Työehtosopimusneuvottelut (Paperiliitto)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja IsoDino
  • Aloitettu Aloitettu
Status
Viestiketju on suljettu.
IsoDino sanoi:
En viitsi edes kommentoida noita edellisiä viestejä. Sen verran :david: viestejä. Ainakin suuri osa.
Lakko on nyt ja jatkuu. Lakkoilu jatkuu tasan siihen asti, kuin työnantaja antaa meille periksi tai pääsemme hyväksyttävään sopimukseen. Meidän työehtosopimustavoitteemme on maltilliset ja niiden läpivieminen vain vaatii nyt ylityökielto ja lakkoilua. Taas työnantajapuolen vaatimukset on perua jostakin 30-luvulta ja meidän käsityksemme mukaan ajassa mennään eteenpäin eikä taaksepäin.

Eiköhän se työnantajallakin ole tiedossa ettei kaikki ole mahdollista. Ne on pantu sinne listaan, jotta teitin liittopomo voi esiintyä voittajana, vaikka pakollinen joulu- ja juhannusseisokki poistuu.
Yleensä noilla vaatimuslistoilla on paljon sälää, joihin se tärkein tavoite verhotaan.

.,.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jatkanpa kyselyäni
IsoDino sanoi:
Vastauksia Delmontelle..

Oletko oikeasti sitä mieltä, että työntekijäpuolella ei ole mitään parannettavaa tässäkään kiistassa?

D: Koko ajanhan me yritetään parantaa.. omia etujamme. Tosissaan puhuessa olen koko ajan ollut tupon mukaisen linjan kannalla, mutta kun työnantaja haluaa heikentää meidän sopimusta, niin eihän me sellaiseen haluta suostua. Tässä nyt ei pitäisi olla mitään ihmeellistä.
Miksi työnteantajat ilmoittivat, ettei koneita käynnistetä (ja palkkaa makseta) ennenkuin työntekijä puoli takaa koneiden käynnin, eikai sitä nyt ihan huvin vuoksi tehty ?

D:Työtaistelua puolin ja toisin.[/]

Eli työnanataja ihan kiusallaan haluaa pitää koneet seisomassa, se ettei ammattiosastot halunneet sitoutua häiriöttömään käyntiin ei vaikuttanut tilanteeseen ollenkaan ?
IsoDino sanoi:
Mikä työnantajien vaatimuksissa on niin äärettömän kohtuutonta ja oletko miettinyt miksi työnantajat moisia muutoksia haluavat?
Joulu ja juhannusseisokkien menetys, joista jo tällä hetkellä maksettavat palkat on aivan järjettömän hyviä.
2-päivän karessi sairaslomiin, voitko kuvitella tähän mitään muuta syytä kuin työnantajan riistokapitalismin ? Summa nyt kuitenkin on kokonaispalkkakustannuksiin nähden aika pieni, mikä noihin sairas-ajan palkkoihin menee.

D: Ei monilla muillakaan aloilla ole mitään 2-päivän karensseja sairaslomiin. Tuo on vain työantajan rangaistus siitä, jos jollekulle iskee flunssa ja 39 asteen kuume.
Halusin lähinnä tietää sun näkemyksen siitä, että miksi työnantaja haluaa tehdä moisia muutoksia? Jokaiseen muutokseen on kuitenkin syynsä ja en usko että työnantaja ihan vain vittuillessaan haluaa muutoksia vaikka sellaisena ammattiosastoihmiset ne meille esittää.

IsoDino sanoi:
Koska suomeen on viimeksi rakennettu paperikone ja mikä tähän on syynä ettei uusia koneita ole tänne tullut?
D: Esim. muutama vuosi sitten Raumalle. Ja koneita ei tarvitse välttämättä rakentaa uusia vaan niitä voidaan nykyaikaistaa ja huoltaa tehokkaammin.
Toisaalta jokainen uusi uudistus vaikka helpottaisi työntekoa, vaatii myös palkkaneuvottelut, sillä "joka napista neuvotellaan". Jatkokysymys eikö silloin poistuvista järjestelmistä voisi laskea palkkaa? (tiedän tämä on mahdotonta, koska saavutetuista eduista ei tingitä)
IsoDino sanoi:
Loppukaneettina sanoisin, etten missään ole saanut niin helpolla rahaa kuin silloin kun olin paperitehtaalla kesäuunona.
D: Olisiko ollut sitten mukavampaa raataa, kärsiä ja olla vittuuntunut. Ja sitten vielä hakata muijaa kotona kun vituttaa niin kauheesti raataa töissä.

Tää kertoo sun asennemaailtastasi kaiken tarpeellisin. Mieleni tekisi kirjoittaa jotain kännisistä paperimiehistä, mutten taida kumminkaan.

Työmarkkinajohtaja Tähtinen yrittää määrätä, että mitään ei neuvotella ennen kuin koneet pyörii. No, onneksi ei Tähtinen määrää sitä asiaa, vaan laki!
Kun sovittelija käskee pöytään, niin silloin mennään, pyörii koneet tai ei!

Eli maanantaina pitäisi valtakunnansovittelijan tulla mukaan neuvotteluihin ja silloin neuvotellaan, vaikka koneet seisoisivatkin.

Toivotaan pikaista sopimusta, että saadaan alalle työrauha.

IsoDinoa ei kannata niin kauhean vakavasti ottaa. Vanha totuus :sen lauluja laulat kenen leipää syöt" toteutuu hänen tapauksessaan oikein hyvin. Muutama viikko työnantajan asemassa tekisi tässäkin tapauksessa hyvää.

jarre55 sanoi:
IsoDinoa ei kannata niin kauhean vakavasti ottaa. Vanha totuus :sen lauluja laulat kenen leipää syöt" toteutuu hänen tapauksessaan oikein hyvin. Muutama viikko työnantajan asemassa tekisi tässäkin tapauksessa hyvää.

Juu, ei minua niin vakavasti kannata ottaa. Tottakai olen enemmän itseni puolella kuin työnantajan.
Kuten jo olen sanonut, ymmärrän työnantajapuolen kannan asiassa, mutta kun se ei minua auta sitten yhtään.

IsoDino sanoi:
Kuten jo olen sanonut, ymmärrän työnantajapuolen kannan asiassa, mutta kun se ei minua auta sitten yhtään.

Kumpikohan noista sinun kahdesta viimeisestä lauseesta on sitä huumoria eli juttua, jota ei kannata ottaa vakavasti?

Työnantaja yrittää saada olosuhteet sellaisiksi, että niitä töitä olisi jatkossa sekä pomolla että duunarilla, niin se ei auta sinua yhtään?

:timoräty:

Passaan nyt muutamaksi päiväksi tämän keskustelun ja palataan asiaan sitten ensiviikolla, kun valtakunnansovittelija tulee rauhoittelemaan työnantajapuolta.

:D

jarre55 sanoi:

Naulan kantaan... mä en yleisesti jaksa ymmärtää tota asennetta: "Meillä on niin hyvät neuvottelijat, siks me ollaan vahvoilla." Ei paperimiesten edut ole seurausta hyvistä neuvottelijoista, vaan hyvistä kiristykseen soveltuvista aseista. Kiitollisuus loistavasti palkatusta työstä nyky-Suomessa ei mielestäni oikein toteudu, kun joka kevät toistuu tää paperimiesten lakko-show.

Antza sanoi:
Naulan kantaan... mä en yleisesti jaksa ymmärtää tota asennetta: "Meillä on niin hyvät neuvottelijat, siks me ollaan vahvoilla." Ei paperimiesten edut ole seurausta hyvistä neuvottelijoista, vaan hyvistä kiristykseen soveltuvista aseista. Kiitollisuus loistavasti palkatusta työstä nyky-Suomessa ei mielestäni oikein toteudu, kun joka kevät toistuu tää paperimiesten lakko-show.
Mikä vitun lakko-show, lakkoiltiinko viime keväänä?
Pitäskö paperiliiton olla niin kiitollinen, että poistattaa vaivalla neuvotellut edut? Vähennyksi tehdään rankalla kädellä ympäri Suomea, eikö nämä nuorennusleikkaukset pitäisi riittää? Jokainen metsä-yhtiö on tehnyt huipputuloksen alkuvuodesta ja tilauskannat on taivaissa. Mulle ainakin tulee välillä semmonen olo, että pitääkö mun antaa jakaa ansaittu kolmen viikon kesäloma vielä kolmeen osaan sen takia, että tehdas ei tehnyt voittoa edellisellä kuukaudella kuin 1.5 miljoonaa eikä kaavailtua 3 miljoonaa? Omasta mielestä on myöskin oikeutettua se, että palkka on suhteutettuna kannattavuuteen, onhan työnantajallakin oikeus vaatia tuloksen parantamista ja myöskin vähentää henkilöstöä omien töppäyksien takia? Ehkä paperialalla maksetaan myöskin siitä kokemuksesta ja ammattitaidosta joka ei kerry kuin kymmenien vuosien aikana, kaikkea kun ei kirjasta valitettavasti opi, monen tässä threadissa arvostelevan koululaisenkin pitäisi muistaa se.
Delmonte, sut onkin laitettu sellaiselle vakanssille joihin ei muita uskalla päästää kuin kesäpoikia ja pääsääntöisesti noissa hommissa ei itseään työllä ja vastuulla tapa. Myönnän, että paperiteollisuudessa on paljon motivaatiolomia, mutta mitä muutakaan voi odottaa ihmiseltä joka on vuorotyötä tehnyt 30 vuotta ja pahimmassa tapauksessa jotain yksinkertaista hommaa koko sen ajan?
No, mulla itelläni ei ole yhtään sairaslomapäivää ja en edes isyyslomaa uskaltanu pitää, kun määräaikaisena paskahousuna pelotti sopimuksen jatko, joten turha on tulla suuvaahdossa yleistämään joka vitun väliin tähänkin threadiin. :jahas:
Semmonen juttu vielä, että toimihenkilöilläkään ei olisi asiat paperialalla noin hyvin jos ei paperiliitto olisi neuvotellut hyviä sopimuksia ensiksi työtekijäpuolelle. ;)
Edit: toivotaan, että salonius saisi näkemyksiin tolkkua ja saataisiin sopimus aikaiseksi, jotta päästäisiin normaalisti työskentelemään jälleen ennen sitä :piis: kiinaan lähtöä.

Turha kitistä jos yritykset saa voittoa. Pakkohan niiden on saada, mm. tulevaisuuden investointeja varten. Paperiliitosta paljonkin kiinni, tehdäänkö ne investoinnit koti- vai ulkomaihin.

Jos motivaatio ei tahdo riittää vuorotyössä ja ns. yksinkertaisissa hommissa, ainahan voi vaihtaa työpaikkaa.

jarre55 sanoi:
Turha kitistä jos yritykset saa voittoa. Pakkohan niiden on saada, mm. tulevaisuuden investointeja varten. Paperiliitosta paljonkin kiinni, tehdäänkö ne investoinnit koti- vai ulkomaihin.

Jos motivaatio ei tahdo riittää vuorotyössä ja ns. yksinkertaisissa hommissa, ainahan voi vaihtaa työpaikkaa.
Mites sä luulet, että ne 50-vuotiaat ihmiset vaihtaa työpaikkaa paikkakunnalla jonka pääelinkeino noi tehtaat on?
Ps,voittoa pitää tietenkin tehdä, mutta maltillisesti pitäisi myös kehitykseen reagoida.

Paperiliitolla tuntuu olevan kova hinku ajaa metsäteollisuus(kin) Suomesta ulos

Paperilliito ei taida tietää (tai sitten tietää vallankin hyvin !!) mitä kaikille suomen metsänomistajille tarkoittaa metsäteollisuuden ahtaalleajo.

Kakku sanoi:
Mites sä luulet, että ne 50-vuotiaat ihmiset vaihtaa työpaikkaa paikkakunnalla jonka pääelinkeino noi tehtaat on?
Ps,voittoa pitää tietenkin tehdä, mutta maltillisesti pitäisi myös kehitykseen reagoida.

Moni muukin ihminen -alasta riippumatta- on vuorotyötä tehnyt 30 vuotta ja pahimmassa tapauksessa jotain yksinkertaista hommaa koko sen ajan...miksi eriarvoistaa paperimiehiä...samaa paskaa se on työnteko valtaosalle ihmisistä.

Maltillinen regointi kehitykseen ja muuttuvaan maailmaan...sitä toivoisi ay-väeltä näkevän.

jarre55 sanoi:

Turha on kitistä jos työntekijät myös haluavat tekemästään työstä palkkaa.

Jos ei motivaatio riitä olla yrittäjänä kun joutuu maksamaan työntekijöilleen palkkaa, niin ainahan voit alkaa tavalliseksi duunariksi ja katsoa kuinka paljon työnantajat ovat valmiita vapaaehtoisesti maksamaan.

JohnnyB sanoi:
Turha on kitistä jos työntekijät myös haluavat tekemästään työstä palkkaa.

Jos ei motivaatio riitä olla yrittäjänä kun joutuu maksamaan työntekijöilleen palkkaa, niin ainahan voit alkaa tavalliseksi duunariksi ja katsoa kuinka paljon työnantajat ovat valmiita vapaaehtoisesti maksamaan.

Ja sitä palkkaahan maksetaan nimenomaan paperilliittolaisille huonosti??? Verrattuna mihinkä muuhun tahansa teollisuudenalaan? :D

Kiitos vittuiluyrityksestäsi, metsään meni (kirjaimellisesti) Motivaationi riittää edelleen yrittämiseen ja maksan reilusti enemmän palkkaa työntekijöilleni kuin TES vaatii. Lisäksi palkitsen vuosittain erillisellä tulospalkkauksella.

Ja olen ollut duunari riittävän pitkään tietääkseni senkin hyvät ja huonot puolet. Mutta täysin käsittämätöntä on se, että toinen duunari lemppaa jauhoja urakkapalkalla jossain vitun Keskon varastossa 3:ssa vuorossa ja saa urakkalisineen alle puolet paperityöläisen palkasta. Eivätkä lakkoile jokavuotisesti.

Kohtuus se saatana pitää olla kerjäämisessäkin. :rolleyes:

jarre55 sanoi:
Ja sitä palkkaahan maksetaan nimenomaan paperilliittolaisille huonosti??? Verrattuna mihinkä muuhun tahansa teollisuudenalaan? :D

Kiitos vittuiluyrityksestäsi, metsään meni (kirjaimellisesti) Motivaationi riittää edelleen yrittämiseen ja maksan reilusti enemmän palkkaa työntekijöilleni kuin TES vaatii. Lisäksi palkitsen vuosittain erillisellä tulospalkkauksella.

Ja olen ollut duunari riittävän pitkään tietääkseni senkin hyvät ja huonot puolet. Mutta täysin käsittämätöntä on se, että toinen duunari lemppaa jauhoja urakkapalkalla jossain vitun Keskon varastossa 3:ssa vuorossa ja saa urakkalisineen alle puolet paperityöläisen palkasta. Eivätkä lakkoile jokavuotisesti.

Miten näistä sun postauksistasi paistaa kateus läpi, ainakin mielestäni. On se ihme jos on kerta varaa maksella reilusti palkkaa alaisilleen ja silti pitää vinkua toisten tuloista. :lol2:
Ja sanottakoon tässä vielä että itse en ole paperitehtailla työskennellyt kuin osa-aikaisesti, eli oma lehmä ei ainakaan täysin ole ojassa, ihmetyttää vaan että jos kerta itse olet niin menestyvä niin mistä tuo kielteinen asenne paperimiehiä kohtaa kumpuaa.. :david:

Ja eikös koko lakon perimmäinen syy ainakin tällä kertaa kuitenkin ole se että vanhoista saavutetuista eduista halutaan pitää kiinni. ;)

jarre55 sanoi:

Kun antaa pikkusormen, se vie koko käden. Miksi hylätä vanhaa totuttua hyvää tapaa saada lisää palkkaa, eikö? Ihmettelen minäkin, miksi maksaa tälle alalle niin vitun paljon enemmän palkkaa kuin mitä muille aloille. Muutaman kerran tehnyt mieli vaihtaa alaa paperin puolelle jo pelkän palkan tavoittelun toivossa. Mukavuuden tavoittelu vain estänyt alan vaihdon :D

M____M sanoi:
Miten näistä sun postauksistasi paistaa kateus läpi, ainakin mielestäni. On se ihme jos on kerta varaa maksella reilusti palkkaa alaisilleen ja silti pitää vinkua toisten tuloista. :lol2:
Ja sanottakoon tässä vielä että itse en ole paperitehtailla työskennellyt kuin osa-aikaisesti, eli oma lehmä ei ainakaan täysin ole ojassa, ihmetyttää vaan että jos kerta itse olet niin menestyvä niin mistä tuo kielteinen asenne paperimiehiä kohtaa kumpuaa.. :david:

Ja eikös koko lakon perimmäinen syy ainakin tällä kertaa kuitenkin ole se että vanhoista saavutetuista eduista halutaan pitää kiinni. ;)

höpö höpö. En minä kateellinen ole, vaan oikeustajuuni ei mahdu, miksi joku ammattiryhmä saa olla niin etuoikeutetussa asemassa yhteiskunnassamme. Ja säännöllisesti vinkumassa lisää. Tulisi yksikin saatanan vuosi jolloin alipalkkaisten palkkoja nostettaisiin eikä näitä ikiaikaisia nautintaoikeuksia paasattaisi.

Lue tuo äkeinen jarhun kirjoitus, ajatuksella.

jarre55 sanoi:
höpö höpö. En minä kateellinen ole, vaan oikeustajuuni ei mahdu, miksi joku ammattiryhmä saa olla niin etuoikeutetussa asemassa yhteiskunnassamme. Ja säännöllisesti vinkumassa lisää. Tulisi yksikin saatanan vuosi jolloin alipalkkaisten palkkoja nostettaisiin eikä näitä ikiaikaisia nautintaoikeuksia paasattaisi.

Lue tuo äkeinen jarhun kirjoitus, ajatuksella.

myönnän että paperimiesten palkkaus on hyvä verrattuna moneen muuhun alaan, mutta monella muulla alalla ei vastaavaan palkkaukseen ole mahdollisuutta, onhan siinä suuri ero että onko maksajana suomen valtio vai itsenäinen yritys, joten ei ihme vaikka sairaanhoitajat tai kunnan työntekijät ovat alipalkattuja. paperiteollisuus taas on sen verran tuottava bisnes että työntekijöille on varaa maksaa enemmän, kun taas esim. kuljetusalalla palkat on poljettu maihin korkean polttoaineen hinnan sekä laajan kilpailun takia.

onhan se kovin ikävää että kaikille ei voida maksaa työstä tasavertaisesti, mutta ei siitä voida yksittäistä ammattikuntaakaan syyttää.

Status
Viestiketju on suljettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom