Opiskelen kolmatta vuotta rakennustekniikkaa AMK:ssa ja keväällä olisi tarkoitus lähteä ulkomaille vaihtoon kolmeksi kuukaudeksi. Hain stipendiä koulusta neljään eri maahan, Tanska, Ruotsi, Hollanti ja Belgia. Tänään sain vastauksena että minulle on myönnetty stipendi jokaiseen maahan ja kaikissa kouluissa olisi tilaa. Nyt eteen iskee valinnan vaikeus. Pitäisi pikkuhiljaa valita maa/koulu, mutta en oikein ole osannut päättää. Ruotsi olisi suomenruotsalaisena hyvä valinta kielen takia ja sieltä olisi helppo hankkia asunto ym, mutta ehkä vähän liian suomen kaltainen. Tanskaa en laittaisi ensimmäiseksi vaihtoehdoksi, se oli enemmän varasuunnitelma jos en pääse muualle. Olisin kiitollinen jos joku viitsisi kirjoittaa kokemuksia/mietteitä yllä olevista maista. Jos saisi jotain vinkkejä valintaan
Rakennustekniikkaa opiskelen minäkin mutta yliopistotasolla. Kurssit olivat paketissa, ja edessä olisi ollut dippatyö, mutta totesin, että parempi kokeilla tuota vaihto-opiskelua, ja hetkeäkään en ole katunut. Kohteeksi tuli Hollanti, jossa nyt olen melkein 5kk asunut, ja tarkoitus olisi jatkaa heinäkuulle asti. Omassa tutkinnossa pääaineena on Rakennustalous, joten Hollantiin tulin opiskelemaan talouden ja hallinnan opintoja. Periaatteessa vedän Management of Technologyn ja Construction Management and Engineeringin opintoja ihan oman mielen mukaan. Koululla opiskelu on poikennut hieman Suomen vastaavasta, koska tietoa pitää soveltaa omaa yliopistoa enemmän, ja olen MoT:n kurssien kanssa joutunut lukemaan yllättävän paljon kirjallisuutta. Hyvä näin, ja itselle jää pirun hyviä opintoja käteen näistä.
Periaatteessa ihan sama, mihin noista menet, koska aina se on kokemus, jossa oppii näkemään muita kulttuureja. Vaihdossa ollessa tutustut enemmän muiden maiden kansallisuuksiin, kuin kohdemaan, joten kavereiden kansallisuudet ovat laidasta laitaan. Mielestäni tuo on tavallaan rikkaus, koska oppii paremmin toimimaan eri kansallisuuksien kanssa.
Itse asustelen Delftissä, jossa on asukkaita noin 100k, vuokrat pyörivät jossain 300-400e välillä. Yleinen hintataso on noin ~90% Suomen hintatasosta, joten itsellä ei ole ollut rahallisesti ongelmia pärjätä. Kalja tosin on äärimmäisen halpaa, joten baarissa saa tuopin yleensä 2e:llä, joka itsellä on pudottanut kuluja merkittävästi Suomeen verrattuna.
Kulttuurishokkia ei ole minulle tullut, koska hollantilaiset ovat kuitenkin suht lähellä suomalaisia, ja heidän kanssaan pystyy työskentelemään erinomaisesti. Jokainen puhuu englantia vähintäänkin ok-tasolla, joten meikäläisellä on jäänyt tuo paikallisen kielen opiskelu vähälle, enkä ole mitenkään sujuva kielessä. Periaateessa kieltä voi opiskella ihan niin paljon kuin haluaa, mutta itse olen panostanut muihin kieliin.
Tuossa nuo pääpiirteet ainakin. Jos tulee jotain kysyttävää jostain yksityiskohdista, niin kysele ihmeessä.
EDIT:
Mitä mieltä pakkislaiset on yleisesti ottaen puolen vuoden vaihdosta? Ehtiikö siinä ajassa oppimaan kieltä kunnolla, jos haluasi esim. englantia oppia ja pohjalla on hyvä lähtötaso lukiosta ja yliopiston englanninkursseilta? Henkilökohtaisesti en ole kovin kiinnostunut vuoden vaihdosta, koska se vaatisi varmasti enemmän rahaa kuin puolen vuoden vaihto ja toisaalta vuoden vaihto pitkittäisi opintoja aika radikaalisti, eikä kaikkia kursseja saa välttämättä hyväksiluettua. Puolen vuoden vaihdon saisin hyvin mahtumaan viiden vuoden aikatauluun. Teknillisessä yliopistossa opiskelen, joten sellaiseen myös vaihtoon pyrkisin.
Minulle tolkutettiin ennen lähtöä, että puoli vuotta on liian lyhyt aika, joten lomakkeita täytellessä totesin, että "No ollaan sitten kerrankin kunnolla". Tuo puoli vuotta on oikeasti helkkarin lyhyt aika, ja ekan lukukauden viimeiset tentit ovat tuossa parin viikon päässä, ja tuntuu kuin tänne olisi vasta tullut. Puoli vuotta tuntuu ennen lähtöä pitkältä, mutta kohteessa huomaa, että aika vain rullaa pirun nopeasti. Oikeastaan sinä tuossa juuri perustelit itsellesi, ettei vuodeksi ole mahdollista lähteä, mutta henk. koht. suosittelen tuota vuotta.
Jos joku yksittäinen kurssi pitkittää opintoja, niin yleensä niistä voi keskustella proffien kanssa, tai kohdemaasta voi kaivaa jonkun vastaavan kurssin.