Unensaanti kun unirytmi sekaisin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rock^
  • Aloitettu Aloitettu

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Valvoako seuraava yö vai vetääkö jotain vettä vahvempaa?

Tästä asiasta on aivan liikaa kokemusta ja aika usein tulee tehtyä niin että seuraavana yönä en nuku tarpeeksi eli en mene päivällä nukkumaan enkä liian aikaisin illalla vaan pikemminkin vaikka kahentoista jälkeen, mutta herään seuraavana aamuna ajoissa, ja sitten seuraavana iltana onkin jo niin väsynyt yhentoista aikoihin että varmana saa unen päästä ja rytmistä kiinni.

Nytpä tämä ei kuulu enää yleisen keskustelun puolelle kun mainitsen että melatoniinilla saa hyvin korjattua unirytmin oikeaksi.

Imovane on ainakin se mun juttu.Jos unta ei oo tullut ennen klo 2 niin vedän puolikkaan naamaan ja nukahdan.Joudun ottamaan noin 2 kertaa/vko.

unensaanti

Mulla on ainakin futannu se että yrittää vaan mennä nukkumaan ns. normaalisti ja jos nukkumatti ei tuu heittämään unihiekkaa vittuuntuneisiin simmuhin about sadan eri asennonvaihtoliikkeen jälkeen, niin nousen ylös ja meen lukemaan jotain kirjaa. Jossain vaiheessa sitä vaan tipahtaa...

Toinen vaihtoehto on ennen nukkumaan menoa tehdä jotain todella väsyttävää toimintaa, kuten esim. lukea jotain koulupapereita.

Seuraavat pari yötä menee samalla tavalla kuten SAKKEUS asian esitti.

Mulla on jo aika kauan ollu pahoja univaikeuksia ja siihen ei oo mikään auttanu. Lääkärillä oon ravannu ihan miljoona kertaa ja saani erilaisia unilääkkeitä mut en oo niillä nukahtanu vaik oon koittanu vähän extra-annoksiakin...Ne vaan ei vaikuta muhun millään lailla. Ei ykskään merkki! Uskomatonta kyllä...

Yrttiteet, iltakävelyt, venyttelyt ja rentoutumisharjotukset on testattu mut uni se vain ei tule. Yleensä nukunkin max. 6h ja usein jää 3h/yö...Että se siitä palautumisesta.

Hormonit ja muut on kans mitattu ja niissä ei oo mitään vikaa. Psykologia on suositeltu mut eipä tunnu et syy ois päässäkään...prkl. On tää elämä vaikeeta muutenki ni vielä tämä...:itku:

lääkkeistä

Oletko kokeillut markkinoitten parasta ja tehokkainta nukahtamislääkettä Dormicum 15mg? Eräs tuttu sairaanhoitaja sanoi että dormicum on liian vahva "se on kuin lekalla päähän löis" Yleensä kun mainitsee edes sanan dormicum tavan yleislääkärille valahtaa naama valkoiseksi ja alkaa änkytys...
Huippu täsmä lääke uni tulee lähes välittömästi kun ottaa ja aamulla on pirteä eikä ole minkäänlaista tokkuraa!

Originally posted by incubus
Onkos toi Imovane reseptitavaraa? Paljonkos maksaa?

Imovane on reseptitavaraa, hintaa en muista (nykyään saa niitä rinnakkaisvalmisteita, jotka on aika edullisia käsittääkseni). Impuissa on vain se ongelma, että niihin tulee melko helposti riippuvuus ja sitten ollaankin kusessa... Et ei niitä ihan lieviin unettomuuskohtauksiin kannata hankkia. Toisaalta unettomuus pitää hoitaa pois ettei se mene krooniseksi.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%
Itsellä on myös nukahtamisongelmia. Lisäksi herään lähes aina pari kertaa yössä. Eli se vähäinenkin tulee nukuttua parissa, kolmessa osassa. Rasittavaa.

Johtuukohan myös näistä etten mielestäni ole nähnyt enää muutamaan vuoteen unia? Enkö siis nuku riittävän sikeästi vai enkö vain yksinkertaisesti muista niitä enää heräätyäni?

Jotenkin vain karsastan ideaa uni/nukahtamislääkkeistä, mutta eikai tästä kannattaisi enää kärsiäkkään.

Täytynee marssia tuonne työlääkärille...

Entinen Imovane, nykyisin nimi Zopiclone Alpharma (ainakin meillä sairaalassa) vaikuttavan aineen mukaan... On reseptilääke. Vahvuuksina 3,75, 5 ja 7,5mg

Mieto nukahtamislääke tilapäiseen ja/tai lyhytaikaiseen unettomuuteen. Vaikuttaa nukahtamista nopeuttavasti ja unta ylläpitävasti.

Käyttö tulisi olla mahdollisimman lyhyttä - voi johtaa fyysiseen ja psyykkiseen riippuvuuteen... Voi aiheuttaa lisäksi mm. makuhairiöitä, suun kuivumista... Annosriippuvainen haittavaikutus tietysti väsymys (lääkeen oton jälkeen tulisi varmistaa mahdollisuus 7-8 tunnin häiriintymättömään, keskeytymättömään uneen)... Tietysti lisäksi ne "perinteiset" haittavaikutukset: päänsärky, huimaus, levottomuus ja pahoinvointi.

Älkää ottako stressiä mistään niin tulee uni hyvin. Iltapano on kova sana. Sen jälkeen vaan kääntää kylkee ja zzzzzz. :)

Untapalloon

Itellä pelaa melatoniini uni-hormoni...taitaa olla reseptilääke mutta ihan luonnontavaraa jostaki kasvista puritettua kakkaa ja semmosen nykäsee naamariin niin tunnin kuluttua on kengän pohjat kattoa kohti saletisti...ei aiheuta riippuvuutta, ei sivuvaikutuksia, tosin ei yhtä tehokasta kuin esim resepti unilääkkeet luultavammin, tosin en ole niitä koskaan kokeillutkaan. Melatoniin auttaa ja semmoset 50 tablettia saa hintaan 40 FIM, käy vaikka terveyskeskuksesta hakee reseptin sanoo syyksi että on vaikeuksia päästä nukkumaan...

:kippis1: :kippis1:

Originally posted by nyce
Entinen Imovane, nykyisin nimi Zopiclone Alpharma (ainakin meillä sairaalassa) vaikuttavan aineen mukaan... On reseptilääke. Vahvuuksina 3,75, 5 ja 7,5mg

Vai että entinen! Toivottavasti olet asiakkaana ko. laitoksessa etkä mikään tohtori. :(
Imovane on siis alkuperäislääke ja toi sun mainitsema on sen rinnakkaislääke kuten esim myös Zopinox. Vaikuttava aine tsopikloni. Itselläni kyseisen aineen teho lähentelee sokeripillerin tasoa. Nytkin armoton vitutus päällä valvotun yön jälkeen. Kerran testasin että montako pitää heittää että nukahtaa ja heittelin niitä noin 20 min. välein pari kerrallaan ja 13:sta pääsin. Oli noita vahvimpia ja en ollut montaa aikasemmin syöny. Useimmilla taas toimii hyvin. Testaamistani napeista ainoa todella tyrmäävä on minulla ollut toi Dormicum jota käytetään myös anestesian esilääkityksenä. Suorastaan pelottavan tehokas. Kyllähän siihenkin toleranssi tulee niinku kaikkiihin noihin keskushermostoon lamaaviin. Kannattaa vetää näitä vain unirytmin kiinnikuromiseen satunnaisesti tai jos on pakko nukkua, muuten mennään ojasta allikkoon.
Mun lääkkeet on kunnon sänky, EI KAHVIA, stressin välttö, korvatulpat ja ulkoilu.
Tiedän, että en nukkunu viime yönä, koska vein pari kofeiinipillerii ennen treenii. Monilla unettomuus johtuu just tosta kahvin lipittelystä. Painetaa niiku kaasuu ja jarruu yhtä aikaa.

BTW. kyselin omalta lääkäriltä melatoniinista ja se totesi et on vähä niinku uskon asia et pelittääkö. No vaikuttaa kyllä itekkii sellaselt puoskarilt et taitaa määrätä enemmän itellee jyvii ku koko potilaskunnallee

:evil: .

Originally posted by Sutikka

Imovane on siis alkuperäislääke ja toi sun mainitsema on sen rinnakkaislääke kuten esim myös Zopinox. Vaikuttava aine tsopikloni. Itselläni kyseisen aineen teho lähentelee sokeripillerin tasoa. Nytkin armoton vitutus päällä valvotun yön jälkeen. Kerran testasin että montako pitää heittää että nukahtaa ja heittelin niitä noin 20 min. välein pari kerrallaan ja 13:sta pääsin. Oli noita vahvimpia ja en ollut montaa aikasemmin syöny. Useimmilla taas toimii hyvin.

Mulla toi 7,5mg Imovane toimii törkeän hyvin. Kisoja edeltävänä yönä aivan ehdoton. Muulloin en käytä.

Ei nyt ehkä koske ketjun aloittajaa, mutta kannattaa miettiä tarkkaan ottaako niitä boostereita/kofeiinia/ECA:a tms. ollenkaan jos seurauksena on unen laadun ja/tai pituuden heikkeneminen. Piristeistä saatava hyöty nollautuu täysin jos sivuvaikutuksena on kroonisia uniongelmia.

Olen suositellut tätä aikaisemminkin mutta menköön vielä kerran: Atarax on hyvä ja mieto lääke ajoittaisiin uniongelmiin, oli sitten kyse nukahtamisesta tai sekaantuneesta unirytmistä.

Postataas tähän kun liittyy samaan aiheeseen.

Eli mulla on aika pitkä, 4 kuukauden kesäloma menossa, josta on nyt 2kk mennyt. Kesäloman alussa pääsi käymään sillätavalla hullusti että unirytmi muuttui suurinpiirtein 0600-1500. Minulla tuo unirytmi tuntuu siirtyvän todella helposti eteenpäin, mutta vaikeasti taaksepäin.

Nyt olen tässä n. kuukauden ajan siirrellyt sillointällöin herätyskelloa 15-30min aikaisempaan, ja tällähetkellä herääminen tapahtuu n. klo 1100 aikoihin. Illalla ei unensaanti ole kuitenkaan siirtynyt yhtä rattoisasti taaksepäin, eli yöunet ovat olleet nyt pitempään n. 6 tuntia yössä. Jos teen sen virheen että päätän nukkua yhtenä päivänä täydet unet ilman herätyskelloa, olen jälleen lähtökuopissa.

Piileekö tällaisessa jotain vaaraa esimerkiksi vaikeampiin uniongelmiin? Vai voinko rauhassa jatkaa tota rytmin vääntämistä. Näillä 6 tunnin unilla minulla on varsinkin päivisin hieman raskas ja väsynyt olo, mutta ei se auta kuin kärsiä. Tavoitteena olisi siis saada tämän 2kk:n aikana normaali herääminen n klo 0900 aikoihin.

1-2 kertaa viikossa on tilanne jossa menen duuniin A klo 12, pääsen sieltä klo 20, klo 22 duuniin B, pääsen sieltä klo 7 ja klo 8 taas duuniin A. Sitten sieltä pääsen klo 16. Siittä suoraan nukkumaan, ja herään sitten joskus yöllä.

Muutoin perus 8-16 ja sunnuntai vapaa. Kofeiinitabuilla mennään. :(

EDIT: Kokeilin ensin niin että menisin aina klo 8 tuonne A-duuniin. Mutta sitten kävi niin että otin pari-kolme tuntia unta tuossa klo 18-21, joka taas aiheutti sen että olin totaalisesti pihalla koko yövuoron. Mulle siis käy paremmin tuo yhteen putkeen veto. No, kuukausi enää tätä kestettävänä...

Postataas tähän kun liittyy samaan aiheeseen.

Eli mulla on aika pitkä, 4 kuukauden kesäloma menossa, josta on nyt 2kk mennyt. Kesäloman alussa pääsi käymään sillätavalla hullusti että unirytmi muuttui suurinpiirtein 0600-1500. Minulla tuo unirytmi tuntuu siirtyvän todella helposti eteenpäin, mutta vaikeasti taaksepäin.

No miksi se pitää saada taaksepäin? Siirrä sitä eteenpäin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom