Tyydyttävä palkka...?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulle sopiva palkka on sellainen, ettei joka kuukausi tartte miettiä tuli perseen alla, että riittääkö rahat seuraavaan palkkapäivään. Ainahan se on mukavaa, jos palkasta jää jonkin verran säästöön, mutta mielestäni tärkeintä on, että rahan takia ei tartte stressata itseään. Kaiketi saan ihan keskiverto-suomalaisen liksaa, ja se riittää minulle. Ainakin minulle onnellisuus tulee jostain muualta kuin lihavasta tilistä. :)

Kateudella on uskomaton voima. Sellaiset ihmiset pännii, jotka kiukkuaa siitä, kuinka paljon enemmän esim. naapurin akka tienaa työllään. Joskus on tullut jollekkin sanottuakin, että miksi et mene opiskelemaan sellaista alaa, jossa itsekkin tienaat enemmän, jos kerran luulet tulevasi onnellisemmaksi liksan myötä, koulut ovat yleensä avoinna kaikille. Jokainen on oman onnensa seppä, äiti ei ole välttämättä laittamassa kaikkea valmiiksi.:)
 
Tyydyttävä palkka suhteessa koulutuksen pituuteen ja työn vastuuseen olisi sellainen 6000e. Saa sitten nähdä mitä todellisuudessa tulee tienaamaan kun joskus valmistuu. Jossain jenkeissä moni saman alan ihminen ei edes tekisi töitä tuollaisella palkalla, mutta Suomessahan asutaan (pätee tietysti moneen muuhunkin alaan).
 
Mulle sopiva palkka on sellainen, ettei joka kuukausi tartte miettiä tuli perseen alla, että riittääkö rahat seuraavaan palkkapäivään. Ainahan se on mukavaa, jos palkasta jää jonkin verran säästöön, mutta mielestäni tärkeintä on, että rahan takia ei tartte stressata itseään.
Komppaan aivan täysillä. Oma liksa on koulutukseen ja työn vaativuuteen/määrään nähden varsin hyvä ja sillä pystyy elämään siten ettei raha-asioista tartte stressata eikä niitä edes juurikaan ajatella. Eipä sillä, ainahan sitä enemmänkin saisi kulutettua, mutta esim. ulkomaankeikoille en enää rahan perässä lähtisi enkä työpäiviä pidentäisi. Työ/palkka ei ole mulle (enää, joskus melkein oli) pääasia, se on vain ja ainoastaan keino kustantaa muu elämä. En sitten kai ole "kunnianhimoinen" (yäk, mikä sana :urjo: )
Kateudella on uskomaton voima. Sellaiset ihmiset pännii, jotka kiukkuaa siitä, kuinka paljon enemmän esim. naapurin akka tienaa työllään. Joskus on tullut jollekkin sanottuakin, että miksi et mene opiskelemaan sellaista alaa, jossa itsekkin tienaat enemmän, jos kerran luulet tulevasi onnellisemmaksi liksan myötä, koulut ovat yleensä avoinna kaikille. Jokainen on oman onnensa seppä, äiti ei ole välttämättä laittamassa kaikkea valmiiksi.:)
Kateudella on tosiaan uskomaton whinetystä tuottava voima ja kateutta tässä maassa on enemmän kuin Kuwaitissa öljyä. Jos naapurin korkeampi palkka risoo niin eikun kouluun tekemään asialle jotain taikka sitten STFU. Tässä maassa on maailman parhaat mahdollisuudet aikuiskoulutukseen ja uranvaihtoon jne. Tosin whinettäjien mielikuvitus aiheesta "selitykset miksi en tee asialle mitään" on niin hyvä että joku uber-luova työ voisi yleensä sopia heille parhaiten.
 
Tyydyttävä palkka olisi noin 2000-3000€/kk, työn määrästä riippuen. Tällä hetkellä menen ton haitarin yläpäässä ja sen kyllä työmäärästä huomaa, sitä on melkein liikaa. Mielellään tekisin vähemmän töitä ja tienaisin vastaavasti vähemmän. Tällöin ressin/väsymyksen määrä laskisi ja samalla työni laatu nousisi.

Mutta nyt mennään näillä, mitä on. Onneksi työ on sentäs ensimmäistä kertaa vuosiin koulutukseni ja osaamiseni mukaista sekä muutenkin luonteelleni sopivaa mielekästä, luovaa ja itsenäistä työtä, joten ei voi kovin äänekkäästi valittaa, kun olen niin tyytyväinen kokonaisuuteen. :)

Mulla ei ole ns. kunnianhimoa myöskään. Riittää, kun saan kustannettua itelleni ja ehkä osittain perheellekin asumista, ruokaa, vaatetta ja kohtuuhintaisia harrastuksia (golf, ratsastus, purjehdus yms. kalliit eliittiharrasteet = EVVK). Siihen toi mainitsemani tyydyttävä palkka riittää, joten en keksi, miksi mun pitäisi enempää tienata.

En myöskään ymmärrä, miksi pitäisi kadehtia itteään paremmin tienaavia. It-alalla näin, miten ylityöllistettyjä ja ressaantuneita suuri osa johtajista oli. Mun silmään suurimmalla osalla heistä ei ollut työn ja vastuun määrä missään suhteessa palkkaukseen, joten miksi mä heitä olisin kadehtinut. Kiva oli olla pieni ja mitätön rividuunari pienellä ja mitättömällä palkalla, vastuulla ja ressillä. :D
 
Itse olen tyytyväinen erityisopettajana saamaan palkkaani (2800/kk brutto) kun ottaa huomioon, että päivät ovat lyhyitä ja lomat suht "kohtalaisia":)
 
Tyydyttävä palkka suhteessa koulutuksen pituuteen ja työn vastuuseen olisi sellainen 6000e. Saa sitten nähdä mitä todellisuudessa tulee tienaamaan kun joskus valmistuu. Jossain jenkeissä moni saman alan ihminen ei edes tekisi töitä tuollaisella palkalla, mutta Suomessahan asutaan (pätee tietysti moneen muuhunkin alaan).
Suomessa saa olla pari vuotta töissä, että pääsee noihin lukemiin. Yksi kaveri on suomalaisessa sijoituspankissa toista vuotta duunissa ja ei ainakaan siinä firmassa pääse ihan hetkessä kovin ihmeellisille tuloille. Toinen kaveri taasen painaa aikalailla samaa hommaa Pohjois-Amerikassa ja vuositulot on suunnilleen kuusi kertaa kovemmat kuin Suomessa työskentelevällä.

"Pienenä" miinuksena noissa hommissa on tietty työn stressaavuus ja pitkät päivät. Mä olen aika tyytyväinen huomattavasti pienempään palkkaan ja 8-9h päiviin.
 
Tollaset n. 2000 euroa käteen on ihan riittävä palkka. Kaveri tekee aluedirikan hommia yhdessä suuressä firmassa. Palkka sillä on 4000 euroa/kk + täydet autoedut yms. Se laski tuossa viime viikonloppuna sen suhteutetun tuntipalkan
(tehdyt työtunnit versus kuukausipalkka).. tulos oli aika nolo 8,50 euroa :jahas:
 
Tollaset n. 2000 euroa käteen on ihan riittävä palkka. Kaveri tekee aluedirikan hommia yhdessä suuressä firmassa. Palkka sillä on 4000 euroa/kk + täydet autoedut yms. Se laski tuossa viime viikonloppuna sen suhteutetun tuntipalkan
(tehdyt työtunnit versus kuukausipalkka).. tulos oli aika nolo 8,50 euroa :jahas:

Kaveris on sitte tehny hommia 24,6h/vuorokausi.
 
vaihtorahojen perässä juoksijoiden pitää keksijä itselleen parempaa tekemistä.
En näe koe saavani elintasooni kovin suurta parannusta jos palkka nousisi esim 3500 eurosta vaikka tonne 6000 euroon.
Vertailtiin tossa joku aika sitten työkaverin kanssa hänen palkkaansa hänen lääkäritutunsa palkkaan ja tultiin siihen tulokseen että ei se lääkäri montaa euroa tunnissa enemmän ansaitse meihin rakennustyöläisiin verrattuna. Tämä lääkäri tekee ensin ehkä keskinmäärin 10-12 tuntisen päivän töissä ja sitten vielä kotona useita tunteja ennen kuin meenee nukkumaan. Onko tollanen itsensä työllä tappaminen sitten järkevää vaikka palkka olisikin sen verran että sillä saa vanhat lapsuuden kaverit kateellisiksi?
Eri asia on tietty jos on oikeasti unelma-ammatissaan jota tekekisi vaikka ilmaiseksi. Suurin osa kuitenkin meistä juoksee vain rahan perässä, itsekään en keksi ainuttakaan ammattia jota tekisin ilmaiseksi.

Kohtuullisen urakkamiehen palkalla pystyn jo asumaan siellä missä haluan, ajamaan autolla millä haluan, harrastamaan mitä haluan ja rahaa riittää vielä kaikkiin muihinkin perustarpeisiin niin että ei tarvitse loppukuusta syödä pelkkää makaroonia ja ketsuppia.
 
:offtopic:

Minkälaista palkkaa metalli hommissa olevat saavat? Tarkoitan ihan perus hitsaajaa ja koneistaja.

Kiinnostaisi mahdollisesti mennä lukion jälkeen amikseen yo-linjalle metallipuolelle.
 
vaihtorahojen perässä juoksijoiden pitää keksijä itselleen parempaa tekemistä.
En näe koe saavani elintasooni kovin suurta parannusta jos palkka nousisi esim 3500 eurosta vaikka tonne 6000 euroon.
Vertailtiin tossa joku aika sitten työkaverin kanssa hänen palkkaansa hänen lääkäritutunsa palkkaan ja tultiin siihen tulokseen että <b>ei se lääkäri montaa euroa tunnissa enemmän ansaitse meihin rakennustyöläisiin verrattuna</b>. Tämä lääkäri tekee ensin ehkä keskinmäärin 10-12 tuntisen päivän töissä ja sitten vielä kotona useita tunteja ennen kuin meenee nukkumaan. Onko tollanen itsensä työllä tappaminen sitten järkevää vaikka palkka olisikin sen verran että sillä saa vanhat lapsuuden kaverit kateellisiksi?
Eri asia on tietty jos on oikeasti unelma-ammatissaan jota tekekisi vaikka ilmaiseksi. Suurin osa kuitenkin meistä juoksee vain rahan perässä, itsekään en keksi ainuttakaan ammattia jota tekisin ilmaiseksi.

Kohtuullisen urakkamiehen palkalla pystyn jo asumaan siellä missä haluan, ajamaan autolla millä haluan, harrastamaan mitä haluan ja rahaa riittää vielä kaikkiin muihinkin perustarpeisiin niin että ei tarvitse loppukuusta syödä pelkkää makaroonia ja ketsuppia.
En nyt halua mitenkään olla pisteliäs mutta itse otit esille ja onhan tää keskustelupalsta:

Lääkäri tienasi vuonna 2005 keskimäärin 4668€/kk säännöllisellä työajalla. Tähän jos lisää mainitsemasi ylityöt on palkka 6846€/kk. Tähän ei kuulu yö- tai muut lisät. En ihan ymmärrä mitä töitä esim. vastaanottolääkäri tekisi kotona illalla? Ehkä hän on jokin johtava lääkäri jolloin palkka nousisi tuosta vielä ihan sikana.

Rakennusmies tienaa sellaiset 1140-1800€/kk + ylityöt. Peruspalkka on siis 3,2 kertainen lääkärillä. Nettona se on yli 2,5 kertainen. Ei tämä ero minusta ihan samantekevää ole.

Kun puhuit urakoista, on niitä lääkäreilläkin ja aivan älyttömiä. Harjoitteleva lääkäri voi tienata yhdessä viikonlopussa esim. 3000€ istumalla jossain perähikiän terveyskeskuksessa keikalla.
 
En nyt halua mitenkään olla pisteliäs mutta itse otit esille ja onhan tää keskustelupalsta:

Lääkäri tienasi vuonna 2005 keskimäärin 4668€/kk säännöllisellä työajalla. Tähän jos lisää mainitsemasi ylityöt on palkka 6846€/kk. Tähän ei kuulu yö- tai muut lisät. En ihan ymmärrä mitä töitä esim. vastaanottolääkäri tekisi kotona illalla? Ehkä hän on jokin johtava lääkäri jolloin palkka nousisi tuosta vielä ihan sikana.

Rakennusmies tienaa sellaiset 1140-1800€/kk + ylityöt. Peruspalkka on siis 3,2 kertainen lääkärillä. Nettona se on yli 2,5 kertainen. Ei tämä ero minusta ihan samantekevää ole.

Kun puhuit urakoista, on niitä lääkäreilläkin ja aivan älyttömiä. Harjoitteleva lääkäri voi tienata yhdessä viikonlopussa esim. 3000€ istumalla jossain perähikiän terveyskeskuksessa keikalla.

Mainitsemani ylityö oli siis noin 40h/vko. Kaveri ei ollut vastaanottolääkäri vaan teki jotain tutkimuksia ja paljon töitä läppärillä, sen takia kotona työskentely on mahdollista. Jos teet rakennusalalla kuukauden ahkerasti urakkaa ja saat siitä 1140e/kk on aika vaihtaa firmaa.
Mikä siinä perähikiän terveyskeskuksen keikalla nostaan päiväpalkan 1500 euroon? Jotenkin tota on vaikea uskoa

Älkää käsittäkö väärin, arvostan kyllä lääkäreitä ja sitä päättäväisyyttä miten sen alan opiskeluun tarvitaan. Tämä oli ehkä huono esimerkki koska kyseessä oleva lääkäri on varmaan joku työnarkomaani eikä välitä paskan vertaa siitä mikä tuntipalkaksi tulee.
Pointtini oli vain se että jos saisin valita että joko nostan huippupalkkaa ja teen niin paljon ja niin raskasta työtä että en mitään muuta osaisi enää sillä vähällä vapaa-ajalla ajatellakaan kuin töitä tai sitten saan kohtuullisella työpanoksella kohtuullisen rahallisen korvauksen, jolla tulisin toimeen ilman että joka senttiä tarvitsee laskea niin valitsisin ehdottomasti jälkimmäisen vaihtoehdon.
 
1000 euroa viikossa käteen on riittävä. Työtunneilla ei niin väliä, kun voi 7 kk viikossa lomailla sitten.
Äijällä kohtuu lomat :)

Mutta tosiaan nykyisellä elämäntilanteella jos käteen jäis kuussa 2500 eskoa niin olis hyvä. Sillä ei tarttis miettiä kummempia vaan elellä normisti ja ostaa jotain pikkukivaa.

edit: äääh, vitut! :) 3000e kuussa hanskaan ni jää vähän ylimääräistäkin ja voi tehä jotain extraakin.
 
1000 euroa viikossa käteen on riittävä. Työtunneilla ei niin väliä, kun voi 7 kk viikossa lomailla sitten.

Olisihan tuo ihan hyvä jos ei tarttis yötämyöden töitä tehdä.

Ja tuo 7 kk viikossa on jo melko pätevä :D.
 
Sama mikä nytten on bruttopalkka, jos olisi käteen jäävä osuus, ois vähän aikaa tyydyttävä palkka.(~4k€/kk)
Mutta nälkä kasvaa syödessä, yleensä..
 
Jos palkka kaksinkertaistuisi näin aluksi niin olisin tyytyväinen.
nyt noi 1000€ tassuun/kk ja sellainen 2000€ nyrkkiin/kk olisi kai ihan kiva.

Kuitenkaan loppujaan ei sitä rahaa ihan älyttömästi tarvitse, vaikka se olisikin kiva.
Jos saa kaikki laskut ja vuokrat sun muut maksettua ja jää käteen sen verran, että voi rauhassa harrastaa niin luulisi sen olevan tarpeeksi.

Mä oon sitä mieltä, että rahaa on riittävästi jos sitä ei tarvitse miettiä.
Oishan se kiva ajella joka viikko uudella bemarilla/mersulla, mutta mitä se pidemmällä aikavälillä sitten toisi?

On varmasti kivaa tienata tolkuttomasti sitä en epäile.
Se vaan tahtoo olla niin, että jos tulot on kovat niin vastuuta on samassa suhteessa.
Itse en halua kenenkään henkeä vastuulleni.
Kaikkia ammatteja kuitenkin tarvitaan, eikä mikään ole toista tärkeämpi.

Ja muutenkin jos kone menee rikki voi sen korjata tai vaihtaa.
Jos ihminen menee rikki voi sitä yrittää korjata, mutta vaihtaa ei voi.
Ettepä ikinä uskoisi mitä teen tulevaisuudessa ammatikseni??

Paksuaki onkin kohta insinööri.
 
Mikä siinä perähikiän terveyskeskuksen keikalla nostaan päiväpalkan 1500 euroon? Jotenkin tota on vaikea uskoa...
Kysynnän ja tarjonnan laki: Jokaisen kunnan pitää taata lääkärinpalvelut viikonloppuisin hinnalla millä hyvänsä. Lääkärit voivat pyytää mitä tahansa summia että suostuvat tulemaan esim. Utsjoelle päivystämään. Yhtään potilasta ei keikkalääkärin välttämättä tarvitse nähdä, kunhan pysyy paikkakunnalla ja ei vedä kännejä. Mainitsemani 3000€/vloppu ei ole edes yläpäästä.
 
Back
Ylös Bottom