Tää nyt oli ainakin omalta osalta keskustelua siitä, että millä hinnalla voisi jäädä, jos kädessä olisi sopimus toiseen firmaan ja nykyinen pomo asiaa kysyisi. Itse en lähtisi tuossa vaiheessa oma-aloitteisesti tuollaisia ehtoja ilmoille heittämään, kunhan olen itsekseni pyöritellyt suurpiirteistä hintaa sille jäämiselle, JOS sitä kysyttäisiin.
Muutama satanen lisää ja sama meininki ei olisi kuin itsensä kusettamista, josta ei pitkällä aikavälillä hyötyisi kukaan. Korvaamaton ei ole kukaan, mutta en mä tajua yhtälöä missä rekryistä maksetaan silmää räpäyttämättä tuhansia-kymmeniä tuhansia kaikkine testeineen, mutta sen jälkeen yritetään lähinnä selvitä mahdollisimman halvalla.
Melkeinpä jos nuo muut asiat vituttaa palkan lisäksi, se paikan vaihto taitaa olla oikeasti ainut "järkevä" ratkaisu. Itsekin olin yhdessä työpaikassa 5v, 4v siitä meille luvattiin toimintatapoihin, työmääriin ja reissupäivien määrään muutosta. Ei se toteutunut, minä ja kaksi muuta lähdettiin lopulta tuolta muualle. Alkuun toki palkasta jouduin tinkimään, enkä saanut suoraan aivan sellaista tehtävääkään kuin olin haaveillut, mutta työtäni arvostettiin vaikka sitä tehtävää oli selkeästi entistä vähemmän.
Sitten muutin pk-seudulle, en tokikaan palkan perässä, mutta sillä reissulla sai hyvin upgradettua palkkapuolta, koulutus on kuitenkin "vain" insinööri. Olin oikeastaan aika tyytyväinen aloituspalkkaankin ja lopulta sitä talon puolelta vielä tarkistettiin sekä koeajan päättyessä ja sitten 12kk tullessa täyteen. Käytännössä siis vuoden aikana palkan ensimmäinen numero muuttui aloittaessa ensin yhdellä ylöspäin ja 12kk kohdalla vielä naftisti seuraavalle tuhannelle. Titteli oli "päällikkötasoa" ,mutta todellisuus enemmän työnjohtajatasoa 80% ajasta.
Tuolta vaihdoin sitten pois, rekryissä auttoi päällikkötitteli ja nykyiseen palkkaan auttoi varmasti silloinen pk-seudun palkka. Nyt koen olevani hyvässä yhtälössä, saan pohtia töissä asioita jotka minua jopa oikeasti kiinnostaa, omia ajatuksia arvostetaan (näin oli kyllä kahdessa edellisessäkin paikassa), työmäärä on kohtuullinen ja asuinpaikka vaihtui itselle mieluiseen. Esimieshommatkin muuttuivat haaveilimiini asiantuntijatehtäviin. Palkka laski, mutta vain samanverran kuin vuokra vastaavasta asunnosta.
Minulle mieluisia harrastuksia tuetaan hyvin, bonusohjelma on edellisitä parempi ja vaikka työmatka on entistä pidempi menee siihenkin työnantajan järjestelyjen ansiosta entistä vähemmän rahaa jos sitä vain haluaa hyödyntää. Käytännössä rahaa siis on käytössä entistä enemmän. Poislähtöön ei ollut syynä palkka, eikä työtehtävät sekä esimies ja työkaverit olivat lähtiessä erinomaiset. Kuulumisia on esimiehen toimesta kyselty jälkeenpäin ja käsketty palata heti takaisin jos nykyinen ei miellytä, eli siltojakaan ei tarvinnut polttaa takanaan :D Halusin vain erilaisen, omannäköisen elinympäristön ja olisin lähtenyt pois paljon huonomminkin ehdoin.
Yhteentulemana, jos muutosta haluaa niin sitten asioita pitää muuttaa. Tämän oppimiseen itsellä meni liian monta vuotta