Ufot, aikamatkustus, valonnopeus ja elämä muilla planeetooilla :)

Kylläpä tämä agnostismi herättää kiinnostusta. Itse en ole ajatellut asiaa esim. joulupukin kannalta, enkä ole kovin kiinnostunut kiistelemään agnostismi määritelmästä, joten tässä on Wikipedian tekstiä:

Agnostisismi tai agnostismi (kreik. α- a-, ei + γνώσις gnōsis, tieto) on käsitys, jonka mukaan olemassaoloa koskevien väitteiden – erityisesti Jumalan tai yliluonnollisen olemassaoloa koskevien – totuusarvoa ei tiedetä tai ei voida tietää.[1][2][3] Termin loi Thomas Henry Huxley vuonna 1869.[4] Agnostisismi ei tarkoita välttämättä uskonnottomuutta. Vaikka agnostikko kieltää esimerkiksi kristillisen jumalan olemassaoloa koskevan tiedon olemassaolon, agnostikko ei välttämättä ole ateisti eli hän saattaa silti uskoa Jumalaan.[5][6]

Ehkä mä joulupukin suhteen olisin ateisti, mutta en tiedä, voiko termiä käyttää tässä yhteydessä.

Ehkä mä joulupukin suhteen olisin ateisti, mutta en tiedä, voiko termiä käyttää tässä yhteydessä.
Et nyt selkeesti edes tiedä mitä ateismi on. Se on julmalkuvan kieltämistä, joulupukki ei ole uskontopohjainen.

Usko taas käsitteenä yleisesti ei todellakaan aseta todistustaakkaa kuin vain sinulle itselle. Sun oma usko ei liity muihin mitenkään, joten sä voit uskoa mihin tahansa vain, se ei velvoita muita todistamaan sen olemattomutta, eivätkä muut omaa mitään uskomuksia asiasta.

Et nyt selkeesti edes tiedä mitä ateismi on. Se on julmalkuvan kieltämistä, joulupukki ei ole uskontopohjainen.
Niin, mähän nimenomaan epäilin että tässä yhteydessä ei varmaan voi käyttää tällaista termiä. Vastasin joulupukkikysymykseen kun sitä erikseen kysyttiin.

Usko taas käsitteenä yleisesti ei todellakaan aseta todistustaakkaa kuin vain sinulle itselle. Sun oma usko ei liity muihin mitenkään, joten sä voit uskoa mihin tahansa vain, se ei velvoita muita todistamaan sen olemattomutta, eivätkä muut omaa mitään uskomuksia asiasta.
Todistustaakka ylipäätään liityy väittelyyn. Siitä olen ollut koko ajan samaa mieltä, että väitteen esittäjällä on todistustaakka.

Mutta tämä keskustelu ei liity väitteen oikeaksi todistamiseen vaan todellisuuteen. Kuten siinä esimerkissäni antiikin ajan käsityksestä maailmankaikkeuden rakenteesta puhuin ja käsittääkseni todistin, ihmisen käsitys maailmasta ei muuta todellisuutta. Ja tämä on se asia, josta koko tämä keskustelun haara lähti liikkeelle ("niin kauan kunnes ufoista saadaan pitäviä todisteita, niitä ei ole olemassa"; tai jotain tähän tyyliin).

Tällä pallolla ei ole vierasta sivilisaatiota käynyt, siitä ei ole todisteita, eikä kukaan voi todistaa ettei ole käynyt kun olematonta ei voi todistaa olemattomaksi. Sama se on jumalassa, ne jotka väittävät sen olevan olemassa, he vain uskovat niin, joten muiden ei tartte todistaa mitään, vaan ne ovat oikeassa, jumalaa ei ole, on vain usko sen olemassaoloon jollain.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom