Työttömät jotka eivät haluaisi olla työttömiä?

Liittynyt
19.3.2013
Viestejä
2 580
Monessa ketjussa on toitotettu kuinka pirun vaikeaa on päästä töihin, Minua kiinnostais paljon mistä tämä johtuu?
Jos olet työtön..
Oletko valmis vaihtamaan alaa, eli kelpaako sinulle vaikkapa se taksikuskin homma?
Pidätkö tiukasti kiinni koulutuksestasi? tarkoitan tällä sitä että etkö voi esim: ajaa taksia jos sinulla on vaikkapa merkonomin koulutus.
Mitä olet valmis tekemään työpaikan saadaksesi, Jos ei töitä löydy 20km säteeltä oletko valmis muuttamaan tai liikkumaan enemmän.
Edelliseen liittyvää jos alallasi on huono työllisyys oletko valmis opiskelemaan lisää?
Kelpaako sinulle väliaikaisesti paskaduunit?
Kuinka paljon teet hommia markkinoidaksesi itseäsi? Tällä tarkoitan sitä että tehdään muutakin kuin odotetaan että joku tulee hakemaan kotoa töihin.

Tämän ketjun aloitus lähti ihan puhtaasti siitä että ajattelen itse ammatinvaihtoa, ja olen kartoittanut mahdollisuuksiani JA olen nyt viimeisen puolen vuoden sisällä tehnyt sellaisen johtopäätöksen ettei mun tarvitsisi olla juurikaan työttömänä, jos en haluaisi mun on vaikeaa ymmärtää miksi jonkun muun nuoren aikuisen tarvitsisi?..
Siivous/taksi/Vartiointi ala näyttäisi vetävän aika hyvin ihmisiä jopa niin paljon ettei paikkoja saada täytettyä..
Olen myöskin kysellyt 2 eri koulutusta joihin ei hakijoita tunnu oikein olevan ja työllistymistilanne on aloilla erittäin hyvä.. Toisen koulutuksen kesto olisi 12kk ja toisen 18-24kk
Yrittämisestäkin on nykyään tehty suhteellisen helppoa on starttirahoja, on osuuskuntia ymym
Keskustelua?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kerro nyt tähän alkuun, että mitkä nuo kaksi eri koulutusta ovat, joihin ei ole tunkua ja hommia piisaa? Varsinkin noin lyhyellä koulutusjaksolla varmasti kiinnostaa monia.
 
Kerro nyt tähän alkuun, että mitkä nuo kaksi eri koulutusta ovat, joihin ei ole tunkua ja hommia piisaa? Varsinkin noin lyhyellä koulutusjaksolla varmasti kiinnostaa monia.

Aikuiskoulutuksen puolelta löytyvät molemmat, saa käyttää omaa viitseliäisyyttä.. Ja enkai mä nyt halua mainostaa alaa jolle itse olen mahdollisesti hakemassa :D , Toiseen noista ammateista ei kouluteta kuin 2 kaupungissa Suomessa.


PS: muutama päivä sitten en edes tietänyt kyseisestä alasta mitään, tähän päivään mennessä olen kaivanut kaiken netistä lötyvän tiedon.. Soittanut kouluttajalle ja yhteen firmaan, kysellyt heidän mielipiteitään alasta työllistymisestä palkkauksesta ymym
ja tämä pelkästään sen takia jos satun vaihtamaan alaa.
 
Näissä keskusteluissahan on yleensä kaksi koulukuntaa, joista ensimmäinen syyttää olosuhteita kuten huonoa taloustilannetta. Sinänsä he ovat osittain oikeassa, koska luonnollisesti vaikeassa taloustilanteessa on vaikeampi saada töitä. Olosuhteiden syyttäminen on myös siitä kivaa, että näin vältetään henkilökohtainen vastuu, jota painottaa toinen koulukunta. Yksilön näkökulmasta tilanne on nimittäin toinen ja ketjun aloittaja hienosti listasikin merkittävän määrän keinoja, joilla omaan työllisyystilanteeseensa voi vaikuttaa. Töitä saa jos on tahtoa ja kykyä tehdä niitä töitä, joita työmarkkinoilla on tarjolla. Jos on valmis laittamaan itsensä likoon, niin töitä käytännössä saa aina. Oman joukkonsa toki muodostavat sitten ihmiset, jotka vakavan sairauden tai vastaavan takia ovat aidosti työmarkkinoilta syrjäyteneitä. Muussa tapauksessa pitkäaikainen työttömyys on kuitenkin joko henkilökohtainen valinta tai uusavuttomuutta. Jälkimmäinen lienee yleisempi syy.
 
Näinpä, joku aikaa sitten lueskelin vanhempien luona paikallislehdestä juttua +40v tyypistä joka oli ollut paperitehtaalla 20v töissä, koko tehdas pantiin alas ja ukko pihalle. Tää mies ei jäänyt makoilemaan sohvalle ja odotteleen jos jostain ilmestyisi paperikoneen käyttäjän paikka, vaan kävi jonkun "siivoojan tutkinnon" pisti siivousfirman pystyyn ja samalla opiskeli hierojaksi.. Työttömyys kesti tyyliin 2 viikkoa.. Mun mielestä melko kunnioitettava suoritus, varmasti tuoltakin tehtaalta moni myy paraikaa omaisuuttaan pois, ja makoilee sohvalla odottaen jos nyt sitten tulisikin paperitehtaita takaisin.

Eikä varmasti ole helppo siirtymä ollut tuollakaan tyypillä +5k€ /kk liksoista siivoojaksi.
 
Itse muutin 300km työn perässä pohjois karjalan perukoille. Ei tuo nyt varsinaisesti kiva muutto ollut, harrastukset ja kaverit jäi. Kolmatta vuotta täällä nyt ollaan. Töitä tuntuu riittävän niin ei täältä varsinaisesti kiire pois ole, tosin alueena tämä on suoraan sanottuna perseestä. Joensuu olisi yksi vaihtoehto muuttaa, mutta yli sadan kilometrin työmatka päivässä ei hyvin paljoa kiinnosta.

Työttämänäkin on vuosien varrella tullut oltua, lähinnä ravasin erilaisissa aikuiskoulutusprojekteissa. Logistiikan perustutkintoa, rekkakorttia jne jne. Ammatteja on kerääntynyt kolme tähän mennessä.

Stevarinhommiin olisi päässyt aikalailla hyvin, tosin tähänkin koulutukseen aikoinaan oli jonkin verran tunkua, ei sinne kaikki halukkaat päässeet. Sitä en tiedä miten helposti pääsee suoraan firmaan ilman mitään ammattikoulutuksia.

Kiinteätä omaisuutta ei ole enkä seurustele tällä hetkellä niin seuraava muutto on niinkin helppoa kun kamat pakuriin ja kaasua.
 
Mä oon työtön tällä hetkellä ja tiedossa olisi töitä kivimiehenä ensi keväänä. Olen tehnyt rakennushommia, kivimiehen töitä ja kyl töitä sais heti ku muuttaisi Stadiin, mutta en tykkää asua siellä ja työmatkat olis sen verran pitkiä, et päivistä tulisi helvetin pitkiä ni ei oikein huvita. Olen laittanut paperit vetämään merimieskoulutukseen ja olen haaveillut merimies töistä toistakymmentä vuotta, mutta nyt voin lähteä ku olen poikamies.
 
Näinpä, joku aikaa sitten lueskelin vanhempien luona paikallislehdestä juttua +40v tyypistä joka oli ollut paperitehtaalla 20v töissä, koko tehdas pantiin alas ja ukko pihalle. Tää mies ei jäänyt makoilemaan sohvalle ja odotteleen jos jostain ilmestyisi paperikoneen käyttäjän paikka, vaan kävi jonkun "siivoojan tutkinnon" pisti siivousfirman pystyyn ja samalla opiskeli hierojaksi.. Työttömyys kesti tyyliin 2 viikkoa.. Mun mielestä melko kunnioitettava suoritus, varmasti tuoltakin tehtaalta moni myy paraikaa omaisuuttaan pois, ja makoilee sohvalla odottaen jos nyt sitten tulisikin paperitehtaita takaisin.

Eikä varmasti ole helppo siirtymä ollut tuollakaan tyypillä +5k€ /kk liksoista siivoojaksi.

Suunnatonta arvostusta tällaista toimintaa ja sitkeyttä kohtaan!

Mä oon työtön tällä hetkellä ja tiedossa olisi töitä kivimiehenä ensi keväänä. Olen tehnyt rakennushommia, kivimiehen töitä ja kyl töitä sais heti ku muuttaisi Stadiin, mutta en tykkää asua siellä ja työmatkat olis sen verran pitkiä, et päivistä tulisi helvetin pitkiä ni ei oikein huvita. Olen laittanut paperit vetämään merimieskoulutukseen ja olen haaveillut merimies töistä toistakymmentä vuotta, mutta nyt voin lähteä ku olen poikamies.

Niin... kuten monista viesteistä näkyy, niin aika monelle töitä löytyy jos

1) on valmis muuttamaan minne vain
2) on hyvin avoin kaikenlaisille aloille ja positioille
3) on valmis yrittäjäksi
 
Varmaa monel syö työhaluja ku tarjol on lähinnä niit 1500 euroo kuukaudes käteen oikeaa rehellist puurtamist vastaan, sillä välin kun osa esim julkisen puolen työntekijöistä tekee jotai siistii sisähommaa jollain 2000-3000 palkalla plus kaikenmaailman poliitikot ja lautakunta väki. En tarkoita ettei puurtaminen olisi sinänsä hyvä juttu mut ku nyky yhteiskunnas on nii pal kaikenlaisia vapaa matkustajia et se syö sitä työmoraalia joiltakin. Et jos tulis enemmän sellanen fiilis et kaikki on samas venees/talkoita tässä ollaan pitämäs yhdes ni moni tekis mielummin noitaki oikeita töitä.
 
Ettei keskustelu menisi puhtaasti moraalirunkkaamiseksi, niin tästä vaan perustelemaan miten edes teoriassa kaikki työttömät voisivat nykyisessä tilanteessa työllistyä

http://www.tem.fi/files/37759/SYYS13.pdf

Syyskuun lopussa työ- ja elinkeinotoimistoissa oli kaikkiaan 502 300 työnhakijaa, mikä on 49 000
enemmän kuin vuotta aikaisemmin. Työnhakijoista oli työssä olevia 103 400, joista 75 200 oli
yleisillä työmarkkinoilla ja 28 200 työ- ja elinkeinohallinnon palveluilla työllistettynä. Työvoimaan
kuulumattomia työnhakijoita oli 94 800, joista 22 500 oli työllistymistä edistävässä palvelussa ja
37 600 koulutuksessa. Työttömyyseläkkeen saajia oli 13 800, mikä on 11 300 vähemmän kuin vuosi
sitten.

ja

Uusia avoimia työpaikkoja ilmoitettiin työ- ja elinkeinotoimistoihin syyskuun aikana 34 700, mikä
on 1 300 vähemmän kuin edellisen vuoden syyskuussa. Kaikkiaan työ- ja elinkeinotoimistoissa oli
syyskuussa avoinna 58 600 työpaikkaa, mikä on 4 200 vähemmän kuin vuosi sitten. Työpaikoista
täytettiin syyskuun aikana 31 900, joista 6 600 työ- ja elinkeinotoimiston hakijalla.
 
Jes, odottelinkin jo kaavioita ;) Miten noi poistaa sitä tosiasiaa että esim: Siivous alalla on jatkuva haku päällä? Myös taksirengeistä ja vartijoista tuntuu olevan pulaa? Ei kaikkia ihmisiä voi luonnollisestikkaan saada työelämään mukaan, mutta jos olet terve aikuinen niin aivan varmasti löytyy töitä,Ei vaan tunnu nuo työpaikat kelpaavan juuri kenellekkään mihin olisi helppo päästä--
Aivan samoin kuin opiskelun kanssa ennemmin ollaan 3v työttömänä kuin lähdettäisiin opiskelemaan uutta ammattia.. Voi sitten miettiä jatkossa kun ojentelee CV:tä työhönottoon mistä puuttuu 3v.. Jos vastassa on kaveri joka käytti tuon 3v opiskeluun.. kumpihan palkattaisiin.


Ja tämäkin taas koskee ihan puhtaasti niitä ihmisiä jotka haluavat päästä töihin. Jos vaatimukset työlle on se että tienaa 3000 nettona ja ei suostu mitään muuta tekemään kuin oman alan hommia luonnollisesti työnhaku on pirun paljon vaikempaa.
 
Jes, odottelinkin jo kaavioita ;) Miten noi poistaa sitä tosiasiaa että esim: Siivous alalla on jatkuva haku päällä? Myös taksirengeistä ja vartijoista tuntuu olevan pulaa? Ei kaikkia ihmisä voi luonnollisestikkaan saada työelämään mukaan, mutta jos olet terve aikuinen niin aivan varmasti löytyy töitä,Ei vaan tunnu nuo työpaikat kelpaavan juuri kenellekkään mihin olisi helppo päästä--

Ja tämäkin taas koskee ihan puhtaasti niitä ihmisiä jotka haluavat päästä töihin. JOs vaatimukset työlle on se että tienaa 3000 nettona ja ei suostu mitään muuta tekemään kuin oman alan hommia luonnollisesti työnhaku on pirun paljon vaikempaa.

Ime kuule sykkivää. Ite hain vartijaks steissille ni oli 348 hakijaa ja 20 haastikseen. Siivoojiksi ei oteta kuin neekereitä koska niitä voi kusettaa palkoissa, tai pitää olla auto jne. Hain kesällä tiskaajaksi. 500 hakijaa. Että tunge se pääsi vaikka sinne perseeseesi, missä se näyttää jo tuon viestin perusteella olevan.

Että kyllä kuule täällä kelpaa se 1500 euroa vaikka perseenpyyhkimisestä, siitä ei ole kiinni. Vaan se että on vitullinen kilpailu juuri niistä halkipoikki ja pinoon duuneista. Se on helppo huudella, mutta pistäpä ittes siihen tilanteeseen ku pitäs viisastella vaikka kompassi on unohtunu toisten verkkareiden taskuun, ni muuttuu ääni kellossa.

Hyvin näkee niiden mielipiteitä jotka ei tiedä mitään työttömänä olemisesta tai siitä miten vittumaista on asioida työkkärin kanssa.
 
Imetään sit :)
Tällä hetkellä Helsingissä +10 avointa vartijan paikkaa.
siivoojien paikkoja +30 vaikea antaa tarkkoja lukuja kummastakaan kun jotkut haut ovat pysyviä..
Ja jos persettä haluat pyyhkimään lähdet kotipalvelu kurssille, oliks 10kk kesto muistaakseni pääsi lyhemmälläkin koulutuksella, ja kun nyt olet mies ja vielä aika vahva sellainen niin voin lyödä vaikka kullistani vetoa että saat välittömästi töitä, Monesti kun noissa kotipalvelu hommissa olisi voimastakin hyötyä.

Ja olethan sä luonnollisesti käynyt eri vartiointi liikkeet läpi? Paikanpäälle kyselemään paikkaa?
Ja jos tosiaan ei mitään väliä, niin otappa taksiyrittäjiin yhteyttä, jos kortti löytyy niin töitäkin kuulemma olisi.

Jos toi 1.5k€ riittää niin perustappa osuuskuntaan tili menee 5min ja aloita siivous/yleismies yrittäjänä -> tätä mä teen itsekkin lumitöissä ;)
ps: 348 on ihan vitun vähän, esim UPM koulutukseen haki muistaakseni 2000 ihmistä.

1 vaihtoehto tietty on että et tee mitään.
 
Vähän offtopikkia, sori. En kyllä oikeastaan koskaan ole ollut työtön kolmea viikkoa pidempään, mutta jos lapikas sattuisi perseeseen osumaan, niin kyllä perkele pötköttäisin ansiosidonnaisella tuollaiset kolme kuukautta, tekemättä oikeastaan yhtään mitään.

Vaikka työttömyyden pitkittymisen riski tuossa kasvaisi, niin silti. Tuntuu että olisin ansainnut sen loman.
 
Vähän offtopikkia, sori. En kyllä oikeastaan koskaan ole ollut työtön kolmea viikkoa pidempään, mutta jos lapikas sattuisi perseeseen osumaan, niin kyllä perkele pötköttäisin ansiosidonnaisella tuollaiset kolme kuukautta, tekemättä oikeastaan yhtään mitään.

Vaikka työttömyyden pitkittymisen riski tuossa kasvaisi, niin silti. Tuntuu että olisin ansainnut sen loman.

Todnäköisesti itsekkin tekisin saman ;)
 
Jos osaa yhtään muuttaa ajatteluaan tätä takapajulaa (jota myös Suomeksi kutsutaan) suuremmaksi niin työstä, rahasta tai mahdollisuuksista ei voi olla pulaa.
 
Selittäkää mulle toi yhtälö että jos avoimia työpaikkoja on paljon vähemmän kuin työttömiä työnhakijoita, niin millä ihmeen ilveellä se täystyöllisyys on ihan vaan motivaatiosta sun muusta kiinni? Useat noista avoimista työpaikoista etenkin siivousalalla on jotain max 20h viikossa pätkähommia.
 
Puhumattakaan siitä, että siellä on kaikenmaailman puhelinmyyntiä tarjolla. Minä en ainakaan pystyisi tekemään tuollaista työtä, häiritä ihmisiä kauppaamalla niille kaikenlaista paskaa. Varmaan pääsee, mutta minä en todellakaan ole myyntihenkinen ihminen joka pystyy tuputtamaan mummoille ties mitä tuotteita. Ei ole halusta kiinni vaan luonteesta.

Kyllä tuo yhtälö on oikeasti tosi hankala. Uskon, että valtaosa työttömistä ottaisi työtä vastaan jos sellaista olisi tarjolla ja sillä olisi mahdollisuus pärjätä. Enkä minä usko, että kannusteloukuista päästään sillä eroon, että poistetaan tukiverkko ja pakotetaan ihmiset tekemään ihan mitä ikinä vaan voi tehdä.

Joukossa on sossutatuja, joita pitäis pystyä potkimaan, mutta rankaisemalla heitä rankaistaan samalla helvetin isoa joukkoa jotka ei piiskaa tarvitse.
 
En tiä, mutta oon sitä koulukuntaa että en varmana jäis työttömäks pitkäksi siivuksi. Tekevälle töitä löytyy :) Viitseliäisyyttähän se vaan vaatii. Nyt jos saisin tietää että hommat loppuu. Kävelisin firmoihin sisään ja raksoille. Kysyyn onko töitä, tai tietääkö siellä joku alaa/hommaa jossa on vajetta. Tuttuja, nimiä ja numeroita vihkoon ylös ja soittoo tai käyntiä paikanpäällä. Onko mahdollista alkaa nykyisellä koulutuksella pyörittään firmaa vai tarvinko lisäkoulutusta.

Ihmekkään jos ihmisille oo töitä, kun joka jamppa on insinööri ja muuta hommaa ei voi tehdä. Alkupalkka oltava vähintään 3000 e/kk työkokemuksen ollessa nolla.

Ps. Sori jos vedit herneet. Itse olen ihminen joka sulautuu tilanteeseen, enkä ala hakeen täyteen tupatussa kaupungissa samaa hommaa jota tavoittelee muutkin 100 saman koulutuksen saanutta.
 
En mä tiedä kenelle tarkoitit viestin, mutta minä olen mennyt niin pitkälle, että vaihdoin maata saadakseni työurani käyntiin!
 
Back
Ylös Bottom