UFC 298: Volkanovski vs. Topuria (La 17.2.2024 Honda Center, Anaheim, California)

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Oliko tuo enempi kääntöpotku kuin takakiertopotku? Hienous se että Whittaker mun mielestä lukee tuossa että kääntöpotku tulossa (vartaloon), kädet jää alas ja ei nojaa päätä pois alta.
Jos Costa olis yrittänyt pyörähtää yhtä hienosti kuin Barboza niin ei olis ehkä ollut Whittakerin pää paikalla enää.

Ei. Kääntöpotkussa, joka yleensä tunnetaan nimellä takapotku, voima menee suoraan eteenpäin. Tässä se menee sivulle kierron suuntaan. Takapotku kasvoihin on yksi kovimmista tekniikoista. Tuossa Costa yritti tehdä ihan normaalia takakiertopotkua, mutta mainitsemieni tekniikkavirheiden takia ei saanut siihen voimaa.

Tuloksena oli jonkinlainen "spinninng crescent kick". Crescent kickille ei ole vakiintunutta suomennosta, mutta itse kutsun sitä kaaripotkuksi. Tässä on opetusvideo siitä kierähdyksellä tehtynä. En suosittele tekemään tätä missään täyskontaktilajissa, vaikka Costa saikin sillä vaikutusta.

View: https://www.youtube.com/watch?v=8nJH2Pk9dwM

Ei. Kääntöpotkussa, joka yleensä tunnetaan nimellä takapotku, voima menee suoraan eteenpäin. Tässä se menee sivulle kierron suuntaan. Takapotku kasvoihin on yksi kovimmista tekniikoista. Tuossa Costa yritti tehdä ihan normaalia takakiertopotkua, mutta mainitsemieni tekniikkavirheiden takia ei saanut siihen voimaa.

Tuloksena oli jonkinlainen "spinninng crescent kick". Crescent kickille ei ole vakiintunutta suomennosta, mutta itse kutsun sitä kaaripotkuksi. Tässä on opetusvideo siitä kierähdyksellä tehtynä. En suosittele tekemään tätä missään täyskontaktilajissa, vaikka Costa saikin sillä vaikutusta.

Oli mikä oli niin huomionarvoista että Whittaker hämääntyy suojaamaan maksan seutua painaa käsi/olkavarren tiukasti suojaksi ja pää jää tarjolle. Mitä potkusta nimeltään lopulta tuli, samapa se, minä äänestän että se oli kaikkien tähän asti mainittujen yhdistelmä. :-)

Viimeksi muokattu:
Joo siis Whittaker reagoi suojaamalla vartaloa, kun luulee (todennäköisesti tiedostamatta) potkun tulevan sinne. Potku itsessään on kuitenkin selvästi tarkoitettu takakiertopotkuksi päähän.

Itse en kyllä mitenkään voi nähdä potkua "komeana". Siinä on pahoja tekniikkavirheitä, jotka nimenomaan aiheuttavat vaikutuksen jäämisen puolinaiseksi.

Toki on niin, että päähän ja varsinkaan leukaan ei ylipäätään tarvitse potkaista kovin kovaa niin että vaikutusta saadaan. Siksi usein kannattaa tehdä teknisesti huonokin potku, jos sillä vain osuu. Tässä tapauksessa parempi suoritustekniikka olisi kuitenkin mitä luultavimmin johtanut tyrmäykseen, koska se ei olisi vähentänyt osumatodennäköisyyttä, vaan parantanut sitä.

Ja ei, en ole itse koskaan käyttänyt takakiertopotkua ottelussa. Se sopi ominaisuuksiini mahdollisimman huonosti (heikko räjähtävyys ja liikkuvuus) ja vähäisen toistomäärän takia tulos olisi varmasti ollut vielä paljon Costan suoritusta heikompi. Tämä ei silti estä minua havainnoimasta Costan tai Barbozan tekniikkaa.

Minusta tuo potku oli komea vähän samaan tyyliin kuin minusta uusin Skoda Superb on komea auto, siinä missä asiaan pidempään perehtynyt sanoisi että puppua ja viittaa Ferrari Testarossaan.

Tämä ei ollut mitenkään siis hyökkäys Andyn tietotaitoa ja analyysia kohtaan, viittasin vain siihen että itsekin katsoin matsissa haavi auki että kylläpä oli komiaa.

En ole vähääkään alan asiantuntija, mutta itse en näe tässä opetusvideossa mitään samaa tuon Costan kiertopotkun kanssa.

Oli tekniikka mikä hyvänsä, mutta ainakn tuo aiemmin linkkaamasi video Costan suorituksesta vain vahvisti aiempaa käsitystä siitä, että potkussa oli aika paljon ruutia.

En tarkoita sitä, etteikö paremmalla tekniikalla olisi voinut saada vielä enemmän vaikutusta, jota käsittääkseni viesteilläsi pyrit alleviivaamaan.

Karatessa on hyvät nimet, kääntöpptku ushirogeri ja kääntökiertopotku ushiromawaahigeri. Molemmat toimivat täyskontaktilajeissa, jälkimmäinen parhaiten kun vastus ei rynni eteenpäin..

En ole vähääkään alan asiantuntija, mutta itse en näe tässä opetusvideossa mitään samaa tuon Costan kiertopotkun kanssa.

Katso se Costan potku hidastettuna. Osumahetkellä jalkaterä on kääntynyt varpaat ylöspäin ja osuma tapahtuu kehräsluulla eikä kantapäällä niin kuin takakiertopotkussa pitäisi.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Karatessa on hyvät nimet, kääntöpptku ushirogeri ja kääntökiertopotku ushiromawaahigeri. Molemmat toimivat täyskontaktilajeissa, jälkimmäinen parhaiten kun vastus ei rynni eteenpäin..

Japaniksi tämä kääntökaaripotku on kai ushirohaisokugeri, mutta en ihan hahmota, mitä lisäarvoa nämä japaninkieliset nimet tuovat.

Ushiro tarkoittaa taakse ja geri (erikseen kirjoitettuna keri) potkua. Mawashi on kierto. Eli nuo ushirogeri = takapotku, ushiromawashigeri = takakiertopotku. Itseasiassa suomenkieliset nimet ovat ihan suoria käännöksiä japanista ja niitä on käytetty 1970-luvulta asti.

Näin treeneissä

Suositut

Back
Ylös Bottom