Noh, yksinkertaistettuna: sinä ja pari muuta ette selkeästi ymmärrä, että Venäjän propaganda ei tarkoita ainoastaan Venäjän median esittämää äärimmäistä propagandaa tai muuta täysin venäjämielistä. Myös Venäjä osaa suorittaa tätä tehtävää taitavasti ja kun luet uutisointia, jonka luulet olevan neutraalia ja miellät sen sellaiseksi, ei se sitä ehkä olekaan.Mitä propagandaa ne imee? Imenkö minä jotain tiettyä propagandaa mielestäsi?
Omien havaintojen mukaan "oikeamieliset" tuntuvat kuluttavan suoraan ryssälästä propagandaa kertoen niistä ja sitten koittavat kertoa toisten lukevan ja "imevän" näitä samoja juttuja mistä itse "oikeamielinen" tuntuu olevan todella ajan tasalla... se on vähän erikoista. Sekä tärkein... ajattelee itse asiat läpi.
Itsehän en edes kotimaan iltapaskoja jaksa availla, koska ei kiinnosta lännen laatikon propaganda ja ryssien propagandaa luen sitäkin vähemmän, koska ei kiinnosta enkä edes ymmärrä kieltä. Itse seuraan lähinnä rintaman ja yleisen muun "neutraalimman" tiedon kanssa sotaa.
En tiedä miksi kaltaisesi sitten koittaa taas väkisin asettaa sinne laatikkoihin porukkaa, kuten vaikka covid sekoilussa. Sen ajan "tiedevastainen" on tämän hetken "ryssä" kun tekee omia päätöksiä ja päätelmiä asioista.
Pakko jonkun on ylläpitää jotain kehitystä yhteiskunnassa, kun valtaosa määkii pitkin mantuja, kun joku vähän pieraisee eetteriin jotain uusia ohjeita mitä postata ja miten olla milloinkin. Tällä menolla valtioista tulee jotain kiinan ja neuvostoliiton kaltaisia muurahaispesiä, missä ihmiset ei ajattele enää itse mitään vaan muurahaispesä määrittää mitä olet ja mitä et ole. Vai eikös se olekaan kivaa?
Olen varma että tuossa kohtaa moni tämän ketjun/foorumin älyntemppeleistä kohahti, mutta ironisesti moni teistä ajaa juuri tätä kehitystä sisään. Joko tahallisesti tai huomaamatta mitä epäilen.
Näissä monissa kohdissa pitää oikeasti tuntea poliittista historiaa, eikä vain lueskella nettiä ja "muodostaa omaa mielipidettä".
Esimerkiksi tuo @makhak :n linkkaama Jeffrey D. Sachsin kirjoitus nyt on ihan sitä itseään ja täynnä epäkohtia. Tässä nyt lyhyt vastine: https://news.berkeley.edu/2023/03/20/open-letter-to-jeffrey-sachs-on-the-russia-ukraine-war
Ei voi kuvitella osaavansa lukea neutraalisti propagandan läpi omatoimisesti, jos siihen ei ole mitään edellytyksiä.