Ulkomailla opiskelu

Opiskelen kolmatta vuotta rakennustekniikkaa AMK:ssa ja keväällä olisi tarkoitus lähteä ulkomaille vaihtoon kolmeksi kuukaudeksi. Hain stipendiä koulusta neljään eri maahan, Tanska, Ruotsi, Hollanti ja Belgia. Tänään sain vastauksena että minulle on myönnetty stipendi jokaiseen maahan ja kaikissa kouluissa olisi tilaa. Nyt eteen iskee valinnan vaikeus. Pitäisi pikkuhiljaa valita maa/koulu, mutta en oikein ole osannut päättää. Ruotsi olisi suomenruotsalaisena hyvä valinta kielen takia ja sieltä olisi helppo hankkia asunto ym, mutta ehkä vähän liian suomen kaltainen. Tanskaa en laittaisi ensimmäiseksi vaihtoehdoksi, se oli enemmän varasuunnitelma jos en pääse muualle. Olisin kiitollinen jos joku viitsisi kirjoittaa kokemuksia/mietteitä yllä olevista maista. Jos saisi jotain vinkkejä valintaan :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hollannissa pari kaveria oli vaihdossa, kuullut vain hyvää. Mitä omaa kokemusta Euroopasta, niin Belgian yli valitsisin itse. Jos siis nuo kaksi vahvempia vaihtoehtoja. :)

Ilmeisesti keväällä vaihto vasta?

On alkanut kiinnostaa vaihtoon hakeminen nyt, koska alkaa olla viimeiset järkevät ajat lähteä vaihtoon opiskeluaikataulun kannalta. Minkälaisella budjetilla ns. sivistyneessä Euroopassa pärjää puoli vuotta? Opintotuki rullaa samalla tavalla kuin Suomessakin ja yleensä saa lukukaudeksi reilun tonnin stipendin. Vaihtomaina kiinnostaisi lähinnä Iso-Britannia, Saksa ja Ruotsi. Onko noissa vaihtokohteissa yleisesti ottaen mahdollisuuksia päästä johonkin täysin kalustettuihin soluihin vai joutuuko siellä heti kaivamaan kuvetta, kun pitää ostaa lähes kaikki peitosta lautasiin, jotta voi edes auttavasti elää siellä? Ikävää noiden tavaroiden ostamisessa on se, että niitä ei oikein pysty Suomeen tuomaan takaisin ja jälleenmyyntiarvokin on lähellä nollaa.

Mitä mieltä pakkislaiset on yleisesti ottaen puolen vuoden vaihdosta? Ehtiikö siinä ajassa oppimaan kieltä kunnolla, jos haluasi esim. englantia oppia ja pohjalla on hyvä lähtötaso lukiosta ja yliopiston englanninkursseilta? Henkilökohtaisesti en ole kovin kiinnostunut vuoden vaihdosta, koska se vaatisi varmasti enemmän rahaa kuin puolen vuoden vaihto ja toisaalta vuoden vaihto pitkittäisi opintoja aika radikaalisti, eikä kaikkia kursseja saa välttämättä hyväksiluettua. Puolen vuoden vaihdon saisin hyvin mahtumaan viiden vuoden aikatauluun. Teknillisessä yliopistossa opiskelen, joten sellaiseen myös vaihtoon pyrkisin.

Englannissa ainakin lahes poikkeuksetta opiskelijakampat ovat kalustettuja. Keittiotavarat, lakanat jne. pitaa sit ostaa erikseen, mutta ne eivat todellakaan ole kalliita. Hakee vaikka joltain kirpparilta tai jakaa kamppisten kanssa (yksiosta on aika turha haaveilla, kukaan opiskelija ei asu yksiossa koska se on verrattain aivan liian kallista. Yksiot ovat myos usein kalustamattomia). Asumisen hinta taalla on aika lahella Suomen hintoja. Esimerkiksi mina olen aina maksanut huoneestani n.300e/kk. Siihen paalle kaasu ja sahko parikymppia, riippuu miten paljon niita kayttaa. Parjaan itse opintotuella £400/kk + palkka n. £80/viikko. Ei silla hirveasti juhlita mutta parjaa ihan hyvin.

Puolessa vuodessa oppii kylla englantia mikali sita uskaltaa puhua. Oman alan kielitaito varmasti myos karttuu.

Vaihtoon lähteminen kyllä varmasti olis opiskeluajan parasta antia, joten miksi et olis koko vuotta, ei se extra puol vuotta nyt kauheest voi opiskeluja pidentää? Itteä kaduttaa ku en viimekesäks lähteny vaihtoo.

pezkulle siis tämä.

Vaihtoon lähteminen kyllä varmasti olis opiskeluajan parasta antia, joten miksi et olis koko vuotta, ei se extra puol vuotta nyt kauheest voi opiskeluja pidentää? Itteä kaduttaa ku en viimekesäks lähteny vaihtoo.

pezkulle siis tämä.
Vaihdossa oleminen on varmasti antoisaa, mutta en ole itse luonteeltani sellainen pallontallaaja, että haluaisin nähdä kulttuuria tai retkeillä siellä maassa mitenkään kummemmin. Toisaalta rahaakaan ei ole sellaisia määriä, että siellä ulkomailla voisi suuria tutustumismatkoja tehdä. Haluan vaihtoon vain ja ainoastaan sen takia, että oppisin oikeasti puhumaan ja käyttämään vierasta kieltä kunnolla. En varsinaisesti mitenkään hinkua vaihtoon, mutta lähinnä vaihtoonlähtemisessä kiinnostaa se, että olisi sitten oikeasti jokin todiste kielitaidosta työnhakua helpottamassa. Toisaalta myös tunnustan olevani sen verran nössö, että en varmaankaan kokisi oloani vaihdossa kovin mukavaksi jos joutuisin siellä viettämään koko vuoden, koska en raaskisi lentää Suomeen vaihdon aikana läheisiä tapaamaan. Lisäksi puolen vuoden vaihto pitkittäisi opintojani 0,5 vuotta, mutta vuoden vaihto taas pitkittäisi niitä näillä näkymin 1,5 vuotta, koska kursseja luennoidaan kuin kerran vuodessa. Yritän siis puolen vuoden vaihdolla hakea jonkinlaista kompromissia opiskeluajan ja vaihtokokemuksen välillä.

Anyway, kiitos Alyssalle jo vastauksesta. Edelleen olisin kiinnostunut muidenkin vaihtokokemuksista ja -kustannuksista Euroopassa. Alyssan viestin perusteella opintotuella ja stipendillä voisi tulla siis aika hyvin toimeen.

Opiskelen kolmatta vuotta rakennustekniikkaa AMK:ssa ja keväällä olisi tarkoitus lähteä ulkomaille vaihtoon kolmeksi kuukaudeksi. Hain stipendiä koulusta neljään eri maahan, Tanska, Ruotsi, Hollanti ja Belgia. Tänään sain vastauksena että minulle on myönnetty stipendi jokaiseen maahan ja kaikissa kouluissa olisi tilaa. Nyt eteen iskee valinnan vaikeus. Pitäisi pikkuhiljaa valita maa/koulu, mutta en oikein ole osannut päättää. Ruotsi olisi suomenruotsalaisena hyvä valinta kielen takia ja sieltä olisi helppo hankkia asunto ym, mutta ehkä vähän liian suomen kaltainen. Tanskaa en laittaisi ensimmäiseksi vaihtoehdoksi, se oli enemmän varasuunnitelma jos en pääse muualle. Olisin kiitollinen jos joku viitsisi kirjoittaa kokemuksia/mietteitä yllä olevista maista. Jos saisi jotain vinkkejä valintaan :)

Rakennustekniikkaa opiskelen minäkin mutta yliopistotasolla. Kurssit olivat paketissa, ja edessä olisi ollut dippatyö, mutta totesin, että parempi kokeilla tuota vaihto-opiskelua, ja hetkeäkään en ole katunut. Kohteeksi tuli Hollanti, jossa nyt olen melkein 5kk asunut, ja tarkoitus olisi jatkaa heinäkuulle asti. Omassa tutkinnossa pääaineena on Rakennustalous, joten Hollantiin tulin opiskelemaan talouden ja hallinnan opintoja. Periaatteessa vedän Management of Technologyn ja Construction Management and Engineeringin opintoja ihan oman mielen mukaan. Koululla opiskelu on poikennut hieman Suomen vastaavasta, koska tietoa pitää soveltaa omaa yliopistoa enemmän, ja olen MoT:n kurssien kanssa joutunut lukemaan yllättävän paljon kirjallisuutta. Hyvä näin, ja itselle jää pirun hyviä opintoja käteen näistä.

Periaatteessa ihan sama, mihin noista menet, koska aina se on kokemus, jossa oppii näkemään muita kulttuureja. Vaihdossa ollessa tutustut enemmän muiden maiden kansallisuuksiin, kuin kohdemaan, joten kavereiden kansallisuudet ovat laidasta laitaan. Mielestäni tuo on tavallaan rikkaus, koska oppii paremmin toimimaan eri kansallisuuksien kanssa.

Itse asustelen Delftissä, jossa on asukkaita noin 100k, vuokrat pyörivät jossain 300-400e välillä. Yleinen hintataso on noin ~90% Suomen hintatasosta, joten itsellä ei ole ollut rahallisesti ongelmia pärjätä. Kalja tosin on äärimmäisen halpaa, joten baarissa saa tuopin yleensä 2e:llä, joka itsellä on pudottanut kuluja merkittävästi Suomeen verrattuna.

Kulttuurishokkia ei ole minulle tullut, koska hollantilaiset ovat kuitenkin suht lähellä suomalaisia, ja heidän kanssaan pystyy työskentelemään erinomaisesti. Jokainen puhuu englantia vähintäänkin ok-tasolla, joten meikäläisellä on jäänyt tuo paikallisen kielen opiskelu vähälle, enkä ole mitenkään sujuva kielessä. Periaateessa kieltä voi opiskella ihan niin paljon kuin haluaa, mutta itse olen panostanut muihin kieliin.

Tuossa nuo pääpiirteet ainakin. Jos tulee jotain kysyttävää jostain yksityiskohdista, niin kysele ihmeessä.

EDIT:
Mitä mieltä pakkislaiset on yleisesti ottaen puolen vuoden vaihdosta? Ehtiikö siinä ajassa oppimaan kieltä kunnolla, jos haluasi esim. englantia oppia ja pohjalla on hyvä lähtötaso lukiosta ja yliopiston englanninkursseilta? Henkilökohtaisesti en ole kovin kiinnostunut vuoden vaihdosta, koska se vaatisi varmasti enemmän rahaa kuin puolen vuoden vaihto ja toisaalta vuoden vaihto pitkittäisi opintoja aika radikaalisti, eikä kaikkia kursseja saa välttämättä hyväksiluettua. Puolen vuoden vaihdon saisin hyvin mahtumaan viiden vuoden aikatauluun. Teknillisessä yliopistossa opiskelen, joten sellaiseen myös vaihtoon pyrkisin.

Minulle tolkutettiin ennen lähtöä, että puoli vuotta on liian lyhyt aika, joten lomakkeita täytellessä totesin, että "No ollaan sitten kerrankin kunnolla". Tuo puoli vuotta on oikeasti helkkarin lyhyt aika, ja ekan lukukauden viimeiset tentit ovat tuossa parin viikon päässä, ja tuntuu kuin tänne olisi vasta tullut. Puoli vuotta tuntuu ennen lähtöä pitkältä, mutta kohteessa huomaa, että aika vain rullaa pirun nopeasti. Oikeastaan sinä tuossa juuri perustelit itsellesi, ettei vuodeksi ole mahdollista lähteä, mutta henk. koht. suosittelen tuota vuotta.

Jos joku yksittäinen kurssi pitkittää opintoja, niin yleensä niistä voi keskustella proffien kanssa, tai kohdemaasta voi kaivaa jonkun vastaavan kurssin.

Rakennustekniikasta mulla ei ole mitään hajua, mutta noista vaihtoehdoista valitsisin hollannin. Hollannissa on tullut työn puolesta oltua useaan otteeseen pitempiä aikoja. Hieno maa ja mukavia ihmisiä. Puhuvat hyvää englantia aksentilla. En usko, että tulee ongelmia kielitaidon kanssa, jos jaksaa panostaa englannin puhumisen harjoitteluun paikan päällä. Arkkitehtuuri hollannissa on kovin erilaista kuin suomessa mistä voi olla iloa tai haittaa opintojen suhteen. En tiedä :) Ainakin näkee hienoja linnoja ja taloja, kun siellä käy pyörimässä.

Junat kulkee hyvin ja viikonloppuisin olisi helppo reissata ja ihmetellä menoa, jos ei opiskelupaikkakunta ole hehkeimmästä päästä. Ainakin niissä mestoissa missä mä oon hollannissa ollut niin hintataso on ihan ok. ja ravintoloita sun muuta menoa löytyy hyvinkin riittäviä määriä. Kelitkin on suotuisammat kuin pohjolassa.

Vaihdossa oleminen on varmasti antoisaa, mutta en ole itse luonteeltani sellainen pallontallaaja, että haluaisin nähdä kulttuuria tai retkeillä siellä maassa mitenkään kummemmin. Toisaalta rahaakaan ei ole sellaisia määriä, että siellä ulkomailla voisi suuria tutustumismatkoja tehdä. Haluan vaihtoon vain ja ainoastaan sen takia, että oppisin oikeasti puhumaan ja käyttämään vierasta kieltä kunnolla. En varsinaisesti mitenkään hinkua vaihtoon, mutta lähinnä vaihtoonlähtemisessä kiinnostaa se, että olisi sitten oikeasti jokin todiste kielitaidosta työnhakua helpottamassa. Toisaalta myös tunnustan olevani sen verran nössö, että en varmaankaan kokisi oloani vaihdossa kovin mukavaksi jos joutuisin siellä viettämään koko vuoden, koska en raaskisi lentää Suomeen vaihdon aikana läheisiä tapaamaan. Lisäksi puolen vuoden vaihto pitkittäisi opintojani 0,5 vuotta, mutta vuoden vaihto taas pitkittäisi niitä näillä näkymin 1,5 vuotta, koska kursseja luennoidaan kuin kerran vuodessa. Yritän siis puolen vuoden vaihdolla hakea jonkinlaista kompromissia opiskeluajan ja vaihtokokemuksen välillä.

Anyway, kiitos Alyssalle jo vastauksesta. Edelleen olisin kiinnostunut muidenkin vaihtokokemuksista ja -kustannuksista Euroopassa. Alyssan viestin perusteella opintotuella ja stipendillä voisi tulla siis aika hyvin toimeen.

Lahde ihmeessa vaihtoon alaka mieti mitaan opintojen viivastymista. Kylla sa sita duunia ehdit tekemaan ihan tarpeeksi vaikka vuotta myohemmin valmistuisitkin.

Mita tulee tohon kielitaitoon, niin pitkalti on susta itsesta kiinni kuinka paljon siella sita opit. Jos oot sosiaalinen ja juttelet paljon ihmisille, niin tuut oppimaan suht nopeesti, mutta jos vaan istut himassa spammimassa pakkikselle, niin on aika hiljasta sen kielen oppimisen kanssa.

Rakennustekniikasta mulla ei ole mitään hajua, mutta noista vaihtoehdoista valitsisin hollannin. Hollannissa on tullut työn puolesta oltua useaan otteeseen pitempiä aikoja. Hieno maa ja mukavia ihmisiä. Puhuvat hyvää englantia aksentilla. En usko, että tulee ongelmia kielitaidon kanssa, jos jaksaa panostaa englannin puhumisen harjoitteluun paikan päällä. Arkkitehtuuri hollannissa on kovin erilaista kuin suomessa mistä voi olla iloa tai haittaa opintojen suhteen. En tiedä :) Ainakin näkee hienoja linnoja ja taloja, kun siellä käy pyörimässä.

Junat kulkee hyvin ja viikonloppuisin olisi helppo reissata ja ihmetellä menoa, jos ei opiskelupaikkakunta ole hehkeimmästä päästä. Ainakin niissä mestoissa missä mä oon hollannissa ollut niin hintataso on ihan ok. ja ravintoloita sun muuta menoa löytyy hyvinkin riittäviä määriä. Kelitkin on suotuisammat kuin pohjolassa.

Joo, tosiaan, tuo joukkoliikenne pitikin mainita, mutta ilmeisesti jäi. Hollanti onkin opiskelijalle pirun helppo maa, koska junat kulkee pirun hyvin, luokkaa parin minuutin välein, ja etäisyydet ovat lyhyitä. Itsellä on 10min matka Rotterdamiin ja Den Haagiin junalla, joten niissä pääsee helposti pyörähtämään, ja hintaa tuolle tulee joku 2e/suunta. Sitten kaupungin sisällä lyhyemmät matkat menevät pyörällä, koska maa on aivan tasainen. Tuossa alkusyksystä pöläytti 40km pyörälenkin ihan sen suurempia murehtimatta, kun säät suosivat. Autoa ei käytännössä kaipaa, ja talvellakin voi mennä esimerkiksi klubeille lähikaupunkeihin.

Riippuu tosin vaihdon kohdekaupungistakin, eli onhan tuolla kaupunkeja, jotka ovat vähän kauempana suurkaupungeista, mutta niissä on sitten sitäkin enemmän sellaista mukavaa kylätuntumaa.

Lähdin itse aikanaan Englantiin vuodeksi käytännössä samoilla taustoilla kuin sinä (teknisellä puolella opinnot loppupuoliskolla). Hieno pakettihan se oli nähdä vähän erilaisuutta suomalaisen pumpulin ulkopuolella. Samanmoisen stipendin sain ja muistaakseni tuli joku pieni korotuskin opintotukeen. Rahat riittivät vallan mainiosti, ei se eläminen ollut loppujen lopuksi sen kalliimpaa kuin Suomessa. Kämppä oli kampusalueella oleva opiskelijaboxi, jossa vuokra TOAS:n/HOAS:n tasoa. Asennoiduin ennen reissua siihen, että niitä noppia ei välttämättä kerry kovinkaan paljon, mutta loppujen lopuksi niitä tuli enemmän mitä Suomessa olisi kerennyt vuodessa nakutella. Suorituksia sai todella helposti hyväksiluettua täällä.

Kieltä opit reilusti vaikka oisit vaan puoli vuotta. Mitään oxford-enkkua ei varmaan kannata unelmoida (edes vuoden setillä), mutta arkipäivän kieli ja puhumisen rohkeus kyllä kehittyvät varmasti ja reilusti!

Sinuna en välttämättä ressaisi siitä, että valmistuminen mahdollisesti venyy 0.5-1.5 vuotta. Eläkeaikaan on kuitenkin aika pitkä odottelu vielä :)

Voithan pezku^ hakea nytten puoleksi vuodeksi vaihtoon ja jos oikein pidät siitä niin sitten koittaa saada dippatyölle joku paikka ulkomailta vielä myöhemmin. Tuosta opintojen venymisestä on kyllä turha stressata. Itsehän olen nyt yliaikaisena vaihdossa :D

Itsekin olen tässä Hollannissa vaihdossa ja aika pitkälti samaa mieltä asioista jotka Kride jo aiemmin toi esiin. Jollakin tapaa Hollanti on vaan maana hämmästyttävän samankaltainen kuin Suomi.

Voisin nyt mainita ainakin sen, että paikallista opetuksen tasoa on pakko kehua. Ainakin omalla kohdalla on täällä voinut nähdä professoreilla sitä intoa ja kiinnostusta opettamiseen, mikä on suomessa tullut vastaan äärimmäisen harvoin. Toisaalta kurssit ovat myös hieman vaativampia opintopisteisiin nähden mihin olen tottunut, mutta ihan mukavasti on silti tähän asti mennyt.

Säästä voisin vielä mainita sen verran, että syyskuusta alkaneet käytännössä päivittäiset sadekuurot pistävät välillä vituttamaan, mutta onneksi ei sentään ole (vielä) pakkasta.

EDIT. lisään nyt sen vielä, että joukkoliikenne kaupungin sisällä on älyttömän kallista(vähintään euro per suunta) verrattuna Suomeen ja vaihto-oppilaat joutuvat siitä maksamaan täydenhinnan toisin kuin paikalliset opiskelijat, joille joukkoliikenne on ilmaista. Tästä syystä kannattaa hankkia heti alussa kunnon pyörä, ettei käy niin kuin allekirjoittaneella, jolla ensimmäinen hajosi parin viikon jälkeen käsiin.

EDIT. lisään nyt sen vielä, että joukkoliikenne kaupungin sisällä on älyttömän kallista(vähintään euro per suunta) verrattuna Suomeen ja vaihto-oppilaat joutuvat siitä maksamaan täydenhinnan toisin kuin paikalliset opiskelijat, joille joukkoliikenne on ilmaista. Tästä syystä kannattaa hankkia heti alussa kunnon pyörä, ettei käy niin kuin allekirjoittaneella, jolla ensimmäinen hajosi parin viikon jälkeen käsiin.

Onko sinulla henkilökohtainen OV-chipkaart? Siihen saa tuon -40% alennuksen (ruuhka-aikojen ulkopuolella) ja sen saamiseksi riittää, että sinulla on tuo henkilökohtainen kortti ja paikallinen pankkitili. Säästää isot rahat, jos matkustaa maan sisällä. Samoin yhden kortin avulla voi 2 vai 3 kaveria käyttää myös tuota alennusta, joten kaikilla ei tarvitse olla sitä, ja jos joku Suomesta tulee moikkaamaan, niin hänkin pääsee halvemmalla. Ainoa ongelma on tuossa se, ettei sitä näy englanninkielisillä sivuilla ollenkaan, mutta Chromen käännössysteemin avulla tuo on helppo ostaa.

En nyt millään löydä sitä linkkiä, mistä tuon alennuksen voi napata, ja kaverit vielä keksivät jonkun systeemin, jonka avulla aloitusmaksu tuli halvemmaksi.

EDIT: Tuolta löytyi: € 50 korting op één van de Jaarabonnementen

Mä käytin damissa 6kk aikana joukkoliikennettä ehkä 2 kertaa. Kuljin aina fillarilla, satoi tai paistoi. Se oli vaan niin älyttömän kätevää ja kivaa kun 5km matkan pääsi hurauttamaan 10minuutissa :)

pezkulle siis tämä.

Suurin osa opiskelijoista on vain sen puoli vuotta. Eli jos itse olet vuoden niin puolen vuoden jälkeen joudut tavallaan aloittamaan alusta, kun suurin osa tuntemista ihmisistäsi lähtee pois.

On myös todella todennäköistä, että puolen vuoden lähestyessä loppuaan olet jo huolissasi maksasi hyvinvoinnista.

Kolmantena syynä puolen vuoden puolesta on kurssitarjonta, joka voi, maasta riippuen, olla aika heikkoa.

Ja mitä kielitaidon kehitykseen tulee... niin no... itse olen todennäköisesti mennyt lähinnä taaksepäin englannissani. Jos lähden muodostomaan pidempiä lauseita tai käyttämään harvinaisempia sanoja niin aika usein vastauksena on helvetin hölmistyneitä katseita. On tullut opittua puhumaan englantia, joka ei ehkä ole kieliopillisesti täydellistä, mutta helposti ymmärrettävää. Eli se on vähän kuin intti, jos sinne menee hyvässä kunnossa niin kunto laskee. Jos englanti on luokkaa luokattoman huono niin pakkohan sen on kehittyä. Riippuu tietty mihin maahan menee. Natiivien englanninpuhujien kanssa keskustelu on tietty helpompaa. Opit myös miten englantia puhutaan esim. espanjalaisten ja italialaisten kanssa. He usein ääntävät useimmat sanat täysin erilailla, eivätkä edes tiedä, miten koira haukkuu.

Ja jos menet Eurooppaan niin mistään kulttuurishokista on ihan turha haaveilla. Loppupeleissä kaikki Euroopan maat ovat kulttuurillisesti hyvin samankaltaisia. Tai tältä ainakin itsestäni tuntuu. Toisaalta olen kyllä matkustellut Euroopan ulkopuolellakin, niin tässä suhteessa konteksti on minulla hieman erilainen.

Ja opinnot ei pitäisi myöhästyä... käyt vaan kohdemaassa jotain lässynlää kursseja ja sitten väität, että niillä voi hyväksilukea tarvitsemasi kurssit.

Onko sinulla henkilökohtainen OV-chipkaart? Siihen saa tuon -40% alennuksen (ruuhka-aikojen ulkopuolella) ja sen saamiseksi riittää, että sinulla on tuo henkilökohtainen kortti ja paikallinen pankkitili. Säästää isot rahat, jos matkustaa maan sisällä. Samoin yhden kortin avulla voi 2 vai 3 kaveria käyttää myös tuota alennusta, joten kaikilla ei tarvitse olla sitä, ja jos joku Suomesta tulee moikkaamaan, niin hänkin pääsee halvemmalla. Ainoa ongelma on tuossa se, ettei sitä näy englanninkielisillä sivuilla ollenkaan, mutta Chromen käännössysteemin avulla tuo on helppo ostaa.

En nyt millään löydä sitä linkkiä, mistä tuon alennuksen voi napata, ja kaverit vielä keksivät jonkun systeemin, jonka avulla aloitusmaksu tuli halvemmaksi.

EDIT: Tuolta löytyi: € 50 korting op één van de Jaarabonnementen

On kyllä OV-chipkaartti ja tiedän myös tuosta alennuksesta, mutta tuo alennusoikeushan koskee vain junalippuja ja tarkoitin paikallisbusseja, metroa ja raitiovaunuja. Junamatkustaminen on Hollannissa muutenkin halvempaa kuin Suomessa, vaikka onhan toi alennus siltikin varsin mukava. Mutta tosiaan yleensä tulee pyörällä liikuttua, mutta joskus harvoin se ei ole vaihtoehto ja sillon tulee käytettyä julkisia. Tällöin huvittaa, että halvemmalla kuljet toiseen kaupunkiin junalla, kuin pari reissua kaupungin sisällä julkisilla.

Kiitoksia vinkeistä :)

Eli valinta osui Hollantiin ja sinne ois tarkoitus mennä ens kuun alussa. Paikkana Groningen, noin 190 tuhannen asukkaan kaupunki pohjoisessa.

Odotan reissua kyllä todella innolla ja tekisi mieli lähteä sinne vaikka heti.

Kiitoksia vinkeistä :)

Eli valinta osui Hollantiin ja sinne ois tarkoitus mennä ens kuun alussa. Paikkana Groningen, noin 190 tuhannen asukkaan kaupunki pohjoisessa.

Odotan reissua kyllä todella innolla ja tekisi mieli lähteä sinne vaikka heti.

Hyvä valinta, ja et tule katumaan :) Groningen on opiskelijakaupunki, niin sieltä ei ainakaan meno ja meininki lopu kesken. Kuulemma pirun kaunis kaupunki, vaikken minä en ole sinne vielä jaksanut lähteä tetsaamaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom