Sori, mutta sinä olet kyllä nyt aivan kuutamolla.
Vertailet tapahtunutta harvinaista vahinkoa pelkkään tekniikan tekemiseen. Minua on lyöty päähän lukemattomia kertoja erilaisilla hanskoilla, ilman hanskoja ja kyynärpäilläkin. Toki siinä on riskinsä, mutta en ole silti saanut merkittäviä vammoja. Munille potkuja olen ottanut huomattavasti vähemmän ja aina alasuojiin, mutta lähtökohtaisesti ne ovat paljon ikävämpi asia ja sattuvat paljon enemmän.
Jos pitää valita, ilman muuta otan mieluummin lyönnin päähän kuin potkun munille, ei epäilystäkään. Tai jos pitää valita seurauksista, niin otan mieluummin murtuman kasvoluihin kuin kivesten amputaation. Käytännössä vamman laatua ei voi kuitenkaan tietää etukäteen, joten tämä ei ole reaalimaailman valinta.
Silmävammoista ei ole omaa kokemusta, koska modernit nyrkkelyhanskat ehkäisevät ne lähes täysin, mutta olen nähnyt niitä vierestä ja edelleen valitsen mieluummin nyrkiniskun päähän kuin silmään tökkäisyn.
Kokeilepa seuraavissa treeneissä ehdottaa kavereillesi, että sparrataan niin että saa tökkiä silmiin ja potkia munille. Kukaan ei taatusti suostu siihen. Sen jälkeen voit ehdottaa että vain vastustajasi saa tökkiä silmiin ja potkia munille. Sitten sinulle selviää, miksi se ei ole sallittua vapaaottelussa.