Työnhaku! (vinkit, ohjeet ja mielipiteet)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jp-84
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
40
Pakkotoistolta löytyy varmasti niin rekrytoijia kuin työnhakijoitakin, joten tänne voisi keräillä vinkkejä, ohjeita ja mielipiteitä kuinka sitä työnantajaa oikein kannattaa lähestyä.

Itselläni työnhaku on kovassa vauhdissa ja vuodenvaihteeseen mennessä olisi mukava saada jotain sovittua.

Alkuun kysymys ihmisille jotka vastaavat rekrytoinnista: Millaisen hakemuksen heitätte suoraan silppuriin? Itse pyrin mahduttamaan hakemuksen yhdelle A4:lle ja jakamaan noin 3 kappaleeseen jossa ensimmäisessä kerron lyhyesti itsestäni toisessa kappaleessa pyrin selvittämään miksi olisin sopiva ko. työhön ja kolmannessa kerron tämän hetkisestä elämän tilanteestani. Liitteeksi CV.

Minulla on tapana ensin soittaa työnantajalle ja kysellä lisätietoja paikasta ja vasta sitten lähettää hakemus. Ilmeisen hyvä tapa, koska ei ole perästä kuulunut:lol2: :jahas: No enpä ole vielä kovin montaa hakemusta lähettänytkään.

Sitten tuo CV.. Oma cv:ni on luettelo jossa on lyhyesti ja ytimekkäästi merkittynä henkilötiedot, koulutus, työkokemus, kileitaito, atk-taidot jne. Nyt olen netistä katsellut muiden ansioluetteloita niin moni on tehnyt luettelon sijasta kirjeen tapaisen kertomuksen, Kumpi mahtanee olla sitten parempi?

Voihan se olla ettei näillä asioilla ole juuri mitään merkitystä vaan pätevyys ratkaisee.. Pakko yrittää tehdä kaikki mahdollisimman hyvin koska älyttömiä määriä kokemusta ei ole kertynyt eikä rautaisella ammattitaidolla pääse rehvastelemaan..

Kirjoitelkaahan omia kokemuksia tästä niin iki-ihanasta asiasta!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Unohda ne hakemukset ja mene paikan päälle. Kukaan ei ole ennenkään työtä saanut lappuja lähettämällä.

Jos firma laittaa julkiseen hakuun paikan niin oletan että he haluavat työnhakijan laittavan heille hakemuksen ja ilmaisee mielenkiintonsa ko. työtä kohtaan?

Pitäisikö soittaa että tulkaapa avaamaan ovi, olen tulossa teille töihin?:D Tottahan se on että itsensä paikalle haalaaminen on hyvä asia mutta yleensä firma valkkaa hakemuksista mielenkiintoiset hakijat ja kutsuvat heidät haastatteluun.. Jos kyseessä on siis avoinhaku.

Yleensä menenkin paikanpäälle jos etsin ns. piilotyöpaikkaa..

Kyllähän tuossa on perusasiat ihan kunnossa. Hakemuksesi mahtuu yhdelle sivulleja CV liitteenä. Soitto etukäteen auttaa nimen mieleenjäämistä, mutta älä soittele vai huviksesi vaan kysy kunnon kysymyksiä työstä.
Tässä pari kysymystä sulle:
- Onko palkkatoive realistinen vai märkä uni?
- Oletko pätevä hakemaasi paikkaan?
- Suosittelijoita edellisistä paikoista? Ne auttaa kummasti.

Samoin tuo yritykseen kutsumatta meneminen ja töiden kysyminen on aika riskialtista. Jos haet jotain ns. ylemmän toimihenkilön taikka vastaavaan paikkaa, niin älä mene sinne kutsumatta.
A. Pomoilla ei ole aikaa kutsumattomille vieraille.
B. Pyytävät sua täyttämään webbihakemuksen/palaamaan asiaa emailin kautta.
C. Isossa yrityksessä respa ei tiedä ketä pyytäisi paikalle tapaamaan jotain kandia.

Jos on tuttuja hyvissä firmoissa, niin käytä suhteitasi. Kun sopiva paikka on auki, niin kaverisi puhuu sut haastatteluun. Loppu on sun uskottavuudesta kiinni.

Tsemppiä!

http://www.uranus.fi/search.php?search=myyv%E4-cv&SESSID=250625ae31e9af331519425dd924bc5f
Ur Anus. fi on nimestään huolimatta loistopaikka lukea hyvän cv:n tekemisestä.

Ite paiskelin viime kesänä jonkun verran eri firmoihin (4-6) työhakemuksia pdf-muodossa. Aina hieman mulkkasin hakemusta uuteen uskoon riippuen siitä, että minkälaisen imagokuvan firma antoi. Mikäli kotisivut ja henkilöt näytti rempseiltä ja mukavilta, niin sitten laitoin hakemukseen varovaisesti huumoria.

Nykyinen työpaikka antoi varsin kuivan kuvan itsestään, niin tein sitten insinöörimäisen ytimekkään hakemuksen, ja seuraavana päivänä tuli soitto haastatteluun. Ja kuiva se TJ sitten olikin.

En usko kovinkaan monen pomon tykkäävän siitä, että jos alkaa porukkaa tulemaan takki auki kyselemään työpaikkoja, eivätkä ole edes hakemusta laitanut.

Kuvan liittäminen siihen CV:hen auttaa sen personoimisessa ja parantaa cv:n mieleenjäävyyttä. Jopa siinäkin tapauksessa, että naama ei ole luokkaa kaunis/komea. Tuollaisen vinkin sain ihan koulun rekrykonsultilta.

Yleensä pyydetään lähettämään avoin hakemus + CV. Osaako joku neuvoa vinkkejä tohon avoimeen. Minkälaista kehumista siihen on sopiva laittaa?

Apsu sanoi:
Kuvan liittäminen siihen CV:hen auttaa sen personoimisessa ja parantaa cv:n mieleenjäävyyttä. Jopa siinäkin tapauksessa, että naama ei ole luokkaa kaunis/komea. Tuollaisen vinkin sain ihan koulun rekrykonsultilta.
Tuo on varmaankin hyvä vinkki, itselläni ei vielä kuvaa ole mutta laitetaan harkintaan.. Ei varmaankaan kannata laittaa tuplat edestä posea:D

ace-oo- sanoi:
En usko kovinkaan monen pomon tykkäävän siitä, että jos alkaa porukkaa tulemaan takki auki kyselemään työpaikkoja, eivätkä ole edes hakemusta laitanut.
Varmasti totta... En mäkään ilmoittamatta paikalle mene, paitsi joskus silloin jos mut tunnetaan entuudestaan työpaikalla.

Itse kiinnitän eniten huomiota hakemuksen oikeinkirjoitukseen sekä siihen, että siitä löytyvät kaikki tarvittavat ja oleelliset tiedot. Ehkä tulee oltua vähän liiankin kielipoliisi, mutta kokemus on osoittanut että ainakin jossain määrin oikeinkirjoitustaito korreloi muun "särmyyden" kanssa. Eli siis tehkää särmiä hakemuksia. ;) Olin todella yllättynyt ensimmäisiä kertoja hakemuksia lukiessani hakemusten tasosta ja vakuutan että jo virheettömällä tekstillä voi erottua joukosta.

Hakemuksellahan ei varsinaisesti haeta itse työpaikkaa vaan pyritään pääsemään haastatteluun ja sitten siinä haastattelutilanteessa aloitetaan puhtaalta pöydältä ja tehdään vaikutus omalla persoonalla tai pätevyydellä muuten vaan. Monesti todella hyvän hakemuksen tehnyt ei sitten kasvokkain enää olekaan niin hyvä ja joku heikommalla paperilla haastattelukutsun saanut osoittautuu todelliseksi helmeksi.

Särmää ja selkeää niin jo hyvä tulee!

Ihan näin mielenkiinnosta että mainitsetteko ikäänkuin parempana seikkana että minulla ei ole tatuointeja tai lävistyksiä?

Apsu sanoi:

Itse pistin CV:hen kotosalla otetun "passikuvan" oikealle yläkulmaan. Muutama sata hakijaa ja 10 haastateltiin ja muutama sai töitä ja meikä yksi heistä :thumbs:

Uskon vakaasti, että kuvalla oli vaikutusta tuohon. Kuvan on tietysti oltava joko a) virallinen b) luonnollinen tai molempia. Ei mitään nauru/megahymykuvia/naama norsun vitulla/ JWO:n herutusihq a la passionata-fotoja.

Sattuipa sopivasti. Mulla on itsellä Deutsche Bankissa haastattelu työharjoittelupaikasta. Eli olisko mitään hyviä vinkkejä tuon tason firmassa tapahtuvaan haastatteluun? Puvun pistän päälle ja teititellä aion. Siellä päin nuo on vielä paljon tarpeellisempia, kuin täällä.

Eli minkälaisia kysymyksiä on odotettavissa ja ennen kaikkea mitä niihin kannattaa vastata. Toki totuudenmukaisesti, mutta mulle on jotenkin ollut vaikea hahmottaa, mitä tulisi vastata esim. kysymyksiin "miksi juuri tämä meidän firma xx", "miksi meidän pitäisi valita juuri sinut" tai "mitkä ovat huonot puolesi".

Sitten kun hakemus + CV on jätetty firmaan sisälle niin ei kannata soitella joka viikko ja kysyä joko paikka on täytetty. Ne firmat kyllä sitten kertovat kaikille hakijoille kuka valitaan ja milloin valinnat on tehty. Eli soitellaan jos pyydetään soittamaan.

Minua rupeaa aina ärsyttämään, jos samat ihmiset soittavat muutaman päivän välein saman asian vuoksi. Menee semmoisten ihmisten hakemukset pinon alimmaisiksi tai mappi-ö:hön. Rekrytöijillä on usein firmassa muutakin tekemistä kuin vastata turhanpäiväisiin kyselyihin.

Mou sanoi:
Sattuipa sopivasti. Mulla on itsellä Deutsche Bankissa haastattelu työharjoittelupaikasta. Eli olisko mitään hyviä vinkkejä tuon tason firmassa tapahtuvaan haastatteluun? Puvun pistän päälle ja teititellä aion. Siellä päin nuo on vielä paljon tarpeellisempia, kuin täällä.

Eli minkälaisia kysymyksiä on odotettavissa ja ennen kaikkea mitä niihin kannattaa vastata. Toki totuudenmukaisesti, mutta mulle on jotenkin ollut vaikea hahmottaa, mitä tulisi vastata esim. kysymyksiin "miksi juuri tämä meidän firma xx", "miksi meidän pitäisi valita juuri sinut" tai "mitkä ovat huonot puolesi".

Kannattaa tosiaan miettiä tuon tyyppisiin kysymyksiin etukäteen jotain hyviä läppiä. Älä vaan sorru mihinkään sönköttelyyn tyyliin "Olen täsmällinen, luotettava, teen mitä käsketään jne.." Tuota paskaa heittää 99% hakijoista. Tekopirteys pois..Haastattelija kyllä huomaa heti oletko tullut nuolemaan hänen persettään. En Deutsche Bankista paljoa tiedä. Saattaa olla että haastattelija on pankille ominainen kuiva ja vanhoillinen äijä/akka, joka ei huumorista perusta. Silloin varmaan kannattaa pysyä asiallisena ja kertoa, miten on aina unelmoinut kyseisestä työstä.

Muuten kannattaa pientä huumorinkukkaa heitellä eikä unohtaa nauraa haastattelijan vitseille. Totuudessa ei välttämättä kannata pysyä, kerrot vaan naama näkkärillä sellaisia taustoja ja asioita mitä haastattelija haluaa kuulla. Ei se sun pään sisälle pääse tarkistamaan että sua ei oikeasti vittuakaan kiinnosta asiakkaiden taloudelliset ongelmat.

Eräs TJ sanoi aikoinaan, että he eivät halua osaavinta kaveria vaan tyypin, jonka kanssa on hauska ja helppo olla. Luulen, että tuo toimii aika moneen rekrytoijaan.

SeLektA sanoi:
Ihan näin mielenkiinnosta että mainitsetteko ikäänkuin parempana seikkana että minulla ei ole tatuointeja tai lävistyksiä?
IMO antaa vaan huonomman kuvan että tollasen menee mainitsemaan. Työssä kuin työssä toi on aika turha tieto työnantajalle muutenkin ellei ihan ääripäihin mennä. Joku ns. vanhanaikainen työnantaja tietty saattaa pitää asiaa hyvänäkin.

Mou sanoi:
Eli minkälaisia kysymyksiä on odotettavissa ja ennen kaikkea mitä niihin kannattaa vastata.
- Miksi meidän firma?
- Millainen olet?
- Miten sovit meidän firmaan?
- Missä näet itsesi 5 vuoden päästä?
- Kysyvät erilaisi skenaarioita ja pyytävät kertomaan oman reaktiosi. Esim. Työkaveri vie kunniat sinun duunistasi, miten reagoit?

Tsekkaa firman kotisivut ja haastattelutilanteessa KUUNTELE tarkasti mitä kysytään. Aivan kuten ensitreffeillä. Ja pukeudu tummaan pukuun ja konservatiiviseen skrakaan. Saksalaiset/pankki-ihmiset eivät ole maailman rennoin kansa työelämässä...

Integrandi sanoi:
Totuudessa ei välttämättä kannata pysyä, kerrot vaan naama näkkärillä sellaisia taustoja ja asioita mitä haastattelija haluaa kuulla.
Achtung! Elä eksy faktoista kun puhutaan koulutuksesta, työkokemuksesta ja muista helposti tarkistettavista asioista. Kyllä ainakin kaikki normaalisti toimivat rekrytointifirmat/HR-osastot tekevät soittokierroksen mielenkiintoisten kandien kohdalla. Olen aivan varma että Integrandi tarkoitti tuolla kommentilla mielipidekysymyksiä ;)
Se on sangen noloa lentää ulos koeajalla, kun ei osaakaan sovittuja hommia.

Urbaaniturbaanilegenda kertoo, että joissain paikoissa on kysytty visainen kysymys: Kerro yksi asia miksi meidän ei pitäisi palkata sinua?

Mitä tuohon heittäisit?

Mulla on yks ässä hiassa tuota varten mutta se on niin siirappinen että en kehtaa kertoa :nolo:

Edit:
Fabio sanoi:
Achtung! Elä eksy faktoista kun puhutaan koulutuksesta, työkokemuksesta ja muista helposti tarkistettavista asioista. Kyllä ainakin kaikki normaalisti toimivat rekrytointifirmat/HR-osastot tekevät soittokierroksen mielenkiintoisten kandien kohdalla. Olen aivan varma että Integrandi tarkoitti tuolla kommentilla mielipidekysymyksiä
Se on sangen noloa lentää ulos koeajalla, kun ei osaakaan sovittuja hommia.
Kyllä faktoista voi hiukan eksyä ja usein jopa kannattaakin. Toki älyttomyyksiin ei parane mennä. Siinä vaiheessa kun saat jalan oven väliin, pääset taloon sisään niin kyllä aika tumpelo saa olla jos sieltä pois lentää.

Fabio sanoi:
- Miksi meidän firma?
- Millainen olet?
- Miten sovit meidän firmaan?
- Missä näet itsesi 5 vuoden päästä?
- Kysyvät erilaisi skenaarioita ja pyytävät kertomaan oman reaktiosi. Esim. Työkaveri vie kunniat sinun duunistasi, miten reagoit?

Tsekkaa firman kotisivut ja haastattelutilanteessa KUUNTELE tarkasti mitä kysytään. Aivan kuten ensitreffeillä. Ja pukeudu tummaan pukuun ja konservatiiviseen skrakaan. Saksalaiset/pankki-ihmiset eivät ole maailman rennoin kansa työelämässä...

Vedän sitä työkaveria kysymättä turpaan. Ai miten niin muistanko, missä se ovi on?

Itse olin samantyyppisiä asioita miettinyt. Puku on musta ja krakakin hillitty. Otti kyllä päähän olla kerrankin ostamassa pukua ja sit piti ottaa tuollainen tylsä. No, toivottavasti kannattaa.

Pulla sanoi:
Urbaaniturbaanilegenda kertoo, että joissain paikoissa on kysytty visainen kysymys: Kerro yksi asia miksi meidän ei pitäisi palkata sinua?

Mitä tuohon heittäisit?

Mulla on yks ässä hiassa tuota varten mutta se on niin siirappinen että en kehtaa kertoa :nolo:

Edit:
Kyllä faktoista voi hiukan eksyä ja usein jopa kannattaakin. Toki älyttomyyksiin ei parane mennä. Siinä vaiheessa kun saat jalan oven väliin, pääset taloon sisään niin kyllä aika tumpelo saa olla jos sieltä pois lentää.

Kertoisit ny... Vaikka privalla. Kaikki vinkit ovat tervetulleita, seulon sitten niistä parhailta kuulostavat. Noista faktojen vääristelystä taisi tuossa ylempänä olla enempi kyse siitä, että väittää osaavansa tehdä vaikka jonkun regressioanalyysin alusta loppuun, eikä sitten osaakaan, kun tarve tulee.

Kiitän tipseistä. Nyt olisi kiva kuulla vinkkejä joltain, joka on oikeasti vastaavan tason firmassa työhönottavassa asemassa. Ja jos tämä henkilö on vielä iso, siitä tulee saman tien mun idoli. Tai vaikka joltain, joka on päässyt sisään ja saanut ehkä myöhemmin kuulla, että miksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom