Työnhaku ja työnantajan vaatimukset

Samaa veikkaan itsekin. Palkkaa pyytäisin lisäksi tuossa tilanteessa tonnin lisää, ihan siksi että käteen jäisi jotain muutakin kuin lupauksia. Samalla tiedän, että sitä ihmettä ei tulisi koskaan tapahtumaan.
Jos tavotteena ois että palkkaa tulee tonni lisää, toimintatavat muuttuu ja työt vähenee, pitäisin kyllä helpompana ettiä noita uudesta työpaikasta kun painostaa vanhaa pomoa suostumaan noihin. Ellen nyt ois sitten nykyselle pomolle kohtuullisen korvaamaton kaveri, mitä en valitettavasti ole.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos tavotteena ois että palkkaa tulee tonni lisää, toimintatavat muuttuu ja työt vähenee, pitäisin kyllä helpompana ettiä noita uudesta työpaikasta kun painostaa vanhaa pomoa suostumaan noihin. Ellen nyt ois sitten nykyselle pomolle kohtuullisen korvaamaton kaveri, mitä en valitettavasti ole.
Tää nyt oli ainakin omalta osalta keskustelua siitä, että millä hinnalla voisi jäädä, jos kädessä olisi sopimus toiseen firmaan ja nykyinen pomo asiaa kysyisi. Itse en lähtisi tuossa vaiheessa oma-aloitteisesti tuollaisia ehtoja ilmoille heittämään, kunhan olen itsekseni pyöritellyt suurpiirteistä hintaa sille jäämiselle, JOS sitä kysyttäisiin.

Muutama satanen lisää ja sama meininki ei olisi kuin itsensä kusettamista, josta ei pitkällä aikavälillä hyötyisi kukaan. Korvaamaton ei ole kukaan, mutta en mä tajua yhtälöä missä rekryistä maksetaan silmää räpäyttämättä tuhansia-kymmeniä tuhansia kaikkine testeineen, mutta sen jälkeen yritetään lähinnä selvitä mahdollisimman halvalla.

Tää nyt oli ainakin omalta osalta keskustelua siitä, että millä hinnalla voisi jäädä, jos kädessä olisi sopimus toiseen firmaan ja nykyinen pomo asiaa kysyisi. Itse en lähtisi tuossa vaiheessa oma-aloitteisesti tuollaisia ehtoja ilmoille heittämään, kunhan olen itsekseni pyöritellyt suurpiirteistä hintaa sille jäämiselle, JOS sitä kysyttäisiin.

Muutama satanen lisää ja sama meininki ei olisi kuin itsensä kusettamista, josta ei pitkällä aikavälillä hyötyisi kukaan. Korvaamaton ei ole kukaan, mutta en mä tajua yhtälöä missä rekryistä maksetaan silmää räpäyttämättä tuhansia-kymmeniä tuhansia kaikkine testeineen, mutta sen jälkeen yritetään lähinnä selvitä mahdollisimman halvalla.
Rekrytouhu ei ole muuta kuin kusetusta. Ymmärrän jos haetaan yhtä henkilöä ja hakemuksia on 350 mutta jos vaikka insinööriä haetaan niin mitä järkeä on siinä että joku rekrytyyppi joka ei ymmärrä alasta mitään ja kysyy perus bullshit-kysymyksiä, hoitaa rekryn? Olen itse hakenut lvi-alan myyntihommia pääkaupunki seudulta ja olen aina kysynyt paljon on ollut hakijoita ja vastaus ei ole ikinä ollut yli 25 ja näistä voin lyödä veta että 90% menee suoraan roskiin.

Rekrytouhu ei ole muuta kuin kusetusta. Ymmärrän jos haetaan yhtä henkilöä ja hakemuksia on 350 mutta jos vaikka insinööriä haetaan niin mitä järkeä on siinä että joku rekrytyyppi joka ei ymmärrä alasta mitään ja kysyy perus bullshit-kysymyksiä, hoitaa rekryn? Olen itse hakenut lvi-alan myyntihommia pääkaupunki seudulta ja olen aina kysynyt paljon on ollut hakijoita ja vastaus ei ole ikinä ollut yli 25 ja näistä voin lyödä veta että 90% menee suoraan roskiin.
Pahimmillaan juuri näin. Olen joskus kulkenut päivän Tampereella testeissä, jossa lopputulos oli että olen liian kunnianhimoinen kyseiseen tehtävään. Kyse oli ihan yksinkertaisesta toimihenkilön työstä jossa ei olisi tarvinnut muuta kuin maalaisjärkeä. Sanoin suoraan jo puhelimessa että näen itseni pidemmällä aikavälillä ylenemässä talon sisällä.

Tänään oli virkistävää vaihtelua kun soittelin erään pitkän linjan rekryihmisen kanssa yhdestä paikasta. Totesi suoraan, että hän ei tarvitse kuin CV:n jossa on selvä kuvaus tehtävistä mitä on tehnyt ja kuinka suoriutunut. Kuulemma lukenut uran aikana ihan tarpeeksi niitä olen x vuotta, minulla on kissa, koira ja 2 lasta, olen todella ahkera kirjeitä.

Melkeinpä jos nuo muut asiat vituttaa palkan lisäksi, se paikan vaihto taitaa olla oikeasti ainut "järkevä" ratkaisu. Itsekin olin yhdessä työpaikassa 5v, 4v siitä meille luvattiin toimintatapoihin, työmääriin ja reissupäivien määrään muutosta. Ei se toteutunut, minä ja kaksi muuta lähdettiin lopulta tuolta muualle. Alkuun toki palkasta jouduin tinkimään, enkä saanut suoraan aivan sellaista tehtävääkään kuin olin haaveillut, mutta työtäni arvostettiin vaikka sitä tehtävää oli selkeästi entistä vähemmän.

Sitten muutin pk-seudulle, en tokikaan palkan perässä, mutta sillä reissulla sai hyvin upgradettua palkkapuolta, koulutus on kuitenkin "vain" insinööri. Olin oikeastaan aika tyytyväinen aloituspalkkaankin ja lopulta sitä talon puolelta vielä tarkistettiin sekä koeajan päättyessä ja sitten 12kk tullessa täyteen. Käytännössä siis vuoden aikana palkan ensimmäinen numero muuttui aloittaessa ensin yhdellä ylöspäin ja 12kk kohdalla vielä naftisti seuraavalle tuhannelle. Titteli oli "päällikkötasoa" ,mutta todellisuus enemmän työnjohtajatasoa 80% ajasta.

Tuolta vaihdoin sitten pois, rekryissä auttoi päällikkötitteli ja nykyiseen palkkaan auttoi varmasti silloinen pk-seudun palkka. Nyt koen olevani hyvässä yhtälössä, saan pohtia töissä asioita jotka minua jopa oikeasti kiinnostaa, omia ajatuksia arvostetaan (näin oli kyllä kahdessa edellisessäkin paikassa), työmäärä on kohtuullinen ja asuinpaikka vaihtui itselle mieluiseen. Esimieshommatkin muuttuivat haaveilimiini asiantuntijatehtäviin. Palkka laski, mutta vain samanverran kuin vuokra vastaavasta asunnosta.
Minulle mieluisia harrastuksia tuetaan hyvin, bonusohjelma on edellisitä parempi ja vaikka työmatka on entistä pidempi menee siihenkin työnantajan järjestelyjen ansiosta entistä vähemmän rahaa jos sitä vain haluaa hyödyntää. Käytännössä rahaa siis on käytössä entistä enemmän. Poislähtöön ei ollut syynä palkka, eikä työtehtävät sekä esimies ja työkaverit olivat lähtiessä erinomaiset. Kuulumisia on esimiehen toimesta kyselty jälkeenpäin ja käsketty palata heti takaisin jos nykyinen ei miellytä, eli siltojakaan ei tarvinnut polttaa takanaan :D Halusin vain erilaisen, omannäköisen elinympäristön ja olisin lähtenyt pois paljon huonomminkin ehdoin.

Yhteentulemana, jos muutosta haluaa niin sitten asioita pitää muuttaa. Tämän oppimiseen itsellä meni liian monta vuotta :)

Mä päätin nyt ensimmäisen kerran urani aikana että en aio enää hakea uutta paikkaa. Työ on tylsää mutta palkka hyvä. Työantaja on erittäin joustava joten ajattelin että nyt opiskelen alaan liittyviä juttuja niin paljon kuin mahdollista jotta kehitystä tapahtuu.

Minulla ei ole työsopimusta ja kuin aloitin niin haettiin myyjää. Ekan kerran kun olin lähdössä niin kysyin että onko ok että käytän myymäläpäällikön titteliä. Vastaus oli että "kai se onnistuu" . Kaveri ,kenen kanssa tein alussa hommia, oli laittanut linkediniin että oli ollut meillä myymäläpäällikkönä. En tiennyt tästä itse. Firma on erkoinen muutenkin. Omistaja/TJ ei juuri ota kantaa mihinkään vaan heittää pallon työnjohtajalle. Hän taas on sellainen joka antaa periksi kaikessa tai sanotaan näin että vastaus on aina kyllä. Minua kutsutaan myymäläpäälliköksi ja muut myyjät pitävät minua sellaisena. Käytännössä otan työtä vastaan, lasken tarjouksia, myyn ja minulla on vapaat kädet päättää mitä ostetaan mymälään.
Onko teidän mielestä ok , jos joudun hakemaan joskus työtä, että laitan cv:hen että olen toiminut myymäläpäällikkönä?

Melkeinpä jos nuo muut asiat vituttaa palkan lisäksi, se paikan vaihto taitaa olla oikeasti ainut "järkevä" ratkaisu.

Yhteentulemana, jos muutosta haluaa niin sitten asioita pitää muuttaa. Tämän oppimiseen itsellä meni liian monta vuotta :)
Näinhän se on, saman todennut joskus aiemminkin elämän varrella. Nyt lähinnä ärsyttää se, kun ei voi mitään muuta kuin odottaa. Paria paikkaa jo hakenut ja nyt sitten vaan odotellaan. Toivon todella että edessä ei ole mikään vuosien mittainen projekti. Noh työkokemusta kertyy koko ajan lisää enkä koskaan töitäni vasemmalla kädellä hoida.

Työantaja on erittäin joustava joten ajattelin että

Minulla ei ole työsopimusta
Siis täh? Miten sulla voi olla työnantaja, jossei sulla oo työsopparia?
Onko teidän mielestä ok , jos joudun hakemaan joskus työtä, että laitan cv:hen että olen toiminut myymäläpäällikkönä?
No ei oo ookoo, jos ei sulla oo näyttää semmosesta a) sopimusta ja/tai b) työtodistusta.

Toki, työtodistus kysyttäessä riittää, sopparihan on voinu olla suullinen. Ja aina voi olla, että ku uskottavasti esiinnyt, ei kukaan kysele mitään papereita.

Siis täh? Miten sulla voi olla työnantaja, jossei sulla oo työsopparia?

No ei oo ookoo, jos ei sulla oo näyttää semmosesta a) sopimusta ja/tai b) työtodistusta.

Toki, työtodistus kysyttäessä riittää, sopparihan on voinu olla suullinen. Ja aina voi olla, että ku uskottavasti esiinnyt, ei kukaan kysele mitään papereita.
No tämä on vähän erilainen firma. Tiedän yhden kaverin jolla on kirjallinen sopimus. Papereita kysytään harvoin.

Mä päätin nyt ensimmäisen kerran urani aikana että en aio enää hakea uutta paikkaa. Työ on tylsää mutta palkka hyvä. Työantaja on erittäin joustava joten ajattelin että nyt opiskelen alaan liittyviä juttuja niin paljon kuin mahdollista jotta kehitystä tapahtuu.

Minulla ei ole työsopimusta ja kuin aloitin niin haettiin myyjää. Ekan kerran kun olin lähdössä niin kysyin että onko ok että käytän myymäläpäällikön titteliä. Vastaus oli että "kai se onnistuu" . Kaveri ,kenen kanssa tein alussa hommia, oli laittanut linkediniin että oli ollut meillä myymäläpäällikkönä. En tiennyt tästä itse. Firma on erkoinen muutenkin. Omistaja/TJ ei juuri ota kantaa mihinkään vaan heittää pallon työnjohtajalle. Hän taas on sellainen joka antaa periksi kaikessa tai sanotaan näin että vastaus on aina kyllä. Minua kutsutaan myymäläpäälliköksi ja muut myyjät pitävät minua sellaisena. Käytännössä otan työtä vastaan, lasken tarjouksia, myyn ja minulla on vapaat kädet päättää mitä ostetaan mymälään.
Ihmiset valehtelee paljon Linkedinissä joo, miettisin mitkä on riskit että siitä jää kiinni. Esim. jos sun kaverisi jo kertoo olleensa teidän myymäläpäällikkö samaan aikaan samassa myymälässä kun sä olit siellä, oisko teitä nyt sit kaks samassa myymälässä?

Mulle on kyllä kohdalle sattunu tilanteita joissa hakija ilmottaa hakemuksessaan olleensa vaikkapa nyt varastopäällikkö paikassa X. Haastattelussa sama tarina pysyy, mutta sitten kun alkaa pyytää suosittelijaa tai työtodistusta niin alkaa selittely siitä miksi se on tittelille varastomies. Tossa vaiheessa on aika vaikee pelastaa tilannetta sillä että no kun mä ny siellä kaikesta vastasin ja oikeesti pojatkin tavallaan aina multa kysy jos oli ongelma. Vielä pahempi jos suosittelija sit hilpeänä totee että joo, oli se meillä varastomiehenä.

Sanoisin itte että olin myyjänä, otin työtä vastaan, laskin tarjouksia, myin ja mulla oli vapaat kädet hoitaa tilauksia. Jos se ei rekryyn riitä niin en lähtis riskeeraan sillä että valehtelen työurani. Toki jos tää on sovittu et käytät titteliä niin sit kävisin pyytään siltä työnjohtajalta väliaikaisen työtodistuksen jossa lukee että oon myymäläpäällikkö. Jos se ei sellasta anna niin sit en varmaan ois myymäläpäällikkö.

Ihmiset valehtelee paljon Linkedinissä joo, miettisin mitkä on riskit että siitä jää kiinni. Esim. jos sun kaverisi jo kertoo olleensa teidän myymäläpäällikkö samaan aikaan samassa myymälässä kun sä olit siellä, oisko teitä nyt sit kaks samassa myymälässä?

Mulle on kyllä kohdalle sattunu tilanteita joissa hakija ilmottaa hakemuksessaan olleensa vaikkapa nyt varastopäällikkö paikassa X. Haastattelussa sama tarina pysyy, mutta sitten kun alkaa pyytää suosittelijaa tai työtodistusta niin alkaa selittely siitä miksi se on tittelille varastomies. Tossa vaiheessa on aika vaikee pelastaa tilannetta sillä että no kun mä ny siellä kaikesta vastasin ja oikeesti pojatkin tavallaan aina multa kysy jos oli ongelma. Vielä pahempi jos suosittelija sit hilpeänä totee että joo, oli se meillä varastomiehenä.

Sanoisin itte että olin myyjänä, otin työtä vastaan, laskin tarjouksia, myin ja mulla oli vapaat kädet hoitaa tilauksia. Jos se ei rekryyn riitä niin en lähtis riskeeraan sillä että valehtelen työurani. Toki jos tää on sovittu et käytät titteliä niin sit kävisin pyytään siltä työnjohtajalta väliaikaisen työtodistuksen jossa lukee että oon myymäläpäällikkö. Jos se ei sellasta anna niin sit en varmaan ois myymäläpäällikkö.
Totta mutta jos tilanne on se että olen vielä töissä niin ei minulla mitään todistuksia ole. Harva pyytää niitä.

Totta mutta jos tilanne on se että olen vielä töissä niin ei minulla mitään todistuksia ole. Harva pyytää niitä.

Toki jos tää on sovittu et käytät titteliä niin sit kävisin pyytään siltä työnjohtajalta väliaikaisen työtodistuksen jossa lukee että oon myymäläpäällikkö. Jos se ei sellasta anna niin sit en varmaan ois myymäläpäällikkö.
Huom. väliaikaisen. Harva pyytää, juu, sehän on ihan oma valinta. Meitä siirty aikanaan kauppojen myötä muutama kymmenen liikelaitoksen työntekijää vanhoina kunnalliseen yritykseen, taisin olla ainoa joka pyysi liikelaitosajoista työtodistuksen.

Eli sullaki on kuitenki työsopimus, suullinen vain?
Joo kyllä muuten se tarkottaisi sitä että mulla ei paikkaa olisi hehe. Meillä asiat hoidetaan vähän eri tavalla. Työsopimuksella ei periaatteessa tee mitään, kyllä verotiedoista näkee että yritys on maksanut palkkaa jne. Työtodistus en tärkeä tietenkin. Kerran

Joo kyllä muuten se tarkottaisi sitä että mulla ei paikkaa olisi hehe. Meillä asiat hoidetaan vähän eri tavalla. Työsopimuksella ei periaatteessa tee mitään, kyllä verotiedoista näkee että yritys on maksanut palkkaa jne. Työtodistus en tärkeä tietenkin. Kerran
Ota nyt hyvä mies paperille se työsopimus. Sulla voi olla juuri nyt hyvä fiilis siitä miten hommat sujuu, mutta kaikenlaisia väärinkäsityksiä ja unohtamisia on maailma täynnä.

Ota nyt hyvä mies paperille se työsopimus. Sulla voi olla juuri nyt hyvä fiilis siitä miten hommat sujuu, mutta kaikenlaisia väärinkäsityksiä ja unohtamisia on maailma täynnä.
Samaa mieltä ja lisäisin myös, että kaikki mahdolliset puheet palkankorotuksista yms mahdollista eduista aina paperille. Muuten tiukan paikan tullen kaikki on pelkkää sanahelinää.

Samaa mieltä ja lisäisin myös, että kaikki mahdolliset puheet palkankorotuksista yms mahdollista eduista aina paperille. Muuten tiukan paikan tullen kaikki on pelkkää sanahelinää.
En väitä vastaan mutta suullinen sopimus riittää mutta jos tulee joku tilanne vastaan niin menee hankalaksi. Omaverosta(?) Näkee kaikki bruttosummat ainakin, tai sitten palkkakuiteista mutta sellaista en ole ikinä saanut. Kyllä luotan siihen että kaikki menee hyvin. Palkka on aina tullut eikä ole muutenkaan ollut mitään ongelmia.

^ sosiaalietuuksia tai esim. aikuiskoulutustukea (opintorahaa) hakiessa ollaan kiinnostuneita noista palkkakuiteista. Voisin kuvitella, ettei ainakaan helpota saatika nopeuta hakemusten käsittelyä, kun koitat selittää, ettei mulle mitään palkkakuitteja ole annettu. Toki tulorekisteri taitaa nykyään helpottaa asioita, kun siellä pitäs olla suht hyvin kaikki nähtävillä. Jos tää sun työnantaja nyt sentään sinne ilmoittaa palkat :D

Mutta siis en minä kyllä rupeais enää aikuisiällä olemaan töissä paikassa, jossa ei tehdä kirjallisia soppareita tai toimiteta edes palkkalaskelmaa. Joskus nuorena sellaistakin tuli tilapäisesti tehtyä.

Mulle ois muuten ihan ok olla ilman palkkalaskelmia, mutten ite oo kummoinenkaan jeesus esim. lomarahojen ja haittojen laskennassa niin palkkakuitti niiden tarkistamisessa helpottaa melkolailla. Lisäksi en kuulu niihin onnellisiin jotka ei koskaan joudu pitkille saikuille, joudu onnettomuuksiin, jää perhevapaille etc. jollon ois niistä ansioista ja niiden menetyksestä tilinauhan lisäksi joku lappu kiva olla.

Ja toki pahan paikan tullen kiva näyttää lapulta että on vakityöntekijä eikä määräaikainen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom