Unettomuus

Baarikello sanoi:
Ok. Näinhän sen täytyy välttämättä olla, koska sinä niin...QUOTE]

Baarkello taas keksii omiaan. Ihmisen aivot vaan nyt ovat sellaiset, että ne pyrkii käsittelemään ratkaisemattomia ongelmia riippumatta siitä, missä ihminen milläkin hetkellä on.

Esim.

Nyt kun se baarikellon ihana tyttöystävä päättää lähteä sen naapurin ankelon mukaan 10 avioliittovuoden jälkeen. Baarikelloa tietty vähän harmittaa. Ei se mitään, BK nostaa kaikkivoipana päänsä pystyyn ja päättää: "Minä aion miettiä tätä asiaa ainostaan 10ns joka kuudes viikko. Kyllä se siitä, kun sitä ei vaan mieti. Aion myös noudattaa sumerialaisen poppamiehen ns. "öljyhoitokorvausajattelumetodia" Aina kun se petturilumppu tulee mieleeni, ajattelen mielessäni auringossa paahtunutta neekeripoikaa levittämässä öljyä keholleni. Näin vältän sterrssssin, ja pysyn hyvänä ihmisenä. Tällä tavoin voi saavuttaa pysyvän tilan, jolloin naisongelmat eivät enää koskaan vaivaa. Sitä kutsutaan tietellisellä nimellä: Gaydipus homoussimus Näillä metodeilla pääsen myös taivaaseen, suoraan itse ison Jiin oikealle puolelle."

ps. Kun siihen joku kuitenkin tarttuu, sanottakoon, että em. oli hieman kärjistetysti kirjoitettu.

pss. ;)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
vvarpa sanoi:
Ei se ole mikään ratkaisu, että haistattaa kaikelle paskat ja lähtee kotiin nukkumaan. Minä en ainakaan voisi kuvitella jättäväni vaan kylmästi asioita hoitamatta. Ei ole kuule kovin pitkä uraputki sellainen..

eipä kyllä. eikä niitä asioita pidäkään sillätavalla hoitaa. kun on kerran saanut (vakinaisen) työn, jossa on vastuuta, josta pitää ja jonka avulla hoitaa vielä elämässä eteen tulevat rahahuoletkin, niin saa tänä päivänä olla tyytyväinen (vaikka kyseinen klise minua ärsyttääkin sanoa). on jo riittävän vittumaista kun on epävarmuutta töistä, jatkosta ei tietoa, tietyt velvoitteet painaa päälle - jotka saa vain työn mukanaan tuomalla rahalla hoidettua - mutta työn tuoma palkka ei ole kuitenkaan niin suuri että sillä hoitaisi kaikki tällaiset velvoitteet ja hyppelisi sen jälkeen lupiinipelloilla ylimääräisiä rahoja heitellen. tähän voisi joku sanoa moniakin (mielestään) hyviä ratkaisuja, kuten: lopeta työsi, etsi uusi, hoida asiasi niin että se raha varmasti riittää, jne... kaikille ne eivät vaan ole vaihtoehtoja. kotona voi olla tiettyjä velvoitteita jotka on hoidettava sillä vähälläkin rahalla, eikä ole näinollen mahdollista alkaa nuoreksi kapinalliseksi joka haistattaa ne paskat työpaikalle, ja alkaa kylmästi tuulta ja yhteiskuntaa uhmaten elelemään työkkärin tuella tietäen syvällä mielessään että varmasti lähikuukausina minulle tulee eteen vielä parempi työpaikka, ja jättää samalla ne velvoitteet hoitamatta - kun ei ole palkkaa millä ne hoitaisi. lisäksi, kun on jo koulutustaan vastaavassa paikassa töissä, jossa muuallakin samalla alalla palkat ovat samat vaikka työpaikkaa vaihtaisi, niin vaihtoehtoja ei ole monia. sieltä alepan kassaltakaan (anteeksi kaikki alepan kassalaiset) kun ei suurempaa palkkaa saa. toki voi tietty syyttää itseään kun ei ole lukenut aikoinaan enemmän.

jokainen on erilainen, ja hoitaa mielessään ongelmansa ja stressinsä - johtui se sitten mistä tahansa - eritavalla. niihin ei ole mitään kirjasta luettavissa olevia ratkaisuja, vaan jokaisen on itse päässään löydettävä se oikea tapa ratkaisuun. se nyt on sanomattakin selvää, että mikäli nämä ongelmat häiritsevät vielä unirytmiä, niin ne moninkertaistuvat. itselläni käsite ´univelka´ on erittäin tuttu. olen lukemattomat kerrat esimerkiksi nukahtanut silloiselle työpaikalleni, jossa vierellä huusi kaiutin 120 desibelillä. olen myöskin nukahtanut ravintolan ovella seisoessani (?! - toki nojasin siihen oveen selälläni), ja odotellessani ihmisiä tulevaksi. kieltämättä olo oli hiukan outo, kun heräsi siihen että asiakas kysyy: "missä on lähin pankkiautomaatti?". samaan aikaan tein toki toista työtä - ja ylitöitä niissäkin. pitkään tätä tahtia jatkaessani ja pakolla valvoessani, huomasin etten enää pystynytkään nukkumaan sitten kun sänkyyn pääsin - tai sitten heräsin pari tuntia nukkuneena enää pystymättä jatkamaan unia. minulle itselleni toivat kyllä unilääkkeet suurta helpotusta asiaan - on uskomattoman hienoa nukahtaa ja nukkua kunnolla - vvarpan sanoin :

vvarpa sanoi:
Aluksi oli ihan samat merkit kuin aikaisemminkin, eli ajatukset lähti kiertämään kehää ja pyöriminen sängyssä alkoi. N. puolen tunnin kuluttua rupesi olemaan sellanen outo sumeus päässä, ja sitten kello soikin ilmoittaakseen töihin lähdöstä :lol2:

vvarpa sanoi:
Tajutonta...En ihmettele, että näihin jää helposti koukkuun.

tästä en kyllä sitten olekaan samaa mieltä - toki voin ammentaa vain oman osani kokemuksista. en ole havainnut minkäänlaista riippuvuutta tuotteeseen. ja ei, en ole havainnut tarvetta käyttää niitä jatkuvasti. ja kyllä, asia juontaa juurensa jo useamman vuoden takaa, joten tiedän kyllä mistä puhun. joten en ainakaan ensi kädeltä teilaisi unilääkkeitä ´ensiratkaisuksi´ unen heikkoon saantiin. toki sanomattakin selvää, ettei niiden varassa voi koko elämäänsä olla, mutta sen unensaamattomuuden (johtui se sitten töistä, ihmissuhteista, tai siitä että ei saa pikkukakkosen juontajan saijan puhelinnumeroa millään) ensihoitoon ne ovat hyviä. mikäli on vielä samalla mahdollista saada normaalista elämänrymistä kiinni, kuten eteen tulevalla (sairas)lomalla, niin on (mielestäni - oman kokemukseni mukaan) erittäin hyvä ratkaisu laittaa oma sisäinen rytminsä muiden mukaan kohdalleen unilääkkeen avulla. joillekin riittää rytmin kohdalleen saaminen muutamana iltana unilääkkeen ottaminen, joillekin se kestää pidempään. mutta toki tietty järki päässä. jos se ei mene kohdalleen useamman illalla otetun lääkkeen jälkeen, niin sitten kannattaa pitää paussi, ja tarvittaessa valvoa se yö (ja tietty seuraava päivä), ja koettaa saada seuraavana iltana unesta kiinni normaalisti.

itse olen - todella pitkästä aikaa, ehkä jopa useamman vuoden ajalta - saanut normaalista elämänrytmistä kiinni, ja nukahdan hyvin illalla ihmisten aikoihin - ilman mitään apuja. huomaan jopa herääväni pirteänä ennen kellonsoittoa (kahdeksan tuntia nukkuneena), enkä edes haukottele pitkin päivää enää. ennen minulla ei suu pysynyt kiinni vaikka kuinka yritin (eikä se ihan kaikki johtunut ylitsevuotavasta höpötyksestäni). muistikin alkaa jo hiukan paranemaan, sekä jaksaa kiinnostua muiden ihmisten asioista, ei kulje pää sumussa koko aikaa.

no, eepos sikseen, pointti tuli (jo moneen kertaan kai) selville. tsemppiä vaan kaikille uniongelmaisille, kyllä sieltä on ulospääsykin. :)

Miten ZMA toimii?

Unettomuudesta sen verran, että se kuuluu niihin sairauksiin, joihin ei ole parannuskeinoa. On toki tekniikoita, jotka voi auttaa joitain ja joillain unettomuus menee ohi ajan myötä tai stressitekijän poistuttua. Mutta ne, joilla se vaan jatkuu on aika huono tilanne. Joillain ihmisillä ei auta edes tujuimmat unilääkkeet. Ja siinä on lääkäritkin ihan ulalla, kun ei tosiaan ole mitään mikä voisi auttaa.

Hippa sanoi:
Unettomuudesta sen verran, että se kuuluu niihin sairauksiin, joihin ei ole parannuskeinoa.

Onko unettomuus sairaus? Masennus, kipeä selkä tai astma ovat sairauksia, jotka voivat aiheuttaa unettomuutta.

Hippa sanoi:
On toki tekniikoita, jotka voi auttaa joitain ja joillain unettomuus menee ohi ajan myötä tai stressitekijän poistuttua. Mutta ne, joilla se vaan jatkuu on aika huono tilanne. Joillain ihmisillä ei auta edes tujuimmat unilääkkeet. Ja siinä on lääkäritkin ihan ulalla, kun ei tosiaan ole mitään mikä voisi auttaa.

Suorastaan legendaarisia ovat tapaukset, jossa hoidetaan itse itseään ja kävellään yleislääkärille vaatimaan unilääkereseptiä. Unettomuuden syitä kun tuntuu olevan aikamoisen monta ja selvittäminen voi vaatia hieman enemmän kuin käynnin lähimmässä terveyskeskuksessa. Puhumattakaan hoidosta, joka voi muuttua unettomuuden jatkuessa. Sen vuoksi en ihan heti lähde kyllä Vuoden Negatiivin suoraviivaiselle HIV-linjalle.

:jahas:

Baarikello sanoi:
Ajoin vain takaa sitä ajatusta, että jos ongelmana on stressistä/lipsumaan päässeestä unirytmistä johtuva unettomuus, niin tuli vain mieleen, että eikö kannattaisi hoitaa ne ennen pois ennen kuin alkaa vetämään pillereitä siihen oikean ongelman aiheuttamaan seuraukseen.

Ei kannata olla vetämättä pillereitä, jos ongelma on tuo unirytmin lipsuminen. Toisin kuin krooninen väsymys, viina tai uskonto, ne pillerit maksavat vain rahaa. Siis sitä, jota sinunkin tililläsi on ihan helvetisti ja jonka takia silloin aamulla täytyy herätä tiettyyn aikaan. Minulle riittää normaalistressillä yms. pari pilleriä viikossa sen rytmin takaisin päin siirtämiseen.

Siitä olen kuitenkin samaa mieltä, että jatkuvan lääkityksen aloittamista ja toleranssin kehittämistä (bentsoihin tai niiden kaltaisiin) kannattaa harkita useammin kuin kerran. Myös se on totta, että toimivien stressinhallintastrategioiden kehittäminen on tietyn tyyppisille ihmisille välttämätöntä, eivätkä unilääkkeet todellakaan ole sellainen.

protsku sanoi:
Eiks unilääkkeet ja rauhoittavat kuulu melkein samaan lääkeryhmään? Muistaakseni bentsoja ei pitäisi nappailla kuin korkeintaan pari viikkoa kerrallaan....
Unilääkkeet ja rauhoittavat eivät ole sama asia. Ja kaikki rauhoittavat eivät ole bentsoja jne.. Yleisesti ottaen kaikkien jotka kärsivät uniongelmista kannattaisi koittaa ennen nukahtamis-/unilääkkeitä melatoniinia. Lääkäriltä saat varmasti reseptin, jos tajuaa pyytää ja määräävät mieluummin kuin oikeita lääkkeitä.. Itselläni se toimii loistavasti, eikä "koukahtamisesta" ole pahemmin pelkoa..

Hippa sanoi:
Miten ZMA toimii?

En tierä, mutta netistä löysin seuraavanlaisia juttuja:

"ZMA is a synergistic combination of zinc, magnesium and vitamin B6, specifically designed to enhance muscle strength, endurance, healing and recovery from exercise. Taken before bedtime, ZMA promotes deeper, more restful sleep, which is when maximum healing, and muscle growth takes place. ZMA consists of a unique covalently-bound complex of zinc, magnesium and aspartic acid, which enables the magnesium and zinc to reach the bloodstream at the same time so that the desired synergistic effect can be obtained.

ZMA Promotes Restful, Restorative Sleep
ZMA has been developed to enhance recovery by improving sleep efficiency. ZMA is reported to effectively enhance sleep and is recommended to be taken 30-60 minutes before bedtime. Healing, anabolic hormone production and muscle growth are maximized during sleep, so quality sleep is extremely important to all of us."

Ja googlella löytyy lisää juttua ZMA:sta.

Itse tuota 30 min ennen nukkumaan menoa otan ja hyvin Z:ttaa. :zzzz:

Baarikello sanoi:
Onko unettomuus sairaus? Masennus, kipeä selkä tai astma ovat sairauksia, jotka voivat aiheuttaa unettomuutta.

Suorastaan legendaarisia ovat tapaukset, jossa hoidetaan itse itseään ja kävellään yleislääkärille vaatimaan unilääkereseptiä. Unettomuuden syitä kun tuntuu olevan aikamoisen monta ja selvittäminen voi vaatia hieman enemmän kuin käynnin lähimmässä terveyskeskuksessa. Puhumattakaan hoidosta, joka voi muuttua unettomuuden jatkuessa. Sen vuoksi en ihan heti lähde kyllä Vuoden Negatiivin suoraviivaiselle HIV-linjalle.

:jahas:

BK on asian ytimessä. Usein unettomuus on seuraus jostakin, kuten ihmiset ovat threadissakin kirjoittaneet stressistään.

Kumoan väitteen ettei ettei ihminen voisi muka vaikuttaa itseensä ja esim. unettomuuteen. Se vaatii vain ajattelun muuttamista, joka ei kyllä käy käden käänteessä.

Ensinnäkin uni-/nukahtamislääke on hyvä väliaikaisesti, mutta ikävä kyllä vain väliaikaisesti. Lähtisin mielummin pohtimaan mistä unettomuus johtuu.... Vaikkakin joihinkin sairauksiin tosiaankin kuuluu yhtenä oireena tyypillisesti unettomuus. esim. jos on fyysisiä kipuja. Väittäisin kuitenkin, että suurin osa johtunee seuraavasta "kehästä"..

Ihmisellä on stressiä, joka taas vaikuttaa ihmisen ajatteluun. Ihminen nyt vain on sellainen kelailija. Eli iltaisin ennen nukkumaanmenoa kelailet sängyssä asioita etkä saa unta. Huolet painaa, lisäksi ajattelet, että tulisi nyt uni, miksi se ei nyt tule, pakko saada unta.... Uni ei varmasti tule... Nämä tällaiset huoliajatukset nostaa ihmisen stressiä taasen ja tämä taas vaikuttaa ettet varmasti saa unta. Stressin tyypillisinen oire on ahdistus, joka voi tuntua kehossa ja tällaisina huoliajatuksina. Ahdistus on siis ihmisen luontainen reaktio, kun ihminen kokee stressiä/vaaraa ym.

Lähtisinkin monen kohdalla miettimään näitä huoliajatuksia ja niiden lisäksi tosiaan nukkumisympäristö, rytmi ym. ovat tekijöitä, jotka kannattaa ottaa huomioon. Toiset ovat vain herkempiä reagoimaan.

Välittömiä apukeinoja huolien katkaisemineen olisi esim. huomion muualle suuntaaminen. Ajatukset pitäisi saada katkaistua, huom. vaatii harjoittelua. Ehdottaisin esim. lukemista. Toiseksi huolet kannattaa suhteuttaa, ihmisellä on taipumus liioitella, suurennella ja nähdä asiat negatiivisemmin. Apu voisi olla, että kirjoittaa ne ylös ja jos kyse on tekemättömistä asioista laatii päivämäärät tai jos ne yleensä huolia töistä/ rahasta/parisuhteesta koettaa miettiä niiden mittasuhdetta elämässä...

Voisin kirjoittaa vaikka kuinka pitkään, koska aihe on osa työtäni, mutta toivottavasti tämä herätteli pohtimaan tai antamaan kommenttia. :thumbs:

Ja tosiaan tklääkärit eivät ole erikoistuneet näihin asioihin, että suosittelisin mielenterveyspuolen asiantuntijoiden puoleen kääntymistä jos vaiva pitkittyy tai vaikuttaa elämänlaatuun.

Koko ajan puhutaan täälläkin siitä, että kun iltaisin kelailee hirveästi ni on ihan luonnollista, ettei uni tule.

On sitä unettomuutta muistakin syistä ja samoin muita unihäiriöiden muotoja. Jos ongelma on heräily yöllä siihen ei ole syynä se, että kelailee ennen nukkumaanmenoa huoliaan. Jatkuva unen katkeaminen aiheuttaa myös monenmoista häiriötä elämässä ja jaksamisessa.

Itse olen lukenut jostain, ettei lukeminen ole välttämättä paras keino unen saamiseksi, koska lukeminen herättää ajatuksia, jolloin sitä voi sitten kelailla ennen nukkumaanmenoa niitä kirjan juttuja.

Mulla toimii seuraavanlaiset asiat unensaantiin:

1) En stressaa. :D
Ei vaan ihan vakavasti, mä muutin ajatteluani tuohon koska totesin, ettei stressaamisesta ole mitään hyötyä. Se haaskaa energiaa, eikä siitä synny muuta kuin pahaa oloa. "Ketä hyödyttää, että mä nyt pähkäilen tätä asiaa?" Jos et keksi vastausta HETI, on kyseessä hyödytön ajatus. Seuraavaa peliin. Älä jää yhteen ajatukseen kiinni. Yksi asia hoidetaan kerrallaan, siinä järjestyksessä kuin ne on mahdollista hoitaa ("pystynkö juuri nyt tekemään tämän?" jos vastaus on ei, seuraavaa tehtävää peliin). Tulee päivisinkin tehtyä tehokkaammin ja lyhyemmässä ajassa kuin jos stressaa.

2) Jos ei unta tule, keskity varpaisiin.
Oikeesti. Ajattele, että varpaat lämpenevät kun ajattelet niitä. Keskity siihen ajatukseen, että verta virtaa varpaisiin ja lämmittää niitä. Ajattelet niitä niin kauan kunnes herätyskello soi. Käytännössä ajattelet niitä ehkä 10-15 min pahimmillaan ennen nukahtamista. Kuulostaa hölmölle, mutta so the f what? Jos se toimii, mitä väliä sillä on? Toiset laskee lampaita, mä lämmitän varpaita. :thumbs:

Kokeilkaa.

Pari vuotta sitten kärsin unihäiriöistä nelisen kuukautta. Onneksi tuli kesäloma, joka katkaisi kierteen. Ensimmäiset päivät nukuin tyyliin viidestä aamuyöllä kahteentoista-kahteen päivällä, mutta aloin saada unta koko ajan aikaisemmin ja ongelmat olivat tiessään. Tämän jälkeen en oo vastavaa onneksi joutunut kokemaan. Parina yönä on ollut vaikeampi nukahtaa, mut oon yrittänyt sit miettiä, et mistä johtuu ja tehdä asialle jotain.

Tässä jotain, mitkä pitää paikkansa ainakin omalla kohdallani:
Jos on hirveen kiireinen päivä eikä päivän aikana ei ehdi miettimään asioita, tulee ne nukkumaanmennessä mieleen ja unensaanti viivästyy
Jos on paljon stressiä koulun tms kans, treenaaminen väsyttää lisää ja nukkumaanmennessä on liian väsynyt unensaantiin (kroppa ja pää ihan poikki eikä uni vaan millään tule)

Valmentaja kehoitti tekemään listan asioista, jotka aiheuttaa päänvaivaa ja silloin kun niille ei ehdi mitään tekemään (treenaamaan lähtiessä tai nukkumaanmennessä) laittaa sen lapun vaikka pöytälaatikkoon ja unohtaa ne asiat ja sit kun niille asioille voi jotain tehdä niin hoitaa ne pois päiväjärjestyksestä ja viivaa yli.

Ite kävin pari kertaa myös "uniterapiassa"... Makasin sellasessa hierovassa tuolissa ja kuuntelin jotain rauhallista musiikkia. Tääkin olis voinut toimia, mut jouduin aina tän "terapian" jälkeen polkemaan neljä km kotiin ja vaikka olis meinannut nukahtaa siihen tuoliin niin eipä siitä vaikutuksesta ollu mitään jäljellä kun pääsi kotiin.

Itellä toimii ihan hyvin se, et yrittää hoitaa kaikki asiat mahdollisimman pian pois päiväjärjestyksestä ja jos on stressiä niin keventää vähän liikuntaa.

Tän lisäks välttelen töitä, jotka alkaa 7:ltä aamulla. Mulla on sellanen unirytmi, et en saa millään unta ennen kymmentä, ellen oo ihan törkeen väsynyt ja ennen seitsemää herääminen tuottaa tuskaa.

Noista unilääkkeistä vielä sen verran, et ite käytin niitä kans jonkin verran eikä mulla oo niistä juuri mitään hyvää sanottavaa. Ihan hirvee olo aamulla, herääminen kesti varmaan pari tuntia ja suussa maistui :kakka: Ja kyllä oli taivaallinen olo, kun sit ensimmäisen kerran sain nukuttua normaalin yön. Olin muutaman kuukauden ollut ihan hysteerinen (suuttunut kaikesta ja pillahtanut itkuun ihan kummallisista asioista ja ollut lähes dementikko) ja sinä päivänä olin kuin aurinko :)

Kuulemma jostain saa ostettua sellaisia uniterapiakasetteja (tai cd-levyjä), joita voi kuunnella ennen nukkumaanmenoa, jos ylikierroksilla käyminen on ongelma.

Kyllä se stressi on aika suuri osatekijä tossa unen laadun heikkoudessa kuten täällä on jo todettukin. Itsellä oli stressiä työasioissa ihan riittävästi viime syksyllä. Oli hiton kiire töissä (se on normaalia ja siihen jo osaa suhtautua) mutta sitten oli sitä kaikenlaista selkäänpuukottamista ja paskanpuhumista yms. ja pinna vaan kiristy ja kiristy. Sitten tuli otettua viikonloppusia kuppia ja meni sitten pari kertaa rähisemiseksikin ja sitten vaimo sanoi että nyt lääkäriin mars mars. Ja työpsykologilla kävin muutaman kerran ja olin pari viikkoa huilissa (lue: saikkarilla) ja sai levätä ja miettiä asioita. Tämä psykologi sanoi, että jokasen on sitä "loppuun palamista" jossakin muodossa koettava jotta osaa lukea itsestään ne merkit ennenkuin taas ajautuu sinne. Vähän vastaava juttu kun ylikunto. Mulla ainakin autto tää saikkari ihan helvetin paljon, rupes pikkuhiljaa uni maittamaan ja sai ajatukset pois duunista. Sen jälkeen onkin osannut jo ottaa paljon "rennommin". Turha stressata asioista joille ei itse voi mitään ja jos oot töissä parhaas tehnyt ja silti ei kaikkia ehdi tekemään niin minkä sille voit yöllä miettimällä?? Täällä joku jo mainitsi että oma voivoi jos ei oo tarpeeks lukenut ja ei oo "hyvässä" ammatissa, no tuntuu että just näillä sitä stressiä on eniten, onneks mun työn tekeminen tai tekemättä jättäminen ei kovin monen muun työhön vaikuta, eli onneks oon vaan duunarin hommissa. Ihan kohtuuliksaa niistäkin saa ja eipä tartte ihan niinpaljon stressiä kantaa.

Mutta vakavasti ottaen, ehkä kannattas kuitenkin harkita sitä saikkaria jos tuntuu että ei nuku sitten millään, mun mielestä 1-2 vk saikkaria on ihan jees juttu jos sillä pystyy välttämään lääkkeiden käytön?!? Saattaa sitä vaikka katkasta jalkansa ja olla viikkoja sairaslomalla ja pakko siellä töissä on niiden muiden silloinkin pärjätä...ilman SINUA!!

vvarpa sanoi:
nyt n. 3kk 2-6 tunnin yöunia takana. Toivottavasti sais nyt katkastua tän. Stressikierre kun ei ainakaan helpota, kun unta ei saa. Mitens muut palstalaiset on selättäny uniongelmat?
Mites sitten aamulla, nukuttaako, saisitko herätyskellon soitua vielä helposti unta?

mie taas en o nukkunu ku 2-5 tunnin unia koko ikäni, enkä meinaa mitään lääkitystä hommailla. niin ja tuonkin verran nukun vain koiranunta.

Timba79 sanoi:
Kyllä se stressi on aika suuri osatekijä tossa unen laadun heikkoudessa kuten täällä on jo todettukin. Itsellä oli stressiä työasioissa ihan riittävästi viime syksyllä. Oli hiton kiire töissä (se on normaalia ja siihen jo osaa suhtautua) mutta sitten oli sitä kaikenlaista selkäänpuukottamista ja paskanpuhumista yms. ja pinna vaan kiristy ja kiristy. Sitten tuli otettua viikonloppusia kuppia ja meni sitten pari kertaa rähisemiseksikin ja sitten vaimo sanoi että nyt lääkäriin mars mars. Ja työpsykologilla kävin muutaman kerran ja olin pari viikkoa huilissa (lue: saikkarilla) ja sai levätä ja miettiä asioita. Tämä psykologi sanoi, että jokasen on sitä "loppuun palamista" jossakin muodossa koettava jotta osaa lukea itsestään ne merkit ennenkuin taas ajautuu sinne. Vähän vastaava juttu kun ylikunto. Mulla ainakin autto tää saikkari ihan helvetin paljon, rupes pikkuhiljaa uni maittamaan ja sai ajatukset pois duunista. Sen jälkeen onkin osannut jo ottaa paljon "rennommin". Turha stressata asioista joille ei itse voi mitään ja jos oot töissä parhaas tehnyt ja silti ei kaikkia ehdi tekemään niin minkä sille voit yöllä miettimällä?? Täällä joku jo mainitsi että oma voivoi jos ei oo tarpeeks lukenut ja ei oo "hyvässä" ammatissa, no tuntuu että just näillä sitä stressiä on eniten, onneks mun työn tekeminen tai tekemättä jättäminen ei kovin monen muun työhön vaikuta, eli onneks oon vaan duunarin hommissa. Ihan kohtuuliksaa niistäkin saa ja eipä tartte ihan niinpaljon stressiä kantaa.

Mutta vakavasti ottaen, ehkä kannattas kuitenkin harkita sitä saikkaria jos tuntuu että ei nuku sitten millään, mun mielestä 1-2 vk saikkaria on ihan jees juttu jos sillä pystyy välttämään lääkkeiden käytön?!? Saattaa sitä vaikka katkasta jalkansa ja olla viikkoja sairaslomalla ja pakko siellä töissä on niiden muiden silloinkin pärjätä...ilman SINUA!!

Tulipa tuossa mieleen että viitisen vuotta sitten otin sairaslomaa (tosin vain muutaman päivän) kun olin n. monta viikkoa nukkunut todella huonosti ja tuntui ettei kerta kaikkiaan jaksa tehdä töitä (ja varsinkin autolla ajaminen pelotti kun pitkä työmatka). Nuo muutamat päivätkin auttoivat, sain katkaistua unettomuuskierteen ja unirytmi normalisoitui.

Joten tuo sairaslomavaihtoehtokin kannattaa harkita. Turha sitä on marttyyrina olla ja virkeä työntekijä on paljon tehokkaampi kuin unettomuuden rampauttama.

Nitsku sanoi:
Tulipa tuossa mieleen että viitisen vuotta sitten otin sairaslomaa (tosin vain muutaman päivän) kun olin n. monta viikkoa nukkunut todella huonosti ja tuntui ettei kerta kaikkiaan jaksa tehdä töitä (ja varsinkin autolla ajaminen pelotti kun pitkä työmatka). Nuo muutamat päivätkin auttoivat, sain katkaistua unettomuuskierteen ja unirytmi normalisoitui.

Joten tuo sairaslomavaihtoehtokin kannattaa harkita. Turha sitä on marttyyrina olla ja virkeä työntekijä on paljon tehokkaampi kuin unettomuuden rampauttama.

Totta puhut ja mun mielestä kannattaa kokeilla ennen lääkkeitä. Lääkkeisiin jos jää koukkuun niin sitten voikin olla vaikeempi tie takaisin. Ja jos toi sairaslomailu ei tavaksi tuu niin mun mielestä voi ihan hyvällä omallatunnolla ottaa vähän jäähyä itelle. Oma terveys nyt kuitenkin on mulla se tärkein juttu. Ja kuten sanoit, puolikuntoisena ei siellä töissäkään saa välttämättä kun pahaa aikaseks ja on alttiina taparumille yms.

Timba79 sanoi:
Totta puhut ja mun mielestä kannattaa kokeilla ennen lääkkeitä. Lääkkeisiin jos jää koukkuun niin sitten voikin olla vaikeempi tie takaisin. Ja jos toi sairaslomailu ei tavaksi tuu niin mun mielestä voi ihan hyvällä omallatunnolla ottaa vähän jäähyä itelle. Oma terveys nyt kuitenkin on mulla se tärkein juttu. Ja kuten sanoit, puolikuntoisena ei siellä töissäkään saa välttämättä kun pahaa aikaseks ja on alttiina taparumille yms.

Yksi mitä voi kokeilla, jos duuni antaa myöten ja pomo ymmärtää, on liukuma. Itse ainakin nukun aamulla parhaiten. Toki osa jengistä töissä katsoo hieman kieroon kun lompsin duuniin kymmeneltä (normaali liukuma ei sitä sallisi), mutta minun työtehokkuuteni sillä on erittäin positiivinen vaikutus, eikä se vähennä tekemiäni tunteja. Aamupalaverit ovat myrkkyä, kun on pakko herätä aikaisin.

Lääkkeet (Zopinoxia kokeiltu) eivät itsellä juuri auttaneet, suussa vain maistui peltiämpäriltä pahemmin kuin ryssävodkan jälkeen.

Mitä saikkuun tulee, niin miten kukin parhaaksi katsoo.. parempi kai se on saikkua ottaa ennen kuin palaa loppuun, mutta kyllä itse vähän omituisena saikkuperusteena tuota pitäisin, jos joku tiimikaveri jäisi kotiin nukkumaan esim. viikoksi ja itse saisi sitten painaa ns. homona hommia.

Suositut

Back
Ylös Bottom