Unen tärkeys

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Ikä
36
Vois pistää keskustelua pystyyn unen tärkeydestä treenissä. Mikä on se optimaalinen aika, miten vaikuttaa elimistöön ym.

Ite yritän ainakin sen 9h nukkua aina kun pystyy. On myös sanonta että "Half an hour sleep before midnight is better than two after it". Varmasti päteekin jos on unirytmi sellainen että tapaa ennen kahtatoista mennä pehkuihin..

tästä on ollu puhetta aika paljon ja se unen merkitys on tärkeä! pitäs yrittää nukkua vähintään 8h! eli nukut ihan hyvin!

hc-audio sanoi:
Mikä on se optimaalinen aika, miten vaikuttaa elimistöön y

Ite yritän ainakin sen 9h nukkua aina kun pystyy...

Tuo unen tarve on aika yksilöllistä,ja siihen vaikuttaa elämäntavat yms.

VITTU! Aika hiljaa ois nukuttanu taas äsken perkeleenhaistanvitunhelvetti! 2-vuoroduunit rulaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!! Joo nukkukaa nukkukaa, se tekee hyvää. Kun vaan keksitte miten saan unesta kiinni jo 9 aikaan illalla niin helvetin hyvä. Deividmotherfuckingrunkkupaska ja kilin vittu ja molemmat yhtä aikaa...
:rock: :zzzz: :zzzz: :zzzz: :zzzz: :zzzz:

muffy sanoi:
VITTU! Aika hiljaa ois nukuttanu taas äsken perkeleenhaistanvitunhelvetti! 2-vuoroduunit rulaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!! Joo nukkukaa nukkukaa, se tekee hyvää. Kun vaan keksitte miten saan unesta kiinni jo 9 aikaan illalla niin helvetin hyvä. Deividmotherfuckingrunkkupaska ja kilin vittu ja molemmat yhtä aikaa...

Samaa mieltä. Vittumaista (yrittää) noudattaa vuorokausi- ja unirytmiä joka ei itselle sovi.

Krooninen väsymys sotkee aivojen välittäjäaineita ja haittaa hormonien toimintaa, esim. stressihormonien kautta, jotka toisaalta aiheuttavat myös lihomista. Väsymys vähentää kasvuhormonin ja serotoniinin määriä.

muffy sanoi:
. Kun vaan keksitte miten saan unesta kiinni jo 9 aikaan illalla niin helvetin hyvä.:

Opettelemalla!
Itselläni on 2krt viikossa iltavuoro joka loppuu kl22 sen jälkeen 2krt aamuvuoro joka alkaa klo6. Sitten 2 vapaata. Eli aika sekava rytmi. Ja varsinki jälkimmäisen iltavuoron jälkeen opn heti aamuvuoro eli siihen väliin jää vain 8h josta kerkiää nukkumaan jonkun 7h.
Rytmini menee niin että vapaa päivinä yleensä herään 7.30 ja nukkumaan noin 22.00 +/- 30min. Iltavuorojen aamulla herätys klo 7.30 ja nukkumaan heti kun olen duunista kotona eli noin 22.30. Aamuvuoroissa pitää herätä klo 5.30 mutta illalla menen jo nukkumaan klo21.
Ennen joulua oli rytmi aivan pielessä ja nukuin miten sattui mutta sitten opettelin tuon rytmin ja nyt on hyvä olla. Opetteluun meni joku 2 viikkoa mutta nyt ei ole mitään ongelmaa saada unesta kiinni klo21.

Unen määrä ei yksinään ratkaise vaan pitäisi olla sitäkin laatua. Monesti käy niin että nukahtaminen kestää tuntitolkulla ja sitten sitä on rättiväsynyt aamulla kun herää. Tuo 8h yhtäjaksoista unta on varmasti ihanteellinen määrä.

Cockton sanoi:
Krooninen väsymys sotkee aivojen välittäjäaineita ja haittaa hormonien toimintaa, esim. stressihormonien kautta, jotka toisaalta aiheuttavat myös lihomista. Väsymys vähentää kasvuhormonin ja serotoniinin määriä.

No ilmankos oonki plösö!

Oon aina ollu huono nukkuja ja myös nämä vaihtelevat työvuorot tekevät lisää gutaa unilahjoille. About kerran viikossa tuntuu nukkumasession jälkeen että ois pirteä... Ja viime yö meni taas pyöriessä. Prkl.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Semmonen on hyväksi havaittu keino, kannattanee kokeilla. Eli menee sänkyyn ainoastaan nukkumaan, parisuhteessa nyt voi joustaa, mutta idea on se, ettei sinne sänkyyn mennä väkisellä pyörimään ja hakemaan sitä unta, vaan esim. lukee kirjaa sohvalla, ja kun alkaa väsyttää, niin vaikka jotain rauhallista musaa soimaan ja sänkyyn. Valot pois ja nukahdus. Ei siis mennä sinne sänkyyn pyörimään tuntikausiksi, jos ei kerta väsytä.

Ja aamulla kello ihmisten aikaan soimaan, ite herään arkisin seitsemältä, jotta ehdin rauhassa herätä ja tehdä ja syödä kunnon aamupalan ennen koululle lähtöä. Ja sänkyyn ennen yhtätoista.

Kun pitää vähän aikaa sen heräämisajan vakiona, niin kyllä se uni alkaa tulemaan jossain vaiheessa ennen aamuyötä.

Kannattaa muutenkin sitä iltaa rauhoittaa, eli ei pelaa enää kovin myöhään sitä quakee tai kuuntele dimmu burgeria. Ei se hevarikaan pysty nukkumaan jos on litratolkulla adrenaliinia veressä.

Samoten olen huomannu että uutisten kattominen valvottaa, ei koska potisin jotain maailmantuskaa, vaan ihan sen takia että päässä pyörivien ajatusten määrä lisääntyy ja se taas haittaa nukkumista. Sen takia en esim. kato kymppiuutisia vaan jos katon niin sitten ne 20.30 uutiset.

Säännöllisyydellä ja nukkumaanmenoa edeltävien tuntien rahoittamisella pitäisi päästä jo pitkälle. Ja samoten edelleen... kannattaa katsoa mitä syö.

Jos tilanne on todella paha, niin tervetuloa tänne kokeilemaan fysiikan luentoa, toimii meikäläisellä oivana unilääkkeenä!

Uskokaa tai älkää niin ihmisellä on tietyt kellonajat jolloin nukahtaa parhaiten. Itsekin teen silloin tällöin vuoroa ja se kuuteen töihinmeno ei ole mitään herkkua. Jos menen nukkumaan 20.30 niin uni tulee lähes heti, mutta 21.00 pintaan jos menen niin uni tulee vasta 22.00 aikohin. Tästä samasta oli meillä työterveyshoitaja puhumassa ja jotain tutkimuksiakin asiasta esitti. Eli jos löytää ne omat unirytminä niin niitä kannattaa koittaa hyödyntää.

Itellä on aina se eka yö paha, eli ei tule uni millään ja yöunet jää vähäisiksi, siinä ei auta edes kellonajat eikä mitkään. Jospa joku tähän keksisi ratkaisun niin hyvä olisi. Toki voisi viikonloppuna jo herätä 7.00 mutta ei nappaa sekään, pakko joskus nukkua pidempäänkin. Ja toinen vaihtoehto on nukahtamislääkkeet, mutta muuta ei sitten mieleen tulekkaan.

Mutta mulla ainakin se 8-9 h on hyvä unen määrä.

teemal sanoi:
No ilmankos oonki plösö!

En tietysti syyttäs pelkästään huonosti nukkumista siitä, vaikka tuo hormonitoiminta ihmeellinen mekanismi onkin.

Ja toi Timban kommentti oli kyllä asiaa, olen tuon kuullut itekin ja myös omalta osaltani todeksi havainnut. Jos sopiva "ikkuna" menee ohi, niin se voi olla sitten joskus aamuyöllä kun kömpii sänkyyn.

Timba79 sanoi:
Itellä on aina se eka yö paha, eli ei tule uni millään ja yöunet jää vähäisiksi, siinä ei auta edes kellonajat eikä mitkään. Jospa joku tähän keksisi ratkaisun niin hyvä olisi.

Tuo taitaa olla aika yleinen ongelma. Esim. meillä on työvuorot erilaiset, eli tyttöystävä tekee kahta vuoroa, itse olen päiväduunissa. Siitä huolimatta molemmilla on sama ongelma, eli sunnuntain-maanantain välisenä yönä ei saa kunnolla nukuttua. Kai se johtuu ostittain siitä, että alitajuisesti vituttaa alkava työviikko ja sitten ei osaa rentoutua niin hyvin, että saisi nukuttua...

muffy sanoi:

Voisin yhtyä kommenttiisi*2.
Terveisin:3-vuoroduuni ja ikuisesti huonouninen :curs:

Melatoniini on itselläni auttanut. Kolmivuorotyötä kun teen niin aina vuoron vaihtuessa otan ensimmäisenä yönä unirytmin kohdalleen ja hyvin pysyy siitä eteenpäin ilman lääkkeitä/poppaskonsteja.

Serkkupoika tuota toi jenkeistä purkillisen (siellä luontaistuote) viime syksynä, jetlagiin käytti itse mutta loppupurkki jäi sitten minulle. Täällä lääkärit määräävät helposti kunhan vain pyytää. Kannattaa pyytää samantien sitten 3mg tabletteja.

training_day sanoi:
Tuo taitaa olla aika yleinen ongelma. Esim. meillä on työvuorot erilaiset, eli tyttöystävä tekee kahta vuoroa, itse olen päiväduunissa. Siitä huolimatta molemmilla on sama ongelma, eli sunnuntain-maanantain välisenä yönä ei saa kunnolla nukuttua. Kai se johtuu ostittain siitä, että alitajuisesti vituttaa alkava työviikko ja sitten ei osaa rentoutua niin hyvin, että saisi nukuttua...

Mulla sama juttu. Ongelmaa helpottaa kun nukkuu la aamuna pitkään, mutta pistää su aamuna kellon soimaan johonkin järkevään aikaan. Jos kahtena yönä nukkuu pitkään, niin ei mitään toivoa saada kolmantena yönä unta mihinkään järkevään aikaan.

Jerkko sanoi:
Mitenköhän lie vaikuttaa yöllä kusella käyminen? Tuppaa meinaan rakko haljeta aina tuossa 3-4 aikaan yöstä.

Ei kannata juoda illalla niin kovin paljon. ;)

Jerkko sanoi:
Mitenköhän lie vaikuttaa yöllä kusella käyminen? Tuppaa meinaan rakko haljeta aina tuossa 3-4 aikaan yöstä.

Semmonen juttu, ettei kannata mennä tälle linjalle.

Eli siinä muutama tunti ennen nukkumaanmenoa ei paljoa juo, ja sitten käy kusella ennen ku menee sänkyy vaikka tuntuis ettei kusettaskaan, mutta aina sieltä jotain tulee.

Sellasta nimittäin väittävät, että jos nuorena antaa rakkonsa tottua tuollaiseen, niin vanhemmiten kun alkaa muutenkin jo kusta alleen niin tämä tottumus ei sitä ainakaan helpota...

Suositut

Back
Ylös Bottom