Ufot, aikamatkustus, valonnopeus ja elämä muilla planeetooilla :)

No esimerkiksi kolme vakuuttavinta juttua, onko ne näitä joista Puntti on jo horissut ei kovinkaan vakuuttavasti?

Kummasti tää kuitenkin kerää kommenttaja.En mä ainakaan jaksais seurata jotain jossa joku horisee jotain ei vakuuttavasti niinkuin sinä esim.Tuo muljahdus sentään hakee oikeeta tietoa eikä ainoastaan komppaa jotain "ropelihattu" viestejä.Meinaatko sä oikeesti että usa vuosien ja järjettömien budjettien jälkeen vaan vois todeta että ei se nyt taida onnistua.Mä usko että niillä oli kyllä oikeasti kova yritys onnistua mutta kun se paljastu mahdottomaksi niin ne teki leffa version siitä.Edelleen ks projekti orion kymmenien vuosien päästä tosta kuu turismista.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tähän mennessä nimimerkki "oskari puntin" vakuuttavimmat todisteet:
1. En ymmärrä lämpöopista mitään
2. En ymmärrä säteilystä mitään
3. En ymmärrä optiikasta mitään
4. En ymmärrä mekaniikan peruslaeista mitään
5. En ymmärrä teknologian kehityksestä mitään
6. *********

Helppohan se on olla kuulentovastainen, jos näinkin perustavanlaatuiset aiheet ovat vieraita.
 
Tähän mennessä nimimerkki "oskari puntin" vakuuttavimmat todisteet:
1. En ymmärrä lämpöopista mitään
2. En ymmärrä säteilystä mitään
3. En ymmärrä optiikasta mitään
4. En ymmärrä mekaniikan peruslaeista mitään
5. En ymmärrä teknologian kehityksestä mitään
6. *********

Helppohan se on olla kuulentovastainen, jos näinkin perustavanlaatuiset aiheet ovat vieraita.

Tässä on otteita sun fysiikan tajusta:

"Kun selvästi olet asiaan perehtynyt, niin kerropa miten rakettimoottorin työntövoima muodostuu tyhjiössä - miten se työntövoima voi toimia, kun ei ole mitään, mitä vasten työntää?"

"Ei se junnaakaan paikoillaan, mutta tyhjiössä toimivan rakettimoottorin toimintaperiaate onkin pykälän monimutkaisempi kuin "tuupata kaasua taakse". Ja jos sattuu olemaan tietoinen tästä yksityiskohdasta, niin on paljon helpompi ymmärtää miksei se rakettimoottori pölläytäkään allaolevaa pölykerrosta lehmän henkäystä enempää."

Ja ton lisäks oon joutunut esittämään sulle todisteita siitä että me ollaan todellakin pallolla eikä millään agar-maljalla,mutta sitten toisaalta sä koitat sen jälkeen vihjailla että mä oon joka flat earth uskovainen.

Edelleen totean että ite selailen ennemmin sensuroimatonta aineistoa kuin sensuroitua,ensimmäisestä kun on mahdollista löytää se totuus kokonaisena.
 
Tässä on otteita sun fysiikan tajusta:
...
Kerro mikä mielestäsi noissa menee väärin. Nuo asiat eivät välttämättä ole mitenkään intuitiivisia, joten jos jokin vain kuulostaa hassulta tai oudolta on aika heikko argumentti tässä kohdin.
Ja ton lisäks oon joutunut esittämään sulle todisteita siitä että me ollaan todellakin pallolla eikä millään agar-maljalla,mutta sitten toisaalta sä koitat sen jälkeen vihjailla että mä oon joka flat earth uskovainen.
Ja silti sun uskomukset esimerkiksi Van Allenin vyöhykkeen suhteen on kuin suoraan näiden fe-tyyppien oppikirjoista - eikun videoilta. Ja nää uskomukset on tasoa "siellä on niinku tosi paljo säteilyä ja se tappaa kaikki eikä siitä pääse millään läpi" - ihan kuin kettutyttö puhumassa ydinvoimasta.
Edelleen totean että ite selailen ennemmin sensuroimatonta aineistoa kuin sensuroitua,ensimmäisestä kun on mahdollista löytää se totuus kokonaisena.
Näinhän sinä selvästikin teet. Sen seurauksena saammekin ihailla kuinka herkeämättä pidät kiinni väitteistä mm. sulavista saappaan pohjista, vaikka sulle on jo useampi koittanut selittää, miksi näin ei käy.
 
Edelleen totean että ite selailen ennemmin sensuroimatonta aineistoa kuin sensuroitua,ensimmäisestä kun on mahdollista löytää se totuus kokonaisena.
Sun pitäis myös opiskella samalla enemmän aiheesta, niin osaisit arvioida aineiston luotettavuutta. Nyt johdat itseäsi harhaan ja uskot ihan liikaa asioita mitä luet jostain, vaikka hieman paremmalla perustietojen hallinnalla osaisit sanoa mitkä väitteet on selvästi valheellisia.

Mun ongelma näissä kuulento-salaliittoteorioissa on se, että mun on tosi vaikea luottaa enää mihinkään mitä siitä luen, koska siihen liittyy niin hirveä määrä täysin absoluuttisen idioottimaisen typeriä väitteitä. Siis se kaiken paskan määrä saa mut kyseenalaistamaan koko aineiston luotettavuuden. Siis noita teorioita on kehitelleet joko ihmiset jotka ei ymmärrä asioista hevon vittua, tai sitten ne on niin kuin flat eartherit, jotka ihan selvästi tietää kyllä miten asiat oikeasti on, mutta kehittelevät mitä mielikuvituksellisempia teorioita ihan vain huvikseen. Ja sit on osa porukkaa joka vain lukee niitä ja uskoo.
 
Sun pitäis myös opiskella samalla enemmän aiheesta, niin osaisit arvioida aineiston luotettavuutta. Nyt johdat itseäsi harhaan ja uskot ihan liikaa asioita mitä luet jostain, vaikka hieman paremmalla perustietojen hallinnalla osaisit sanoa mitkä väitteet on selvästi valheellisia.

Mun ongelma näissä kuulento-salaliittoteorioissa on se, että mun on tosi vaikea luottaa enää mihinkään mitä siitä luen, koska siihen liittyy niin hirveä määrä täysin absoluuttisen idioottimaisen typeriä väitteitä. Siis se kaiken paskan määrä saa mut kyseenalaistamaan koko aineiston luotettavuuden. Siis noita teorioita on kehitelleet joko ihmiset jotka ei ymmärrä asioista hevon vittua, tai sitten ne on niin kuin flat eartherit, jotka ihan selvästi tietää kyllä miten asiat oikeasti on, mutta kehittelevät mitä mielikuvituksellisempia teorioita ihan vain huvikseen. Ja sit on osa porukkaa joka vain lukee niitä ja uskoo.

Tuo litteä maa juttu on hyvä esimerkki tosta.Jos epäilet nasaa millään tavalla niin tuo litteä maa huutelu alkaa välittömästi koska nuo 2v asiaa on yritetty liittää yhteen.Sitä sanotaan disinformaatioksi.Tohon samaa asiaan törmää 9/11 ja jfk jutuissa ihan samalla tavalla.On yleistä tietoa että cia kehitti negatiivisesti ladatun sanan "salaliittoteoria" vaimentaakseen keskustelu jfk murhasta.
 
Ja silti sun uskomukset esimerkiksi Van Allenin vyöhykkeen suhteen on kuin suoraan näiden fe-tyyppien oppikirjoista - eikun videoilta. Ja nää uskomukset on tasoa "siellä on niinku tosi paljo säteilyä ja se tappaa kaikki eikä siitä pääse millään läpi" - ihan kuin kettutyttö puhumassa ydinvoimasta.

Näinhän sinä selvästikin teet. Sen seurauksena saammekin ihailla kuinka herkeämättä pidät kiinni väitteistä mm. sulavista saappaan pohjista, vaikka sulle on jo useampi koittanut selittää, miksi näin ei käy.

En mä tosta sulavasta saappaasta pidä kiinni.Ei se ole se mahdoton asia tuossa.Mutta on se epä uskottavaa että ne muka selvis noin pitkään paikassa jonka lämpötilat vaihtelee noin paljon ilman mitään lämpötilaan liittyviä ongelmia.

Mutta miten sä selitä projekti orionin kymmeniä vuosia ton jälkeen?
 
Tuo litteä maa juttu on hyvä esimerkki tosta.Jos epäilet nasaa millään tavalla niin tuo litteä maa huutelu alkaa välittömästi koska nuo 2v asiaa on yritetty liittää yhteen.Sitä sanotaan disinformaatioksi.Tohon samaa asiaan törmää 9/11 ja jfk jutuissa ihan samalla tavalla.On yleistä tietoa että cia kehitti negatiivisesti ladatun sanan "salaliittoteoria" vaimentaakseen keskustelu jfk murhasta.
Mun viestin pointti taisi mennä täysin ohi jos ainoa asia mihin kommentoit, on litteä maa ja sekin teet kokonaan ohi tarkoittamani asiayhteyden. En verrannut litteä maa -idiootteja kuulento-epäilijöihin, vaan tarkoitin, että osa noista todisteista tuntuu ihan samanlaisilta, eli joku on keksimällä yrittänyt keksiä kuulentovastaisia teorioita olematta edes tosissaan ja tässä nähdään sitten seuraus kun joku asiasta tietämätön käyttää niitä argumentteina.
 
Mun viestin pointti taisi mennä täysin ohi jos ainoa asia mihin kommentoit, on litteä maa ja sekin teet kokonaan ohi tarkoittamani asiayhteyden. En verrannut litteä maa -idiootteja kuulento-epäilijöihin, vaan tarkoitin, että osa noista todisteista tuntuu ihan samanlaisilta, eli joku on keksimällä yrittänyt keksiä kuulentovastaisia teorioita olematta edes tosissaan ja tässä nähdään sitten seuraus kun joku asiasta tietämätön käyttää niitä argumentteina.

No minkä takia nuo puhuu esim tossa ylempänä kokoajan siitä haasteesta saada ihan yli matalan kiertoradan vaikka ennen se onnistu 100% varmuudella ilman mitään puhettakaan mistään säteilystä.Aikalaiset ei mainitse vyöhykkeitä millään lailla,vasta myöhemmin siihen on tullut jonkinlaista debunkkausta että se alus kierti ne vyöhykkeet mutta siitä ei ole mitään todisteita koska telemetriadata "tuhottiin".Tuo kiertäminen on keksitty vasta myöhemmin.Esim buzz aldrin ei aluks tiennyt mitä ne oli...
 
Mä voin ettiä sulle sen kohdan jos haluat mutta niiden nimenomaan piti varoa siellä ettei ne tee jalalla reikää siihen ettei happi karkaa.Se tässä onkin että tää on aina toisaalta mutta sitten toisaalta.Esim sinne avaruuspuvun sisään oli videolla hankaluuksia saada 60kg toimittaja pelkissä kalsareissa mutta sitten toisaalta nää 3 puki ne toisilleen siellä henkilö-auton kokoisessa tilassa niin että ne sisälsi kalsarien lisäksi sen teknologian joka tarvittaessa jäähdyttää tai lämmittää astronauttia oikeasta paikasta.
Tuo pätkä kiinnostaisi, jos löytyy.

Ahdasta ja hankalaa mutta ei mahdotonta. Komentomodulin penkit sai siirrettyä pois ja kayttivät myös kuu- ja komentomodulin välistä yhdystunnelia hyödyksi. Pystyivät pukemaan puvun ylle ilman toisten apua. Toimittaja on hieman eri asia kuin koulutettu astronautti.


En mä tosta sulavasta saappaasta pidä kiinni.Ei se ole se mahdoton asia tuossa.Mutta on se epä uskottavaa että ne muka selvis noin pitkään paikassa jonka lämpötilat vaihtelee noin paljon ilman mitään lämpötilaan liittyviä ongelmia.

Mutta miten sä selitä projekti orionin kymmeniä vuosia ton jälkeen?

Tässä ei saa miettiä kuun päivän ja yön välistä lämpötilaeroa. Laskeutumiset tapahtuivat kuun aamupäivän aikoihin ja kuun vuorokausi kestää sen 29 maan vuorokautta. Kolme päivää kuussa on karkeasti muutama tunti maassa, eli siis mitä aurinko nousee maassa muutaman tunnin aikana. Lämpötila pysyi suht tasaisena. Pinta ei ehtinyt lämmetä liikaa eikä astronautit raportoineet suurempia ongelmia lämpöjen kanssa. Ja tarvitsivat oikeastaan vain viilennystä. Kehon tuottama lämpö ei oikein pääse karkaamaan puvun sisältä.


Artemis/Orion on edelleen käynnissä.

 
Mun ongelma näissä kuulento-salaliittoteorioissa on se, että mun on tosi vaikea luottaa enää mihinkään mitä siitä luen, koska siihen liittyy niin hirveä määrä täysin absoluuttisen idioottimaisen typeriä väitteitä. Siis se kaiken paskan määrä saa mut kyseenalaistamaan koko aineiston luotettavuuden. Siis noita teorioita on kehitelleet joko ihmiset jotka ei ymmärrä asioista hevon vittua, tai sitten ne on niin kuin flat eartherit, jotka ihan selvästi tietää kyllä miten asiat oikeasti on, mutta kehittelevät mitä mielikuvituksellisempia teorioita ihan vain huvikseen. Ja sit on osa porukkaa joka vain lukee niitä ja uskoo.
Eiköhän näissä ole kyse rahasta. Joku nauraa partaansa matkalla pankkiin. Niin tuo Richplanetin tyyppikin sanoi videolla, että yleisö maksoi tän jutun. Menee mun mielestä samaan kasaan skientologian, Greenpeacen, Petan ja crossfitin kanssa.
 
En mä tosta sulavasta saappaasta pidä kiinni.Ei se ole se mahdoton asia tuossa.Mutta on se epä uskottavaa että ne muka selvis noin pitkään paikassa jonka lämpötilat vaihtelee noin paljon ilman mitään lämpötilaan liittyviä ongelmia.
Oot linkannu kuun korkeimmat ja matalimmat lämpötilat, mutta eikös se ois vähän sama kun jos väittäisin ettei maapallolla voi selvitä hengissä bikineissä, koska korkein lämpötila on about 55 astetta ja matalin saman verran pakkasta. Vai siis ollaanko me sitä mieltä että ilma on parisataa-asteista joka puolella kuuta koko ajan, mutta ohikävelevä astronautti varjoineen välittömästi laskee sen saman verran pakkasen puolelle?

Apollo 11 kuukävelyn aikana lämpötila astronauttien virittelemien mittarin mukaan vaihteli -23 ja +7 välillä. Suuret lämpötilavaihtelut siellä kyllä on yön ja päivän välillä, mutta kuun yö kestää parisen viikkoa samoin kuin päivä, minkään kuukäynnin aikana ei edes olisi voinut olla molempia ääripäitä kelistä ellei siellä olisi pyöritty viikkotolkulla. Lennot ajotettiin aikaseen kuuaamuun kun lämpö ei vielä ole noussut pahasti. Se niiden muutaman tunnin reissu ei kuun ajassa ollut niin pitkä että yöpakkasista olis tarvinnut murehtia. Toki silti varjon ja valon välillä on iso lämpöero, mutta ei jatkuvasti joka paikassa satoja asteita satunnaisvaihtelulla.

Merkittävä ongelma lämpöerot oli koko reissun ajan varmasti, ei ainoastaan kuukävelyn ajan, mutta ei nyt ihan äärimmäisyyksiin menty siinäkään.
 
En mä tosta sulavasta saappaasta pidä kiinni.Ei se ole se mahdoton asia tuossa.Mutta on se epä uskottavaa että ne muka selvis noin pitkään paikassa jonka lämpötilat vaihtelee noin paljon ilman mitään lämpötilaan liittyviä ongelmia.
Tavisihmisen tapa hahmottaa lämpö on jumahtunut malliin, jossa vesi jäätyy nollan alapuolella ja kiehuu sadan yläpuolella tai leipä paistetaan 250 asteessa ja poltetaan 300 asteessa. Ei tässä mallissa mitään väärää ole, mutta se vain edellyttää pysyttelyä merenpinnan tason lähettyvillä. Ja kun siitä merenpinnan tasosta poiketaan - lämpö käyttäytyy edelleen samojen lainalaisuuksien mukaan, vaikka lämpömittari muuta yrittääkin kertoa.
Mutta miten sä selitä projekti orionin kymmeniä vuosia ton jälkeen?
Ellet avaa hieman tarkemmin, tässä on melkoinen sekaantumisen vaara, sillä Nasalla oli erikseen ydinpropulsioon perustuva Orion-ohjelma (jossa säteily oli ongelma) ja sitten on tämä nykyinen Orion-sukkulaohjelma?
 
No minkä takia nuo puhuu esim tossa ylempänä kokoajan siitä haasteesta saada ihan yli matalan kiertoradan vaikka ennen se onnistu 100% varmuudella ilman mitään puhettakaan mistään säteilystä.Aikalaiset ei mainitse vyöhykkeitä millään lailla,vasta myöhemmin siihen on tullut jonkinlaista debunkkausta että se alus kierti ne vyöhykkeet mutta siitä ei ole mitään todisteita koska telemetriadata "tuhottiin".Tuo kiertäminen on keksitty vasta myöhemmin.Esim buzz aldrin ei aluks tiennyt mitä ne oli...
No onhan se haaste saada ihminen Van Allenin vyön läpi huolimatta siitä, että se on tehty jo aiemmin. Mitä ihmeellistä siinä on? Toiseksi noita lausuntoja on irrotettu pahasti asiayhteydestä. Ainakin osassa on puhe ihmisen saamisesta syvemmälle aurinkokuntaan, kunten Marsiin ja mitä haasteita se tuo säteilyn suhteen. Lisäksi tuossa pätkässä mikä käsittelee projekti Orionia, on ihan tarkoituksella lisätty mysteerisyyttä ja draamaa kuvaamalla asiat hirveinä haasteina, joista Nasa sankarillisesti selviää. Ei se ole mikään todiste, helvetti sentään. Projekti Orionin EFT-1 lennon tarkoitushan oli lentää Van-Allenin vyöhykkeelle ja pysyä siellä pidemmän aikaa, jotta saadaan mitattua säteilysuojauksen toimivuutta josta taas saadaan dataa siitä mitä pidempi matka syvemmällä avaruudesssa aiheuttaisi ihmiselle. Se on ihan eri asia kuin lentää nopeasti tuon vyöhykkeen läpi. Mitään dataa en mittauksista löytänyt, enkä mitään tietoa, että säteilystä olisi ollut oikeasti ongelmaa. Apollo-ohjelmissakin lennettiin vain uloimman Van-Allenin vyöhykkeen läpi, mikä on se huomattavasti heikompi. Apollo-lennoilta löytyy myös dataa astronauttien saamista säteilyannoksista, mutta ne nyt on tietysti väärennetty koska kuussa ei ole edes käyty. Tässä kuitenkin pari esimerkkiä:

Apollo 14: Matkan kokonaispituus 9 vrk, säteilyannos 11,4 mSv (Suurin säteilyannos kaikista Apollo-lennoista)
Apollo 17: Matkan kokonaispituus 12, 5 vrk, säteilyannos 5,5 mSv (Pisin Apollo-lento)

Sun mielestä se on tietysti osoitus keksityistä lukuarvoista, että lyhyemmällä lennolla saatiin suurempi säteilyannos kuin pidemmällä. Mun mielestä taas poikkeus oletetusta on osoitus siitä, että ihminen ei ole niitä keksinyt. Selitys löytyy avaruussäästä joka sekin vaihtelee koko ajan. Auringollakin on selvästi havaittava 11 vuoden sykli aktiivisuudessa ja jos avaruuteen halutaan pidemmälle lentää, on syytä valita matalamman aktiivisuuden kausi.

Vertailukohdaksi säteilyarvoja:

Suomalaisen keskimääräinen säteilyannos vuodessa: 5,9 mSv
Säteilytyöntekijän saaman säteilyn yläraja vuodessa: 20 mSv
6 kk oleskelu ISS:llä: 160 mSv
Säteilysairauden oireita alkaa saada noin 1000 mSv annoksella vuorokaudessa
Kuolema seuraa noin 6000 mSv annoksella vuorokaudessa

Eli Apollo-lennoilla astronautit sai kyllä ylimääräisen säteilyannoksen, mutta se on ollut kuitenkin todella kaukana vaarallisesta.
 

2000-luvun teknologia on tuonut mukanaan ongelmia, joita 60-luvulla ei tarvinnut vielä edes miettiä. Esimerkiksi mikropiirien (ja transistorien) koon pieneneminen on tehnyt elektroniikasta haavoittuvaisempaa ionisoivalle säteilylle ja vaikkapa tietokoneen muistin korruptoituminen kesken kaiken voi aiheuttaa monenlaisia ei-toivottuja tilanteita.

Tässä Nasa avaa enemmän niitä säteilyongelmia - ilman turhaa dramatisointia: https://nepp.nasa.gov/docuploads/392333B0-7A48-4A04-A3A72B0B1DD73343/Rad_Effects_101_WebEx.pdf

EDIT: Jostain syystä edellistä vastausta kirjoittaessani ei kaikkia ketjun viimeisempiä viestejä ollut näkyvillä - joten kyse on siis tästä nykyisestä, edelleenkin aktiivisesta, Orion-ohjelmasta.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom