Ulkona olevien kissojen retket

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Mulle henkilökohatisesti on sama, onko eläimet kiinni vai auki (ja varsinkin maalla), jos ne eivät haittaa mun normaalia elämää eivätkä aiheuta ympäristölleen pelkoa (esim. koirat), mutta ymmärrän hyvin toisenkin kannan. Just noi allergiajutut, eläimen kuseskeleminen/paskominen omalle pihalle/hiekkalaatikolle tai vaikkapa se, että joku kissa menisi jonkun vauvan vaunuihin.

Tuo ylläoleva tekstini tarkoitus oli pelkästään off-topicina tuoda esille sen, että myös esim. kissan omistajalla on velvollisuuksia. Kaikki eivät vain ole ehkä tulleet ajatelleeksi sitä. Ei tästä aiheesta omalta osaltani sen enempää.

Mä olen sen verran kaupunkilainen, että en edes uskaltaisi antaa kissan olla vapaana, mikäli mulla sellainen olisi ja vaikka asuisin esim. jossain rivitalossa. Pelkäsin, että se jäisi auton alle tai joku tekisi sille jotain.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Täällä senverran isot tontit, ettei nuot nyt vartavasten pihoissa kusemassa käy. Tai ei ainakaan naapurien katteja ole meidän pihassa kusella näkynyt, eikä juuri muutenkaan.
...
EDIT: Se on muuten jännä, kun joku näkee kissan pihassa niin se on sitten automaattisesti kusemassa nurkkiin ja se tuholainen pitää hävittää. Mutta vissiin eri kusta kusee kaikki muut erikokoiset luonnossa muutenvaan vapaana olevan eläimet jota pihassa pyörii... Aikamoista, no meitä on moneen junaan tässäkin asiassa. Eläimet tuntuu aina herättävän tunteita puolesta ja vastaan.
Ei kai teillä naapurin katit pihalla pyörikään, kun se on oman kissan reviiriä ;) Meillä naapurin kissa tuppaa menemään tonttia pitkin poikin ja etenkin miehellä on siihen aikalainen samanlainen asenne kuin Sumulla tuossa ylhäällä :D Se kissankusi nyt vaan tuppaa tuoksahtamaan vähän eri tavalla mitä vaikka joku oravan vastaava, juuri sen isompia villieläimiä ei tässä ole pyörinyt. Eiku joo, rusakoita on, mutta nekään ei ole kiinni jääneet kusestaan, papanoistaan vaan.

Ei kai teillä naapurin katit pihalla pyörikään, kun se on oman kissan reviiriä ;) Meillä naapurin kissa tuppaa menemään tonttia pitkin poikin ja etenkin miehellä on siihen aikalainen samanlainen asenne kuin Sumulla tuossa ylhäällä :D Se kissankusi nyt vaan tuppaa tuoksahtamaan vähän eri tavalla mitä vaikka joku oravan vastaava, juuri sen isompia villieläimiä ei tässä ole pyörinyt. Eiku joo, rusakoita on, mutta nekään ei ole kiinni jääneet kusestaan, papanoistaan vaan.

No ei nuot tuossa ole pyörineet kuin talvesta asti. Toissakesänä raivattiin ja viimekesänä rakennettiin. Ei ollut kissoja meillä eikä näkynyt naapureiden. Aika nopeeta ne muistaa kiertää pihan kaukaa kun antaa esim. puutarhaletkusta vesisuihkut perään. Leikkaamattomat kollit on riesa, ne kuseksii jokapaikkaan kun ne merkkailee reviiriään ja ettii naaraita. Ja niiden kusi haisee kun sen ns. kuuluu haista juurikin em syystä.

Mutta jos aikuisella ihmisellä se ensimmäinen mieleen tuleva konsti on ajaa autolla eläimen yli, niin ei paljon järki päätä pakota. Ihan turha jeesustella sitten muistakaan pikkuasioista mitä ihmisiä ei kiinnosta tehdä kuten pykälät ja terve järki käskee.

Itse olen sanonut, että väsään vaikka aitauksen kissoille jos tarpeen. Mutta idea vähän alunperin ollut, että ne ulkona kulkiessaan pitäs nuot jyrsijät poissa nurkista, niitäki kun tuppaa maalla enempi oleen. Mutta jos kissat aiheuttaa naapurissa ongelmia, niin sitten rakennetaan häkkiaitaus ja ne on sitten ulkoilunsa siellä. Simppeliä.

EDIT: Mutta täällä landella nyt on varmasti niitä juntteja, jotka ammuskelee piekkarillaan kaikkea mikä liikkuu. Toivottavasti ei sentään meidän naapurustossa, mutta parist tapauksesta voisi senkin uskoa noin kaiken muun käytöksen perusteella.

Leikkaamattomat kollit on riesa, ne kuseksii jokapaikkaan kun ne merkkailee reviiriään ja ettii naaraita. Ja niiden kusi haisee kun sen ns. kuuluu haista juurikin em syystä.
Haiseeko leikkaamattoman kollin kusi pahemmalta kuin leikatun? Mun mielestä kissan kusi ei juurikaan haise ja pihalla en myönnä koskaan moista edes haistaneeni.

Vaimoke toi tullessaan talouteen kaksi kaupunkilaissisäkissaa, leikatut uros sekä narttu. Niiden kanssa hepailen päivittäin pihalla valjaissa ja tuo leikattu kolli on innostunut merkkaamaan reviiriä oikein innolla. :D Eli kuljen narun perässä, kun tuo kusee pitkin ja poikin omaa pihaa. Ei se kusi mun nenään haise tuoreena eikä vanhana seuraavana päivänä.

Aika nopeeta ne muistaa kiertää pihan kaukaa kun antaa esim. puutarhaletkusta vesisuihkut perään.
Tää on musta ihan ok. Jos mulla olisi vapaana kulkevia kissoja, niin mun mielestä olisi ihan ok, että mennessään epätoivottuun pihaan saisivat vesiletkusta. Ei se niille pahaa tee ja kyseessä on kuitenkin pirun hellävarainen tapa hätistää epätoivottu kulkija pihasta pois.

Terveisin Maalais-Jimmy, jonka pihassa käy yksi kylän koira paskalla säännöllisesti :D

No haisee se leikkaamattoman elukan kusi jos se vaikka pihalaatoille kusee. Mutta aika vahvasti tuota liioitellaan kyllä... Jotkus haistaa kusen heti kun ne näkeekin kissan vaikka se ei ois kilsan säteellä kussut kertaakaan.

Ja sisälläkin kissoja tupataan opettaa vesisumupullon kanssa. Jos sitä sohvaa ei jätetä rauhaan, niin pikku suihkut naamalle ja tehoaa. Ei tarvi kun kaivaa pullo näkyviin kun hölmöily alkaa. Kesällä ei todellakaan tapahdu elukalle mitään jos sille pikku suihkut antaa. Kissa ei kovin tuosta vedestä tykkää, joten oppinee luupäisempikin viimestään kolmannella kerralla. Useat oppii heti ekasta.

Yksi asia joka kaipaa vielä täsmennystä, on se, että villiintyneen kissan ja omilla teillä olevan kotikissan välillä on suuri ero. Metsästyslaki ei ole ainoa joka tässä pätee.
Tuossa hieman asiaa taajamassa irrallaan pidosta:
http://www.poliisi.fi/poliisi/oulu/home.nsf/files/Vastaus%20kirjeeseen%20kissan%20vapaana%20pidosta/$file/Vastaus%20kirjeeseen%20kissan%20vapaana%20pidosta.pdf

Edit: Noh, kaippa se linkki toimii. Firefox kusee.

Yksi asia joka kaipaa vielä täsmennystä, on se, että villiintyneen kissan ja omilla teillä olevan kotikissan välillä on suuri ero.

On, mutta siinä vaiheessa kun joku ampuu sen kissan ja perustelee asian sillä, että hän luuli kissan olleen villiintynyt, niin asialla ei ole enää mitään merkitystä. Sitä lemmikkikissaa ei enää ole. Kyllähän nyt lemmikkikissan yleensä tunnistaa ulkonäön ja esim. pannan avulla, mutta ainahan sitä keksii perustelut tekemisilleen, olivat ne uskottavia tai eivät.

Metsästyslaki ei ole ainoa joka tässä pätee.
Tuossa hieman asiaa taajamassa irrallaan pidosta:
http://www.poliisi.fi/poliisi/oulu/home.nsf/files/Vastaus%20kirjeeseen%20kissan%20vapaana%20pidosta/$file/Vastaus%20kirjeeseen%20kissan%20vapaana%20pidosta.pdf

Tossa tulikin enemmän lakipykäliä, mitä oli mun tekstissä, vaikka osa oli samoja. Osa noista lakijutista on sellaisia, että tavan poliisi ei edes tiedä niiden olemassaolosta mitään. Mutta tossa linkissä on ihan kattavasti tekstiä.

Asenne se tuokin. Täytyy sitten varmaan alkaa syöttämään nitronakkia joka piskille joka kusasee portinpieleen...

On vähän eri asia kusta postimerkin kokoiselle rivaripihalle kuin jossain pöndellä portin pieleen. Hajuhaitat eivät ole oikein verrattavissa toisiinsa.. mutta asenne se on sekin että kissan pitää saada juosta vapaana ja tehdä mitä lystää ilman että siitä saisi joku hermostua.

Täällä senverran isot tontit, ettei nuot nyt vartavasten pihoissa kusemassa käy.

Kummasti koiran hommaamisen jälkeen on tälläkin pihalla ollut rauhallisempaa.. mutta kyllä ne perkeleet tuossa vilistää vielä.

EDIT: Se on muuten jännä, kun joku näkee kissan pihassa niin se on sitten automaattisesti kusemassa nurkkiin ja se tuholainen pitää hävittää. Mutta vissiin eri kusta kusee kaikki muut erikokoiset luonnossa muutenvaan vapaana olevan eläimet jota pihassa pyörii... Aikamoista, no meitä on moneen junaan tässäkin asiassa. Eläimet tuntuu aina herättävän tunteita puolesta ja vastaan.

Se on jännä mite ne kaikenlaiset muut elikot ei oo kusemassa pihaan ja jos on, niin niitä ei joko nää ja/tai haista.

Alkuperäiseen aiheeseen liittyen omakohtaista kokemusta. Pari vuotta sitten uudessa asunnossa ei ollut vielä ikkunoissa hyttysverkkoja ja kissan ketale onistui putoamaan kolmannesta kerroksesta nurmikolle. Täysi sisäkissa ja yhtäkkiä isoon pahaan maailmaan.

Ilmoittelin ja kyselin kuukauden ajan ja olin jo luopua toivosta. Katselin jo löytöeläintoimiston sivuilta uutta kissaa. 1 viikonloppu olin sitten mökillä ja alakerran naapuri soitti että kissa ois kiinni, mitä tehdään?? Isäntä tuhannen tuubassa ja päädyin sitten soittamaan huoltoyhtiölle ja ne sitten avas oven ja makso muistaakseni 35€. Sunnuntaina siten kotia ja kissa ootteli eteisessä :) Turkki paskanen ja laihtunu mutta muuten kunnossa. Meni jokunen päivä ettei voinu ees paskalle mennä ellei kissa päässy samaan tilaan.. Nyt on sitten verkot ikkunoissa ja kissakin pysytellyt sisällä :)

On vähän eri asia kusta postimerkin kokoiselle rivaripihalle kuin jossain pöndellä portin pieleen. Hajuhaitat eivät ole oikein verrattavissa toisiinsa.. mutta asenne se on sekin että kissan pitää saada juosta vapaana ja tehdä mitä lystää ilman että siitä saisi joku hermostua.
Muistan kun kakarana asuttiin taajamassa, niin muutamilla kissoilla oli tapana mennä autojen lämpimille konepelleille lämmittelemään. Ei siinä muuten mitään, mutta samalla hinkkasivat kynsillä sitä konepeltiä kun venyttelivät niin maalipinta tykkäsin hyvää. Kissojen omistajat eivät olleet halukkaita tekemään asialle mitään, koska heidän kissoillaan on oikeus olla taajamassa vapaana ja saalistaa toteuttaen luonnollista viettiään. Tuohon päälle vielä pienemmät haitat, kuten lasten hiekkalaatikoille kusemiset ja puolikkaiden rottien ronttaamiset muiden kotioville niin kyllä siinä alkoi olemaan ymmärrys hieman vähissä. Kissojen omistajilta onneksi yleensä aina löytyi selitys ja ymmärrystä omille lemmikeilleen.

Ennen kuin joku kissaihminen alkaa täällä mitään ruikuttamaan, niin kissat pari kertaa yllätettiin ihan itseteosta hinkkaamasta kynsiä auton konepeltiin ja kattoon. Eli kyllä, näimme sen ihan itse eikä asialle olleet koirat tai linnut.

Joku kissanihminen voisi antaa tähän vastineen, miksi sitä naapurin kissaa pitäisi sietää kun se terrorisoi sun pihaa?

Kyllähän kissat saattaa tehdä pitkiäkin reissuja... Ainakin meidän otuksilla oli välillä tapana lähteä omille teilleen, maalla kun silloin lapsuudessani asuttiin ja naapureita ei lähimaillakaan. Kissat oli kaikki leikattuja, pääsivät ulos kun halusivat mutta talvisin viihtyivät mielummin sisällä. Keväisin alkoivat aina tehdä pidempiä seikkailuja, yhdellä karvakerällä oli tapana olla useampi päivä ties missä, tulla sitten kotiin ja tankata kunnolla ruokakupista, perään semmoiset 12 tuntia unta pahvilaatikossa ja sitten taas uusille retkille. :D

Mutta riskejä siihen kissojen vapaana kuljeskeluun sisältyy aina ja kävi myös niitä ikävämpiäkin juttuja, kerran yksi kissoista tuli kotiin täysin paksun öljyn peitossa, oli sen näköinen kuin olisi upotettu johonkin öljyastiaan! Siinä oli aikamoinen pesu-urakka ja haju jäi pitkäksi aikaa reppanan turkkiin... Koskaan ei saatu tietää mitä oli tapahtunut, meillä ei itsellä ollut öljyä säilytyksessä missään eikä kukaan "lähi"naapureistakaan tiennyt aiheesta mitään. Yksi kissoista joutui jonkun pedon hampaisiin ja raahautui pureskeltuna kotiin, pakko oli viedä piikille kun se oli armollisempi ratkaisu siinä tilanteessa. Maalla nuo kissat olivat melkein itsestäänselvyys ja mielummin niitä katseli kissoja, kuin hiiriä tai rottia pitkin talon nurkkia tekemässä tuhojaan.

Mielestäni on itsestäänselvyys, että jos eläimiä hankitaan, niistä pidetään hyvää huolta. Jos minulla olisi kissoja, en varmaankaan uskaltaisi päästää niitä esim. kaupunkialueella ulos, mielummin rakentaisin niille tarhan jos se olisi mahdollista. Omassa naapurustossani kaikki pitävät lemmikkejä vapaana, pihalla pyörii niin naapurin koirat kuin kissatkin lasten jatkona eikä ketään tunnu haittaavan. Asun siis rivitalossa rauhallisella esikaupunkialueella. Eikä ole kauaakaan siitä kun näin muutaman tytön tulevan hevosten kanssa lähiön ostarille. :D Itselläni ei ole lemmikkejä tällä hetkellä, koska en niitä tässä elämäntilanteessa halua ottaa, myöskin vuokrasopimus kieltää kissat & koirat. Mutta eiköhän sitä taas myöhemmin jossain toisessa elämäntilanteessa tule hankittua muutama karvapallo seuraksi. Sitä kun on vaippaikäisestä lähtien tottunut kaikenlaisten elukoiden kanssa olemaan, niin niitä karvakasoja kaipaa jollain tapaa.

Kissojen omistajilta onneksi yleensä aina löytyi selitys ja ymmärrystä omille lemmikeilleen.

No johan se tässä threadissakin nähtiin että pieni kritiikki ko. eläinlajia kohtaan tekee kritiikin antajasta täysin sydämettömän ja kissoja huvikseen lahtaavan ihmishirviökusipään.

Niitä selityksiä odotellessa...

Kannattaa noita kissoja vapaana pitäessä muistaa se että jossain tapauksessa sen kissan rekti saattaa jatkua/loppua yllättäen, riippuu tietysti miltä kantilta asiaa katsoo.

nimim. ai perkele sitä päivää kun yllätän nuo tuntemattoman naapurin elikot nopeudellani, loppuu se tämän asunnon pihalle kuseminen

pieni kritiikki ko. eläinlajia kohtaan

Sun ensimmäisestä viestistä saa käsityksen, että uhkaat tappavasi kissan jos saat kiinni. Pidätkö tosiaan sitä pienenä kritiikkinä?

Mielestäni se ei ole kritiikkiä että kertoo että tietyssä kohtaamisessa jonkun elikon kanssa tunteet eivät ole kovinkaan positiiviset, eikö niin?

Kritiikkiä kyseistä eläinlajia kohtaan on kyllä esitetty, mutta taita se suurin kritiikki kuitenkin olla jossain muualla kuin tuossa viestissä. Tuo viesti toimi lähinnä takuuvarmana, ehkä hieman provokatiivisena keskustelunavaajana vaikka tiesin jo ilman tuota viestiä, että jotkut suhtautuvat oman pienen höpönassumirrin tekemisiin samalla tavalla kuin valitettavan suuri osa nykyajan vanhemmista omien pikku silmäterien ja simasuidensa tekemisiin. "ei meidän muksu noin tee, tää on jonkun muun syy". Tässä tapauksessa se syy lienee sitten siinä joka kypsyy vapaana juoksevien kissojen perseilyyn vaikka oikea syyllinen löytynee sen luontokappaleen omistajasta.

P.S. Aika harvoin mulla on käsissäni kotipihalla mitään sellaista jolla sen pekkatöpöhännän nitistäisi ilman ylimäääistä kärsimystä ja jos jotain elikkoa lopeteteaan (olkoonkin sitten vittumainen katti), niin se elikko lopetetaan sitten niin että kärsimystä ei tule... siitä voikin sitten päätellä jo jotain

Mitä te päästätte ne kissanne ulos jos, että ole varautunut siihen että ne eivät tule takaisin. Kaupungissa varsinkin on suuri todennäköisyys jäädä auton alle tms.

Miksi ylipäätänsä kissoilla pitäisi olla "oikeus" kulkea vapaana muiden tonteilla. Kissa on kuitenkin saalistaja ja joillakin voi olla esim. pienelukoita joita he pitävät asiallisesti omalla tontillaan. Mitä sitten jos kissa tulee ja syö tämän toisen omistaman (mahdollisesti myös rakastaman) pienelukan. Onko se sit kissan omistajasta OK? Kyllä jokaisella tulee olla oikeus nauttia omasta omaisuudestaan (lue pihastaan) ilman, että siellä tarvitsee pelätä. Joo, nyt en tarkoita, että pelätä omasta puolestaan vaan vaikka ihan oman ötökän puolesta.

Eli summa summarum: pitäkää kissanne kiinni. Teillä, taikka kissoillanne, ei ole sen parempia oikeuksia kuin muillakaan. Uskon, että täällä jokainen mielellään nirhaa sen tuntemattoman kulkukissan kuin antaa sen syödä oman lemmikin. On oma häpeänne=vikanne jos kissanne syö esim. minun pihaltani sinne ripottelemaani rotanmyrkkyä.

Olen kissaihminen ja samaa mieltä siitä, että kissat sisälle ja valvottuna ulos. Kissan ulkoilu ei ole riskitöntä sen omalle terveydelle, eikä myöskään ympäristölle. Kissa ei ole Suomen luontoon kuuluva eläin vaan lemmikki, jonka tekemisistä on omistaja vastuussa. Toivoisin kuitenkin että jos oma kissani joskus karkaisi, mikä on aina mahdollista vaikkakin epätodennäköistä, ei se joutuisi kenenkään tahallisesti tappamaksi.

Kahden kissan omistajana voin sanoa että kyllä se kollikissan kusi haisee aika vitun pahalle, paljon väkevämmälle mitä narttukissan kusi. Oma kissa kulki ulkona valjaissa ekat 9 vuotta elämästään, sitten koiran tulon jälkeen se on vain jotenkin lipsahtanut ulkokissaksi. Ei vain jaksa koiran lenkitysten jälkeen enää patsastella aamuin illoin kissan kanssa pihalla puolta tuntia. Laiska mikä laiska... Onneksi tää meidän kissa on niin arka tapaus että ei poistu rivarin pihamaita pidemmäksi ikinä, mutta selvää on että naapureiden takapihoilla kuljeksii, ikkunalaudoilla kiipeilee ja tappaa myyriä minkä kerkiää, ja joskus saa pikkulintujakin hengiltä.
Olen ottanut sellaisen periaatteen että heti kun joku naapuri sanoo poikkipuolisen sanan kissan vapaana juoksemisesta, siirryn valjasulkoilutukseen takaisin. Ymmärrän täysin jos jotakuta vituttaa se helvetin pistävä kissankusen haju kukkapenkissä tai kissan paskaiset jalanjäljet auton konepellillä tms. Olen ottanut joka vuosi kissa-asian esille yhtiökokouksessa ja kysynyt naapureilta onko kissa aiheuttanut vaivaa jollekin, eipä ole tähän asti mitään muuta kuin positiivista kuulunut kun ei paljoa myyrät meidän pihamaalla juhli:) Lisäksi olen pyytänyt ilmoittamaan välittömästi minulle mikäli jotain ongelmia kissan kanssa tulee, sen sijaan että joku ottaisi kissan hengiltä ongelman ratkaisemiseksi.

Samoin olen minä naapureiden kanssa keskustellut, että huomauttavat jos kissat jotain häiriötä aiheuttavat. Hyvin ne tuntus tuolla maalla mahtuvan elämään...

Eipä näy meidän kattia, yksi naapuri vähän epäilikin että ei ois Ilves vienyt, niitä on jokusen kerran nurkissa nähty.

Ja mitä tulee noihin autojen maalipintojen naarmuuntumisiin, niin toivottavasti ette sitten ajele motarille 100 metriä edellä ajavaa lähempänä. Varsinkin näin keväisin se hiekkaisuihku on aika julmaa ja väitän että se vähän enempi tekee auton maalipinnalle osumaa kuin kissan jäljet.

Sen enempää ei viitti edes selitellä kun ei siitä mitään hyötyä ole, joku vetää herneet nekkuun kuitenkin.

Joo en minäkään tuota auton maalipinnan naarmuuntumista allekirjoita mutta jos se jotain niin kovasti ahdistaa että kissa konepellillä on kävellyt niin pakko kai siihen on kissan omistajana puuttua.

Toivottavasti Timba katti löytyy jostain.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom