Työehtosopimusneuvottelut (Paperiliitto)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja IsoDino
  • Aloitettu Aloitettu
Status
Viestiketju on suljettu.
orsilla sanoi:
Kyllä tuossa sellainen vaara oikeasti on, että jos yhteen sopimukseen saadaan karenssiaika, niin se ovi on sitten avattu ja ensi vuonna muiden alojen työnantajajärjestöt ovat vaatimassa samaa omiin sopimuksiinsa.

Noi saikkumäärät ovat kyllä melkoisen käsittämättömiä.
Jotain tuollaiselle saikkumäärälle pitää kyllä tehdä. Kysymys on vain, että mitä. Jos tämä saikkuongelma on työnantajan tavoitteena korjata, niin ennen lakkoja ja työnseisauksia voisi istua alas paperiliiton kanssa, nimetä spesifi ongelma ja kysyä mitä ovat valmiit tekemään ja mitä voidaan tehdä yhdessä.. vai tapahtuiko näin jo, mutta paperiliitto ei nähnyt/tunnustanut tätä ongelmaksi?

edit. pikkufiksauksia

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jortsu sanoi:
Hyvin on AY-liikkeen pelottelupropaganda toiminut. Vai mistä muualta kumpuaa tämä asenne että pahasikakapitalisti työnantaja on kokoajan kyttäämässä kuinka voisi heikentää työntekijän asemaa? Henkilökohtaisesti en jaksaisi edes välittää moisesta kahden päivän sairaslomakarenssista, sairaslomapäiväni vuodessa voi nimittäin hyvin laskea yhden käden sormilla. Ja meillä saa vielä olla saikulla kolme päivää ilman lääkärin määräämää saikkua.

Eipä tuossa mitään propagandaa tarvitse, terve järki riittää. Vai mistä kumpuaa asenne, että työnantajat hyvää hyvyyttään maksavat kotona makaaville sairastaville työntekijöille palkkaakin. On aivan selvää, että läheskään kaikki työnantajat eivät tuollaisia karensseja edes haluaisi toteuttaa, mutta kyllä varmasti joitakin houkuttaisi.

Se, että jokin asia ei henkilökohtaisesti juuri nyt heilauttaisi, ei tarkoita sitä, että asia olisi kaikkien muidenkin kannalta OK. Joillekin vaikkapa neljän sairasloman takia kertyneet kahdeksan palkatonta päivää voivat jo tuntua kassavirrassa.

Saa meilläkin olla kolme päivää esimiehen luvalla saikulla, mutta jos kaksi niistä olisi palkatonta, niin ei sitä kauhean tyytyväinen voisi olla. Se olisi heti muutama sataa euroa (brutto) omasta palkkapussista pois.

Mitenkään paperialan neuvotteluja kommentoimatta monilta näyttää nykyään helposti unohtuvan, että ei palkallisia vuosilomia, sairaslomia jne. lahjaksi ole saatu.

texwiller sanoi:
vai tapahtuiko näin jo, mutta paperiliitto ei nähnyt/tunnustanut tätä ongelmaksi?

edit. pikkufiksauksia

Eiköhän tuosta ole jo vuosia väännetty ratkaisuntynkää ja olettaisin, että vahvasti työnantajapuolen vetämänä.

Jortsu sanoi:
Henkilökohtaisesti en jaksaisi edes välittää moisesta kahden päivän sairaslomakarenssista, sairaslomapäiväni vuodessa voi nimittäin hyvin laskea yhden käden sormilla. Ja meillä saa vielä olla saikulla kolme päivää ilman lääkärin määräämää saikkua.

Valitettavasti joidenkin ihmisten palkkapussissa kaksi päivää palkatta tuntuu. Nytkin ärsyttää suuresti ne työn sankarit ketkä tulevat yskimään puolikuntoisina ja tartuttamaan flunssansa muihin. Töitä ei tietenkään voida tehdä kunnolla kun on niin huono olo.

Mitä te niitä kahta karenssipäivää murehditte? Paperityöläinenhän kuuluu liittoon ja liitto maksaa noista päivistä palkan kuten tässäkin threadissä noin 15 sivua sitten kävi ilmi.

miisa sanoi:
Valitettavasti joidenkin ihmisten palkkapussissa kaksi päivää palkatta tuntuu. Nytkin ärsyttää suuresti ne työn sankarit ketkä tulevat yskimään puolikuntoisina ja tartuttamaan flunssansa muihin. Töitä ei tietenkään voida tehdä kunnolla kun on niin huono olo.
Tässä on nyt vähän off topicin siemen mutta sanotaan nyt että ihminen pystyy aika hyvin elämäntavoillaan vaikuttamaan siihen sairastaako joka ***tanan taudin mikä milloinkin kiertää. Tuommonen karenssi voi olla myös hyvä keppi pitää vähän itsestään huolta.

Jortsu sanoi:
Tässä on nyt vähän off topicin siemen mutta sanotaan nyt että ihminen pystyy aika hyvin elämäntavoillaan vaikuttamaan siihen sairastaako joka ***tanan taudin mikä milloinkin kiertää. Tuommonen karenssi voi olla myös hyvä keppi pitää vähän itsestään huolta.

Miksi ei porkkanaa, kuten se mikälie-nosturifirma? Eli 0 sairaspäivää tuo x euroa vuoden lopussa.

Periaatteessa tollainen "oma syy, mitäs sairastuit" - ajattelu on kohtalaisen hanurista. Kun MINÄ en sairasta koskaan, niin kyllähän muidenkin pitäisi pystyä pysyä terveenä ;) Sille kun ei aina oikeasti välttämättä mitään voi, että sairastuu. Mutta hei, kunhan MINÄ pysyn terveenä :kippis1:

orsilla sanoi:
Miksi ei porkkanaa, kuten se mikälie-nosturifirma? Eli 0 sairaspäivää tuo x euroa vuoden lopussa.
Keppi ei sulje pois porkkanaa. Jokaiselle ansionsa mukaan.

iav sanoi:
Mitä te niitä kahta karenssipäivää murehditte? Paperityöläinenhän kuuluu liittoon ja liitto maksaa noista päivistä palkan kuten tässäkin threadissä noin 15 sivua sitten kävi ilmi.

Olenko missannut tässä keskustelussa jotain todella erityislaatuista, kun mun silmiin ei ole missään kohtaa osunut sellainen tieto, että liitto maksaisi tuon kahden sairaspäivän karenssin.

Jortsu sanoi:
Iso-Dino on hyvin väistellyt koko keskustelun ajan tämän kysymyksen. Joka päivä 1700 paperiliittolaista on saikulla, Metsäteollisuus on laskenut poissaolojen maksavan yhtiöille vuodessa yhteensä yli 100 miljoonaa euroa. Hyvin ymmärtää työantajan halun puuttua tälläiseen selkeään epäkohtaan. Kysymys ei nyt ole siitä että Paperiliitton kautta alettaisiin murentamaan suomalaisten työehtoja niinkuin läski-Ahonen hanakasti väittää.

Paperiliittolaiset ei ole keskimääräistä enempää sairaslomilla kuin muutkaan ammattiryhmät.
Nimenomaan kysymys on siitäkin, jos paperiliitto saa huononnuksia työehtosopimukseen, niin se heijastuu selvästi ensi tupokierrokselle ja muiden alojen sopimuksiin.

miisa sanoi:

Flunssasena töihin, niin kohta on puolitehdasta sairaslomalla ja taas kannattavuus laskee, kun koneet seisoo.

iav sanoi:

Puupää! Ei liitto maksa mitään sairaslomapalkkoja. Vain lakkoavustusta karenssiajan jälkeen.

.....................

Tuosta sairaslomista vielä. Jos tuollainen menisi läpi, niin sitten pitää hakea sairaslomaa aina vähintään 9 päivää, koska silloin ei tule karenssia ja palkka juoksee :D .

IsoDino sanoi:
Paperiliittolaiset ei ole keskimääräistä enempää sairaslomilla kuin muutkaan ammattiryhmät.
Meillähän on tietoa nyt vain paperiliittolaisten poissaoloista. Nyt faktaa pöytään missä sanotaan että jokainen suomalainen työssä käyvä on keskimäärin saikulla 120 tuntia vuodessa.

Delmonte sanoi:
Olenko missannut tässä keskustelussa jotain todella erityislaatuista, kun mun silmiin ei ole missään kohtaa osunut sellainen tieto, että liitto maksaisi tuon kahden sairaspäivän karenssin.

Olipa pakko tarkistaa tämä kun ei kerran muiden silmiin ollut osunut...

IsoDino sanoi:
Paperiliittolaiset saa palkkaa koko sairausloma ajalta. Tosin kun se menee yli 5vrk.(en muista tarkkaan vrk määrää), niin vakuutusyhtiö maksaa työnantajalle korvaukset.

Karenssi tulisi kaikille liittolaisille.

...ja kas, olin lukenut tuon kohdan huolimattomasti ja ymmärtänyt väärin. Pahoittelut siitä!

IsoDino sanoi:
Puupää!

Onnea vaan IsoDinolle ja kumppaneille jatkossa, sitä tulette tarvitsemaan! :rolleyes:

Jos paperityöläinen on tottunut siihen, että saavutettuihin etuihin kuuluu oikeus pitää kolmen päivän ylimääräinen palkallinen vapaa aina halutessaan (eli aina kun sattuu ryyppy hirttämään kiinni), niin mikä tahansa muu järjestely on siihen nähden merkittävä etujen huononnus. (Paperin työehtosopimuksen hauskoja puoliahan on se, että saikulta saa useimmissa tapauksissa myös lisät, eli jos sulle on merkattu listaan saunavuoro ja päätätkin ryypätä sen lauantain, niin työnantaja joutuu silti maksamaan saunalisänkin tekemättömästä työstä.)

Onhan tuo kolmen päivän sairasloma ilman lääkärintodistusta käytössä monella muullakin alalla.

Olisko kenelläkään faktaa siitä, että miten julma se työnantajan karenssiesitys loppujen lopuksi on?

Mun mielestä aika hyvä kompromissi saataisiin vaikka sillä, että karenssia sovellettaisiin mikäli sinulla ei ole lääkärintodistusta sairaslomasta. Ja jos vielä määrätään, että lääkärissä on käytävä työterveysasemalla (eikä arvauskeskuksessa tai tutulla lääkärillä), niin harva sinne kehtaa mennä työterveyslääkäri Herr Doktor Mengelelle viinalta haisten valittamaan kun selkä on niin kauhean kipeä. Tällä saataisiin karsittua jo aika iso osa väärinkäytöksistä.

Samaan aikaan kolmen vrk omalomaoikeus voisi silti olla voimassa, kahden päivän karenssilla tosin, jolloin vanhan liiton paperityöläiset voisivat aina halutessaan pitää omaa lomaa omaan piikkiinsä.

IsoDino sanoi:

Hannibal sanoi:
UPM:n Pesosen mukaan työntekijöiden poissaolot suomalaisilla paperitehtailla ovat kaksinkertaiset ulkomaisiin paperitehtaisiin verrattuna.

Mistäs moinen vääristymä?

Tämä vertailu on mielenkiintoisempi...

reino sanoi:
(Paperin työehtosopimuksen hauskoja puoliahan on se, että saikulta saa useimmissa tapauksissa myös lisät, eli jos sulle on merkattu listaan saunavuoro ja päätätkin ryypätä sen lauantain, niin työnantaja joutuu silti maksamaan saunalisänkin tekemättömästä työstä.)

Ottakaa nyt hyvät ihmiset ensin asioista selvää, kun tuutte tänne puhumaan paskaa.
Sairaslomalta maksetaan keskituntiansion mukaan, oli sairaslomapäivä sitten ihan mikä tahansa.

Jortsu sanoi:
Hyvin on AY-liikkeen pelottelupropaganda toiminut. Vai mistä muualta kumpuaa tämä asenne että pahasikakapitalisti työnantaja on kokoajan kyttäämässä kuinka voisi heikentää työntekijän asemaa? Henkilökohtaisesti en jaksaisi edes välittää moisesta kahden päivän sairaslomakarenssista, sairaslomapäiväni vuodessa voi nimittäin hyvin laskea yhden käden sormilla. Ja meillä saa vielä olla saikulla kolme päivää ilman lääkärin määräämää saikkua.

No etköhän se sitte ole esim. sinä jota tämä mahdollinen karenssi eniten rankaisisi? Mun mielestä esim. minä jolla on se pari flunssaa vuodessa, kärsisin tästä ihan kohtuuttomasti, kun taas ne saatanan sluibaajat, jotka ovat viikkoja saikkarilla vähän väliä, eivät tästä kärsisi paljon mitään.

Mun mielestä ainakin näitä karensseja vastaan on tapeltava viimeiseen asti.

IsoDino sanoi:
Ottakaa nyt hyvät ihmiset ensin asioista selvää, kun tuutte tänne puhumaan paskaa. Sairaslomalta maksetaan keskituntiansion mukaan, oli sairaslomapäivä sitten ihan mikä tahansa.

Mä voin nyt rehellisesti ja avoimesti myöntää puhuneeni paskaa"! Minut on ownannut IsoDino! Itse asiassa paperiliiton systeemi oli perinpohjaisempi ja salakavalampi kuin ikinä olisin osannut kuvitella!

Kuten IsoDino totesi, sairaslomalta maksetaan KTA:n mukaan.

Ja kuten Paperiliitto
http://www.paperiliitto.fi/paperiliitto/suomeksi/TES_PPY/12.php

kertoo, KTA =

"Työehtosopimuksen tarkoittama keskituntiansio saadaan lisäämällä voimassa olevaan kausipalkan tuntipalkkaan keskimääräinen lisien ja palkkioiden osuus, josta käytetään nimitystä KTA-lisä.

KTA-lisä saadaan laskemalla yhteen vuosineljänneksen aikana maksetut lisät.

KTA-lisään sisältyy mm.
- olosuhdelisät
- lauantai- ja aattolisät
- työnopastuskorvaukset
- vuorolisät
- urakat ja palkkiot.

Näin saatu summa jaetaan saman jakson aikana tehdyillä työtunneilla."

Eli itse asiassa IsoDinolle maksetaan kolmipäiväisen krapulan jokaikiseltä työtunnilta perustuntipalkan (esim. 100 euroa) lisäksi hänen edellisen vuosineljänneksen aikana tienaamiensa kaikkien mahdollisten lisien osuus. Eli KTA. Olen perseraiskattu. Ja tosi kateellinen.

reino sanoi:
Eli itse asiassa IsoDinolle maksetaan kolmipäiväisen krapulan jokaikiseltä työtunnilta perustuntipalkan (esim. 100 euroa) lisäksi hänen edellisen vuosineljänneksen aikana tienaamiensa kaikkien mahdollisten lisien osuus. Eli KTA. Olen perseraiskattu. Ja tosi kateellinen.

Niin sitä maksettiin meillekin kun olin kesätöissä talotehtaalla, KTA:n mukaan, eli kaikki ylityötunnit, lisät ym. laskettuna, sain viikon saikun ajalta parempaa palkkaa kuin mitä jos olisin tehnyt normaalipäivää töissä. Et ei kai tuo niin ihmeellinen asia oo.

reino sanoi:
Mä voin nyt rehellisesti ja avoimesti myöntää puhuneeni paskaa"! Minut on ownannut IsoDino! Itse asiassa paperiliiton systeemi oli perinpohjaisempi ja salakavalampi kuin ikinä olisin osannut kuvitella!

Kuten IsoDino totesi, sairaslomalta maksetaan KTA:n mukaan.

Ja kuten Paperiliitto
http://www.paperiliitto.fi/paperiliitto/suomeksi/TES_PPY/12.php

kertoo, KTA =

"Työehtosopimuksen tarkoittama keskituntiansio saadaan lisäämällä voimassa olevaan kausipalkan tuntipalkkaan keskimääräinen lisien ja palkkioiden osuus, josta käytetään nimitystä KTA-lisä.

KTA-lisä saadaan laskemalla yhteen vuosineljänneksen aikana maksetut lisät.

KTA-lisään sisältyy mm.
- olosuhdelisät
- lauantai- ja aattolisät
- työnopastuskorvaukset
- vuorolisät
- urakat ja palkkiot.

Näin saatu summa jaetaan saman jakson aikana tehdyillä työtunneilla."

Niin. Peruspalkan päälle n. 3 euroa/h. Eli ei hetkauta työnantajan pussia tuo KTA-lisä.

IsoDino sanoi:
Niin. Peruspalkan päälle n. 3 euroa/h. Eli ei hetkauta työnantajan pussia tuo KTA-lisä.

Ei se työnantajan pusseja varmasti hetkauta mihinkään suuntaan.

Naisvaltaisilla matalapalkka-aloilla tuo 3 euroa/h olisi 30-40% prosenttia tuntipalkasta, joten sellaisen saaminen ilmaiseksi saikulla (tekemättömästä työstä) hetkauttaisi julkisen alan työntekijöiden pussukkaa aika lailla ja tod.näk. romuttaisi Suomen kansantalouden.

Lisää lukuja kehiin: luotettava lähde (IS) arvioi, että tähänastiset työnseisaukset ovat maksaneet (työnantajan mukaan) esim. 280 miljoonaa euroa. Jos paperiliitossa on jäseniä 50 000 ja jokainen tienaa vuodessa 50 000 euroa, niin tähän mennessä on poltettu vuoden palkkakulut (ottamatta huomioon palkansivukustannuksia +50% tai niitä pienempipalkkaisia paperityöntekijöitä.) Karkeasti kuitenkin noin. Ja jatkoa seuraa.

Järki käteen? Molemmin puolin? :love:

Status
Viestiketju on suljettu.

Suositut

Back
Ylös Bottom