Unenlaatu ja palautumisen optimointi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rock^
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Unenlaatu ja palautumisen optimointi

Meta description: Hyvä uni korjaa kehon, terävöittää mielen ja parantaa treenituloksia. Laatu ratkaisee enemmän kuin tuntimäärä.

Semmonen on hyväksi havaittu keino, kannattanee kokeilla. Eli menee sänkyyn ainoastaan nukkumaan, parisuhteessa nyt voi joustaa, mutta idea on se, ettei sinne sänkyyn mennä väkisellä pyörimään ja hakemaan sitä unta, vaan esim. lukee kirjaa sohvalla, ja kun alkaa väsyttää, niin vaikka jotain rauhallista musaa soimaan ja sänkyyn. Valot pois ja nukahdus. Ei siis mennä sinne sänkyyn pyörimään tuntikausiksi, jos ei kerta väsytä.

Ja aamulla kello ihmisten aikaan soimaan, ite herään arkisin seitsemältä, jotta ehdin rauhassa herätä ja tehdä ja syödä kunnon aamupalan ennen koululle lähtöä. Ja sänkyyn ennen yhtätoista.

Kun pitää vähän aikaa sen heräämisajan vakiona, niin kyllä se uni alkaa tulemaan jossain vaiheessa ennen aamuyötä.

Kannattaa muutenkin sitä iltaa rauhoittaa, eli ei pelaa enää kovin myöhään sitä quakee tai kuuntele dimmu burgeria. Ei se hevarikaan pysty nukkumaan jos on litratolkulla adrenaliinia veressä.

Samoten olen huomannu että uutisten kattominen valvottaa, ei koska potisin jotain maailmantuskaa, vaan ihan sen takia että päässä pyörivien ajatusten määrä lisääntyy ja se taas haittaa nukkumista. Sen takia en esim. kato kymppiuutisia vaan jos katon niin sitten ne 20.30 uutiset.

Säännöllisyydellä ja nukkumaanmenoa edeltävien tuntien rahoittamisella pitäisi päästä jo pitkälle. Ja samoten edelleen... kannattaa katsoa mitä syö.

Jos tilanne on todella paha, niin tervetuloa tänne kokeilemaan fysiikan luentoa, toimii meikäläisellä oivana unilääkkeenä!

Uskokaa tai älkää niin ihmisellä on tietyt kellonajat jolloin nukahtaa parhaiten. Itsekin teen silloin tällöin vuoroa ja se kuuteen töihinmeno ei ole mitään herkkua. Jos menen nukkumaan 20.30 niin uni tulee lähes heti, mutta 21.00 pintaan jos menen niin uni tulee vasta 22.00 aikohin. Tästä samasta oli meillä työterveyshoitaja puhumassa ja jotain tutkimuksiakin asiasta esitti. Eli jos löytää ne omat unirytminä niin niitä kannattaa koittaa hyödyntää.

Itellä on aina se eka yö paha, eli ei tule uni millään ja yöunet jää vähäisiksi, siinä ei auta edes kellonajat eikä mitkään. Jospa joku tähän keksisi ratkaisun niin hyvä olisi. Toki voisi viikonloppuna jo herätä 7.00 mutta ei nappaa sekään, pakko joskus nukkua pidempäänkin. Ja toinen vaihtoehto on nukahtamislääkkeet, mutta muuta ei sitten mieleen tulekkaan.

Mutta mulla ainakin se 8-9 h on hyvä unen määrä.

teemal sanoi:
No ilmankos oonki plösö!

En tietysti syyttäs pelkästään huonosti nukkumista siitä, vaikka tuo hormonitoiminta ihmeellinen mekanismi onkin.

Ja toi Timban kommentti oli kyllä asiaa, olen tuon kuullut itekin ja myös omalta osaltani todeksi havainnut. Jos sopiva "ikkuna" menee ohi, niin se voi olla sitten joskus aamuyöllä kun kömpii sänkyyn.

Timba79 sanoi:
Itellä on aina se eka yö paha, eli ei tule uni millään ja yöunet jää vähäisiksi, siinä ei auta edes kellonajat eikä mitkään. Jospa joku tähän keksisi ratkaisun niin hyvä olisi.

Tuo taitaa olla aika yleinen ongelma. Esim. meillä on työvuorot erilaiset, eli tyttöystävä tekee kahta vuoroa, itse olen päiväduunissa. Siitä huolimatta molemmilla on sama ongelma, eli sunnuntain-maanantain välisenä yönä ei saa kunnolla nukuttua. Kai se johtuu ostittain siitä, että alitajuisesti vituttaa alkava työviikko ja sitten ei osaa rentoutua niin hyvin, että saisi nukuttua...

muffy sanoi:
VITTU! Aika hiljaa ois nukuttanu taas äsken perkeleenhaistanvitunhelvetti! 2-vuoroduunit rulaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!! Joo nukkukaa nukkukaa, se tekee hyvää. Kun vaan keksitte miten saan unesta kiinni jo 9 aikaan illalla niin helvetin hyvä. Deividmotherfuckingrunkkupaska ja kilin vittu ja molemmat yhtä aikaa...
:rock: :zzzz: :zzzz: :zzzz: :zzzz: :zzzz:

Voisin yhtyä kommenttiisi*2.
Terveisin:3-vuoroduuni ja ikuisesti huonouninen :curs:

Melatoniini on itselläni auttanut. Kolmivuorotyötä kun teen niin aina vuoron vaihtuessa otan ensimmäisenä yönä unirytmin kohdalleen ja hyvin pysyy siitä eteenpäin ilman lääkkeitä/poppaskonsteja.

Serkkupoika tuota toi jenkeistä purkillisen (siellä luontaistuote) viime syksynä, jetlagiin käytti itse mutta loppupurkki jäi sitten minulle. Täällä lääkärit määräävät helposti kunhan vain pyytää. Kannattaa pyytää samantien sitten 3mg tabletteja.

training_day sanoi:
Tuo taitaa olla aika yleinen ongelma. Esim. meillä on työvuorot erilaiset, eli tyttöystävä tekee kahta vuoroa, itse olen päiväduunissa. Siitä huolimatta molemmilla on sama ongelma, eli sunnuntain-maanantain välisenä yönä ei saa kunnolla nukuttua. Kai se johtuu ostittain siitä, että alitajuisesti vituttaa alkava työviikko ja sitten ei osaa rentoutua niin hyvin, että saisi nukuttua...

Mulla sama juttu. Ongelmaa helpottaa kun nukkuu la aamuna pitkään, mutta pistää su aamuna kellon soimaan johonkin järkevään aikaan. Jos kahtena yönä nukkuu pitkään, niin ei mitään toivoa saada kolmantena yönä unta mihinkään järkevään aikaan.

Jerkko sanoi:
Mitenköhän lie vaikuttaa yöllä kusella käyminen? Tuppaa meinaan rakko haljeta aina tuossa 3-4 aikaan yöstä.

Ei kannata juoda illalla niin kovin paljon. ;)

Jerkko sanoi:
Mitenköhän lie vaikuttaa yöllä kusella käyminen? Tuppaa meinaan rakko haljeta aina tuossa 3-4 aikaan yöstä.

Semmonen juttu, ettei kannata mennä tälle linjalle.

Eli siinä muutama tunti ennen nukkumaanmenoa ei paljoa juo, ja sitten käy kusella ennen ku menee sänkyy vaikka tuntuis ettei kusettaskaan, mutta aina sieltä jotain tulee.

Sellasta nimittäin väittävät, että jos nuorena antaa rakkonsa tottua tuollaiseen, niin vanhemmiten kun alkaa muutenkin jo kusta alleen niin tämä tottumus ei sitä ainakaan helpota...

Jerkko sanoi:

Sama täällä, joka yö tulee noustua kuselle vaikka ei itseasiassa kuseta edes paljoa, mutta silti sitä vaan herää. Itse olen ainakin paljon väsyneempi jos olen pari kertaa herännyt yön aikana.

Cockton sanoi:
En tietysti syyttäs pelkästään huonosti nukkumista siitä, vaikka tuo hormonitoiminta ihmeellinen mekanismi onkin.

No juu, tiiän kyl että vaikuttaa tuohon kehonmuotoon muukin kuin uni... ;)

Taas näitä perinteisiä tylsiä kysymyksiä. En viitsinyt tätä kenenkään muun trediin tunkea joten kysyn tässä. Eli tällainen jako (tavallinen natu tätä tuskin pystyy tekemään?):

ma olkapäät,jalat,ojentajat
ti rinta, hamstring
ke selkä, hauis, kyynervarret
to lepo

Ja sitten perjantaista uus kolmen päivän kierto. Ja joka toinen kolmen päivän setti kevyemmin. Itse en ole tätä aloittamassa koska nyt ei ole aikaa harjoitella kahta kertaa päivässä. Taisi itse halmekin tätä ehdottaa mutta en oikein uskonut. Miten tämän voisi jakaa viikkoon paremmin? Ja miten usein treenaisin käsiä kun ne ovat kuitenkin nyt etusialla? En oikein tiennyt hakusanaa jolla tätä oisi etsinyt searchista että jos viitsitte vähän kommentoida...

et todellakaan voi treenata natuna joka päivä, ei halmeellakaan tainnut puhtaat jauhot pussissa olla... treenaa vaikka joka toinen päivä, liian usein treenaaminen aiheuttaa ylikuntoa jolloin taas kehitys ei todellakaan ole nopeinta.

Animal1234 sanoi:
ma olkapäät,jalat,ojentajat
ti rinta, hamstring
ke selkä, hauis, kyynervarret
to lepo

No ei tuo kovin järkevältä näytä. Rintatreeni kärsii kun ojentajat on treenattu juuri edeltävänä päivänä. Minä muuttaisin tuon perinteiseen työntö/veto/jalat -jakoon ja jos haluaa useammin kuin kerran viikossa treenata niin tyylin 2 treenipäivää, 1 lepo, 2 treeniä, 1 lepo jne. Tämä vain yksi esimerkki, eikä välttämättä sinulle optimaalisin vaihtoehto.

jooh.. saattaa olla kovan olkapäätreenin jälkeen vaikea alkaa perään tekemään mitään ojentaja treeniä enää - ainakaan kun siinä vielä jalat treenaa välissä. Ja jos tosiaan jotenkin tuon ekan päivän saat suoritettua niin jää rintatreeni kyllä aika vituilleen ja uskon että olkapäät sanoo itsensä irti nopeasti.. suoraan sanottuna ei kannata edes viikkoa kokeilla kun loukkaantumisriski on suuri ja ei tuossa voi mitään treeniä vetää kovaa johtuen edeltävistä treeneistä..

Samaa mieltä edellisten kanssa. Heivaa tuo mäelle ja ota joku hyväksi havaittu 3-jakoinen käyttöön, tässä pari esimerkkiä:

1. rinta, olkapäät, ojentajat
2. jalat
3. selkä hauikset

1. rinta, olkapäät, hauikset
2. jalat
3. selkä, ojentajat

1. rinta, selkä
2. jalat
3. kädet, olkapäät

Jooh, ei tuo minun ohjelmani olekaan. Ja tossa joku keho sitä reenaskin joka päivä kahteen kertaan eli jako sen yhden treenin kahteen osaan. No olisi tässä aika tehdä uusi ohjelma. Mietin vain että 3- vai 4-jakoinen...? Ennen oli 4-jakoinen. Ja sitten ne kädet? Kun täällä pyörii niin paljon ohjelmia että ei oikein tiedä mitä soveltaisi. Ja vielä sekin että täällä ei noissa ohjelmissa painoteta yleensä mitään yhtä ruumiin osaa. Tietenkin halutaan pitää tasapaino ja symmetrisyys...

Back
Ylös Bottom