HUOM! !!!!! Ukrainan sota 2022 !!!!!

BiZness as usual: 25 European companies still supplying the Russian army​

Fuses for Grad and Smerch MLRS systems​

The French company Marchante supplied the Russian arms company Kurganpribor with various technical products during the war.

Night vision devices​

The St. Petersburg-based JSC Lomo manufactures optical systems for the Russian Navy, Space Forces and Ground Forces, such as the Mowgli-2 (“Maugli-2”) night vision goggles and the Mowgli-2M thermal imaging sight for man-portable air defense systems (MANPADS). Russia's high-precision (laser-guided) Krasnopol missiles are equipped with a semi-active homing head developed by Lomo. Production of the Krasnopol dramatically increased in 2022.

Lomo’s European supplier is the Estonian Marker Nordic Ou. The Tallinn-based firm has supplied the Russian defense contractor with fiber optic harnesses, industrial adhesives, and other goods.
Päättelit ihan oikein. Minulle maksetaan tänne kirjoittelusta. Naton hybridikeskus maksaa siitä, että puolustan Ukrainaa netissä. Sotaa käydään rintaman lisäksi myös netissä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
On ainakin yksi asia missä Venäjän armeija on paras.

d92a784657f63a7e.jpg
 
Venäjä olisi voinut laittaa Ukrainan putken kiinni sodan alettua ja sanoa ota tai jätä.
Näinhän se olisi voinut tehdä maailmassa, jossa ei ole WTOn kaltaisia kauppajärjestöjä valvomassa, että jäsenvaltioiden välisistä energiantoimitussopimuksista pidetään kiinni. Onneksi Joe Biden vanhana sammakkomiehenä kävi räjäyttämässä putket ja Venäjä pääsi kätevästi ikävistä toimitusvelvoitteistaan eroon.
 
Suurimpana saavutuksena lännen suhtautumisessa Venäjän aggressiiviseen geopolitiikkaan ulkopoliittisen instituutin vanhempi tutkija Jussi Lassila pitää sitä, että lännessä on onnistuttu voittamaan pelko Venäjän vastatoimista.

Lassila muistuttaa, että vuoden 2014 Krimin liittämisen Venäjään jälkeen lännessä oli laaja yksimielisyys siitä, ettei Ukrainalle voida antaa aseita. Sen pelättiin johtavan siihen, että kaksi ydinasevaltiota olisi vastakkain ja tilanne lähtisi eskaloitumaan.

Vapautunut aseapu antaa signaalin siitä, ettei Venäjän toimintaa voida hyväksyä, ja ettei se voi saavuttaa tavoitteitaan kiristämällä.

”Ja Venäjä on myös huomannut sen. Ydinaseella uhkaamiselta ja punaisten viivojen vetämiseltä on mennyt hyvin pitkälti pohja pois sikäli kun Venäjä haluaa, että se koskee valtauksia.”
 
Pakotteiden vaikutuksista ja ryssien talouden tilasta.


View: https://m.youtube.com/watch?v=iflsZK6zVJg


Mitä kommentoi @MÖYKKYNEN ja muut?

Yksi parhaista Venäjän talouden kokonaiskuvasta ja tulevaisuuden skenaariosta selkeästi perusteltuna, mitä olen koko sodan aikana kuullut. Tämä kaverihan on maalaillut hyvin synkkää kuvaa Venäjän talouden kehityksestä/romahduksesta kuten olen itsekin ja argumentithan ovat olleet ja ovat edelleen täysin valideja. Ainoastaan laskun vauhti on arviotu väärin. Näin siksi, koska Venäjällä on ollut paljon valuuttavarantoja ja valtavat tulot energiasta siihen päälle kiitos hintojennousun.

Nyt tilanne kuitenkin alkaa muuttua. Valuuttavarannot on pian syöty kokonaan. Energiatulot ovat tippuneet puoleen. Sota nielee koko ajan enemmän rahaa. Ulkomaiset pääomat ovat karanneet maasta ja uusia ei ole tulossa. Alijäämä on jo kymmeniä miljardeja euroja ja kasvaa. Jossain vaiheessa valuuttavarannot loppuu ja sitä on saatava jostain lisää. Globaalit rahamarkkinat on suljettu, joten lainaa on vaikea saada. Vaihtoehdoiksi jää verojen korottaminen ja/tai rahan printtaaminen mutta nehän on niin kuin housuihin kuseminen pakkasella.

Jos valuutta käy vähiin niin mitä sitten? Lopetetaanko sotiminen vai laitetaanko oma kansa kärsimään ja lomautetaan valtion työntekijät, jätetään eläkkeet maksamatta jne? Veikkaan jälkimmäistä.
 
Yksi parhaista Venäjän talouden kokonaiskuvasta ja tulevaisuuden skenaariosta selkeästi perusteltuna, mitä olen koko sodan aikana kuullut. Tämä kaverihan on maalaillut hyvin synkkää kuvaa Venäjän talouden kehityksestä/romahduksesta kuten olen itsekin ja argumentithan ovat olleet ja ovat edelleen täysin valideja. Ainoastaan laskun vauhti on arviotu väärin. Näin siksi, koska Venäjällä on ollut paljon valuuttavarantoja ja valtavat tulot energiasta siihen päälle kiitos hintojennousun.

Nyt tilanne kuitenkin alkaa muuttua. Valuuttavarannot on pian syöty kokonaan. Energiatulot ovat tippuneet puoleen. Sota nielee koko ajan enemmän rahaa. Ulkomaiset pääomat ovat karanneet maasta ja uusia ei ole tulossa. Alijäämä on jo kymmeniä miljardeja euroja ja kasvaa. Jossain vaiheessa valuuttavarannot loppuu ja sitä on saatava jostain lisää. Globaalit rahamarkkinat on suljettu, joten lainaa on vaikea saada. Vaihtoehdoiksi jää verojen korottaminen ja/tai rahan printtaaminen mutta nehän on niin kuin housuihin kuseminen pakkasella.

Jos valuutta käy vähiin niin mitä sitten? Lopetetaanko sotiminen vai laitetaanko oma kansa kärsimään ja lomautetaan valtion työntekijät, jätetään eläkkeet maksamatta jne? Veikkaan jälkimmäistä.

Venäjä säästää jo siinä, että Rosgvardialle on jätetty maksamatta korvauksia. Tuo on tosi huono juttu Putinille, kun nuo ovat juuri ne Putinin pamputtajat jotka estää levottomuuksia. Noille kun jättää palkat maksamatta, niin ne tuskin enää estävät mielenosoituksia tms.


View: https://twitter.com/ChrisO_wiki/status/1662183557186371607?s=20


Maanpuolustusnetissä oli tämä tosi hyvä postaus tästä, miten kohta saattaakin Wagnerin tyypit järjestellä omaisuuksien hallintaoikeuksia uusiksi. Luulen, että tähän liittyy ne jutut Gazpromin yms. omista PMC joukoista. Se voi olla kohta oikea uhka, että tulee jotain aseistettuja tyyppejä ja ilmoittaa, että tämä kaikki omaisuus on nyt meidän. Jos sinulla ei ole omia asemiehiä puolustamassa, niin olet kusessa.

Nykyisen eliitin rahat tulee käytännössä putteli pyörittämän valtion koneistosta. Eliitin rahavirrat lienee sen 20% koko valtion kaikesta liiketoiminnasta, eli se välistöveto-osuus. Eliitti ei yleensä käsitä sitä että välistävedon tulot lakkaa myöskin kun se valtion sisäinen talous alkaa yskähdellä. Täytyy myös muistaa että fiat-rahan maailmassa varallisuus on sidottu siihen fiat-rahaan jonka arvo on kiinni uskosta valtion takaukseen. Valtion rakenteen takaa valtion väkivaltakoneisto joka myöskin lakkaa nopeasti olemasta jos valtion kirstu on tyhjä. Se mikä tässä on voittajan tunnusmerkki on ryssälän ulkopuolinen tulo ja oma armeija. Nämä kumpikin löytyy prigozhinilta, wagner on itse itsensä rahoittava yksikkö. Muuta puttelin pajarit on joko rahan tuottajia kuten hiilivetybisnesten pyörittäjät tai sitten rahaa kuluttavia kuten MoD tai FSB. Tähän verrattuna prigozhin onkin yllättäen putteli riippumaton toimija, eli zaarin valta ei yletykkään kunnolla wagneriin.

Ukrainan sota romahduttaa puttelin vallan useata reittiä pitkin, joista tärkein on sotilaallisen mahdin katoaminen Ukrainan pelloille. Tämä on jo tehtyn puttelista ulkopoliittisesti ihan täyden pellen, eli toimitaan niinkuin olisi jonkin mahtimaan johtaja. Lisäksi puttelistadin rahavarat hukkuu romuna Ukrainan pelloille ja tulot syödään pakotteiden kautta.

Historia ei tunne yhtään kuningasta tai muuta valtiota joka olisi jatkanut sotaansa kun valtion kirstut on tyhjät. Edes pohjoiskorea ei tähän yllä, kyseinen maa kun oli Kiinan tuella sotimassa. Eikä historia tunne yhtään johtajaa joka olisi kyennyt pysymään vallassa kun valtion kirstu on tyhjä ja maan talous romuna jos johtajaa ei tueta ulkoapäin.

Jos putteli ei älyä lopettaa kolmenpäivän erikoistaan ihan just nyt, niin ryssälä painaa kovaavauhtia ohi pisteen josta ei ole enää paluuta. Tuo piste lienee jo ohitettu joten en yhtään ihmettelisi wagnerin valtaannousua loppuvuodesta. Tätä ei vain nykyinen silovikkieliitti vielä tajua, valtion turva hupenee hyvin äkkiä kun pamputtajat ei saa palkkaansa ja prigozin maksaa oikealla valuutalla. Siinä voi omistuksiaan selitellä kun wagner tulee kertomaan lekan kanssa että omaisuus siirtyi just jo eilen ja kannattaa ihan itse hypätä siitä ikkunasta ettei mene koko perhe samalla. Pamputtajien ja oikeiden sotilaiden yhteenoton loppuloskin tiedetään, siinä ei hat-hat miehiä naurata kun ammutaan T-62:sella panssariauton läpi tai BMP:n konetykki tikkaa poliisiasemaa tiilimurskaksi.
 
Yksi parhaista Venäjän talouden kokonaiskuvasta ja tulevaisuuden skenaariosta selkeästi perusteltuna, mitä olen koko sodan aikana kuullut. Tämä kaverihan on maalaillut hyvin synkkää kuvaa Venäjän talouden kehityksestä/romahduksesta kuten olen itsekin ja argumentithan ovat olleet ja ovat edelleen täysin valideja. Ainoastaan laskun vauhti on arviotu väärin. Näin siksi, koska Venäjällä on ollut paljon valuuttavarantoja ja valtavat tulot energiasta siihen päälle kiitos hintojennousun.

Nyt tilanne kuitenkin alkaa muuttua. Valuuttavarannot on pian syöty kokonaan. Energiatulot ovat tippuneet puoleen. Sota nielee koko ajan enemmän rahaa. Ulkomaiset pääomat ovat karanneet maasta ja uusia ei ole tulossa. Alijäämä on jo kymmeniä miljardeja euroja ja kasvaa. Jossain vaiheessa valuuttavarannot loppuu ja sitä on saatava jostain lisää. Globaalit rahamarkkinat on suljettu, joten lainaa on vaikea saada. Vaihtoehdoiksi jää verojen korottaminen ja/tai rahan printtaaminen mutta nehän on niin kuin housuihin kuseminen pakkasella.

Jos valuutta käy vähiin niin mitä sitten? Lopetetaanko sotiminen vai laitetaanko oma kansa kärsimään ja lomautetaan valtion työntekijät, jätetään eläkkeet maksamatta jne? Veikkaan jälkimmäistä.
"Jos valuutta käy vähiin niin mitä sitten?"

Rahakone sanoo BRRRRRRRRRRRRR


View: https://www.youtube.com/watch?v=O1hCLBTD5RM
 
Venäjä säästää jo siinä, että Rosgvardialle on jätetty maksamatta korvauksia. Tuo on tosi huono juttu Putinille, kun nuo ovat juuri ne Putinin pamputtajat jotka estää levottomuuksia. Noille kun jättää palkat maksamatta, niin ne tuskin enää estävät mielenosoituksia tms.


View: https://twitter.com/ChrisO_wiki/status/1662183557186371607?s=20


Maanpuolustusnetissä oli tämä tosi hyvä postaus tästä, miten kohta saattaakin Wagnerin tyypit järjestellä omaisuuksien hallintaoikeuksia uusiksi. Luulen, että tähän liittyy ne jutut Gazpromin yms. omista PMC joukoista. Se voi olla kohta oikea uhka, että tulee jotain aseistettuja tyyppejä ja ilmoittaa, että tämä kaikki omaisuus on nyt meidän. Jos sinulla ei ole omia asemiehiä puolustamassa, niin olet kusessa.

Vähän tuohon jälkimmäiseen kappaleeseen liittyen oli juttua myös tuon aiemman videon venäläisellä kaverilla, jotta kuinka valtio voisi kerätä rahaa, kun varannot loppuu. Yksi vaihtoehto verojen korotusten ja rahan printtaamisen lisäksi oli yksityisten ja yritysten omaisuuden ottaminen valtion haltuun. Kaikissa kolmessa vaihtoehdossa on totta kai sama pakkasella housuihinkusemis -ilmiö eli lämmittää hetken mutta pitkässä juoksussa tulee kylmä.

Vaikka kuinka yritän päässäni pyöritellä skenaarioita, joissa Venäjä selviäisi tästä tilanteesta voittajana, niin yhtään realistista sellaista en pysty keksimään. Tietysti Kiina on kysymysmerkki, jotta päästääkö se Venäjää vararikkoon mutta jos se nyt jätetään jokeriksi, niin mihin perustuu väitteet, että Venäjän talous on juuri nyt tällä hetkellä vahvistumassa? Mihin se vahvistuminen perustuu? Ei ainakaan energiamyyntiin, eikä ulkomaisiin pääomiin, eli mihin sitten?

Olen tätä samaa asiaa toistanut niin kuin papukaija ja toistan edelleen. Tavan kansan kohtalo Venäjällä tulee olemaan erittäin kylmä. Jos minä olisin venäläinen ja joku olisi minut auttanut pakenemaan tuolta kohtalolta ja vielä ilmaiseksi, niin en minä ainakaan hänelle vittuilisi päivästä toiseen toinen toistaan merkityksettömimmistä asioista, jäätelön syömisestä alkaen.
 
Vähän tuohon jälkimmäiseen kappaleeseen liittyen oli juttua myös tuon aiemman videon venäläisellä kaverilla, jotta kuinka valtio voisi kerätä rahaa, kun varannot loppuu. Yksi vaihtoehto verojen korotusten ja rahan printtaamisen lisäksi oli yksityisten ja yritysten omaisuuden ottaminen valtion haltuun. Kaikissa kolmessa vaihtoehdossa on totta kai sama pakkasella housuihinkusemis -ilmiö eli lämmittää hetken mutta pitkässä juoksussa tulee kylmä.

Vaikka kuinka yritän päässäni pyöritellä skenaarioita, joissa Venäjä selviäisi tästä tilanteesta voittajana, niin yhtään realistista sellaista en pysty keksimään. Tietysti Kiina on kysymysmerkki, jotta päästääkö se Venäjää vararikkoon mutta jos se nyt jätetään jokeriksi, niin mihin perustuu väitteet, että Venäjän talous on juuri nyt tällä hetkellä vahvistumassa? Mihin se vahvistuminen perustuu? Ei ainakaan energiamyyntiin, eikä ulkomaisiin pääomiin, eli mihin sitten?

Olen tätä samaa asiaa toistanut niin kuin papukaija ja toistan edelleen. Tavan kansan kohtalo Venäjällä tulee olemaan erittäin kylmä. Jos minä olisin venäläinen ja joku olisi minut auttanut pakenemaan tuolta kohtalolta ja vielä ilmaiseksi, niin en minä ainakaan hänelle vittuilisi päivästä toiseen toinen toistaan merkityksettömimmistä asioista, jäätelön syömisestä alkaen.

Rahan printtaamisen ongelma on että jos kuluttajat Venäjällä menettävät luottamuksen talouteen kokonaan, niin käy Zimbabwet ja hyperinflatio iskee joka tuhoaa ryssien talouden lopullisesti.
 
Vähän tuohon jälkimmäiseen kappaleeseen liittyen oli juttua myös tuon aiemman videon venäläisellä kaverilla, jotta kuinka valtio voisi kerätä rahaa, kun varannot loppuu. Yksi vaihtoehto verojen korotusten ja rahan printtaamisen lisäksi oli yksityisten ja yritysten omaisuuden ottaminen valtion haltuun. Kaikissa kolmessa vaihtoehdossa on totta kai sama pakkasella housuihinkusemis -ilmiö eli lämmittää hetken mutta pitkässä juoksussa tulee kylmä.

Vaikka kuinka yritän päässäni pyöritellä skenaarioita, joissa Venäjä selviäisi tästä tilanteesta voittajana, niin yhtään realistista sellaista en pysty keksimään. Tietysti Kiina on kysymysmerkki, jotta päästääkö se Venäjää vararikkoon mutta jos se nyt jätetään jokeriksi, niin mihin perustuu väitteet, että Venäjän talous on juuri nyt tällä hetkellä vahvistumassa? Mihin se vahvistuminen perustuu? Ei ainakaan energiamyyntiin, eikä ulkomaisiin pääomiin, eli mihin sitten?

Olen tätä samaa asiaa toistanut niin kuin papukaija ja toistan edelleen. Tavan kansan kohtalo Venäjällä tulee olemaan erittäin kylmä. Jos minä olisin venäläinen ja joku olisi minut auttanut pakenemaan tuolta kohtalolta ja vielä ilmaiseksi, niin en minä ainakaan hänelle vittuilisi päivästä toiseen toinen toistaan merkityksettömimmistä asioista, jäätelön syömisestä alkaen.

Kiina valitsi juuri Turkmenistanin uuden kaasuputken toimittajaksi Venäjän sijaan. Tuo kuulostaa siltä, että Kiinakaan ei usko Venäjään.

https://www.reuters.com/markets/com...-russia-next-big-pipeline-project-2023-05-24/

Sen lisäksi Kiina käy kauppaa Venäjän kanssa Yuanilla eli Kiina ei luota Venäjän valuuttaan. Jos mietitään laajemmin, niin kuka haluaisi omistaa ruplia tai käydä sillä kauppaa? Ruplan kysyntä laskee koko ajan ja kauppapumppanit eivät halua sekaantua ruplaan.

Lisäksi muuten hauska juttu, Venäjällä on miljardeja jumissa Intiassa, kun eivät saa vaihdettua rupiaa eri valuutaksi ja Intia ei halua maksaa öljystä ruplilla.

https://www.ndtv.com/india-news/rus...-rupees-it-cant-use-this-is-a-problem-4014323

Auttaako Venäjää muuten tuo yksityisten ja yritysten omaisuuden haltuunotto? Venäjä on eristetty länsimaisilta markkinoilta ja jos mietitään vaikka Fortumin voimaloita tai esimieheni yli 100k Gazpromin osakkeita, niin eihän noita saa mitenkään myytyä likvidiksi omaisuudeksi. Kukaan ei osta noita Venäjän ulkopuolelta ja mitä järkeä venäläisten rikkaiden on ostaa tuollaista omaisuutta? Jos olet venäläinen rikas, niin pitäisi toimia päinvastoin ja saada venäläiset omistukset myytyä ja siirrettyä omaisuus ulkomaille turvaan.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom