Ja mun näkemys muutenkin tästä Werdumin uran loppuvaiheen aika erikoisesta tason noususta aina UFC-mestariksi saakka ja kohtuu nopea hiipuminen takaisin kuolevaiseksi on se että se otti roinat käyttöön tuossa kohtaa uraan. Fysiikkakin oli 40 korvilla aika kireä verraten siihen mitä oli nuorempana. Mutta silti että Werdum oli 2008 jo TOP6 osoittaa että ei se taso silloinkaan ollut mitenkään älytön. Jos ajattelee ulkomuistista noin viiden vuoden taakse HW-kärkeä niin sieltä on TOP10 sakista kärynnyt tai tunnustanut käyttäjäksi ainakin Mir, Bigfoot, Werdum, Overeem, Rothwell ja Barnett. Jos Black Beastia aletaan suoraan vertaamaan tuon aikakauden ottelijoihin niin pitää asettaa se samalle viivalle myös siten että oletetaan että Lewisille lyödään vahvat TRT:t koneeseen.
Oon toki samaa mieltä siitä, että USADA on ollut merkittävä tekijä, ja ehkä isompi juuri HW:ssa, kuin muissa painoluokissa.
Taso tottakai laskee kun tullaan ihan uran viimeisiin matseihin kun kroppa alkaa olla loppu, mutta ei se tason lasku noiden pitkiä uria tehneiden hw- huippujen kohdalla ole myöskään täysin lineaarinen ikään verraten. Hewarissa ikä vaikuttaa kaikkein vähiten ja samalla kun ikää karttuu on myös taitotaso lajin kehittymisen myötä parantunut ja ottelusilmä yms. kokemuksen myötä kehtittyvä ominaisuus on parantunut. Jos otteluita arvostellaan jalkatyön perusteella niin ei se hewari ole tässä suhteessa koskaan ollut kovin kummoista katsottavaa. Ja pitää kuitenkin muistaa että Lewis on otteluhetkellä varmaan 290 paunaa ja Volkov on 2m pitkä ja harva noilla raameilla kovin kevyesti liikkuu. Ja on siellä ennekin löntystelemällä pärjätty (Bigfoot, Rothwell, Roy Nelson). Tällä mittarilla näitä on turha yrittää mitata, koska esimerkkejä löytyy kyllä menneiltäkin vuosilta. Lewisin tyyli on vaan tuollainen low output tyyli, missä kerätään voimia ja sitten tyhjennetään nitrotankki taas nopeassa blitzisssä. Ei se ole koko ajan näyttävää, mutta tuolla tyylillä olisi varmasti kaadettu väkeä myös tuona kultaisena aikakautena.
Hewarissa pärjää keskimäärin korkeammalla iällä, mutta ilman apuaineita hewareidenkin pitäisi alkaa hiipua varmaan viimeistään n.35v paikkeilla ja jos on jo yli 10v ura takana. Ja monilla näistä vanhoista papoista jotka on sinnitellyt viimepäiviin asti huipulla nuo rajat on saatettu ohittaa jo todella kauan aikaa sitten. USADA:n mukaantulo on nyt viimein pistänyt vanhuksille rajat vastaan. Oon silti sitä mieltä, että esim.Roy Nelson on voinut hyvinkin olla puhdas urheilija ja mielestäni oli parhaina päivinään Lewisia parempi. Hävisi vain splitilla Lewisille pari vuotta sitten, kun oli jo nelikymppinen. Nelson ei silti ikinä urallaan tainnut saada top10 voittoa, Lewisilla niitä taas taitaa olla jo muutama, different times. Jos Nelson olisi primessään nyt, niin hän voisi hyvin olla top contender myös.
Struvekin saattoi olla parhaimmillaan parempi, kuin Volkov tälla hetkellä. Volkov voitti Struven viime vuonna melko tasaisessa ottelussa, mutta 5v takainen Struve ennen sydänongelmia, joka voitti mm.Stipen olisi mielestäni ollut suosikki Volkovia vastaan. Struvekaan ei muistaakseni silti koskaan mahtunut top10:iin. Oliko Struvekin sitten roinaaja niihin aikoihin, sitä on tietty vaikea sanoa.
En mä väitä etteikö hw-kärki olisi ohentunut jos katsoo ihan tämän päivän tilannetta. Onhan se mutta silti olen sitä mieltä että ei se absoluuttinen taso ole niin paljoa pudonnut kuin oletat.
USADA jo pelkästään on pudottanut sitä tasoa merkittävästi. Itse olen vain sitä mieltä, että sen lisäksi yksi iso tekijä on pitkään ollut tarpeeksi hyvien uusien lahjakkuuksien puute, mistä lie sitten johtuu. Voihan se olla, että se veteraanien pitkä kokemus + toisaalta roinien antama jatkoaika fysiikalle on mahdollistanut sen, että veteraanit pystyi poikkeuksellisen pitkään torjumaan sukupolven vaihdoksen, ja että nyt se viimein on tapahtumassa USADA:n avulla.
Ja ei tässä käsittääkseni edes oltu eri mieltä siitä etteikö hw olisi ohentunut, vaan siitä että Lewis ei voisi olla tuona aikakautena top10.
Voi olla, että TRT Lewis olisi mahtunut top10 HW:n kulta-aikana vajaa 10v sitten, mutta epäilen. Vanha Hunttikin tyrmäsi vielä viime vuonna Lewisin ja Hunttikin kuuluu niihin, joista ainakin itse voisin olla valmis uskomaan, että on otellut puhtaana ihan näihin päiviin asti.
Siellä oli HW:n top10:ssa parhaimmillaan samaan aikaan prime Cain, prime JDS, prime Lesnar, prime Carwin, prime Bigfoot, prime tai lähes prime Cormier, prime Overeem, prime Werdum, prime tai lähes prime Barnett, prime tai lähes prime Mir jne. Kovasti olisi ollut Lewisin skill setillä hommaa puskea top10 vaikka olisi ollut roinat koneessa muiden tapaan.