UFC 229: Khabib vs. McGregor (La 6.10.2018 Las Vegas)

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

Kumpi voittaa MMA:n "kovimman" matsin EVER?

• Total voters
    195
  • Poll closed .
Kaikissa vaihtoehdoissa on toki omat heikkoutensa, mutta itse en näe tuota nykyistä systeemiä niin ongelmallisena. Oli häkkiä tai ei, niin pikkukoiruuksia (ja välillä isompiakin) koitetaan tehdä ja se on tuomarin tehtävä asianmukaisesti puuttua näihin.
Aina niissä ottelualueilla jotkin rajat on kuitenkin, ellei tosiaan lähdetä sitten jonnekkin arolle, kuten Andy mainitsi. Siellä olisikin kiva katsoa, kun hieman alakynteen jäävä otelija koittaisi väsyttää vastustajansa juoksemalla vaikka 10km lenkin siinä "ottelualueella" karkuun. Rajat voivat olla todelliset (kehä, häkki yms.) tai maton rajaan sovitut rajat, kuten esim. painissa ja judossa. Siellä sitten tulee alasvientejä, jotka mitätöidään, kun juuri mentiinkin alueen ulkopuolelle tai sitten joissain tilanteissa on hyvä pahassa paikassa taktikoida ja ottaa yksi miinus tarkoituksella astuen yli ottelualueelta. Enpä itse ainakaan näitä kaipaa MMA:han vaikka tuolla em. lajeissa tämä toimii ihan hyvin.
Pystyottelussa (muissa paitsi hippalajeissa) ja MMA:ssa se kehäkulmaan /häkkiä vasten ahdistaminen on vieläpä yksi erittäin oleellinen osa taktiikkaa.
Lähinnä en siis itse näe tässä tämän hetkisessä systeemissä mitään kovin isoa ongelmaa, kunhan tuomarit hoitavat hommansa. Herb tosiaan hoiti varsin hyvin hommat tuossa ottelussa, kun ei keskeyttänyt ottelua Khabibin ollessa dominoivassa asennossa, hyvä vauhti päällä.

Silloin kun UFC 1:stä mietittiin, niin ideoina ottelualueen rajoiksi oli mm. sähköpiikkilanka ja krokotiiliallas...

Mongolialaisessa painissahan ottelualue on rajaton nurmikenttä. Mongoliassa kun ei ne vuoret tule arolla ihan heti vastaan. Joustava pleksi olisi monella tapaa hyvä, kun se ei rajoittaisi näkyvyyttäkään, mutta varmaan siinä on jotain ongelmia, kun sitä ei käytetä.

Voisin kuvitella että paksumpi pleksi vääristää ja sumentaa aina jonkin verran. Vaikea sanoa kuinka paksua pleksiä tohon tarvittaisiin, mutta voimathan voi hevareiden matseissa olla aika julmat. Lisäksi sitten kun nojaillaan siihen pleksiin hikisenä ja verisenä niin se kaikki jää siihen, aika äkkiä varmaan kävis niin ettei siitä nää muuta ku rasvaa/hikeä ja verta.

Kaikissa vaihtoehdoissa on toki omat heikkoutensa, mutta itse en näe tuota nykyistä systeemiä niin ongelmallisena. Oli häkkiä tai ei, niin pikkukoiruuksia (ja välillä isompiakin) koitetaan tehdä ja se on tuomarin tehtävä asianmukaisesti puuttua näihin.
Aina niissä ottelualueilla jotkin rajat on kuitenkin, ellei tosiaan lähdetä sitten jonnekkin arolle, kuten Andy mainitsi. Siellä olisikin kiva katsoa, kun hieman alakynteen jäävä otelija koittaisi väsyttää vastustajansa juoksemalla vaikka 10km lenkin siinä "ottelualueella" karkuun. Rajat voivat olla todelliset (kehä, häkki yms.) tai maton rajaan sovitut rajat, kuten esim. painissa ja judossa. Siellä sitten tulee alasvientejä, jotka mitätöidään, kun juuri mentiinkin alueen ulkopuolelle tai sitten joissain tilanteissa on hyvä pahassa paikassa taktikoida ja ottaa yksi miinus tarkoituksella astuen yli ottelualueelta. Enpä itse ainakaan näitä kaipaa MMA:han vaikka tuolla em. lajeissa tämä toimii ihan hyvin.
Pystyottelussa (muissa paitsi hippalajeissa) ja MMA:ssa se kehäkulmaan /häkkiä vasten ahdistaminen on vieläpä yksi erittäin oleellinen osa taktiikkaa.
Lähinnä en siis itse näe tässä tämän hetkisessä systeemissä mitään kovin isoa ongelmaa, kunhan tuomarit hoitavat hommansa. Herb tosiaan hoiti varsin hyvin hommat tuossa ottelussa, kun ei keskeyttänyt ottelua Khabibin ollessa dominoivassa asennossa, hyvä vauhti päällä.

Painissa ja Judossa toi maton rajaus toimii ihan OK kun siellä on selkeämmät säännöt viivytyksen suhteen ja molemmilla ottelijoilla on sama päämäärä. Sitten taas mun mielestä vaparissa ottelijoiden päämäärät on enemmän verrattavissa BJJ:hen. Eli usein toinen ottelijoista ei missään nimessä halua tulla alasviedyksi, mutta ei välttämättä myöskään itse halua viedä alas. Tämä johtaa siihen että maton reunalla hengailu on järkevä strategia kun alasvientiyritykset menee vääjäämättä maton ulkopuolelle.

<blockquote class="twitter-tweet" data-lang="fi"><p lang="en" dir="ltr">McGregor vs. Khabib drew 600,000 buys more than the 2nd and 3rd biggest PPVs of the year added together. <a href="https://t.co/rYuKeKaIXl">https://t.co/rYuKeKaIXl</a></p>&mdash; Seán Sheehan (@SeanSheehanBA) <a href="
View: https://twitter.com/SeanSheehanBA/status/1083841010139086850?ref_src=twsrc%5Etfw
">11. tammikuuta 2019</a></blockquote>
<script async src="https://platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>

Suositut

Back
Ylös Bottom