastikkin väsyneenä nukkumaan. Aamulla taas herää aikaisin ja ei saa unta enää.
On pimennusverhot, korvatulpat jne.

Jos tryptofaanin vaikutus perustuu melatoniiniin, niin taidan pitäytyä melatoniinissa.

Edit: joka sekään ei ole mikään ihmelääke..

Vielä yksi univajeinen ilmoittautuu... Herää yöllä, ei saa unta ja kaupan päälle löytyy vielä painajaiset. Stressi varmaan syynä täälläkin, lääkärissä en ole unettomuuden takia käynyt. Tuntuu olevan aika kausiluontoista... :rolleyes:

Oon ite syönyt puolikkaan imovane kopion joka ilta viimeset 4kk ja uni ongelmat on hyvin pitkälti historiaa.Joskus jos oon ylikunnossa yms ja herään enkä saa unta niin katon kelloa ja jos on vielä esim 2h aikaa nukkua niin otan toisen puolikkaan.Tämä poika ei enää nukkumatin kanssa rupee neuvottelemaan.

uga sanoi:
Jos tryptofaanin vaikutus perustuu melatoniiniin, niin taidan pitäytyä melatoniinissa.

Edit: joka sekään ei ole mikään ihmelääke..

Joo onhan tota purkillinen kaapissa ja sinne taitaa jäädä kun en oo koskaan saanut siitä mitään havaittavaa vaikutusta.

Pitkän unilääkkeettömyysajanjakson (sisältäen myös kohtuullisen hyvät luomu-unet) jälkeen olen huomannut herääväni öisin taas lukuisia kertoja. En nouse vessaan, vaan heräilen usein ja jossain vaiheessa ei uni tule.

Päätin tänään ottaa taas kuurin Imovanea eli jonkun aikaa nukun paremmin ja lopetan taas sopivan ajan päästä.

Hippa sanoi:
huomannut herääväni öisin taas lukuisia kertoja. En nouse vessaan, vaan heräilen usein ja jossain vaiheessa ei uni tule.

Mulla oli tota samaa keväällä,harvinaisen vittumaista.

osku sanoi:
Oon ite syönyt puolikkaan imovane kopion joka ilta viimeset 4kk ja uni ongelmat on hyvin pitkälti historiaa.Joskus jos oon ylikunnossa yms ja herään enkä saa unta niin katon kelloa ja jos on vielä esim 2h aikaa nukkua niin otan toisen puolikkaan.Tämä poika ei enää nukkumatin kanssa rupee neuvottelemaan.

Tuleeko sulle Imovanesta kammottava olo tai paha maku suuhun seuraavana päivänä? Mitä luulet käyvän jos joskus lopetat ko. lääkkeen käytön, eikös se aiheuta jonkinlaisen riippuvuuden? Itsellänikin on välillä uni ongelmia, lähinnä nukahtaminen ja aamuyöllä unessa pysyminen ja kesken kaiken heräily mutta mitään lääkehoitoa en ole ajatellut, kerran olen muistaakseni Imovanen puolikkaan ottanut ja seuraavan päivän oli kissan k*sen maku suussa...

Hippa sanoi:
Unihäiriöt alkoi lukiossa, kun tuli jonkin asteen loppuunpalaminen. Ensiksi nukuttiin koko ajan ja joka paikassa ja sen jälkeen ei pysyny unessa yhtään. Katkonaista unta on kestänyt monta vuotta ja nyt on ollut kuvioissa useamman kuukauden se, ettei iltaisin tule uni millään.

Ainoa mikä auttaa on nukahtamislääke. Sitä en viiti aina käyttää, joten yritän selvitä. Katkonaiseen uneen olen jo niin tottunut, ettei se kauheasti elämää haittaa.

Unihäiriön ikävin puoli on se, että siinä kärsii muisti. Mitään en muista ja kaikki unohtuu, tärkeätkin asiat, jos ei heti tee tai laita kännyä muistuttamaan.

Viheliäinen vaiva :(

Neurologi sanoi kesällä tutkimuksissa, että kunhan saan säännöllisen duunin ni kyllä se siitä. Auttoi se säännöllinen duuni ekat 3 viikkoa, mut siihen jäi.

Illalla kun käy vetään 1,5 tunnin thainyrkkeily tms. treenit, ei tartte pyöriä sängyssä. Ei oo stressistä tietoakaan treenien jälkeen. Kunhan vaan pääsee aamulla ylös sängystä.

Siskolla oli tälläisiä vaivoja, eivät tunnu vaivaavan enää kun löysi poikaystävän.

screwdriver sanoi:
Voisikohan matala hiilihydraattinen dietti aiheuttaa unettomuutta?
Voisi. Vastikään oli asiasta jossain päin palstaa juttua, johon Opiskelija selosti asiasta. Söötsillä löytynee.

Mullakin ollut huonosti nukuttuja öitä viimeisen viikon ajan, monta kertaa yössä tulee herättyä tuskaiseen oloon. Dieetillä & stressillä lienee varmastikkin osuutta asiaan. Edes unilääkkeet ei ole auttaneet. Yöllä elimistö on ikäänkuin täydessä valmiudessa aloittaa kamppailu stressin aiheuttajia vastaan. Tekisi sen päiväsaikaan ja antaisi yöt nukkua.

iivili sanoi:
Voisi. Vastikään oli asiasta jossain päin palstaa juttua, johon Opiskelija selosti asiasta. Söötsillä löytynee.

Jos joku sattuu muistamaan kys. Threadin nimen niin olisin kiitollinen.
En prkl löytänyt söötsillä. Opiskelija kuitenkin oli kirjoittanut kiitettävän määrän posteja joista yritin etsiä oikeaa threadia :)

puuppa sanoi:
Illalla kun käy vetään 1,5 tunnin thainyrkkeily tms. treenit, ei tartte pyöriä sängyssä. Ei oo stressistä tietoakaan treenien jälkeen. Kunhan vaan pääsee aamulla ylös sängystä.

Siskolla oli tälläisiä vaivoja, eivät tunnu vaivaavan enää kun löysi poikaystävän.

Näin ehkä sulla, mutta on hyvin yleistä, että urheilusuorituksen jälkeen on virkeä olo ja monesti unihygieniassakin suositellaan iltaisten urheilusuoritusten välttämistä.

Itse ainakin olen jumpan jälkeen todella energinen.

Poikaystäväkin löytyy.

Toisaalta taas silloinhan voi ihan oikeasti puhua unihäiriöstä, jos ei unigygieniakaan auta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom