Unettomuus

Nonni..

nyt n. 3kk 2-6 tunnin yöunia takana. Pakko oli mennä lekuriin. Talviloma aikastu huhtikuulta ensi viikoks, ja käteen jäi 20kpl nukahtamislääkkeitä.

Toivottavasti sais nyt katkastua tän. Stressikierre kun ei ainakaan helpota, kun unta ei saa.

Mitens muut palstalaiset on selättäny uniongelmat?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joskus on uniongelmia, yleensä stressistä tai jostian paineista johtuvaa. Koulu, työ jne. Yleensä mulla menee ohi ihan itestään, tai kun saan "asiat hoidettua" niin unikin taas maistuu. Mitään varsinaista temppua en oo tähän keksiny. Ehkä gaba vois rentouttaa vähän ennen unia, mut en tiiä auttaako toi ihan konkreettisesti..

Unihäiriöt alkoi lukiossa, kun tuli jonkin asteen loppuunpalaminen. Ensiksi nukuttiin koko ajan ja joka paikassa ja sen jälkeen ei pysyny unessa yhtään. Katkonaista unta on kestänyt monta vuotta ja nyt on ollut kuvioissa useamman kuukauden se, ettei iltaisin tule uni millään.

Ainoa mikä auttaa on nukahtamislääke. Sitä en viiti aina käyttää, joten yritän selvitä. Katkonaiseen uneen olen jo niin tottunut, ettei se kauheasti elämää haittaa.

Unihäiriön ikävin puoli on se, että siinä kärsii muisti. Mitään en muista ja kaikki unohtuu, tärkeätkin asiat, jos ei heti tee tai laita kännyä muistuttamaan.

Viheliäinen vaiva :(

Neurologi sanoi kesällä tutkimuksissa, että kunhan saan säännöllisen duunin ni kyllä se siitä. Auttoi se säännöllinen duuni ekat 3 viikkoa, mut siihen jäi.

http://www.tohtori.fi/yleislaakari/81.html

Nämä uniongelmat kuulostavat harmittavan usein joko stressiperäisiltä tai sitten tältä "mä en saa unta yöllä, mutta täytyy tunnustaa, että nukun vkoloppuna 25 tuntia ja joka päivä ihmisten aikaan viiden tunnin torkut". Kumpaankaan ei varmaan kannata lääkettä ottaa. Ongelma vain siirtyy, tycker jag.

Juu, täällä kärsitään kanssa. Syynä on varmasti epävarma tulevaisuus duunien suhteen, koulusta valmistumisen venyminen ja dietti tohon päälle. Helvetti sentään, nytkin väsyttää ihan tolkuttomasti eikä hommista tule mitään, mutta päikkäreitä en ota. Illalla nukkumaan mennessä ei vaan uni tule (viime yönä ~3.00 nukkumaan ja 9.00 ylös :(). Tätä on jatkunut taas riittävän kauan, muutenkin nukkuminen on katkonaista. Vituttaa.

edit. Hippa: olen saman huomannut muistin kanssa. Kaikki on aina laitettava samantien kännykän kalenteriin ja muistutus päälle.

Baarikello sanoi:
http://www.tohtori.fi/yleislaakari/81.html

Nämä uniongelmat kuulostavat harmittavan usein joko stressiperäisiltä tai sitten tältä "mä en saa unta yöllä, mutta täytyy tunnustaa, että nukun vkoloppuna 25 tuntia ja joka päivä ihmisten aikaan viiden tunnin torkut". Kumpaankaan ei varmaan kannata lääkettä ottaa. Ongelma vain siirtyy, tycker jag.

Millä tavalla lähtisit sitten ratkaisemaan 3kk kestänyttä nukahtamisongelmaa? Siitä on kuule leikki kaukana. Tottakai lääkkeet ovat viimeinen vaihtoehto, ja ennen sitä kokeillaan ja olen kokeillut kaikki nämä muut ohjeet mitä netti ja kaikki paikat on pullollaan. Nyt on ainakin mulla sellanen tilanne, että jos tuo aikaistettu loma ei auta, niin lääkkeillä on kokeiltava ratkaisua. Lomallakin ainoa tavoite on päästä normaaliin 8h/yö uneen. Vaikka nukahtaminen venyisikin, niin silti 8h päästä ylös ja pikkuhiljaa yritetään nukahtaa tunti aikaisemmin. kunnes homma alkaa toimia.

Unettomuus vaan pahentaa stressikierrettä ja tekee elämästä suoranaista helvettiä. Kun kaikki muut vaihtoehdot on kokeiltu, niin ei se ongelma itsestäänkään ratkea. Päinvastoin. Lääkkeet ovat yksi vaihtoehto niitä vaan pitää käyttää harkiten/oikein.

Toivottamisti ensi yönä saan :zzzz: kuulaan

vvarpa sanoi:
Millä tavalla lähtisit sitten ratkaisemaan 3kk kestänyttä nukahtamisongelmaa? Siitä on kuule leikki kaukana. Tottakai lääkkeet ovat viimeinen vaihtoehto, ja ennen sitä kokeillaan ja olen kokeillut kaikki nämä muut ohjeet mitä netti ja kaikki paikat on pullollaan. Nyt on ainakin mulla sellanen tilanne, että jos tuo aikaistettu loma ei auta, niin lääkkeillä on kokeiltava ratkaisua. Lomallakin ainoa tavoite on päästä normaaliin 8h/yö uneen. Vaikka nukahtaminen venyisikin, niin silti 8h päästä ylös ja pikkuhiljaa yritetään nukahtaa tunti aikaisemmin. kunnes homma alkaa toimia.

Unettomuus vaan pahentaa stressikierrettä ja tekee elämästä suoranaista helvettiä. Kun kaikki muut vaihtoehdot on kokeiltu, niin ei se ongelma itsestäänkään ratkea. Päinvastoin. Lääkkeet ovat yksi vaihtoehto niitä vaan pitää käyttää harkiten/oikein.

Toivottamisti ensi yönä saan :zzzz: kuulaan
Täällä kans uniongelmaa. Stilnoct-nimistä nukahtamislääkettä otin välillä tarpeen vaatiessa, mutta ne loppu jo eikä ole tullut uusia haettua. Ja ongelmat vaan jatkuu. Stressistä johtuu kyllä ihan selkeesti.
Meinaa vaan alkaa tuntua siltä että tää paska tappaa mut hitaasti kiduttaen. Unta on turha yrittääkään ennen ku on niin väsynyt että silmät on ristissä ja puhe puuroa. Urheilu/ulkoilu ei auta, sitä teen kyllä.
Sit duunissa tai muualla sosiaalisessa kanssakäymisessä välillä on pinna niin tiukalla, että joutuu todellakin pidättelemään itseään ettei räjähtäisi. On välillä niin voimakkaita reaktioita että tuntuu ettei happee saa.
Tällä viikolla kyllä pakko hakee uudet lääkkeet tohon. :curs: :wall: :curs:

Täällä myös jo vuosia kestänyt unettomuus pahenee kokoajan, lääkkeillä nukuttu viimeiset 4kk.
Ja kun lääkkeitä on kotona niin tulee niitä käytettyä liian usein kun vaihtoehtoina on ,että pyörin sängyssä monta tuntia ja kelailen asioita tai otan unilääkettä,
ja toleranssi on moninkertainen verrattuna kun aloitin lääkkeiden käytön.
Aivot yrittävät kokoajan keksiä syitä miksi pitäisi ottaa lääkettä ja yleensä voittavat.
Syyt kyllä aikalailla selvillä oon aina tressannu ihan liikaa pienistäkin ongelmista ja asioista, mutta on myös joitakin asioita joita ei pysty muuttamaan vaikka kuinka haluaisi.
Unettomuus on tolella *ittumaista, itse olen ainakin tolella ärsyttä jos en ole saanut nukuttua ja treeneistä ei tule yhtään mitään samoin työ/opiskelu.

Ehkä hiukan turhaa mainita tästä, luultavasti tiedättekin jo, mutta nuo muisti- ja uniongelmat liittyvät siinä mielessä toisiinsa, että nukkuessa aivot "järjestävät" ajatuksia ja päivän tapahtumia. Ja kaipa se katkonainen uni alkaa lyhytkestoiseenkin muistiin vaikuttamaan, varsinkin jos on muistin kanssa välillä ongelmia muutenkin (kuten minulla :)). Saattaa olla höpöhöpö-juttua, mutta jotain tällaista jäi mieleen lukion psykologian tunneilta.

vvarpa sanoi:
Millä tavalla lähtisit sitten ratkaisemaan 3kk kestänyttä nukahtamisongelmaa? Siitä on kuule leikki kaukana.

Niin, en minä aio sinun ongelmaasi edes yrittää keksiä ratkaisua kahdesta syystä:

1. En ole lääkäri, vaan pelle.
2. En ole oikeasti edes olemassa.

Ajoin vain takaa sitä ajatusta, että jos ongelmana on stressistä/lipsumaan päässeestä unirytmistä johtuva unettomuus, niin tuli vain mieleen, että eikö kannattaisi hoitaa ne ennen pois ennen kuin alkaa vetämään pillereitä siihen oikean ongelman aiheuttamaan seuraukseen. Tulee mieleen vähän vastaava syy/seuraus-suhde, kun hoidetaan alkoholisteja irti viinasta uskonnon avulla; kun toinen ongelma poistuu, on jo uusi hommattuna riesaksi eli ollaan menty vain ojasta allikkoon. Jos se on liian pitkistä päiväunista kiinni, niin sitten uusimaan päivärutiinit. Jos pinna kiristyy, niin että yöt valvoo ja päivät puhaltaa savuja ulos päästä, niin kannattaisi hakea ehkä apua joltakin muulta kuin unilääkelääkäriltä, jotta saisi ne elämän lohduttomat tosiasiat tunnustettua itselleen. Sleep tight.:)

Mulla kanssa pahimmat uniongelmat on stressipohjaisia. Ei siihen auta kuin se että hoitaa stressaavat hommat pois, tavalla tai toisella.

MP-Lite sanoi:
Täällä kans uniongelmaa. Stilnoct-nimistä nukahtamislääkettä otin välillä tarpeen vaatiessa, mutta ne loppu jo eikä ole tullut uusia haettua. Ja ongelmat vaan jatkuu. Stressistä johtuu kyllä ihan selkeesti.
Meinaa vaan alkaa tuntua siltä että tää paska tappaa mut hitaasti kiduttaen. Unta on turha yrittääkään ennen ku on niin väsynyt että silmät on ristissä ja puhe puuroa. Urheilu/ulkoilu ei auta, sitä teen kyllä.
Sit duunissa tai muualla sosiaalisessa kanssakäymisessä välillä on pinna niin tiukalla, että joutuu todellakin pidättelemään itseään ettei räjähtäisi. On välillä niin voimakkaita reaktioita että tuntuu ettei happee saa.
Tällä viikolla kyllä pakko hakee uudet lääkkeet tohon. :curs: :wall: :curs:
Muuten kannattaa muistaa, että noi nukahtamilääkkeet ja ynnämuut rauhottavat, joita itte oon ottanu ennemmin nukahtamisonkkelmaan, aiheuttavat jälkivaivoina henkityksen hetkittäistä lamautumista tjs.joka tuntuu itsessään jo ahdistavalle!
Suosittelisin kaikkia unettomuudesta kärsiviä menemään lääkärille ja kysyä muuta vaihtoehtoa kuin lääkitystä esim. pieni sairasloma jolla saa ehkä stressaavat asiat hoidettua kuntoon.
Tahi jos se ei auta, kokeilkaa joogaa, tai hypnoositerapiaa...

Baarikello sanoi:
Ajoin vain takaa sitä ajatusta, että jos ongelmana on stressistä/lipsumaan päässeestä unirytmistä johtuva unettomuus, niin tuli vain mieleen, että eikö kannattaisi hoitaa ne ennen pois ennen kuin alkaa vetämään pillereitä siihen oikean ongelman aiheuttamaan seuraukseen. Tulee mieleen vähän vastaava syy/seuraus-suhde, kun hoidetaan alkoholisteja irti viinasta uskonnon avulla; kun toinen ongelma poistuu, on jo uusi hommattuna riesaksi eli ollaan menty vain ojasta allikkoon. Jos se on liian pitkistä päiväunista kiinni, niin sitten uusimaan päivärutiinit. Jos pinna kiristyy, niin että yöt valvoo ja päivät puhaltaa savuja ulos päästä, niin kannattaisi hakea ehkä apua joltakin muulta kuin unilääkelääkäriltä, jotta saisi ne elämän lohduttomat tosiasiat tunnustettua itselleen. Sleep tight.:)

Eli jos duuni stressaa eikä uutta duunia löydy pitäisikö siis ottaa pitkä sairasloma vai lopettaa duuni kokonaan ja ruveta työttömäksi?

Sun alkuperäinen pointti on fiksu, mutta aika usein unettomuus on ihan sitä itseään eli syynä ei ole se, että nukkuu päivisin.

Jos unettomuus johtuu stressistä siihen on aika vaikea tehdä mitään ilman radikaaleja elämäntapamuutoksia ja joskus ne on aika mahdottomia (esim. duunin vaihtaminen).

Nimim. Heräsin yöllä n+1 kertaa ja jokaisella kerralla oli vaikea nukahtaa

Hippa sanoi:
Eli jos duuni stressaa eikä uutta duunia löydy pitäisikö siis ottaa pitkä sairasloma vai lopettaa duuni kokonaan ja ruveta työttömäksi?

Niin, ja vaihtoehtoisesti voi miettiä asioita meren rannalla haulikon kanssa ja päätyä hieman toiseen ratkaisumalliin. :david: Eihän sitä nyt älyä tarvitse nurkkaan heittää, kun elämän tosiasioita miettii. Varsinkin kun se stressi johtuu siitä, että sitä älyä on jo käytetty huomattavasti mahdollista kapasiteettia vähemmän. Paljon on asioita, joita ei voi muuttaa, mutta niihin voi asennoitua aivan toisella lailla. Esim. jos on paskassa duunissa eikä parempaakaan vaihtoehtoa ole, niin tunnustaa asioiden olevan niin eikä tappele mielessään niitä vastaan öitä ja päiviä. Joillakin tuo tunnustaminen ja sen omaksuminen vaatii 10 sekuntia, joillakin useita vuosia ja yhtä useita kallonkutistajia.

Hippa sanoi:
Sun alkuperäinen pointti on fiksu, mutta aika usein unettomuus on ihan sitä itseään eli syynä ei ole se, että nukkuu päivisin.

Ja kun unettomuus on ihan sitä itseään, niin se johtuu......?

Hippa sanoi:
Jos unettomuus johtuu stressistä siihen on aika vaikea tehdä mitään ilman radikaaleja elämäntapamuutoksia ja joskus ne on aika mahdottomia (esim. duunin vaihtaminen).

Niin, muutokseen pitää tehdä ne toimenpiteet, mitä se vaatii. Jos stressi poistuu, niin väliäkö sillä, kuinka radikaaleja ovat, koska joka tapauksessa vastaavat muutokset joutuu tekemään jossakin vaiheessa.

Esim. jos on paskassa duunissa eikä parempaakaan vaihtoehtoa ole, niin tunnustaa asioiden olevan niin eikä tappele mielessään niitä vastaan öitä ja päiviä. Joillakin tuo tunnustaminen ja sen omaksuminen vaatii 10 sekuntia, joillakin useita vuosia ja yhtä useita kallonkutistajia.

No sulla on kyylä BK vähän omituinen käsitys stresistä ja siihen liittyvistä syistä. Esim. itselläni on aivan loistava työ. Työn luonne on vaan sellainen, että se vaatii hyvin paljon laskemista, suunnittelua, ja ongelmienratkomista. Lisäksi monen muun ihmisen työ on kiinni niistä päätöksistä joita minä teen. Ei se ole mikään ratkaisu, että haistattaa kaikelle paskat ja lähtee kotiin nukkumaan. Minä en ainakaan voisi kuvitella jättäväni vaan kylmästi asioita hoitamatta. Ei ole kuule kovin pitkä uraputki sellainen.

No, niin kauan kun ei ole ongelmia, eivät ne tule mukana kotiin. Silloin kun on kiire ja ongelmia, ja sitä jatkuu pitkään niin ihminen stressaantuu. Työt ja ne ratkaisemattomat ongelmat tulee väkisin mieleen, kun rauhottuu sänkyyn ja yrittää nukkua. Tämä johtaa helposti nukahtamisvaikeuksiin. Tästä se kierre lähtee helposti liikkeelle. Ongelmia pitkään-->stressi-->väsyminen-->lisää ongelmia-->lisää stressiä-->nukahtamisongelmia-->lisää väsymistä ja stressiä.

ok, mut nyt elämäni ensimmäisen unilääkkeen vaikutuksista:

klo oli n. 21:40. Päässä sellainen olo, että ei toivoakaan menna nukkumaan tai saada unta. Heitin sitten pikkupikku tabun huuleen ja painuin pehkuihin. Ajatelin, että tollanen hiirenpaska ei tällasta läskiä kaada. Aluksi oli ihan samat merkit kuin aikaisemminkin, eli ajatukset lähti kiertämään kehää ja pyöriminen sängyssä alkoi. N. puolen tunnin kuluttua rupesi olemaan sellanen outo sumeus päässä, ja sitten kello soikin ilmoittaakseen töihin lähdöstä :lol2:

Tajutonta...En ihmettele, että näihin jää helposti koukkuun.

vvarpa sanoi:
klo oli n. 21:40. Päässä sellainen olo, että ei toivoakaan menna nukkumaan tai saada unta. Heitin sitten pikkupikku tabun huuleen ja painuin pehkuihin. Ajatelin, että tollanen hiirenpaska ei tällasta läskiä kaada. Aluksi oli ihan samat merkit kuin aikaisemminkin, eli ajatukset lähti kiertämään kehää ja pyöriminen sängyssä alkoi. N. puolen tunnin kuluttua rupesi olemaan sellanen outo sumeus päässä, ja sitten kello soikin ilmoittaakseen töihin lähdöstä :lol2:

Tajutonta...En ihmettele, että näihin jää helposti koukkuun.

Eiks unilääkkeet ja rauhoittavat kuulu melkein samaan lääkeryhmään? Muistaakseni bentsoja ei pitäisi nappailla kuin korkeintaan pari viikkoa kerrallaan....

:david:

protsku sanoi:
Eiks unilääkkeet ja rauhoittavat kuulu melkein samaan lääkeryhmään? Muistaakseni bentsoja ei pitäisi nappailla kuin korkeintaan pari viikkoa kerrallaan....

:david:

niin no mulle lääkäri sano, että syöt 7pvää. Eihän noitä kerralla määrätäkään kuin 20kpl.

Sitä tarkotin, että en ihmettele, sitä kun moni puhuu unilääkkeiden riippuvuutta aiheuttavasta luonteesta.

Niin, että 3x :david:

ps. :love:

Täällä on ollut samoja ongelmia.

Ensinnäkin pitää todeta että toiset ihmiset ovt luonnostaan herkkäunisempia kuin toiset. Olen avovaimolleni todella katellinen kun hän nukahtaa n. puolen minuutin päästä siitä kun on päänsä painanut tyynyyn. Itselläni menee hyvänäkin yönä puolesta tunnista tuntiin ennen kuin uni tulee. Lieneekö jokin hermostollinen juttu.

Se on itsestäänselvää että stressi vaikuttaa unenlaatuun ja unensaamiseen. silloin kun stressiä ei ole, niin nukuttaa huomattavasti paremmin.

Itse olen vältellyt uni- ja nukahtamislääkkeitä ja käyttänyt mielummin seuraavaa konstia. Otan n. tuntia ennen nukkumaanmenoa puolikkaan/kokonaisen rauhoittavan lääkkeen (siis jos epäilen etten saa unta tai olen nukkunut huonosti monta yötä). Kun sitten painun pehkuihin olen valmiiksi rennoissa fiiliksissä, tuo työasioiden ja vastaavien vatvominen jää kokonaan pois ja uni tulee nopeasti.

Myös melatoniini on auttanut kivasti, mutta jos on pitkä unettomuusjakso takana se ei pelkästään toimi.

Jos lääkärille menet, niin mieluummin yksityislääkärille joka on erikoistunut nukkumishäiriöihin. Tietotaito on hieman eri luokkaa kuin tervyskeskuslääkäreillä ja ratkaisu saattaa löytyä muustakin kuin lääkkeistä.

Onhan sitä sitten noita erilaisia rentoutumistekniikoita ja terapioita, mutta niitä en ole kokeillut kun ongelmat ovat aina ratkenneet ennen kuin olen ollut niin poikki että pitäisi etsiä ratkaisua sellaisista.

Täällä myös jonkinasteita unihäiriötä kehissä. Päivällä nukuttaa, jos jään paikalleni istumaan, varsinkin vähänkin mielenkiinnottomassa paikassa; heti rupeaa pilkkimään. (Telkkaria katsoessa lähes poikkeuksetta.)
Yöllä heräilen monta kertaa, nukahdan kyllä yleensä lähes samantien, mutta tuo katkonainen uni ei tuo toivottavaa lepoa. Aamulla on puuroinen olo kun pitäisi nousta ylös. Menee kauan, ennenkuin tuntee olevansa hereillä. Pahimmillaan oon ehtinyt autolle asti ja huomannut että silmälasit tai eväät jäi ja kissan ruokkiminen. Avaimet on pakko pitää takintaskussa, muuten ne jäis varmaan pöydälle.
Muistamisen kanssa tuntuu olevan kanssa muutoksia, pakko laittaa lapulle ylös asioita tai kännykän kalenteriin muistutukseksi...
Nyt on taas viimeiset parikuukautta ollut tälläistä pahempaa yökukkumista, herään varmaan kymmenen kertaa yössä katsomaan kelloon, että 'saa nukkua vielä'. Syytä en keksi; vakityöpaikka eikä läheskään samanlaista stressiä kuin viimekesänä, ja silloin nukuin suht hyvin. Avokin kanssa menee hyvin. Rahatilanne ok, vaikka palkkaa saisikin saada enemmän. Liikuntaakin harrastan. Illalla en syö hiilareita. Eikä mielestäni kuulu mitään ääniäkään mihin heräisin. Naapurissa on käkikello joka kuuluu seinänläpi, mutta heräämisiä on muinakin kun tasatunteina. Muuten nukun kuulemma rauhallisesti, en kääntyile enkä sätki. Hengittelenkin normaalisti ettei mitään hengityskatkoksiakaan ole. Painajaisiakin näen erittäin harvoin, joten tuskin tuo unennäkemistäkään johtuu...
Mikä vielä voisi vaikuttaa ?! Vielä jonain päivänä napsahtaa kun oon tarpeeksi väsynyt...
Tahtoo :zzzz: kunnolla koko yön...

vvarpa sanoi:
No sulla on kyylä BK vähän omituinen käsitys stresistä ja siihen liittyvistä syistä.

Ok. Näinhän sen täytyy välttämättä olla, koska sinä niin sanot. :david:

vvarpa sanoi:
Esim. itselläni on aivan loistava työ. Työn luonne on vaan sellainen, että se vaatii hyvin paljon laskemista, suunnittelua, ja ongelmienratkomista. Lisäksi monen muun ihmisen työ on kiinni niistä päätöksistä joita minä teen. Ei se ole mikään ratkaisu, että haistattaa kaikelle paskat ja lähtee kotiin nukkumaan. Minä en ainakaan voisi kuvitella jättäväni vaan kylmästi asioita hoitamatta. Ei ole kuule kovin pitkä uraputki sellainen.

Okei, sulla on vastuuta. Kanna se, äläkä stressaa. Väärinymmärrysten välttämiseksi sanotaan, että edellinen oli kärjistystä.

vvarpa sanoi:
No, niin kauan kun ei ole ongelmia, eivät ne tule mukana kotiin. Silloin kun on kiire ja ongelmia, ja sitä jatkuu pitkään niin ihminen stressaantuu. Työt ja ne ratkaisemattomat ongelmat tulee väkisin mieleen, kun rauhottuu sänkyyn ja yrittää nukkua. Tämä johtaa helposti nukahtamisvaikeuksiin.

Ongelmahan tässäkin on, että ne ongelmat tuodaan kotiin, jossa niille ei yleensä voida tehdä mitään.

vvarpa sanoi:
Tästä se kierre lähtee helposti liikkeelle. Ongelmia pitkään-->stressi-->väsyminen-->lisää ongelmia-->lisää stressiä-->nukahtamisongelmia-->lisää väsymistä ja stressiä.

No niin, toivottavasti tämä selkeääkin selkeämpi syy-seuraus-ketju auttaa tajuamaan sen, että tuonne ketjun alkupäähän se työnteko kannattaa kohdistaa. En siis jatka sitä myöskään esim. unilääkkeiden käytön aiheuttamien seurausten kannalta.
Googlella löysin hyvän sivun. Varsinkin tuossa keskivaiheilla oleva kielteisen ja myönteisen yksinpuhelun taulukko on aivan loistava. Tuon sivun otsikon voisi vaikka muuttaa muotoon "Ihminen ja unilääkkeet".

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom