Unettomuus ja treeni

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
En ole varma onko tämä oikea paikka tälle treadille mutta kuitenkin.
Olen pitemmän aikaa (n.6kk) kärsinyt unettomuudesta joka luultavasti ei johdu ylikunnosta. Ainakaan muita ylikunnon oireita ei ole ollut. Haluaisin tietää miten vakavasti vähäinen uni hidastaa kehitystä ja myös neuvot nukahtamiseen ovat tervetulleita. Uni/nukahtamislääkkeitä en haluais syödä

Ootko kokeillut erilaisia rentoutumistekniikoita ennen nukkumaanmenoa? Ootko käynyt lääkärissä juttelemassa. Unilääkkeisiin jää helposti koukkuun, joten ihan hyvä, että vältät niitä. Kannattais kääntyä lääkärin puoleen unihäiriöissä, sillä tuo ylittää jo kroonisen unihäiriön rajan. Rentoutumistekniikoista löytyy juttua ainakin netistä ihan googlettamalla.

Siirrä treenit pois iltamyöhältä. Sikatreenien jälkeen ku syö hyvin ja käy suihkussa, ainakin mä oon entistä virkeempi. Itellä toimii kans se että syö hyvin ennen nukkumaanmenoa, koska nälkäsenä en nukaha kovin helposti.

aprobatur muutama kysymys sinulle, jotka voivat auttaa löytämään syytä taustalta. :)

Minkälaisia nämä univaikeutesi ovat olleet? Miten päivärytmisi menee? Käytkö iltaisin treenaamassa, otatko piristeitä silloin? Muutenkin jäin miettimään, että mitä on tapahtunut tai muuttunut silloin 6 kuukautta sitten, kun univaikeudet ilmestyivät? Mielestäni sinun kannattaisi miettiä mm. näitä kysymyksiä aluksi. Nukahtamis- ja unilääkkeet ovat oikein käytettynä hyvä apu tilapäisiin nukahtamis- ja univaikeuksiin. Yleensä olisi hyvä kuitenkin pohtia myös mahdollisia syitä. Yleensä apua on saatavilla myös muista keinoista. :thumbs: mxm onkin antanut hyviä vinkkejä rentoutumistekniikoihin, jotka helpottavat myös osaltaan nukahtamista jos asiat tuppaavat jäädä pyörimään päälle ja jos on stressiä. Iltarituaalit ovat myös tärkeä osa nukahtamista, esim. kirjan tai lehden lukeminen auttaa itseäni saamaan päivän asiat mielestä pois ja rauhoittumaan.

Hippo sanoi:
:)

. :thumbs: mxm onkin antanut hyviä vinkkejä rentoutumistekniikoihin, jotka helpottavat myös osaltaan nukahtamista jos asiat tuppaavat jäädä pyörimään päälle ja jos on stressiä. .

Missä nämä ohjeet?

Jos unohdetaan lääkkeet niin onko kokemusta muista tuotteista?
Tryptofaanin kehutaan parantavan unta jne..
Ja sitten näkyy olevan luontaistuotekaupoissa muutamia tuotteita joilla muka helpottuisi unen saanti.
Entäs Gaba? Menikö se roina puolelle? Jos ei niin saako sitä mistään Suomessa enää?

japa sanoi:
Missä nämä ohjeet?

Ja sitten näkyy olevan luontaistuotekaupoissa muutamia tuotteita joilla muka helpottuisi unen saanti.
Entäs Gaba? Menikö se roina puolelle? Jos ei niin saako sitä mistään Suomessa enää?

Siis tarkennan.. mxm antoi hyvän ohjeen etsiä rentoutusvinkkejä netistä.:) Kokeilin itse hakea googlesta ja sieltä löytyi heti ihan tavallisen lihasrentoutuksen ohjeet, joka on helppo toteuttaa iltaisin. Toisaalta myös valmiita rentoutus cd-levyjä on paljon, jonka avulla on helpompi ainakin aluksi rentoutua.

Tryptofaania olen itsekin käyttänyt ja minulla se ainakin toimii. Se pitää vain ottaa reilusti ennen nukkumaanmenoa. Muista luontaistuotteista olen kuullut monenlaista mielipidettä, toiset kokevat niiden auttavan, toiset eivät.

Lihasrentoutuminen on ainakin itsellä toiminut jos menee joskus jotenkin jännittyneenä nukkumaan. Siinä käydään eri lihasryhmät läpi ja sanotaan mielessä esim. näin "vasen jalka rentoutuu ja lämpenee, oikea jalka rentoutuu ja lämpenee" ja jatketaan koko kroppa läpi (kuulostaa ehkä typerältä mutta toimii). Joskus ei edes huomaa, että jännittää hartioita ihan pirusti kun yrittää nukahtaa.
Ennen nukkumaanmenoa kannattaa muutenkin yrittää rauhoittua varsinkin jos on ongelmia nukahtamisen kanssa. Rauhallinen ulkoilu, iltakävely saattaa auttaa myös, saa raitista ilmaa ja ajatuksia hieman toisaalle.
Yleensäkin ajatusten tyhjentäminen kun menee nukkumaan on olennaista, ettei rupea pyörittämään kaikkia ongelmia päässään kun sammuttaa valot. Usein jos on ollut univaikeuksia, niin alkaa miettimään jo illalla, että saakohan tänään unta vai meneekö taas koko yö pyöriessä. Omien kokemuksien mukaan, nuo on viimeisen päälle itsensä toteuttavia ennusteita.

aprobatur sanoi:
En ole varma onko tämä oikea paikka tälle treadille mutta kuitenkin.
Olen pitemmän aikaa (n.6kk) kärsinyt unettomuudesta joka luultavasti ei johdu ylikunnosta. Ainakaan muita ylikunnon oireita ei ole ollut. Haluaisin tietää miten vakavasti vähäinen uni hidastaa kehitystä ja myös neuvot nukahtamiseen ovat tervetulleita. Uni/nukahtamislääkkeitä en haluais syödä

Mulla on jo samaa probleemaa,mutta on myös päihdeongelmaa ja masennusta johon on cipramilia/vastaavaa lääkettä.Jos asustelet tässä pääkaupunkiseudulla ja haluat tota tryptofaania kokeilla(luki lääkepaketissa ettei sais ton mielialalääkkeen kanssa käyttää),mulla on tossa puolikas pussi jonka voin antaa..saa siitä tietty jotain maksaa jos haluaa mut olis se hyvä jos siitä ois jollekkin apua.Mulla se ei auttanut mutta ei tunnu unilääkkeetkään auttavan.Pirullista ku niitä pidempään käyttää niin ei uni meinaa millään tulla.

japa sanoi:

Tryptofaani jauheena toimii mulla. Tosin tota jauhetta on vaikea löytää.. Apteekin Tryptotabs -nimellä myytävät tabut taas valvottivat lisää; niissä on lisänä tyrosiinia, joka aktivoi kilpirauhasta, joten niiden kanssa yö menee hikoillessa silmät selällään. Eivät ainakaan sopineet mulle.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ei tainnut tulla sellaista ikävää juttua ku stressi vielä tässä ketjussa? Onko koulu/työpaineita tai jotain joka vaivaa? Välillä hieman vaikeeta huomata jos stressaa paljon, ainakin itellä meni kauan huomaamiseen.

En ole vielä kokonaan päässyt eroon huonosta unesta ja siitä että kestää todella kauan nukahtaa vaikka olisikin tosi väsynyt. Yritän vähentää koulusta aiheutuvia paineita..

Hitaat hiilihydraatit ennen nukkumaanmenoa kuulemma auttaa nukahtamista, paljoa ei kannata syödä, jos rasvaa kertyy helposti.

Nukahtamislääkkeet ovat mainio apu unettomuuteen, mutta ne hoitavat vain oiretta. Oireen hoitamisen lisäksi lienee hyvä etsiä se itse syy, joka oiretta (unettomuutta) aiheuttaa.

Ennen nukkumaanmenoa kannattanee myös unohtaa tietokone ja ottaa vaikka joku lehti tai kirja luettavaksi. Tietokoneen räpläämisen jälkeen uni ei välttämättä tule kovin herkästi.

Päivärytmistä kannattaa tehdä mahdollisimman säännöllinen mikäli se on mahdollista. Jatkuvat rytminvaihdokset aiheuttavat varmasti ongelmia unen kanssa.

Ja muistakaa sovittaa se treeni silleen, että treenin jälkeen on 3-4 tuntia aikaa ennenkuin pitää mennä nukkumaan. Mulla käy kroppa niin kierroksilla, että parin tuntia treenisä ei tartte ees haaveilla nukkumisesta.

Olen itse kärsinyt myös unettomuudesta, koska jostain syystä nukkumaan mennessä alkaa vaan asiat pörrätä päässä ja pulssi nousee. Olen koittanut tuota lukemista, mutta tuppaa mulla aiheuttamaan saman efektin. Luen sitä kirjaa vaikka aamuun jos en keskeyttäis. No niinkin lapsellinen läppä, kun lampaiden laskeminen on joskus auttanut. Unilääkkeet on tosiaan vaan oireiden hoitamiseen tarkoitettu ja saattavat huonontaa unen laatua aika lailla. Aamulla voi olla pöhnänen olo ja kestää käyntiin pääseminen, näin ainakin mulla. Luontaistuote nimeltä Dormesan on auttanut mulla todella hienosti.

Mua vaivaa myös jonkinasteinen unettomuus. Nukahdan kyllä illalla ilman ongelmia, mutta en sitten pysy unessa. Heräilen aina 2-4 kertaa yössä, vaikka ei ole mitään syytäkään. Herään muka vessahätään, mutta ei kuitenkaan ole tarvista. Viime yönä pomppasin kahdesti ylös, kolmelta ja viideltä, tarkastamaan herätyskellon. Näitten heräämisten jälkeen kyllä simahdan taas välittömästi.

Tympäisee mutta tähän on jo oikeastaan tottunut. Varmaan viimeiseen vuoteen en ole nukkunut kertaakaan yli kuutta tuntia putkeen.

Ja en usko myöskään ylikuntoon, koska olen pitänyt säännöllisiä taukoja treenaamisesta.
Mitä tekisi/mikä auttaisi? Nuijanukutus?!

Löre sanoi:
Mua vaivaa myös jonkinasteinen unettomuus. Nukahdan kyllä illalla ilman ongelmia, mutta en sitten pysy unessa. Heräilen aina 2-4 kertaa yössä, vaikka ei ole mitään syytäkään. Herään muka vessahätään, mutta ei kuitenkaan ole tarvista. Viime yönä pomppasin kahdesti ylös, kolmelta ja viideltä, tarkastamaan herätyskellon. Näitten heräämisten jälkeen kyllä simahdan taas välittömästi.

Tympäisee mutta tähän on jo oikeastaan tottunut. Varmaan viimeiseen vuoteen en ole nukkunut kertaakaan yli kuutta tuntia putkeen.

Ja en usko myöskään ylikuntoon, koska olen pitänyt säännöllisiä taukoja treenaamisesta.
Mitä tekisi/mikä auttaisi? Nuijanukutus?!
Sama vika täällä. Nukun todella kevyesti ja heräilen pieniinkin ääniin. Ja aamulla väsyttää. Nukahtamisvaikeuksia ei ole, jos on hiljaista. Jos naapuri popittaa (ei tarvitse olla kovalla), niin ärsyttää aivan sikana, kun keskityn siihen ääneen ja en saa unta. Kadehdin esim. tyttöystävääni, joka nukkuu kuin tukki. Kunpa joskus heräisin samassa asennossa kuin mihin olen nukahtanut.

Meitsillä on luojan kiitos aika mahtavat unenlahjat. Melkein yhtä hyvät, kuin Uuno Turhapurolla =)

Kerran nuorempana nukuin isäukkoni työpaikalla (asunto työpaikan yhteydessä), kun piripäät murtautui taloon. En herännyt, vaikka ikkunat oli paskana ja ukon toimistotilat aivan levällään. Aamulla heräsin siihen, kun sinivuokot tuli paikalle.

Muutama hyvä vinkki tässä on jo tullutkin. Itse olen käytellyt joskus noita rentoutustekniikoita ja ne on todella toimivia! Uni tulee silmiin nopeemmin, kuin arvaakaan. Muutenkin kannattaa käytää itsesuggestiota, eli vaan opetella pakottamaan oma mieli tiettyihin juttuihin. Rentouttaa, viskoa ajatukset illalla pois päänupista.

Kannattaa myös lueskella http://www.hoyhensaaret.info

Napittamista en voi suositella, mutta kevyt iltapala ja kohtalainen (2-4 cl) konjakkitömssy ennen petiin menoa saa silmaluomet raskaiksi ja myös parantaa unen laatua yöllä, ei heräilyjä.
Telkkarin kattelun (ääni hiljaisella) vuoteesta olen myös havainnut niin unettavan tylsäksi hommaksi, että nukahtamista vastaan joutuu oikein tappelemaan jos haluaakin yhtäkkiä katsoa ohjelman loppuun.
Hyvä rentoutuskeino ennen unta on myös seksi, jos sitä vain suinkin on saatavilla ;)

NoPain sanoi:
Sama vika täällä. Nukun todella kevyesti ja heräilen pieniinkin ääniin. Ja aamulla väsyttää. Nukahtamisvaikeuksia ei ole, jos on hiljaista. Jos naapuri popittaa (ei tarvitse olla kovalla), niin ärsyttää aivan sikana, kun keskityn siihen ääneen ja en saa unta. Kadehdin esim. tyttöystävääni, joka nukkuu kuin tukki. Kunpa joskus heräisin samassa asennossa kuin mihin olen nukahtanut.

Sama vika rahikaisella ja siksipä mulla onkin earit korvassa koko yön :D Jos äänet häiritsee niin kannattaa kokeilla.

-Stone Cold- sanoi:
Napittamista en voi suositella, mutta kevyt iltapala ja kohtalainen (2-4 cl) konjakkitömssy ennen petiin menoa saa silmaluomet raskaiksi ja myös parantaa unen laatua yöllä, ei heräilyjä.

No ei mene jakeluun, että millä tavalla tuo viina on parempi kuin lääkkeet? Ei tuo 2-4 cl nimittäin pitkälle riitä, vaan annosta pitää nostaa pikkuhiljaa.

Ehkä tuo tömssy toimii sillointällöin, kuten nuo lääkkeetkin, mutta jatkuvasti käytettynä varmasti ihan yhtä huono vaihtoehto kuin napitkin.

Itse käytän nukahtamislääkkeitä kun pitää vuororytmi (työt siis) kääntää. Jos menen illasta aamuun, otan 1-2 ekana yönä kun on aamuvuoro nukahtamislääkkeen. Sitten on rytmi käännetty ilman univelkaa ja vitutusta ja taas elämä hymyilee. Eipä tohon toleranssia tule kun ton tekee kerran kahdessa viikossa tai jopa harvemmin.

Back
Ylös Bottom