Työttömille työllisyysvelvoite?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jarre55
  • Aloitettu Aloitettu
Raven sanoi:

Joo-o. Eipä tuossa löytynyt mitään mihin edes kehtaisi laittaa hakemusta ylioppilastutkinnolla ja kahden vuoden amk opintoräpellyksellä :( Mielelläni menisin töihin vaikka vanhainkodille (pikkuisen kokemusta on siitä) aina ensi yhteishakuun asti, mutta eipä ne sinne ota tällaisia joilla ei ole tutkintoa eikä edes koulutuksen tynkää.

Luuseri mikä luuseri... :( (tarkoituksenani siis alunperin oli olla tänä syksynä tyytyväinen köyhä opiskelija muuta ei onnannu)

Tai joo. Voisihan sitä rueta vaikka telemarkkinoijaksi jiihaa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
NHB sanoi:
No eikös suomessa ole pula juurikin rakennusmiehistä, ainakin kasvukeskuksissa? Kun kysyntä ylittää tarjonnan, on helppo hinnoitella itsensä...

Työministeriön tilastojen mukaan rakennusalalla on työttömyys vähentynyt eniten ja tilanne on parempi kuin muilla aloilla, mutta silti enemmän on työnhakijoita kuin on töitä. Esim. kesäkuussa Rakennus-, kaiv.-, louh.työ-kategorian työttömät työnhakijat 18225 ja avoimet työpaikat 1826. Miten sitten ovat työnhakijat ja työpaikat maassa jakautuneet, en tiedä. Luulisin, että juuri kasvukeskuksissa on enemmän paikkoja tarjolla kuin syrjäseudulla.
 
Net Virgin sanoi:
Toivottavasti tämä oli vaan turha provo....

Jaa tuolla toisessa threadissahan toteatkin, että ei kait sitä valittamatta vois mitään duuniakaan tehdä, joten ymmärrän tämän ilmaisusi..
Joo no olihan se vähän kärkkäästi ilmastu :)
 
Varmasti on totta ettei kaikki työttömät ole luusereita,mutta mahtuu sinne kylmän laskelmoivia tyyppejäkin jotka nostavat korvauksen ja tekevät hieman pimeitä hommia päälle.
Minun mielestäni työvelvoite on loistava idea ihan senkin takia,että työnteko tekee hyvää päänupille.
Työtä etsivän pitää olla tosi aktiivinen,oma naama täytyy käydä näyttämässä työpaikoilla.
Vähän ihmetyttää etteikö töitä löydy.Minulla on tällä hetkellä vakituinen työ jonka lisäksi teen sivuhommia.Sivuhommien työnantaja pyysi vakituiseksi,mihin en tietenkään voi ryhtyä.Kesälomalla kävin auttelemassa yhtä rakentajaa rivitalotyömaalla.Hänkin pyysi vakituiseksi vaikken olekaan mikään erityisen taitava rakennusmies.Keväällä tuli juovuksissa juteltua taksinkuljettajan ammatista yhden kuskin kanssa.Mies on sen jälkeen kahdesti tarjonnut minulle työsuhdetta.
Eli ainakin täällä maaseudulla olisi tänä päivänä töitä tarjolla vuorokauden jokaiselle tunnille ja mikä parasta,ei mitään paskahommia.
 
Jarek sanoi:
Minun mielestäni työvelvoite on loistava idea ihan senkin takia,että työnteko tekee hyvää päänupille.
Työtä etsivän pitää olla tosi aktiivinen,oma naama täytyy käydä näyttämässä työpaikoilla.

Se ei todellakaan tee hyvää päänupille, jos sitä joutuu tekee vastoin tahtoaan ja ilman asiallista korvausta.

[provo]
Homma voisi ehkä jotenkuten toimia, jos työttömän työvelvoite olisi sitä, että työtön saa about itse päättää mitä haluaa tehdä sen pari tuntia päivässä tai vastaavasti joku 10h/vko.

Tuo voisi toimia vieläkin paremmin, jos jokaiselle tarpeeksi isolle firmalle tehtäisiin velvoite ottaa tällainen työvelvoitettu töihin! Johan olisi moni paikka täynnä innokkaita työttömiä kokeilemassa työelämää ja päänuppikin pysyisi kunnossa!

Mä ainakin rupeisin heti työttömäksi ja menisin kokeilemaan sitä elokuva-alaa ja mainosten suunnittelua!! :hyper:

Ne paskahommat eli vessansiivoukset, kadunlakaisu yms.. voisi pistää vangeille.
[/provo]

Niin ja vielä sinulle se, että on ihmisiä, joilla on aina jotain hommaa ja joille aina tarjotaan jotain hommaa. On myös ihmisiä, joilla aina kaikki kääntyy paremmin päin. Ikävä kyllä kaikki eivät ole edellämainittujen ihmisen kaltaisia.
 
/provo on

Se ei todellakaan tee hyvää päänupille, jos sitä joutuu tekee vastoin tahtoaan ja ilman asiallista korvausta.

Se ei todellakaan tee hyvää päänupille, kun sitä joutuu tekemään duunia 30% veroprosentilla, että muut saa maata kotona tekemättä toimeentulonsa eteen mitään.

/provo off
 
En ota kantaa siihen mikä nyt on "oikein" ja mikä "väärin". Systeemi on mikä on ja sen puitteissa saa musta jokainen ihan vapaasti toimia kuten parhaaksi näkee. Jos joku haluaa vaan puuhastella omiaan tai vaan "maata himassa" tekemättä työtä ja elää sosiaaliturvan varassa elämäänsä tyytyväisenä niin siitä vaan. Tyhmä töitä tekee ja viisas pääsee vähemmällä sanoo vanha sananlaskukin. Onhan se väärin meitä töitä paiskivia kohtaan mutta, jos jossain on vikaa niin systeemissä kun tollasen mahdollistaa, ei työttömissä. :eek:

Tääkin on nyt sitten kait provo jonkun mielestä. Älkäähän nyt. Kyllä mä olen vankasti sen työllisyystöiden teettämisen kannalla. Tai sitten jaetaan näitä hommia siten että kaikki duunaa oman osansa, kun kerran työn tuloksetkin jaetaan verotuksen kautta. Tarkottaisi siis väkisinkin lyhentynyttä työviikkoa tai pitempiä lomia :) . Oli miten oli niin tsemiä vaan kaikille pakkiksen työttömille. Päättäjissä on vikaa ei teissä. Älkää masentuko siellä :thumbs:
 
Mä muistutan vielä, että JOKAINEN meistä voi jäädä työttömäksi tosta vaan. Huvittaisko sitten lähtee lakaisemaan katuja peruspäivärahalla, jos ei vitustakaan irtois työtä? Pitäiskö se päänupin kasassa? Kaikki ei näytä ymmärtävän miltä tuntuu olla ilman duunia silloin, kun sitä haluaa tehdä. Uskon kyllä, että aika vitun moni työtön ottais vastaan työtä, jos sais. Kyllähän siinä ny elintasokin nousee, kelle se ei muka kelpais? Aika monelle luulen ma...
 
Nakkeli sanoi:
/provo on



Se ei todellakaan tee hyvää päänupille, kun sitä joutuu tekemään duunia 30% veroprosentilla, että muut saa maata kotona tekemättä toimeentulonsa eteen mitään.

/provo off

Aika harva siellä kotona vapaaehtoisesti makaa. Niiden vapaaehtoisten puolesta voit manata vaikka kuinka paljon haluat.

Mutta jos joku on työtön ja yrittää työllistyä ni siinä ei ole mitään pahaa, jos haluaa tehdä kunnon duunia.

Kunnon duuni ei sisällä ihan järjettömiä vaatimuksia, mutta ymmärrän, jos ei nappaa mennä siivoojaksi 6e tuntipalkalla tai yliopistopapereilla mäkkiin töihin.

Uskon myös siihen, että joutuisit maksaa sen 30% veroja, vaikka täällä ei olisi yhtään työtöntä, koska se raha menisi sitten johonkin muuhun.
 
Hippa sanoi:
Kunnon duuni ei sisällä ihan järjettömiä vaatimuksia, mutta ymmärrän, jos ei nappaa mennä siivoojaksi 6e tuntipalkalla tai yliopistopapereilla mäkkiin töihin.

No jos ei muuta duunia saa niin olishan tuokin duunia. Tietysti kun on hienot paperit niin ei paskahommat kiinnosta. Sitten vielä kun ynnää kaikenmaailman tuet mitä menettää ja vertaa käteen jäävään liksaan ja huomaa että duuniin meno olis melkein yhtä tyhjän kanssa niin ei varmaan kiinnosta duunit senkään vertaa. Näinhän se varmaan on joillakin. Homma toimii muuten myös toisinpäin niin että kun on huonostipalkatussa hommassa, sopivassa elämäntilanteessa ja osaa laskea niin huomaa että tämä duuninteko on melkosen turhaa taloudellisessa mielessä.

Hippa sanoi:
Uskon myös siihen, että joutuisit maksaa sen 30% veroja, vaikka täällä ei olisi yhtään työtöntä, koska se raha menisi sitten johonkin muuhun.

Näin se on Hippa. :piis:
 
123jippo sanoi:
No jos ei muuta duunia saa niin olishan tuokin duunia. Tietysti kun on hienot paperit niin ei paskahommat kiinnosta. Sitten vielä kun ynnää kaikenmaailman tuet mitä menettää ja vertaa käteen jäävään liksaan ja huomaa että duuniin meno olis melkein yhtä tyhjän kanssa niin ei varmaan kiinnosta duunit senkään vertaa.

Joo ja karttuuhan sitä eläkettä siitä pienestäkin palkasta...
 
Olen itse tehnyt jo useamman vuoden duunia toimeentulon rajoilla eli palkkaa on tullut käteen justjust sen vertaa mitä työttömänä ja parhaimmillaanjoku 50-100e enemmän, joka sitten taas kuluu työhön liittyviin kuluihin (bussilippu, liiton maksut).

Yhden kerran olen suuttunut ja lopettanut täydellisen masentavan, ahdistavan ja elämänhalun vievän duunin (istuin 8h paikallaan joka päivä ilman mitään virikkeitä), koska koin, että se palkka mitä siitä tuli ei todellakaan ollut sen arvoista, että pilaan (mielen)terveyteni, kun saman rahan saan työttömänä (ja säilytän terveyteni).

Tein sillä välin pätkätöitä ja loput sain toimeentulotukena. Kun alkoi näyttää siltä, etten löydä vakkariduunia muilta aloilta palasin lopettamalle alalle, mutta eri työnantajalle ja nykyinen duuni on tosi kiva :) Vaikka työsoppari ja TES onkin perseestä niin ainakin elätän itseni.
 
Hippa sanoi:
Olen itse tehnyt jo useamman vuoden duunia toimeentulon rajoilla eli palkkaa on tullut käteen justjust sen vertaa mitä työttömänä ja parhaimmillaanjoku 50-100e enemmän, joka sitten taas kuluu työhön liittyviin kuluihin (bussilippu, liiton maksut).

Laskin just että itellä tuo ero olisi joku 400e kuukaudessa. Ei mikään kovin kummonen summa siis ainakaan mun mielestä. Täytyy näitä duuneja koitenkin koittaa jaksaa tehdä vaikka ei tämä systeemi oikein kannusta. Ja eihän tuo päiväraha ole ikuista vaan sen 500 päivää.

Hippa sanoi:
nykyinen duuni on tosi kiva :) Vaikka työsoppari ja TES onkin perseestä niin ainakin elätän itseni.

Se on hienoa kun töissä viihtyy ja siitä saa vielä liksaakin. :thumbs: Itellä taas seittämän vuotta samassa mestassa. Samantyyppistä duunia yhteensä takana 15 vuotta. Kyllä maistuu jo puulta, tooosi paljon. Tieto siitä että tässä pitäis jaksaa tehdä tätä johonkin 65 eläkeikään saa kyllä hajoomaan totaalisesti. Pitäs varmaan vaihtaa aina välillä vaikka kokonaan eri alalle, jos vaikka sen kivan homman joskus löytäis. Vaikka uimavalvojaksi tai saliohjaajaksi. Heh, tulipahan avauduttua. :)
 
Dangerous_Dave sanoi:
Työministeriön tilastojen mukaan rakennusalalla on työttömyys vähentynyt eniten ja tilanne on parempi kuin muilla aloilla, mutta silti enemmän on työnhakijoita kuin on töitä. Esim. kesäkuussa Rakennus-, kaiv.-, louh.työ-kategorian työttömät työnhakijat 18225 ja avoimet työpaikat 1826. Miten sitten ovat työnhakijat ja työpaikat maassa jakautuneet, en tiedä. Luulisin, että juuri kasvukeskuksissa on enemmän paikkoja tarjolla kuin syrjäseudulla.

Jatkoa tuohon: Tampereella saivat eestiläiset Raatihuoneen kunnostusurakan (rappaus) kun oli suomalaisia halvempi. Siitä syntyi kauhea jupina koska Tampereella on kymmeniä rappareita työttöminä. Tosiasiassa Tampereella ei ole yhtäkään rappaustaitoista työttömänä tällä hetkellä. Haku niistä on ollut 2 kk päällä ja työvoimatoimisto on lähettänyt vain juoppoja, joilla ammattinimikkeenä lukee "rappari".
 
Nuorten työttömyys on aika vittumainen oravanpyörä, koska pitää olla työkokemusta, että pääsee töihin, mutta kun ei saa sitä työkokemusta jos ei pääse ensin sinne töihin. :wall:
Itse olen muuttanut töiden perään Joensuusta tänne Helsinkiin.
Täällä on töitä kun vaan haluaa tehdä esim:varastomiehen hommia.
Itse olen saanut joka kesä koulutustani vastaavaa työtä, joka taas helpottaaa saamaan aina seuraavan työpaikan.

Jollain nettikaavakkeilla ja sillä että jää odottamaan työkkäriä, niin ei varmaan saa töitä.
Vaatii vaan paljon oma-aloitteisuutta ja soittoja firmoihin, niin aina on silleen töitä löytynyt. :whip:
 
Calle sanoi:
Todella vaikea kysymys. Periaatteesta vastustan (pakolla) ilmaisen työn teettämistä, mutta en hyväksy sitäkään, että suoraan peruskoulusta jäädään loppuelämäksi "kansalaispalkalle".

Ei onnistu, rahaa ei tule jos ei koulutustakaan ole. Paitsi kun täytät 25.
 
juffe sanoi:
Ei onnistu, rahaa ei tule jos ei koulutustakaan ole. Paitsi kun täytät 25.


:anssi: Tiedän yhden tyypin, joka vasta hiljattain täytti 25 ja ei ole peruskoulun lisäksi muita kouluja käynyt, mutta hyvin tolle on rahaa virrannut. Sossu maksaa vuokrat yms.
 
Calle sanoi:
:anssi: Tiedän yhden tyypin, joka vasta hiljattain täytti 25 ja ei ole peruskoulun lisäksi muita kouluja käynyt, mutta hyvin tolle on rahaa virrannut. Sossu maksaa vuokrat yms.

En muista vuotta, mutta 90-luvun puolivälissä tuli lakiuudistus, joka määräsi työttömyysrahan saajalle ehdoiksi joko jatkokoulutuksen tai vastaavasti töissäolon, jossa työkkäri maksaa työttömyysrahaa "työttömälle", jolloin työnantaja ei joudu liksaa pulittamaan.
 
saarnamies sanoi:
Minä en tästä paljon ymmärrä. Mutta niin olen päätellyt, että jos pystyy todistamaan firmassa, että tuottaa firmalle enemmän, kuin oma palkka, niin työpaikka irtoaa.
Esimerkki: Työtön Herra X menee StoraEnsolle ja sanoo, että osaa tehdä homman Y niin hyvin, että StoraEnso tienaa siitä 1 Miljoona Euroa vuodessa. StoraEnso palkkaa Työtön Herra X:n varmasti.

Eli pointtini on se, että työtä löytyy ihan varmasti.

Nussin hiukan pilkkua.
Jos keskimääräinen alisuoriutuja menee Ensolle selittämään että, ottakaa minut töihin sillä palkalla minkä ansaitsen, niin AY-liike hyökkää kuin susi firman kimppuun ja haastaa sen kaikille mahdollisille käräjille ja työnantaja maksaa sen jälkeen henkisiä korvauksia yms. miljoona euroa tälle alisuoriutujalle.
Minimipalkat on pyhempi asia kuin raamattu eikä kenenkään tule sen alle maksaman, vaikka se olisi kohtuus.
 
Back
Ylös Bottom