Työnnöt, tempasut, rinnalleveto yms.

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Morjens! Olisi kysyttävää tempausta ja rinnallevetoa koskien. Eli kun olen nyt tehnyt venäläisellä voimaohjelmalla ja sen jälkeen aloitan treenaamaan 4-jakoisella välissä pari kuukautta jossa haluaisin treenata näitä liikkeitä, niin mille päiville olisi järkevä sijoittaa tempaus? Olisiko olkapää- päivänä? Rinnallevetoa kaavailin tekeväni joka toinen viikko vaihdellen maastavedon kanssa. Joku viisaampi sais hieman valaista, kun haluaisin hieman monipuolistaa treeniäni.

Mä tein yhessä välissä niin, että ennen veto vedin rinnalle ja kyykkypäivänä tempasin. Iha lämmittelynä vaa. En sit tie mitä muut o mieltä.

Ihan vain semmoinen nopea kysymys, että tarviiko RAAKAAN rinnallevetoon kantapäistä korotettuja painonnostokenkiä? Jotku näyttää tekevän niillä, jotkut normikengillä. Treenaan riveä korista varten ja maksimi tällä hetkellä jossain 100kg nurkillä, vähän alle ehkä. Itseltäni siis tuollaiset painonnostokengät löytyy, mutta en ole huomannut saavani niistä juurikaan hyötyä tuohon raaka riveen. Mietinkin että onko niillä jokin funktio esmes raaka riven lähtöasennossa tms.

Jos sinulla kerran painonnostokengät on jo valmiina, niin ilman muuta niitä kannattaa käyttää. Huomattavasti tukevampi tehdä mitä tahansa verrattana muihin tossuihin ja sisäkenkiin. Itse olen käyttänyt jo vuosia salilla pelkästää painonnostokenkiä, vaikka sitten tekisin vain hauiskääntöä tms.

Kyykyssä olen noita aina käyttännyt ja siinä niistä totisesti on hyötyä, kun teen kyykyn tanko niskassa ja saan paremmin jalkoja mukaan. Mietin vain että kun melkein ainahan neuvotaan esimerkiksi maastaveto tekemään tasapohjaisilla kengillä tai sukasiltaan, jottei nosto kaadu eteen, niin minkä takia sitten moni tekee raa'an rinnallevedon painonnostokengät jalassa, vaikka liikkeinähän mave ja raaka rive ovat melko samanlaisia? Luulisi täten tuon saman neuvon pätevän molempiin liikkeisiin.

Olisiko jollain kritisoitavaa tuosta? Oli ensimmäinen kerta elämässä kun kokeilin työntöä. Rinnallevetoa olen treenannut jonkun verran aiemmin, mutta tät ennen on ollut kuukausien tauko. Kummassakaan liikkeessä en ole saanut opetusta, vaan olen opetellut netistä t-nationin ja Pendlayn sivuston avulla, joten varmaankin on paljon parannettavaa. Olisin kiitollinen :)

(ja joo, ei tarvitse kuittailla mun vartalosta, tiedän että olen aivan siima :D

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Tässä nyt amatööri neuvoo amatööriä mutta:
Ihan perus ok raaka rive ja raaka ylöstyöntö. Rinnallevedon ponnistus jää vähän vajaaksi ja siihen sais enempi voimaa paremmalla lantion työskentelyllä. Työnnössä voisit vajota vähän alemmas ponnistuksen jälkeen, vaikka raa'asta työnnöstä onkin kyse. Nousee isompia rautoja sitten. :thumbs:

"Ponnistus jää hieman vajaaksi" tarkoittaa sitä, että lantio ei mene tarpeeksi eteenpäin? Tai siis, itse käsitin tuon niin, että lantio ei ojennu tarpeeksi suoraksi (?). Nyt kun katson niin on muuten hyvinkin totta, liike ei jatku aivan loppuun asti :)

Pitää kattoa jos toimisi tommonen syvempi asento. Koettelin tuota raakatyöntöä ehkä kymmenisen kertaa tänään, hain sitä tekniikkaa. Pelkoni on se, ettei jalkavoimat ehkä ole vielä niin hyvät että syvä saksi onnistuisi välttämättä... Mutta eihän se mikään este ole, pitää sitten vaan kasvattaa voimia. Kiitos avusta !

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
kengät jalkaan nyt ihan ekana! työnnössä kippaa vartalo eteen tossa jalkojen koukistuessa, myöskin saksi pitemmälle, mutta kengät on ihan eka asia!

ps. kengät jalkaan

Olisiko jollain kritisoitavaa tuosta? Oli ensimmäinen kerta elämässä kun kokeilin työntöä. Rinnallevetoa olen treenannut jonkun verran aiemmin, mutta tät ennen on ollut kuukausien tauko. Kummassakaan liikkeessä en ole saanut opetusta, vaan olen opetellut netistä t-nationin ja Pendlayn sivuston avulla, joten varmaankin on paljon parannettavaa. Olisin kiitollinen :)

(ja joo, ei tarvitse kuittailla mun vartalosta, tiedän että olen aivan siima :D

No eihän tuo nyt yhtään hullummalta näytä jos et ole ylöstyöntöä ennen tehnyt ja riveäkin suht vähän. Mutta laitan nyt muutamia huomioita miten voisit koittaa parantaa nostoa. Eli tangonhan kuuluisi kulkea kiinni kropassa koko vetovaiheen ja kakkospotkun ajan, siulla tanko kulkee koko ajan vähän irti kropasta. Toisaalta näkökulmasta riippuen tuo kropasta irtikulkeminen, mutta tangon suora liikerata, voi olla parempi vaihtoehto kun se, että tanko kulkee kii kropassa, mutta kiertää eli liikerata ei ole suoraviivainen vaan tankoa vedettäisiin syliin jolloin pano karkaa kantapäille ja potkaiseminen on kutakuinkin mahdotonta jos paino on kantapäillä. Koita siis pitää tankoa lähempänä kroppaa ja polvien ohituksen jälkeen tuoda lantiota eteenpäin, jolloin tanko siis liikkuisi suht suoraviivaisesti edelleen ylös, mutta silti kiinni kropassa. Ylöstyönnössä koita jatkossa lyhentää tuota vauhdinottoa, siis koukista polvia noin 1/3 tuosta mitä nyt. Rauhallisesti alaspäin, mutta ylöspäin niin nopeasti kuin mahdollista. Pitkä vauhdinotto hidastaa ylöstyöntöä. Koita myös pitää vartalo pystyssä, kun teet tuota ylöstyönnön potkua. Jos katsot videotasi tarkasti, huomaat varmaan, että nyökkäät hiukan eteen, kun otat tuon vauhdin ylöstyöntöön. Silloin potku suuntautuu vähän eteen eikä suoraan ylös, kuten on tarkoitus. Kropan pitäisi pysyä ihan suorassa linjassa tuossa vauhdinotossa eli jännityksen keskiroppaan ja kyynärpäitä ylös ettei tanko valahda vauhdinotossa alaspäin. Etujalkaa mahdollisimman pitkälle tuossa saksissa, nyt jää hiukan liian lyhyeksi tuo saksi, vaan eipä tuo ihme jos et ole ennen tehnyt.

En mä niitä kenkiä ajatellut niin oleellisina jos kerran vedän nostot raakaversioina. Kyykyssä sitten toki nilkkavenyvyyden takia, mutta muuten en näe sitä pointtia. Olen koko vuoden ilman normaaleja kenkiä, joko paljain jaloin taikka fivefingerseillä, joten jalat on kyllä tottuneet.

Onko niille joku toinenkin funktio?

EDIT: Kiitos, H_Jones! Katson huomenissa enemmän noita mainitsemiasi tekniikkaseikkoja.

Kenkien toinen tärkeä funktio on kova pohja. Varsinkin ylöstyönnössä pitää saksien etujalkaa lyödä kovaa lattiaan, mikä saa kädet menemään paremmin lukkoon. hjonesi neuvoikin jo muuten riittävästi, vielä voisin heittää että pidä ylöstyöntöön lähtiessä paino kantapäillä.

Ps. Tuo ei muuten varsinaisesti ole kyllä raaka työntö, sikäli kun yt tapahtuu saksaamalla :)

Tuossa raaka yt, joka on ehkä rytmin puolesta hieman vaikeampi:

http://www.youtube.com/watch?v=bmbozxLQYjw

Ps. Tuo ei muuten varsinaisesti ole kyllä raaka työntö, sikäli kun yt tapahtuu saksaamalla :)

Tuossa raaka yt, joka on ehkä rytmin puolesta hieman vaikeampi:

http://www.youtube.com/watch?v=bmbozxLQYjw

heh, kieltämättä Kakhin ja Dimaksen raa'at työnnöt saattavat olla vaikeusasteeltaan vähän haastavampia :lol:

Uzeeh: kannattaa tosiaan niitä popoja harkita jos meinasit painonnostoa tosissaan reenailla, ja onhan ne muutenkin pirun hyvät nostokengät vaikka ei pn-touhua ihan täysillä teekään. Kovempi lantiopotku ja tankoa enemmän syliin vaan niin kohta sulla on tuplasti nuo romut tuossa tangossa..
Ylöstyönnössä itsekin näin aloittelijana tuppaa usein lähtemään se potku vähän etuviistoon jos paino karkaa eteen lähdössä, eli kannattaa pitää paino kannoilla ja suunnata se potku suoraan ylös, ja terävästi.

Tempauksesta kyykkyyn,

Mulla on sellainen ongelma, jonka muutama tempaustani seurannut on huomauttanut, että kakkosvedon aikana hyppään ylöspäin kun pitäisin juurikin vetää itsensä painojen alle. En tiedä mistä olen tälläisen manööverin itselleni hankkinut, mutta se haittaa luonnollisesti. Kuulemma kakkosveto nostaa painot kyllä riittävän korkealle, mutta tosiaan kaveri ei enää kerkeä alle tämän "hyppäämisen" takia. Onko kenelläkään samanlaisia kokemuksia tai vihjeitä miten korjata tuo? Sori ku ei oo videoo, kun ei ole kameraakaan.

Voimatempaus kyykkyyn/allemenotempaus, ja ehkä jopa "ninjatempaus" :D Jälkimmäinen parilla reenikaverilla toiminut oikein mallikkaasti.

http://www.youtube.com/watch?v=XDXpHarBnVc
Tuossa normi voimatempaus, koita samaa hommaa allemenolla, eli lähdet vaikka tanko reisillä ja alat kääntämään itseäsi sinne kyykkyyn. Ajattele lähteväsi käsillä ja niskoilla, jopa niin että ihan ensimmäisenä vedät tankoa käsillä. Sitten kun se luonnistuu ja et enää voimien puolesta jaksa, voit pikkuhiljaa alkaa hieman hyppimäänkin. Mutta tässä vaiheessa kannattaa hyppiä vaan juuri sen verran kuin tarvitsee, eli koitat mahduttaa itseäsi sinne kireältä tuntuvaan väliin.

Ninjassa taas periaate, että tuot tangon läheltä ja vedät, mutta jalat eivät irtoa maasta ollenkaan.

Eli periaate on alkaa tekemään niskoilla ja käsillä enemmän töitä, jolloin itseä vedetään ja käännetään sinne alle. Harmi kun ei voi demota itse, olisi paljon helpompaa.

Ninjassa taas periaate, että tuot tangon läheltä ja vedät, mutta jalat eivät irtoa maasta ollenkaan.

Sain mesessä tulikivenkatkuista palautetta, eli kantapäät saavat kyllä loogisesti irrota, jolloin ojennuksesta tulee täysirataisempi...

Itsellä meinaa jäädä tempauksessa (kakkos)veto lyhyeksi. Innokkaana alan jo polvien ohittamisen jälkeen menemään alla ja vetämään ylöspäin. Jos vedän tankoa korkeammalle, tuntuu että en saa voimaa mukaan ja veto menee läpi. Rinnallevedossa tätä ongelmaa ei niinkään ole. Millähän liikkeellä tätä ongelmaa saisi korjattua?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom