HUOM! !!!!! Ukrainan sota 2022 !!!!!

No mikä se semmoinen maailmanjärjestys on, että jokaiselle ydinaseilla tai miksei muillakin riittävän ikävillä aseilla uhkaileville diktaattoreille annetaan periksi? Antaa Venäjän napsia Ukrainan, Baltian maat ja minne ne nyt ikinä keksiskään seuraavaks haluta. Kiinalla on omia alueellisia intressejään, Pohjois-Korealla on varsinkin oikein viimeisen päälle tolkun meininki ja niin edelleen.

Se olis lystiä olla joku pieni ei-ydinasevaltio, niin kuin täällä Suomessakin ollaan, vaikka nykyään liittouduttu niin, että jonkinlainen ydinasepeloite pitäs olla.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kysyin tossa aiemmin, että miten luulette sodan päättyvän ja useampi arveli tyyliin venäjän pitävän valtaamaansa alueet ja ehdot ettei Ukraina liity Natoon yms. ja itsekin uskoisin tämänkaltaisen lopputuleman olevan realistinen. Päivästä 1. on minun mielestä ollut selvää, ettei venäjä suostu menettämään kasvojaan ja päättämään sotaa mihinkään muuhun vaan ennemmin on valmis vaikka ydinaseisiin tms. kuin vetäytymään ja myöntämään tappionsa. Siksi tuntuu todella omituiselta, että tuo Venäjän tappio on juuri se mitä yritetään saada aikaan. Ketkä siihen oikeasti uskoo? Ja eikö oikeasti sodan eskaloituminen ydinsodaksi tms huoleta Euroopan päättäjiä kun uhotaan ja uhkaillaan ydinaseilla? Mun silmiin Euroopan päättäjien käytös huolettaa enemmän kuin Putinin Venäjä, koska jos nuo sanat joskus menee tekoihin niin sillä se Putin saadaan epätoivoisiin tekoihin ellei eurooppa sorru niihin itse ensin ja sota eskaloidu sen vuoksi.
Realismi on täysin poissa julkisesta keskustelusta ja hoetaan vain "kunhan saadaan lisää rahaa ja kalustoa ukrainaan kaikki kääntyy hyväksi"
Osa varmasti uskoo ryssän vain poistuvan ja luovuttavan alueet kunhan näin tehdään.
Mutta näin ei käy vaan korkeintaan sota pitkittyy eikä ryssä luovuta näitä alueita.
Selvää on että ryssä kuluu myös ja sota maksaa, mutta niin ukrainakin lännen ohella.

Silti itseä häiritsee miten ukraina on tästä taas irroitettu kokonaan julkisessa keskustelussa eli ukraina oletusarvoisasti taistelee vaikka viimeiseen mieheen ja naiseen kunhan saavat vain tukia lännestä... Olis todella mielenkiintoista tietää mitä ukrainassa oikeasti ajatellaan sodasta ja mikä se "voitto" nyt on tässä kokonaisuudessa?
 
No mikä se semmoinen maailmanjärjestys on, että jokaiselle ydinaseilla tai miksei muillakin riittävän ikävillä aseilla uhkaileville diktaattoreille annetaan periksi? Antaa Venäjän napsia Ukrainan, Baltian maat ja minne ne nyt ikinä keksiskään seuraavaks haluta. Kiinalla on omia alueellisia intressejään, Pohjois-Korealla on varsinkin oikein viimeisen päälle tolkun meininki ja niin edelleen.

Se olis lystiä olla joku pieni ei-ydinasevaltio, niin kuin täällä Suomessakin ollaan, vaikka nykyään liittouduttu niin, että jonkinlainen ydinasepeloite pitäs olla.

Ydinaseet tulevat lisääntymään myös pienemmissä maissa. Puola jo painostaa Amerikkaa, että jos eivät löydä munia niin se tulee johtamaan juurikin siihen että kaikkialla aletaan kehittään ydinaseita.
 
Kysyin tossa aiemmin, että miten luulette sodan päättyvän ja useampi arveli tyyliin venäjän pitävän valtaamaansa alueet ja ehdot ettei Ukraina liity Natoon yms. ja itsekin uskoisin tämänkaltaisen lopputuleman olevan realistinen. Päivästä 1. on minun mielestä ollut selvää, ettei venäjä suostu menettämään kasvojaan ja päättämään sotaa mihinkään muuhun vaan ennemmin on valmis vaikka ydinaseisiin tms. kuin vetäytymään ja myöntämään tappionsa. Siksi tuntuu todella omituiselta, että tuo Venäjän tappio on juuri se mitä yritetään saada aikaan. Ketkä siihen oikeasti uskoo? Ja eikö oikeasti sodan eskaloituminen ydinsodaksi tms huoleta Euroopan päättäjiä kun uhotaan ja uhkaillaan ydinaseilla? Mun silmiin Euroopan päättäjien käytös huolettaa enemmän kuin Putinin Venäjä, koska jos nuo sanat joskus menee tekoihin niin sillä se Putin saadaan epätoivoisiin tekoihin ellei eurooppa sorru niihin itse ensin ja sota eskaloidu sen vuoksi.


Jos Kun Biden ei halua järkyttää Venäjän öljyn tuotantoa liikaa että hinta pumpulla nousee vaalivuonna, ei halua oikeasti antaa niin paljon aseistusta että alueita alettaisiin tosiaan saamaan takaisin, ei halua iskeä aseilla Venäjälle, pelkää ydinasetta ja muuta eskaloitumista ja oikeasti haluaa pitää rintamalinjat suurin piirtein niin kuin ne ovat, niin tietenkin pitäisi tehdä jonkinlainen aselepo/rauha, eikä vaan tapattaa ihmisiä läjäpäin joka päivä ja Ukrainan talous limbossa, sen tähden että poliitikon signalointi on oikein.
Lisäksi tämä olisi vaikeata ja haastavaa, aseiden trokaaminen helppoa. Lännen pitäisi sitä taata voimalla ja pitäisi jotain kompromissejakin tehdä eikä vaan esittää ehdotonta ja kovaa. Menisi hyvesignalointi ihan sekasin ja vaatimustaso nousisi.
 
Realismi on täysin poissa julkisesta keskustelusta ja hoetaan vain "kunhan saadaan lisää rahaa ja kalustoa ukrainaan kaikki kääntyy hyväksi"
Osa varmasti uskoo ryssän vain poistuvan ja luovuttavan alueet kunhan näin tehdään.
Mutta näin ei käy vaan korkeintaan sota pitkittyy eikä ryssä luovuta näitä alueita.
Selvää on että ryssä kuluu myös ja sota maksaa.

Silti itseä häiritsee miten ukraina on tästä taas irroitettu kokonaan julkisessa keskustelussa eli ukraina oletusarvoisasti taistelee vaikka viimeiseen mieheen ja naiseen kunhan saavat vain tukia lännestä... Olis todella mielenkiintoista tietää mitä ukrainassa oikeasti ajatellaan sodasta ja mikä se "voitto" nyt on tässä kokonaisuudessa?

Käsittääkseni Ukrainalla ja ukrainalaisilla (pl ehkä jotkut niille Venäjän hallussa pitämille alueille kiikutetut) on selkeä halu ja pyrkimys kohti vapaata länsimaista yhteiskuntaa. Tämä tavoite ei toteutuisi Venäjän kassaran alla Valko-Venäjän tyyliin, mihin Venäjä selvästikin tähtää. Ukraina myös tarvitsee vapaan kulun Mustallemerelle, jonka estäminen on varmasti Venäjän tavoite. Tämä nakertaisi ratkaisevasti Ukrainan taloutta.

Uskon ukrainalaisten tiedostavan nämä hyvin kolektiivisesti ja siten hyväksyvän vielä aika paljon pidemmälle menevät uhraukset.
 
Ydinaseet tulevat lisääntymään myös pienemmissä maissa. Puola jo painostaa Amerikkaa, että jos eivät löydä munia niin se tulee johtamaan juurikin siihen että kaikkialla aletaan kehittään ydinaseita.
Enpä tunne asiaa sen tarkemmin, mutta kansainväliset sopimukset minun ymmärtääkseni rajoittaa ydinaseiden kehittämistä aika rankasti. Että varmaan sitten lisääntyy, jos kaikki yhtäkkiä päättää Venäjän tyyliin, ettei mitkään sopparit sido ketään, mutta sanotaanko, että tuolla olis kanssa sen verran kauaskantoisia vaikutuksia koko maailmanjärjestykseen, etten nyt ihan ens viikolla näe vielä tapahtuvan.
 
Historia on näyttänyt että isompi ydinasevaltio on joutunut vetäytymään aloittamastaan sodasta otettuaan tarpeeksi vahinkoa ja kohdattuaan riittävästi sitkeää vastarintaa ja sissitoimintaa. Afganistan on tästä hyvä esimerkki. Ukrainan armeija on (puutteineenkin) ihan eri planeetalta. Toki Afganistanin maasto antoi puolustajalle suuren edun yms.

Ryssä ei kestä ikuisesti myöskään Ukrainan kanssa, mikäli länsimaat lopettaisivat soutamisen & huopaamisen ja aloittaisivat todellisen materiaaliavun antamisen. Pakotteet vielä kireämmälle. Asetehtaille monen vuoden sopimukset ja koneet laulamaan kolmessa vuorossa. On häpeällistä kuinka hidasta ja kankeaa Ukrainan avustaminen on osittain ollut.

Putelle pitää tehdä entistä voimakkaammin selväksi ettei yksikään neliömetri tule ilmaiseksi. Ryssä uskoo vain voimaa, ei nöyristelyä.
Enpä tunne asiaa sen tarkemmin, mutta kansainväliset sopimukset minun ymmärtääkseni rajoittaa ydinaseiden kehittämistä aika rankasti. Että varmaan sitten lisääntyy, jos kaikki yhtäkkiä päättää Venäjän tyyliin, ettei mitkään sopparit sido ketään, mutta sanotaanko, että tuolla olis kanssa sen verran kauaskantoisia vaikutuksia koko maailmanjärjestykseen, etten nyt ihan ens viikolla näe vielä tapahtuvan.

Esimerkiksi Etelä-Koreassa puhuttu oman ydinaseen kehittämisestä, koska paksu-Kim uhkaa joka viikko tuhota naapurinsa. Japani+Taiwan varustautuvat sotilaallisesti Kiinan ja Pohjois-Korean uhitteluiden takia yms. Valitettavasti tulevaisuudessa voimme nähdä entistä enemmän ydinasevaltioita, koska oman maan olemassaolo menee sopimusten edelle.
 
Esimerkiksi Etelä-Koreassa puhuttu oman ydinaseen kehittämisestä
Niin, pointti oli just tuossa, että poliittista puhettahan on kaikenlaista, mutta ihan vielä ei oo näköpiirissä, että koko ydinaseita koskeva kansainvälinen sopimusjärjestelmä on heitetty romukoppaan ja joka paikassa pyörii uraanin rikastamot.

Tuossa on kuitenkin vastavoimana niinkin mitätön asia kuin elämä tällä pallolla, minkä takia tota ydinaseiden määrää on haluttu, edes jollain tasolla, rajoittaa.
 
Käsittääkseni Ukrainalla ja ukrainalaisilla (pl ehkä jotkut niille Venäjän hallussa pitämille alueille kiikutetut) on selkeä halu ja pyrkimys kohti vapaata länsimaista yhteiskuntaa. Tämä tavoite ei toteutuisi Venäjän kassaran alla Valko-Venäjän tyyliin, mihin Venäjä selvästikin tähtää. Ukraina myös tarvitsee vapaan kulun Mustallemerelle, jonka estäminen on varmasti Venäjän tavoite. Tämä nakertaisi ratkaisevasti Ukrainan taloutta.

Uskon ukrainalaisten tiedostavan nämä hyvin kolektiivisesti ja siten hyväksyvän vielä aika paljon pidemmälle menevät uhraukset.
"Uskon ukrainalaisten tiedostavan nämä hyvin kolektiivisesti ja siten hyväksyvän vielä aika paljon pidemmälle menevät uhraukset."

Ja mä uskon että tämä(kään) asia ei ole noin mustavalkoinen oikeasti.
Aika vaarallisia oletuksia ja olisi todella mielenkiintoista saada tietää mitä ukrainainalaiset itse oikeasti tietää tilanteesta ja siitä mitä luulevat tapahtuvan sekä tärkein mitä ovat valmiina uhraamaan eikä näin että "me lännessä vakaasti uskotaan ukrainalaisten tekevän mitä vaan"

Koska itse olen varma, että joku rauhansoppari tulee jossain välissä tai tulitauko jne. Siinä ukraina tosiaan menettää alueitaan ja varmasti sanellaan myös tiettyjä strategisia juttuja ainakin verhojen takana jatkoa ajatellen... Mä en tiedä tiedostaako ukrainalaiset itse tätä erittäin todennäköistä vaihtoehtoa ollenkaan vai onko lännen kannatustiimissä vain tämä kuvitelma päällä, että tukijaisilla kaikki muuttuu hyväksi.
 
Viimeksi muokattu:
Ja eikö oikeasti sodan eskaloituminen ydinsodaksi tms huoleta Euroopan päättäjiä kun uhotaan ja uhkaillaan ydinaseilla? Mun silmiin Euroopan päättäjien käytös huolettaa enemmän kuin Putinin Venäjä, koska jos nuo sanat joskus menee tekoihin niin sillä se Putin saadaan epätoivoisiin tekoihin ellei eurooppa sorru niihin itse ensin ja sota eskaloidu sen vuoksi.
1930-luvulla ei ollut ydinpommeja, mutta sodan eskaloitumista haluttiin kaikin tavoin välttää. 1936 Saksa alkoi toteuttamaan suunnitelmiaan eli miehitti ja aseisti Reininmaan vastoin kansainvälistä sopimusta. Asiasta ei nostettu metakkaa, ettei vaan härnätä Natsi-Saksaa. Sitten kolmas valtakunta liitti itseensä Tsekkoslovakian ja Itävallan - ja edelleen hymistiin ja ymmärrettiin, ettei vaan synnytetä lisää metakkaa. Vasta hyökkäys Puolaan teki selväksi, ettei hissuttelu auttanut tilanteessa, jossa aggression aloittajalla oli selvät tavoitteet ja suunnitelmat. Putin on itse sanonut, etteivät Venäjän rajat pääty mihinkään. Ei kukaan ole Venäjälle pyrkimässä, joten Putinin epätoivo on vain sitä, että hänen unelmansa Ruskij Mirin laajenemisesta ei toteudukaan. Voi nyyhky. Jos Putin valitsee "epätoivoiset teot", on se hänen tietoinen valintansa eikä mikään välttämätön ja automaattinen seuraus siitä, että joku laittaa vastaan.
 
Peskov on ilmoittanut että Venäjä on siirtynyt sotatilaan, ilmoitus ennakoinee sitä, että Venäjän suurhyökkäys lähenee.

Venäjän FAB 500 liitopommista modernisoitu ja kasvatattu FAB1500 liitopommi on tehnyt kovaa tuhoa ja aiheuttanut paniikkia jo hetken aikaa rintamalla.



Venäjä on aloittanut kuukausi sitten uuden FAB 3000 liitopommin massatuotannon, joka alkaa olemaan teholtaan jo aika hirmuinen ja nähtäneen sotatantereella aivan pian. Tuolla varmaankin tarkoitus tuhota Ukrainan rakentamat puolustusasemat.

 
Ei millään maalla voi olla valtaa sanella toisen maan päätöksiä. Alueita voidaan menettää, mutta tähän ei missään nimessä voi suostua. Tai sitten se itsenäisyys on pelkkää sanahelinää.
"Ei millään maalla voi olla valtaa sanella toisen maan päätöksiä."

Näin on tapahtunut kautta ihmisten historian ja tapahtuu edelleenkin... laajemmin mitä moni tajuaa. Tää on kova paikka menolle tajuta.
 
"Ei millään maalla voi olla valtaa sanella toisen maan päätöksiä."

Näin on tapahtunut kautta ihmisten historian ja tapahtuu edelleenkin... laajemmin mitä moni tajuaa. Tää on kova paikka menolle tajuta.
Kyllä. Mutta siihen ei pidä koskaan alistua ellei ole pakko. Paitsi jos ei oma itsenäisyys ole suuressa arvossa.
 
Back
Ylös Bottom