Ulkona olevien kissojen retket

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Olen kissaihminen ja samaa mieltä siitä, että kissat sisälle ja valvottuna ulos. Kissan ulkoilu ei ole riskitöntä sen omalle terveydelle, eikä myöskään ympäristölle. Kissa ei ole Suomen luontoon kuuluva eläin vaan lemmikki, jonka tekemisistä on omistaja vastuussa. Toivoisin kuitenkin että jos oma kissani joskus karkaisi, mikä on aina mahdollista vaikkakin epätodennäköistä, ei se joutuisi kenenkään tahallisesti tappamaksi.
Olen myös kissaihminen henkeen ja vereen ja allekirjoitan ylläolevan täysin. Meidän katti ulkoilee valjaissa parvekkeella tai pihalla silloin kun kelit sen sallii. Ei tulisi mieleenkään laskea tuota taajama-alueella juoksentelemaan toisten pihoille; se että me tykätään kissoista ei tarkoita että muut niitä haluaa katsella. Tuolla meidänkin rauhallisessa lähiössä yksi kevät pari ulkokissaa auton alle 40 km/h rajoitusalueella muka hit and run tyyppisesti päivän välein eli toisinsanoen 95% varmasti jotakuta vitutti nuo, ne pistettiin jollain tapaa hengiltä hengiltä ja kiikutettiin keskelle tietä. Ei kivaa, mutta kaiken maailman jenkgiä mahtuu parinsadan talon omakotialueelle ja kissojen reviirit on sen verran isoja että sen omistajan löytäminenkään ei ole ihan triviaalia.

Naapurien ulkokissat myös kuseksivat yhtenä talvena meidän varaston katokseen hirveän kusen hajun jos leijui tuolla vielä keväällä jokusen viikon, olisko tuosta tullu merkkailukisaa tms. kun oli säänsuojapaikkana varmaan mukava. Se, että kissankusi ei haise on pahinta aika pahaa BS:ää...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Maaseudulla on yleinen käytäntö että kissat kulkevat vapaana ja tekevät mitä haluavat luonnossa. Kaupungissa jos päästät nyt koiran irti jossakin metsäläntissä niin joku on heti selittämässä että nyt on koirien kiinnipito aika ja ne vapaana haittaavat lintujen pesintää. Kumpikohan tekee enempi vahinkoa koira jonka saa käskyttämällä pois vai kissa jonka liikkeistä ei edes tiedetä tuolla luonnossa.

Oon parina ehtoona ikkunasta katsellut, kun vieras kissa on teputellut pihassa ja kusassut yhteen pihassani olevaan maasta irroitettuun kantoon/juurakkoon. Sitten on teputeltu omien kissojen kanssa valjaissa pihalle ja oma kolli on tietysti aikansa sitä kusista kantoaan nuohottuaan pistänyt omat virtsat päällimmäiseksi. Ei se yksinkertaisesti haise mun eikä emännän nokkaan, vaikka siinä kaksi kissaa käy metrin päässä olevassa kannossa kusisotaansa. :D

Lupaan jatkossakin olla tappamatta pihaan eksyvät vieraat kissat, oravat sekä naapureiden koirat. En teilaa ihmislapsiakaan. Räksätkin saa ihan rauhassa olla, mutta ne saatanan kaksi naakkaa, jotka jo ennättivät pesän tehdä yhteen mun savupiipun hormeista sekä se saatanan tikka, joka rummutti räystäslistaan rei'än.... Ne tekis mieli tappaa, mutta jätän väliin. :D

Veneen kävin rannassa kääntämässä ja kissa oli mukana kattomassa rantakatiskaa. Siellä veneen alla oli sitten myyrän pesä ja hyvin pölisi siinä kuivat heinät. Nostaa aina sykettä kun myyräkuumeen kauhu iski jälleen. No kissa tietysti oli huomannut myös myyrät ja niitä jäi kytistämään kun ei alkanut sisälle kuulua. Tuossa sitten toi myyrän sisälle tupaan ja jätti sen siihen :( olikohan saatana vielä syönyt monta, hyi helvetti.

Ja mitä tulee noihin autojen maalipintojen naarmuuntumisiin, niin toivottavasti ette sitten ajele motarille 100 metriä edellä ajavaa lähempänä. Varsinkin näin keväisin se hiekkaisuihku on aika julmaa ja väitän että se vähän enempi tekee auton maalipinnalle osumaa kuin kissan jäljet.

Sen enempää ei viitti edes selitellä kun ei siitä mitään hyötyä ole, joku vetää herneet nekkuun kuitenkin.
Ei varsinaisesti aiheeseen kuuluu, mutta kyllä, pidän autolla kunnon turvavälin motarilla, enkä pelkästään sen takia että auto naarmuuntuisi.

Jotenkin kyllä huomaa, että omistat kissan. Et voi tajuta, ettei kaikki pidä kissoista omalla pihallaan tai auton päällä. Mun puolesta siellä maaseudulla sitä kissaa saa pitää vapaana, kun siitä saattaa olla jopa jotain hyötyä hiiri/rotta jahdissa, mutta turha tulla tänne itkemään kun kissa katoaa. Otat sen riskin täysin tietoisesti, kun päästät sen ovesta ulos.

Oon parina ehtoona ikkunasta katsellut, kun vieras kissa on teputellut pihassa ja kusassut yhteen pihassani olevaan maasta irroitettuun kantoon/juurakkoon. Sitten on teputeltu omien kissojen kanssa valjaissa pihalle ja oma kolli on tietysti aikansa sitä kusista kantoaan nuohottuaan pistänyt omat virtsat päällimmäiseksi. Ei se yksinkertaisesti haise mun eikä emännän nokkaan, vaikka siinä kaksi kissaa käy metrin päässä olevassa kannossa kusisotaansa. :D

Niin, ei ehkä teidän nokkaan haise, mutta mietippä miltä se haisee semmosen nokkaan, jolla ei oo kissaa. Voin kyllä sanoa, että alakaa jo vituttaan tuo terassilla haiseva kissankusi ja paskotut kukkapenkit. Omistajiin on mahdoton ottaa yhteyttä, koska tässä puolen kilometrin säteellä on kaks tusinaa rivitaloja ja toinen mokoma luhtitaloja. Kaks eri kissaa oon nähny tässä pyörivän, omistajista ei ole tietoa. Paikallislehteen jos laitat yleisöpalstalle kirjoituksen, niin heti oot kissanvihaaja. Viime kesänä ei tohtinut pitää takaterassin ovea auki, kun kaks kertaa toinen näistä kissoista livahti sisälle, ensimmäisellä kerralla kusi plyyshisohvalle ja toisella kerralla makkarin lattialle sängyn alle. Ei ollut kovin miellyttävää. Vastapäisen talon kissan tunnistan, mutta se näyttääkin pysyvän omalla pihallaan.

Kysyn teiltä kissanomistajat, että kuin vitun vaikia se on opettaa kissalleen missä mennään ja missä ei? Ja jos ei onnistu, niin pitäkää perkele kiinni. Ei oo mun velvollisuus kiertää etikkapullon kans omaa pihaa, vaan kyllä se on kissanomistajan velvollisuus pitää kissa omalla pihallaan. Vittu jos mun koira joskus tuolta kotitilan pihalta karkaa, nii nappi ohtaan samantien. Mutta siinä on vaan se, että opetettu koira ei lähe.

Kävin tässä taannoin apulaispoliisipäällikön juttusilla ihan muista syistä ja sen verran oli lepposat keskustelut, että kysäsinpä huvikseni mitä tämmösissä tapauksissa on tapana tehdä. Sanoi, että loukkua vaan pihalle. Lähtiessä tuumas vielä pieni virne naamalla, että se on sitte oma asias mitä teet jatkotoimenpiteinä, mutta mielellään toimita löytöeläinkotiin. No eihän täällä helvetti ees oo semmosta. Sen verran jo vituttaa tuo haju, että kohta on supiloukku tuossa terassinkaiteen ja ruusupuskan välissä, pikkusen latsia loukkuun ja valeriaanan tuoksua syötiksi. Ei siitä muuten pääse ja en ajatellu koko kesää haistella kissankusta takapihallani.

Ehkä vähän turhan voimakas vertaus vielä tuohon lainaukseen, mutta olkoot. Ei se haise kissanomistajan nokkaan se kusi, mutta ei haise kyllä lietekkään mun nokkaan yhtään miltään enää. Siitä asti, kun jalat on yltäny rattorin polkimille, on joka kevät vietetty satoja tunteja lietteen ja kusen hajussa kylvöhommissa. Vaikka nykyään asunkin rivarissa ja hoitelen kylvöhommia tuolla kotona, ei nuo lietteen hajuset työhousut haise miltään tuossa tuulikaapissa. Jotku kaverit tosin saattaa olla vähän erimieltä. Tuskin sinäkään tykkäisit, jos kävisin ees sen kissan jätöksen verran tyhyjentään lietevaunusta sun etuoven eteen?

Ja mitä tulee tulee tuohon Timban edellä mainittuun naarmuuntumiskysymykseen, niin äläpä höpsi. Kokemusta löytyy sekä hiekkakasettiauton perässä ajamisesta sekä kissan naarmuttamasta auton konepellistä. Onneksi vaan tuo jälkimmäinen tapaus ei sattunu mun autolle, mutta perheenjäsenen autolle kuitenkin.

Edit: Kuten Biroo tuossa ehtikin jo todeta, että jos päästät kissasi omalta pihalta omille retkille, niin itse oot vastuussa lemmikistäsi, tuleeko se enää kotiin vai ei.

Ja tästähän tulee kohta kissan kusi / koiran paska keskustelu....

Ja heitänkin että niinkauan kun lasinsirpaleita ja tupakan tumppeja löytyy tienpientareilta niin meidän koirien paskat jää luontoon maantumaan...

Ei varsinaisesti aiheeseen kuuluu, mutta kyllä, pidän autolla kunnon turvavälin motarilla, enkä pelkästään sen takia että auto naarmuuntuisi.

Jotenkin kyllä huomaa, että omistat kissan. Et voi tajuta, ettei kaikki pidä kissoista omalla pihallaan tai auton päällä. Mun puolesta siellä maaseudulla sitä kissaa saa pitää vapaana, kun siitä saattaa olla jopa jotain hyötyä hiiri/rotta jahdissa, mutta turha tulla tänne itkemään kun kissa katoaa. Otat sen riskin täysin tietoisesti, kun päästät sen ovesta ulos.

Ja missä kohtaa minä olen itkenyt yhtään mitään? Kyllä se parku on kuulunut lähinnä näiden kohdalta, joiden autot naarmuuntuu ja pihat haisee kuselta. Joopajoo, näkee että on kissanvihaajia liikenteessä. :evil:

Tiedän että otan riskin kun päästän kissan ulos ja tuo nyt hukassa oleva tapaus oli vähänkin turhan kesy, eli enpä ihmettele vaikka joku ois sen vienyt lemmikikseen. No elämä on ja kissoja tulee jatkossakin oleen vapaana jollei siitä naapureiden kanssa tule sanomista. Mieluummin kissa vapaana kuin hiiriä vintillä. Naapurin talossa niitä jo viimesyksynä oli kun ei yhtään kattia pihapiirissä ollut.

Ajattelin tosin että kun pihat on tehty, niin vois tehdä sellasen verkkohäkin kissalle/kissoille. Vois kesällä pitää siellä kun on duunissa jne kun haluisivat olla pihalla, nyt ovat joutuneet oleen sisällä kun itse ollaan poissa. Eipä tuo pienempi edes lähde pihasta mihinkään kun sitä seurailee. Tuossa takapihalla se pyörii.

Ja tästähän tulee kohta kissan kusi / koiran paska keskustelu....

Ja heitänkin että niinkauan kun lasinsirpaleita ja tupakan tumppeja löytyy tienpientareilta niin meidän koirien paskat jää luontoon maantumaan...

Hyvä pointti. En itsekään nyt erityisemmin tykkään koiranpaskoista kadulla kun muksut könyää niissä. Mutta ihan yhtä paljon vituttaa ne natsat kun muksut aivan pieninä pisti niitä jopa suuhunsa jos vähän silmä vältti. Onneksi nykyään on jo varmaan yli 90% tölkkejä niin ei ole sitä lasinsirua ihan joka nurkassa enää.

Pitäs saatana yli ajaa jokainen urpo joka heittää natsoja luontoon. :D

Niin, ei ehkä teidän nokkaan haise, mutta mietippä miltä se haisee semmosen nokkaan, jolla ei oo kissaa.
Täytyy alkaa vieraita seisottaa sen kusisen kannon nokassa maisemia ihastelemassa. Samalla voin sitten haastatella, että tuoksuuko täällä mikään muu kuin raitisi ilma. Tuskin tuoksuu.

Ja mitä tulee noihin autojen maalipintojen naarmuuntumisiin, niin toivottavasti ette sitten ajele motarille 100 metriä edellä ajavaa lähempänä. Varsinkin näin keväisin se hiekkaisuihku on aika julmaa ja väitän että se vähän enempi tekee auton maalipinnalle osumaa kuin kissan jäljet.

Koska mun auto naarmuuntuu ja kuluu käytössä mun pitäisi hyväksyä kissan -jonka joku omistaa ja josta jonkun pitäisi vastata- jäljet omistamani auton maalipinnoilla?

Ostamalla auton, otat tietoisen riskin, että siihen tulee naarmuja ja jälkiä. Ihan jo tavallisessa ajossa.
Oma kissa pärjäsi 17v (pikku) kaupungeissa ulkona kulkien, kesäisin 23h ulkona. Päiväsaikaan en juurikaan huomannut sen omalta pihalta poistuvan, tosin tontti on reilun kokoinen, enkä asu keskustassa. Naapuritkaan ei ääneen ainakaan valittaneet, lähinaapurit on tosin vanhempia ihmisiä.
Kerran 2vrk poissa kun poliisit vei sen.

Koska mun auto naarmuuntuu ja kuluu käytössä mun pitäisi hyväksyä kissan -jonka joku omistaa ja josta jonkun pitäisi vastata- jäljet omistamani auton maalipinnoilla?

Ei, vaan väitän ettei niiden kynsistä tule oikeasti yhden yhtään jälkeä. Vai miten putsaat lumet autostasi? Harjalla, niinpä.

Miksi tänne ketjuun pitää tulla avautumaan jokaisesta kissasta joka häiritsee omaa elämään? Ei varmaan liian vaikeeta perustaa ketjua tätä varten jos katsoo tarpeelliseksi?

Ei, vaan väitän ettei niiden kynsistä tule oikeasti yhden yhtään jälkeä. Vai miten putsaat lumet autostasi? Harjalla, niinpä.

Miksi tänne ketjuun pitää tulla avautumaan jokaisesta kissasta joka häiritsee omaa elämään? Ei varmaan liian vaikeeta perustaa ketjua tätä varten jos katsoo tarpeelliseksi?

Sinä keskustelupalstaa valvovana modena varmaan otat asian hoitaaksesi?

Meinaatko että harjaksen harjat ovat jotenkin verrattavissa kissojen kynsiin?

Tommysppedille: Syömällä päivittäin ruokaa, otat sen riskin että tukehdut siihen. Se auto nyt on täällä "maalla" pakko omistaa, jos aikoo käydä koulussa tai töissä, enkä todellakaan ole hommannut sitä naapurin kissan oleskelu paikaksi.

Sinä keskustelupalstaa valvovana modena varmaan otat asian hoitaaksesi?

Meinaatko että harjaksen harjat ovat jotenkin verrattavissa kissojen kynsiin?

Tommysppedille: Syömällä päivittäin ruokaa, otat sen riskin että tukehdut siihen. Se auto nyt on täällä "maalla" pakko omistaa, jos aikoo käydä koulussa tai töissä, enkä todellakaan ole hommannut sitä naapurin kissan oleskelu paikaksi.

Meinasit sitten että alan nyt huvikseni deletoimaan täältä viestejä vai mitä? Ei mun moderaattorina olo liity tähän keskusteluun millään tavalla. Ihmettelen vain että tänne tullaa ITKEMÄÄN kun kissat pilaa autot ja sitten kun hieman vähättelee asiaa, niin se olikin sitä itkemistä.

Mistä lähtien kissat on raapineet autoja? Enpä ole moista nähnyt koskaan. Porukoilla yksi jo vanhana pois nukutettu kissa tykkäs auton konepellillä olla, muita tapauksia en ole itse tavannut. Siitä jäi joo märällä kelillä jokunen kurannen tassunjälki. Joskus äitimuoria kiusasin ja tutkin tarkasti konepeltiä (oli uus auto silloin) ja en kyllä oikeati löytänyt naarmun naarmua. Että eiköhän nyt vähän ole tekemällä tehty juttu taas? No ei kissanvihaaja tätä tietenkään voi myöntää, kissa pilaa autot ja kusee pihat pilalla ja tappaa linnut jne.

Aloitetaanko koiranpaskakeskustelu? Siitä tulis varmaan kivaa...

Minäpä väitän, että tulee. Ja kuten aikasemmin totesinkin, niin kokemustakin on. Jos edellisenä päivänä myllytetyn auton konepellillä on kissantassunjäljet ja kaheksan kappaletta muutaman sentin naarmua, nii mistähän lie ovat tulleet yön aikana?

Minäpä väitän, että tulee. Ja kuten aikasemmin totesinkin, niin kokemustakin on. Jos edellisenä päivänä myllytetyn auton konepellillä on kissantassunjäljet ja kaheksan kappaletta muutaman sentin naarmua, nii mistähän lie ovat tulleet yön aikana?

Minä taas väitän että ne "naarmut" on sun mahdollisessa vahapinnassa, jos kerran olet myllyttänyt niin ilmeisesti vahannut?

Väitän myös että auton harjaaminen lumesta naarmuttaa sitä rakasta peltilaatikkoa ihan törkeesti enempi kuin mikään elukka koskaan ja missään.

Kai te autohysteeriset kyttäättä piekkarin kanssa kaikki linnut pois pihasta? Ne kun paskoo auton päälle, niin auringon avulla siihen palaa jälki, näin väittää jotkut hysteeriset peltilehmämiehet.

Melkosia kissoja sitä jossain kasvaa kun ne autotkin repii naarmuille. :jahas:

Minä taas väitän että ne "naarmut" on sun mahdollisessa vahapinnassa, jos kerran olet myllyttänyt niin ilmeisesti vahannut?

Väitän myös että auton harjaaminen lumesta naarmuttaa sitä rakasta peltilaatikkoa ihan törkeesti enempi kuin mikään elukka koskaan ja missään.

Kai te autohysteeriset kyttäättä piekkarin kanssa kaikki linnut pois pihasta? Ne kun paskoo auton päälle, niin auringon avulla siihen palaa jälki, näin väittää jotkut hysteeriset peltilehmämiehet.

Melkosia kissoja sitä jossain kasvaa kun ne autotkin repii naarmuille. :jahas:

Aika paska vertaus, linnunpaska lähtee yleensä pesemällä, kissan naarmuttama maalipinta ei. Jos väität, että kissa ei naarmuta maalipintaa, sinua ei sitten varmaan haittaa, jos päästän pystykorvani seisomaan autosi kylkeä vasten?

Edit: Olen kyllä tietoinen, että auton harjaaminen lumesta naarmuttaa maalipintaa, mutta ei se edelleenkään oikeuta siihen, että jonkun katti saa käyttää autoani kiipeilypuuna. Ja ihan offtopiccina, itse kyllä harjaan vain lasit. Ei kai kukaan oo niin pölijä, että alakaa mustaa autoa harjaileen?

OT:na, lähtee pois pesemällä mut jos kauan ollut, niin ihan varmasti näkee maalipinnassa paikan.
Koirakaan sen enempää jälkiä tee kuin prisman parkkipaikka.

Aika paska vertaus, linnunpaska lähtee yleensä pesemällä, kissan naarmuttama maalipinta ei. Jos väität, että kissa ei naarmuta maalipintaa, sinua ei sitten varmaan haittaa, jos päästän pystykorvani seisomaan autosi kylkeä vasten?

Edit: Olen kyllä tietoinen, että auton harjaaminen lumesta naarmuttaa maalipintaa, mutta ei se edelleenkään oikeuta siihen, että jonkun katti saa käyttää autoani kiipeilypuuna. Ja ihan offtopiccina, itse kyllä harjaan vain lasit. Ei kai kukaan oo niin pölijä, että alakaa mustaa autoa harjaileen?

Aika paska vataus sulla. Pystykorva taitaa olla aikaslailla monen kissan painoinen. Ja jos koira pyrkii autoon, se raapii. Olen nähnyt monta koiran raapimaa asunno ovea. Ne raapii ne aivan palasiksi. Osaa kissatkin tehdä tuhojaan, mutta ei voi ihan verrata tähän.

Väitän eddelleen että kissat ei autojen maaleja raavi paskaksi. Eikä kyllä koiratkaan.

Osta kunnon auto jos se kissan kävelystä menee palasiksi. Nykysen romusi voit myydä vaikka manneille.

OT:na, lähtee pois pesemällä mut jos kauan ollut, niin ihan varmasti näkee maalipinnassa paikan.
Koirakaan sen enempää jälkiä tee kuin prisman parkkipaikka.

Huomioi sana yleensä. Olen tietoinen riskistä, että jos pysäköin autoni prisman parkkipaikalle, joku voi kolhia sitä. Mutta edelleenkään mikään näistä seikoista ei oikeuta siihen, että kissasi saa poistua pihaltasi toisen omaisuutta vahingoittamaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom