Ulkokierukkavaurion kuntouttaminen

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kuukausitakaperin rikoin lievästi polveani jalkapallotreeneissä (polvi venähti yli nopeassa pysähdyksessä tjs), yksityisen lääkärikäynnin jälkeen epäiltiin ulkokierukkavauriota.. Kunnallisella puolella aluksi luultiin pelkkää venähdystä, mutta siitä ollaan päästy jo eteenpäin ja odottelen aikaa magneettikuvauksiin. Ulkokierukkavaurio saattaa lukemieni/lääkärin mukaan parantua 1-2kk ajassa.. Kuitenkaan kunnallinen lääkäri ei osannut sanoa mitään polven kuntoutuksesta.

Onko ketään kärsinyt samanlaisesta ongelmasta, ja millaista kuntoutusta teille on ehdotettu? Olen pari kertaa käynyt kevyellä lenkillä ja pyöräilen salille ilman minkäänlaista kipua. Kuitenkin nopeissa käännöksissä tunnen kivun polven ulkoreunassa. Tällä hetkellä treenaan siis pelkkää yläkroppaa ja keskivartaloa, jaloilla en ole vielä uskaltanut koittaa raskaita liikkeitä tähän ekaan kuukauteen, talon rappusia vedän ylösalas mahdollisimman paljon reisillä duunia tehden jottei jalat täysin kuihtuisi.

Moro!

Minulla epäiltiin nivelkierukassa olevan häikkää, juuri ulkokierukassa. Kävikin niin, että oli "vain" ristisiteen rispaantumisesta kyse. Kierukkakin oli jotenkin vaurioitunut, mutta se oli kuulemma todella lievää. Tämä siis tapahtui treeneissä, kun kaveri väänsi ikävän heel hookin jalkaan.

Yksityisellä sitten mielenkiinnosta kyselin, että miten kannattaa kuntouttaa jalkaa. Totesi, että tasapainoilulauta on todella hyvä jalkojen vahvistaja. Sanoi myös, että on erittäin tärkeää tehdä jaloilla kaikkea ja rasittaa niitä, jotta jalka parantuisi parhaimmalla tavalla eikä jäisi heikoksi. Sanon tämän siksi, koska totesit ettet ole vielä kunnolla uskaltanut rasittaa jalkaa. Painotan nyt kuitenkin, että kohtuus kaikessa. Rasittamisella tarkoitan, että olisi hyvä PIENILLÄ painoilla kyykätä ja tehdä kaikenlalisia jalkalihaksia kehittäviä liikkeitä.. Näin lihakset kasvavat ja vahvistuvat ja tätä kautta vahvistavat jalkaa. Tämä taas auttaa vamman paranemiseen.

Koita kuitenkin välttää jalan menemästä minkäänlaiseen epäluonnolliseen asentoon, koska tästä syystähän vamma tulikin mitä luultavimmin.
Tilanteesi ei ole täysin sama kuin minulla, mutta uskon, että näillä vinkeillä selviät pitkälle!

Suositut

Back
Ylös Bottom