Unettomuus ja treeni

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
itellä ollu jo noin 3 vuotta uniongelmia. joskus en saa unta, joskus herään ennen kellonsoittoa, tämä vaihtoehto on useimmiten tapahtuu. herään joskus klo 05 tai siihen paikkeille. mutta nyt hankin unitabletit luontaistuotekaupasta ja ne ainakin rentouttaa hyvin, mutta ei siis auta nukkumiseen. kun vetää pilsut ja magnesiumin naamaan, nin jossain vaiheessa alkaa maatessa vähän niinkuin känni, mutta ei kumminkaan. jotenkin uppoo mieleensä, ja siitä on helppo nukahtaa. joskus oli sillein, että just kun olin nukahtamassa, niin tiedostin, että nyt nukahdan ja säpsähdin. sitten tämä toistu parisen kertaa ja ei enää väsyttäny. ja joskus ollu todella paha unettomuus ja masennus, niin sali tuntu ihan vitulta, aina ärsytti kun sinne piti raahautua. mutta nyt en mene salille, jos en ole saanut kohtalaisesti unta. ja muutenkin tullu unta paremmin. ja sali siis maistuu nyt, todella hyvälle. tekee mieli treenata 24h, mutta ei voi. nyt keksin sellasen, että käännän kellon pois päin itsestäni. jos herään, niin en katso kelloa, vaan nukun vielä lisää, niin ei tule mieleen ,että kauan saan vielä nukkua tai mitään. mutta joo, koittakaa pärjäillä, ja kaikkia keinoja kantsii kokeilla kun on unettomuutta, ja viimeisen'ä sitten lääkäriä ja ehkä jopa lääkkeitä. toivon kaikille jaksamista salille vaikka onkin unettomuutta. minkälaisia oireita teillä muuten on unettomuudesta? mua ei sinänsä päivällä väsytä, mutta jalkoihin tulee sellanen kylmä poltto. ja sitten myös vituttaa tosi paljon. ja joskus kannattaa vaihtaa sitä nukkumapaikkaa, sekin saattaa auttaa. sori tästä epäselvästä viestistä :D

Itellä ollu nuita uniongelmia tieten koko ikäni. Jos unen sattuu saamaan, niin harvemmin herään ennenaikojaan, yleensä on siitä kiinni, että uni tulee vasta monen tunnin pyörimisen jälkeen. Viimeyönä esim. katselin puoli viiden aikaan vielä kelloa, seitsemältä ylös, ja nyt parin tunnin päästä on koe, mahtaa mennä hyvin :P Välillä nämä uniongelmat on ollu pahempia ja välillä sitten on jopa nukuttu. Pitkän matikankin kusin, kun yhden kurssin olin tunnin yöunilla liikkeessä, kun ei enempää kerenny nukkua. Rytmit on kohillaan, vaikka ei ois mitää huolia ja väsyttäis pirusti, uni ei tule ku rankan pyörimisen jälkeen. En muista koskaan nukahtaneeni edes melkein heti nukkumaan menon jälkeen.
Kerran oli nukahtamislääkkeet, kävin hakee lekurilta ku oli juuri nuo max. tunnin yöunet. Sitä aikaisemmin olin jo valitellut lääkäreille, ja kotikonstit oli kokeiltu, niin
antoi sitten nukahtamislääkkeet. Ne välillä autto ja välillä ei, välillä nähtiin hallujakin niitten takia :D
Onko nyt näin, että on vain uskottava, että nukkuminen on muita varten?

en usko että nukkuminen on muita varten. oon kuullu, että jotkut ihmiset ( se voi olla sinä! ) nukahtaa vasta klo 05 aikoihin. niillä on unirytmi täysin päinvastainen kuin muilla. suosittelen sulle kokeilua, esim kesällä tai suoraan hankit yötyötä. esim. portsari, yötyöt, leipuri, postinjakaja, jotain yötouhua. kokeilet valvoo yöt, ja nukkua päivät. jos vaikka tulis uni silmään paremmin. meinaan tällaisia ihmisiä on olemassa, että ei vaan saa unta normaaliin aikaan ja sitten vasta aamulla tulee unta. joskus saattaa käydä "mäihä" ! mutta mites sun sali on menny ton nukkumisen ohessa?

Timba79 sanoi:
Itse käytän nukahtamislääkkeitä kun pitää vuororytmi (työt siis) kääntää. Jos menen illasta aamuun, otan 1-2 ekana yönä kun on aamuvuoro nukahtamislääkkeen. Sitten on rytmi käännetty ilman univelkaa ja vitutusta ja taas elämä hymyilee. Eipä tohon toleranssia tule kun ton tekee kerran kahdessa viikossa tai jopa harvemmin.

Itse nöyrryin viimeviikolla kun tuli taas yksi uneton yö. Olin iltavuorossa ja heti seuraavana päivänä aamu niin tuossa välissä en saannut nukuttua yhtään. Ja tiedän että suurin syy on töissä olevat muutokset ja siitä johtuva kiire mutta viimein annoin periksi kävin työpaikka lekurilla. No lekuri oli varsin ymmärtäinen ja määräsi mulle nukahtamistabuja. No sitten otin tällä viikolla juuri tuossa ilta/aamuvuoro vaihteessa ja kuinka ollakkaan nukuin tosi hyvin ja eipä ollut sitten siten joka viikkoista vitutusta aamuvuoroissa eikä sitten nyt vapaalle päästyä tarvinnut nukkua univelkoja pois. Jatkossa otan kerran viikossa tuon napin ja ei varmasti pääse toleranssi kasvamaan kun jo puolikas näkyy mulle riittävän.

Mulla on törkeä toleranssi noihin nukahtamislääkkeisiin, vielä reilu pari vuotta sitten ne auttoi heti ja sain unta. Nyt pystyn ottamaan vaikka kolme eikä tunnu mitään muutosta olotilassa. Taas on sellainen sekuntiaikataulu elämässä että huh huh. Koulupäivät on 8-17 lukuunottamatta perjantaita, ja tietenkin dieetti päällä. Asiat koulussa on nyt vaikeimmillaan, kun hankitaan sitä todellista ammattiosaamista ja mä en halua mennä siitä mistä aita on matalin. Lenkillä en ehdi käymään vaikka on dieetti, ja oon päätyny käymään salilla ennen kouluun menoa, herätys on siis 4.00 ja salille kuudelta. Tämä on kyllä parempi ratkasu kun illalla treenaaminen jota harrastin viime dieetillä. Kiristymistä on ainaki toistaseksi tapahtunu ilman lenkittämistä (koulumatkat toki kävelen, 20 min suuntaansa)

Unettomuus on nyt taas sen verran pahana että joka päivä on krapulainen ja aika paska olo. Mieli on kireä ja kyyninen kun on niin jumalaton kiire. Oon koittanu ajatella niin etten ota paineita tosta unettomuudesta, vaikka se rassaakin aika lailla. Kelloa en vahtaa yöllä, vaan makaan valveilla tai torkahtelen ja koitan edes levätä. Välillä nukun pommiinkin pikkutunneille valvomisen takia(kuten tänä aamuna) ja näen aika levottomia unia.lääkäri ei mulle määrää lääkkeitä, vaikka mikä olisi. Ihme juttu:(Stressin takia unettomuudesta kärsivänä oon myös koittanu ajatella, että tämä on vaan väliaikaista.... joopa joo:D

edit. treeneissä en oo huomannu unettomuuden vaikuttavan paitsi motivaation lievänä vähentäjänä ja se aiheuttaa myös sydämen rytmihäiriöitä

Itse olen huomannut ihan suoran yhteyden liiallisen treenauksen&vähäisen syömisen ja univaikeuksien kanssa. Nyt kun tahkoaa kaksikaoisella joka toinen päivä niin ei tunnu olevan ongelmia, kovemmalla ohjelmalla joutui aina pyörimään pari tuntia sängyssä illalla :(
Myös treenausajankohdan ja stressin oon huomannut vaikuttavan

rocky6 sanoi:
Itse olen huomannut ihan suoran yhteyden liiallisen treenauksen&vähäisen syömisen ja univaikeuksien kanssa. Nyt kun tahkoaa kaksikaoisella joka toinen päivä niin ei tunnu olevan ongelmia, kovemmalla ohjelmalla joutui aina pyörimään pari tuntia sängyssä illalla :(
Myös treenausajankohdan ja stressin oon huomannut vaikuttavan

Aamen. Sinä puit sen sanoiksi:D Itse en treenaa liikaa mutta suhteessa energiansaantiin teen niin (mikä on tarkoituskin) ja unettomuuden takia ja koulustressin takia palautuminen kärsii entisestään. Ja kierre on kehittynyt:rolleyes: Mutta eteenpäin, sano mummo lumihangessa!!!:whip:

japa sanoi:
Itse nöyrryin viimeviikolla kun tuli taas yksi uneton yö. Olin iltavuorossa ja heti seuraavana päivänä aamu niin tuossa välissä en saannut nukuttua yhtään. Ja tiedän että suurin syy on töissä olevat muutokset ja siitä johtuva kiire mutta viimein annoin periksi kävin työpaikka lekurilla. No lekuri oli varsin ymmärtäinen ja määräsi mulle nukahtamistabuja. No sitten otin tällä viikolla juuri tuossa ilta/aamuvuoro vaihteessa ja kuinka ollakkaan nukuin tosi hyvin ja eipä ollut sitten siten joka viikkoista vitutusta aamuvuoroissa eikä sitten nyt vapaalle päästyä tarvinnut nukkua univelkoja pois. Jatkossa otan kerran viikossa tuon napin ja ei varmasti pääse toleranssi kasvamaan kun jo puolikas näkyy mulle riittävän.

Puolikas riittää minullekin ja käytän näitä 0-2 päivänä viikossa. Näissä nukahtamislääkkeissä on tietysti se homma otettava huomioon, että ne ei auta jos ei oikeasti ole rauhassa siellä peiton alla. Kun ottaa napin, niin hyvä setti on lukea vaikka 20 min ja sitten valot pois ja peitto korville, näin tulee uni erittäin hyvin. Herään usein n. 2-3 tunnin sisällä veskiin (jos on ollut treenipäivä) ja tämän jälkeenkin vielä nukahtaa välittömästi. En mä ainakaan viitti kärvistellä ja olla puolta viikkoa väsyneenä, kun ei näihin ainakaan viimesen vuoden ainakana mitään toleransseja ole tullut. Välillä on useampikin viikko etten käytä napin nappia.

Nyt oli jo kolmas yö putkeen kun heräsin kesken unien ja alkaa pikku hiljaa jo vituttaan tämä. Unirytmini on säännöllinen, menen nukkumaan 0:00 aikoihin ja herätyskello on soimassa 09:30 aikaan. Mutta nyt kolmena edellisenä yönä olen herännyt 04-05 aikoihin. Tuohon aikan herään pirteänä ja koitan silti nukahtaa. Jokasena yönä onkin mennyt n. tunti että on saanut uudelleen nukahdettua. Tuon uudelleen nukahtamisen jälkeen saatan vielä kertaalleen herätä mutta sen jälkeen ei ole ongelmaa saada unta. Esimerkiksi nyt olen herännyt tuohon herätyskellon pirinään 09:30 aikaan ja antanut silti itselle vielä luvan nukkua koska tullut kuitenkin tunti menetettyä unta. Tuntuu että sekään ei auta. Päivällä oon ihan perkeleen väsynyt.

Uni siis tulee hyvin mutta sitä unta tulee se 4-5h jonka jälkeen herään tunniksi. Syitä olen koittanut miettiä mutta en keksi. Treenini teen kello 17:00 aikoihin joten en usko että tuo vaikuttaa mitenkään. Mitään piristeitä en käytä, en juo kahvia saati käytä alkoholia. Ruokailu on kunnossa, esimerkiksi rasvaa tulee 1g/painokilo. Vitamiineja ja hivenaineitakin näyttäisi tulevan tarpeeksi. Iltapala ei ole liian tuhti, sillä iltapala on pelkkä maitorahka. Mitään asiaa en myöskään koe stressaavani. Yleensähän stressistä tuo kuitenkin saattaa johtua. Oon kyllä koittanut miettiä josko joku asia painais mieltä mutta ei. Uudelleen nukahtaessakin koitan aina miettiä kivoja asioita mutta silti menee se perus tunti ennenkun nukahtaa uudelleen. Yöt nukun korvatulpat korvilla ja nyt kun aurinkokin alkaa paistaan suoraan huoneeseeni noustessaan niin oon alkanut käyttämään myös silmälappuja. Treeneissäkään ei mitään vikaa ole. 6kk dieettiä kyllä on takana, mutta nyt kuukauden ajan nostellut kaloreita varovaisesti ja treenitulokset alkanut parantumaan tässä 2vko sisään.

Ajattelin itse että jos vielä seuraava yö menee samanlain niin sitten viimeistään otan yhteyttä lääkäriin, mutta olisiko tässä muita varteenotettavia ehdotuksia?

Unen tarve on tietenkin yksilöllistä mutta ehkä sää vaan yrität nukkua liikaa?

Kuulostaa kyllä sellaisen luokan ongelmalta että saattaa lääkäri katsoa hieman kieroon.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Onhan tää sikäli joo erikoinen probleema. Mut tosiaan 4-5h unet ei riitä millään. Siks on kans outoo et noitten jälkeen herää tunniks, jonka jälkeen uni maistuukin kummasti. Ennen näin ei oo kuitenkaan ollut mikä tekee tästä myös ongelman. 8h unia tavottelen. Kohta pitää muuttaa varmaan elämänrytmiä sellaseks että suunnittelee herävänsä tuntia aikasemmin kun pitäis niin kehoa huijataan ja ongelma ratkeaa. Tosin tuo tunnin hereillä olon jälkeen nukuttu uni on aika kevyttä eikä tunnu heräämisen jälkeen kovin virkeältä.

Mut käsittääkseni keskellä yötä herääminen kuitenkin on luokiteltavissa ongelmaksi. Ja sekin on vittumaista kun jos taas tänä yönä herään kesken kaiken niin pieni pelko taas tulee siitä että tuleeko se uni tällä kertaa samanlain tunnin päästä kun viimeks. Olisi kiva nukkua yhtäsoittoo toi 8h.

Voihan noita tuollaisia tulla tavallaan ilman mitään järkevää syytä, ja nuo voi olla vaan jotain väliaikaisia juttuja. Että ehken vielä sen enempää huolestuisi ja koittaisin välttää nukkumisesta ressaamista, koska se ei ainakaan auta unen kanssa. Positiivista joka tapauksessa tuo, että uni tulee ongelmitta nukkumaan mennessä.

Itselläni tuollaiset lyhyiden unien jälkeen heräilyt ovat olleet yhteydessä kovaan rasitukseen. Jos kroppa käy kierroksilla, niin sitten voi käydä niin, että ponkaisee ylös just jonkin 4-5h unien jälkeen, eikä osaa enää rauhoittua nukkumaan. Sen jälkeen voi saada kyllä taas nukuttua uudestaan, kun hetken hohhailee jotain. Jotain helppoja keinoja kokeilla himassa on miettiä kokonaisrasitusta reeneistä sun muusta ja puraista vähän tukevammin ennen nukkumaan menoa, tyyliin vähän hiilihydraattiakin mukaan. Ja ammattilaisethan näistä osaa sitten kertoa enemmän, jos tuo vaiva pitkittyy ja pahenee.

Nojoo ehkä tässä huolestuttiin turhan aikasin. Pitää seurata tilannetta. Pieni epäilys on että tää voi johtua niinkin mahtavasta asiasta kun siitä, että tyyliin viikko sitten huomasin kalorien noston jälkeen että nyt alkaa reenit kulkeen upeesti ja ennätykset taas paukkuu pitkän dieetin jälkeen että ajattelin samalla että nyt on pakko saada unta perkeleesti että palautuu kunnolla, ja tästä siten on saattanut syntyä kierre että herään ja odotan että kello on jo tarpeeksi että uusi päivä alkaisi ja pääsisi treenaamaan taas ja tekemään uusia ennätyksiä. Samoin sitä kans varmana huolestuu että perkele jossei nyt uni tuu niin treeni meneekin päin vittua.

Tänään onneks treeni meni kaikesta väsymyksestä huolimatta hyvin ja taas tuli ennätyksiä. Eli jospa keho nyt huomais että ei sitä tarvikaan stressata enää siitä että nukahtaako heti vai ei. Tän siitä saa kun treenit on henki ja elämä. Mutta joo, tsekataan tilannetta!

No itellä ainakin ei tarvi unelmoidakkaan unesta neljään viiteen tuntiin jos käy illasta treenaamassa. Onneksi olenkin löytänyt ratkaisun ongelmaan ja olen nykyään vampyyri ja teen pelkkää yötyötä.

Mä oon huomannu et uni häiriintyy saman tien jos syön illalla liian vähän, muutamana iltana söin vaan rahkan ja uni oli katkonaista ja aamulla aivan törkee vitutus ja väsymys. Nyttemmin taas syön illalla aimo annoksen puuroa tai riisikakkuja tms rahkan lisäksi niin nukun ku tukki aamuun asti :)

Tarvitseeko edes erikseen mainita, että alkoholi häiritsee melatoniinin kehitystä käpyrauhasessa? Jos olet yhdetkin kännit vetänyt parin viikon sisään niin turha ihmetellä unettomuutta.

Tän siitä saa kun treenit on henki ja elämä.
Nuorena varmaan vielä jaksaa ihan hyvin, mutta kannattaa oikeasti miettiä niitä treenejä ja varsinkin treeneistä stressaamista siinä vaiheessa, jos tuo nukkuminen käy ongelmaksi. Ei ole meinaan puntin nostaminen sen arvoista, että saa nuo uniongelmat riesakseen. Se on koettu, että treenaamaan piti päästä vaikka miten väsyneenä, ja unen saaminen oli jatkuvasti vaikeaa tai unet jäi lyhyeksi, kun kroppa kävi koko ajan ylikierroksilla. Noissa voi olla vielä niin sokea itselleen, kuten itsekin olin, että samaan aikaan ihmettelee, että miksi ei treeni kulje. No miksihän se ei kulje, jos nukkuu liian vähän ja rasittaa itseään jatkuvasti liikaa.

Eli kiteytettynä malttia vaan niihin reeneihinkin. Tuloksetkin nousee takuuvarmasti paremmin, kun ei koita tehdä liikaa, ja nuo uniongelmat ovat yleensä merkki siitä, että nyt mennään liian kovaa.

Voisi sen verran tarkentaa tuota edellistä, että vaati se itselläkin reenien päälle vielä kuluttavan työn ja suht reipasta alkoholin käyttöä, että rupes menemään tuohon, ettei saa nukuttua. Mutta kuuntelisin joka tapauksessa kroppaa siinä vaiheessa, kun nukkumisesta alkaa tulemaan ongelma.

Mä oon nukkunu viime aikoina vähän levottomasti, tuntuu että koko ajan pitää vaihtaa asentoa ja pyöriä sängyssä. Nyt kuitenkin parina yönä tajusin jättää ikkunan raolleen, ja jokos maistui uni paljon paremmin. Terv. nimim. 11,5h viime yönä. :)

Back
Ylös Bottom