Työehtosopimusneuvottelut (Paperiliitto)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja IsoDino
  • Aloitettu Aloitettu
Status
Viestiketju on suljettu.
Wall sanoi:
Tilanne alkaa vaan olemaan hiljalleen aika paskamainen syystä että suomalainen työvoima on kallista. Yritysten omistajilta ei enää tänä päivänä löydy isänmaallisuutta ja halua leikata omaa voittoaan työllistämällä suomalaisia.
Just tuli tänä iltana dokumentti metsäkoneiden valmistajasta Ponssesta. Näyttää siltä, että jonkinlaista PKT-yritystä on ihan mahdollista pyörittää menestyksekkäästi Suomessakin. Ja omistajavetoinen firma pysyy Vieremällä niin kauan, kuin pääomistajan mielestä on kiva, että tehdas on siinä vanhan kotitilan vieressä.

Näitä lisää. Suurpääomallahan ei tunnetusti ole kotimaata eikä moraalia.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Huonojalkainen sanoi:
Kuka helvetin työntekijä menee mielummin kortistoon, jos vaihtoehtona on vaikkapa se 100 euron palkan alennus? Mä olen ainakin neuvotellut aina työhön tullessa palkasta ja sopii siitä neuvotella työsuhteen kestäessäkin.

Minä menen kortistoon tai vaihdan työpaikkaa jos palkkaani alennetaan työn vaativuuden pysyessä samana. Mielestäni kärsin tälläkin hetkellä alipalkkauksesta , mutta olen ollut tietoinen palkasta mennessäni töihin. Euroakaan tästä palkasta en vapaaehtoisesti suostu vähentämään.

Ja Dinoa peesatakseni sanon, että kyllä, palkasta voidaan kyllä neuvotella... Mutta ainoastaan ylös päin.

eldd sanoi:
Entä sitten, kun meneekin paremmin vuosi vuodelta?

No sehän on hieno asia jos menee paremmin vuosi vuodelta. Työntekijöiden palkat tuskin ainakaan laskevat.

Sumun ja IsoDinon kanssa samaa mieltä, eli palkkoja voidaan tarkastella kunhan se tehdään ylöspäin. Jos palkka tiputen syystä kuin syystä, pitää se myös näkyä työtaakan kevenemisnä, helpompina hommina tai jonain muuna joka hyödyttää myös työntekijää. Jos firmalla ei ole varaa pitää työntekijöitä, niin ennemmin kenkää kuin palkasta pois, koska sitten kun menee taas hyvin, niin varmasti ne palkat ei nouse, mutta uutta työvoimaa palkataan varmasti kun sille tarve on.

Harvassa maassa palkkajousto tosiaan nyt sitäkään tarkoittaa, että palkkoja oikeasti leikataan, vaan se tapahtuu sitä kautta, että palkka ei automaattisesti joka vuoi nousekaan.

Mä en ala kiistelemään enää siitä, että kenellä on liian suuri tai liian pieni palkka. Sanon vain sen, että Suomessa on monilla aloilla, tai oiekastaan kaikilla, totuttu siihen, että palkka nousee automaattisesti joka vuosi. Ymmärrän kyllä elinkustannusten nousun, mutta kyllä hieman pitäisi vaikuttaa myös kyseisen työn ja alan tuottavuuden nousunkin. Vaikka joku vanha parru istuu vuodesta toiseen perseellään eikä hänen tekemänsä työn tuottavuus parane tippaakaan niin silti palkan pitäisi joka vuosi nousta 3 %. Minun mielestäni ei pitäisi nousta, jos työtä ei edes pyri tekemään paremmin. Ja tämä ei ollut suunnattu mitään tiettyä alaa vastaa. Ihan vaan vainoharhaisille tiedoksi.

Sumu sanoi:
Minä menen kortistoon tai vaihdan työpaikkaa jos palkkaani alennetaan työn vaativuuden pysyessä samana. Mielestäni kärsin tälläkin hetkellä alipalkkauksesta , mutta olen ollut tietoinen palkasta mennessäni töihin. Euroakaan tästä palkasta en vapaaehtoisesti suostu vähentämään.

Ja Dinoa peesatakseni sanon, että kyllä, palkasta voidaan kyllä neuvotella... Mutta ainoastaan ylös päin.

Jos on esittämäni kaksi vaihtoehtoa, pieni palkan alennus tai kortisto, niin minä ainakin jatkan työssä.

Kokonaan toinen asia on, että palkan alennuksen jälkeen alan tietysti silmäillä muita duunipaikkoja. Mutta olen mielummin työssä niin kauan, kuin parempi paikka löytyy. En lähtisi periaatteen vuoksi kortistoon.

Ihme touhua, ekana tapellaan pari kuukautta että käydään joulut, ja nyt ei sitten käydäkkään, ainakaan meidän paperitehtaassa!! Jää hyvät rahat saamatta ennen inttiä.. :(

Huonojalkainen sanoi:
Jos on esittämäni kaksi vaihtoehtoa, pieni palkan alennus tai kortisto, niin minä ainakin jatkan työssä.

Jokainen tekee niin kuin itse parhaaksi näkee.

Timba79 sanoi:
Sumun ja IsoDinon kanssa samaa mieltä, eli palkkoja voidaan tarkastella kunhan se tehdään ylöspäin.

Teillä kaikilla on tiukasti omaan napaan tuijottava linja. Yleensä kysymystä ei esitetä niin, että tippuuko tietyn henkilön palkka vai ei. Kysymys on lähes aina siitä, tippuuko yrityksen palkkakulut esim. 3% ja vastaus on aina positiivinen. Kulut tippuvat joko niin, että kaikki alentavat palkkaansa TAI että osa väestä pannaan pihalle. Solidaarisuus loppuu näköjään siihen, että uskotaan oman pallin säilyvän, jolloin on helppo ilmoittaa, ettei palkkoja saa laskea. Joustoa saa hakea työkavereita pihalle laittamalla.

Nykymaailmassa aika monen palkat joustavat. Joustomuotoja ei aina helposti vain huomaa: vaihteleva bonusosa, työsulku, lomautukset ja työajan lisääntyminen (vrt. yllä vaihtoehto, että osa irtisanotaan => loppujen työtaakka kasvaa - mutta pääasiahan oli, että palkka ei laske...tuntipalkka kyllä laski).

eldd sanoi:
Teillä kaikilla on tiukasti omaan napaan tuijottava linja. Yleensä kysymystä ei esitetä niin, että tippuuko tietyn henkilön palkka vai ei. Kysymys on lähes aina siitä, tippuuko yrityksen palkkakulut esim. 3% ja vastaus on aina positiivinen. Kulut tippuvat joko niin, että kaikki alentavat palkkaansa TAI että osa väestä pannaan pihalle. Solidaarisuus loppuu näköjään siihen, että uskotaan oman pallin säilyvän, jolloin on helppo ilmoittaa, ettei palkkoja saa laskea. Joustoa saa hakea työkavereita pihalle laittamalla.

Nykymaailmassa aika monen palkat joustavat. Joustomuotoja ei aina helposti vain huomaa: vaihteleva bonusosa, työsulku, lomautukset ja työajan lisääntyminen (vrt. yllä vaihtoehto, että osa irtisanotaan => loppujen työtaakka kasvaa - mutta pääasiahan oli, että palkka ei laske...tuntipalkka kyllä laski).

Mitä sitten?

Mua vittuakaan kiinnosta loppupeleissä, kuin oma toimeen tulo.

IsoDino sanoi:
Mitä sitten?

Miksi omistajia ja johtoa pitäisi sitten kiinnostaa muiden kuin oma toimeentulo?

"Ahneet omistajat" voi aina vedota seuraavaan http://en.wikipedia.org/wiki/Invisible_Hand :) Etujen säilyttämisen ja joustojen välilä tulee aina tasapainoilla, jotta kansantalous pysyy elossa. Saksan esimerkki osoittaa, mitä liian hyvät työntekijöiden edut aiheuttavat: elinkelpoiset yritykset menevät konkurssiin, koska niillä ei ole mahdollisuuksia irtisanoa ylimääräistä henkilökuntaa, jolloin lopulta kaikki osapuolet häviävät. Yksittäisen työntekijän kannalta on erityisesti teollisuudessa huonot neuvotteluasemat, koska yksittäisen työntekijän panos on helppo korvata. Tästä syystä kannattaa työskennellä alalla, jossa tärkein pääoma löytyy työntekijän korvien välistä...

eldd sanoi:

Eipähän tartte murehtia tuostakaan kun oma palkka ei jousta.

reino sanoi:
Ja omistajavetoinen firma pysyy Vieremällä niin kauan, kuin pääomistajan mielestä on kiva, että tehdas on siinä vanhan kotitilan vieressä.
Se pysyy Vieremällä (ai kuinka?) niin kauan, kuin markkinat on lähellä. Sitten kun kiinassa aletaan kaataa motolla metsää, niin siellä tehdään yhtäkkiä muutama tuhat metsäkonetta, joita voi sitten tuoda suomeenkin pari kipaletta murto-osaan kotimaan hinnasta. Tosin kyllä se paikallinenkin valmistus saattaa tästä siirtyä venäjälle.
Tanu sanoi:
Ihme touhua, ekana tapellaan pari kuukautta että käydään joulut, ja nyt ei sitten käydäkkään, ainakaan meidän paperitehtaassa!! Jää hyvät rahat saamatta ennen inttiä..
Te ootte liian kalliita. Kannattaa ennemmin seisottaa koneita kuin paperimiehiä.

D.Yates sanoi:
Se pysyy Vieremällä (ai kuinka?)
:) Otsikko Aamulehdessä: Nainen tapettu Tyrväällä. (Jaa millä?!)
D.Yates sanoi:
...niin kauan, kuin markkinat on lähellä. Sitten kun kiinassa aletaan kaataa motolla metsää, niin siellä tehdään yhtäkkiä muutama tuhat metsäkonetta, joita voi sitten tuoda suomeenkin pari kipaletta murto-osaan kotimaan hinnasta. Tosin kyllä se paikallinenkin valmistus saattaa tästä siirtyä venäjälle.
Kyllä näinkin voi ajan saatossa käydä. Mulle jäi vaan Einari Vidgrenistä sellainen vanhan kunnon ajan patruunahenkinen vaikutelma. Eli ukko tykkää siitä, että tehdas on kotinurkilla, niin on lyhyt matka poiketa pääkonttorilla sen jälkeen kun on ohjastanut ravurilla muutaman kierroksen kotipellon ympäri.

Mutta kotiseutu-uskollisuus tietysti muuttuu saman tien kun omistussuhteet muuttuvat.

reino sanoi:
Mulle jäi vaan Einari Vidgrenistä sellainen vanhan kunnon ajan patruunahenkinen vaikutelma. Eli ukko tykkää siitä, että tehdas on kotinurkilla, niin on lyhyt matka poiketa pääkonttorilla sen jälkeen kun on ohjastanut ravurilla muutaman kierroksen kotipellon ympäri.

Repesin. Pääsisipä tuollaiseen työpaikkaan! :hyper:

protsku sanoi:
Repesin. Pääsisipä tuollaiseen työpaikkaan! :hyper:
Ei noihin hommiin päästä. Se on ite tehnyt työpaikkansa vähän samaan tyyliin kuin Lillbackan Jokke.

IsoDino sanoi:

Tämä on ilmeisesti sitä paljonpuhuttua "työväestön keskinäistä solidaarisuutta"?? :kippis1:

No joo. Eipä tartte ihmetellä miksi duunit liukuu esim. Aasiaan, jossa kulttuuri keskittyy enemmän kollektiiviseen etuun kuin yksilön etuun ... Eipä siinä mitään, kyllähän se oman edun tavoittelu on ihan tervettä touhua, mutta välillä kantsisi pitää mielessä se, että yhtälö "muiden etu = oma etu" pitää aika usein kutinsa.

Status
Viestiketju on suljettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom