HS.FI
"MOSKOVAN punaisella torilla vieraillessa on voinut yhtä aikaa nähdä kaksi suosittua turistikohdetta: Leninin mausoleumin ja sen vastapäätä sijaitsevan 120-vuotiaan Gum-ostoskeskuksen.
Nyt näistä jälkimmäinen, elämää sykkivä länsimaisen luksuksen kehto ja silmää tekevien venäläisten rahareikä on historiallisen hiljainen.
Kansainväliset huippubrändit kuten Louis Vuitton, Burberry, Prada, Tiffany & Co, Hugo Boss, Miu Miu, Hermés ja Dior ovat palvelleet moskovalaisia ja myös matkailijoita kaikissa näiden luksustarpeissaan.
Moni myymälöistä on sulkenut ovensa. Gumin leveillä käytävillä käyskenteli aiemmin yli 60 000 asiakasta päivittäin, mutta rivit ovat nyt harvat.
Syyn tietävät kaikki: Venäjä hyökkäsi Ukrainaan.
Lännen asettamien talouspakotteiden lisäksi moni yritys teki itse päätöksen keskeyttää toimintansa Venäjällä.
”Luksusasiakkaille heidän lempimerkkiensä kuten Chanelin, Guccin, Louis Vuittonin ja Diorin sulkeminen on ollut haasteellista – nyt heidän täytyy lentää muihin maihin ostoksille. Se on isompi ongelma, koska Venäjän markkinalla ei ole mitään näitä brändejä vastaavaa ja ne tuskin palaavat lähivuosina”, sanoo kiinteistökonsulttiyhtiö Core.XP:n vähittäiskauppaosaston johtaja Marina Malakhatko Wall Street Journalissa.
Ongelmia tuottaa myös se, ettei toimijoilla ole Venäjällä isoja varastoja ja toimitukset muista maista Venäjälle ovat pakotteiden ja boikottien vuoksi vähentyneet.
Amerikkalaisten ja eurooppalaisten yhtiöiden kaikotessa Gum katselee ympäri maailmaa etsien uusia yhteistyökumppaneita. Myymäläpaikkoihin voisivat solahtaa yritykset, joiden kotipaikkoja ovat esimerkiksi Kiina, Turkki, Intia ja Brasilia.
Venäjän johtaja Vladimir Putin sekä muut valtion päämiehet ovat todenneet tilanteen antavan hyvän mahdollisuuden kasvattaa tuotantoa ja lisätä suunnittelua kotimaassa.
Tilannetta ei kuitenkaan ole mahdollista korjata välittömästi. Sopimusten solmiminen ulkomaisten toimijoiden kanssa voi kestää kuukausia ja tuotannon ylösajo on vielä hitaampaa.
OSA venäläisistä vaikuttaa olevan hyvin näreissään länsimaisten tuotemerkkien myymälöiden sulkemisista. WSJ:n haastattelema Gumin asiakas Tatjana Zinšenko kertoo, että osa hänen naispuolisista työtovereistaan on ollut valmiina ”polttamaan Chanelin laukkunsa protestiksi, koska näin ei voi kohdella venäläistä kauppaa”.
”Kuka näitä taloja ruokki kaikki nämä vuodet? Asenne markkinaamme kohtaan on hyvin epämiellyttävä”, Zinšenko sanoo.
Gumin vakioasiakas Zinšenko toteaa silti tuotemerkkien lähtö on hankala ainoastaan tunnepuolella.
”Me selviämme, me selviämme”, hän sanoo WSJ:ssa.
Samaan aikaan venäläismediat ovat uutisoineet, että yritykset muissa maissa ovat jopa kieltäytyneet palvelemasta venäläisasiakkaita."
Jos parinkymmenen vuoden jälkeen haluaa turistimatkalle Venäjälle, voi paikanpäällä elää leveästi myymällä länsimaisia muovikasseja! Ihan kuin vanhassa hyvässä Neuvostoliitossa