Työehtosopimusneuvottelut (Paperiliitto)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja IsoDino
  • Aloitettu Aloitettu
Status
Viestiketju on suljettu.
make72 sanoi:
Mitä suurin osa paperityöläisistä oikeen tekeen siellä tehtaalla töikseen, nehän on aika pitkälle automatisoituja?

Mä tiedän. Mä kattelin tän mielenkiintoisen dokumentin missä näytettiin mitä ne tekee. Pääasiassa siis istutaan valvomossa ja jutellaan Toyotan renkaista ja siitä miten kapitalisti riistää. Sitten aina silloin tällöin pärähtää ilmahälytyssireeni soimaan. Silloin kaikkien pitää mennä juoksemaan sen paperikoneen viertä edestakaisin ja kiskomaan paperisilppua sieltä joka välistä. Yks äijä suihkuttaa letkulla vettä sekaan. Sitten taas mennään valvomoon istumaan.

Mulle jäi siitä dokumentista vähän sellainen käsitys, että IsoDino istuu siellä paperitehtaalla vähän muita ylempänä sellaisessa erillisessä kopissa ja pistää aina välillä sen ilmahälytyssireenin soimaan. Sitten muiden pitää juosta.

Muita kyseisen dokumentin huippukohtia oli se, kun se fiksumman oloinen kesäharjoittelijapoika totesi, että "nää on kyllä semmosia hommia, että apinaa kun vähän aikaa opettais niin se hoitais kaiken". Toinen huippukohta oli se, kun Ryynänen tajus vihdoin leikata sen karseen lettinsä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Delmonte sanoi:
Sitten on toinen porukka koneenhoitajat, hiomojenvastaavat, sellulinjan hoitajat(tästä termistä en ole varma, mutta idea selvinnee), joilla oikeasti on vastuuta ja joista suurin osa osaakin hommansa todella hyvin. Nämä hemmot on kuitenkin vähemmistönä tehtaalla ja suurin osa hemmoista on noita yllämainittuja. Mun puolesta esim. koneenhoitajalle vois maksaa vaikka tuplapalkan nykyiseen verrattuna, se kuitenkin on se koneen mestari, muilta vois ihan hyvin ottaa puolet vaikka pois.
Jos jonku sellunkeittäjän palkan kaksinkertaistas, niin silloin saattaisi joutua vähän muitakin palkkoja muokkaamaan. Jo nykyiselläänkin erään paperitehtaan sellunkeittäjä tekee pienemmällä työpanoksella isompaa palkkaa kuin saman tehtaan kunnossapitopäällikkö. Viimeksi mainitulla on sentään satoja alaisia ja työn määrä aivan toista luokkaa.

reino sanoi:
Mulle jäi siitä dokumentista vähän sellainen käsitys, että IsoDino istuu siellä paperitehtaalla vähän muita ylempänä sellaisessa erillisessä kopissa ja pistää aina välillä sen ilmahälytyssireenin soimaan.
Mun arvaus on koneenhoitaja. Liekköhän Iso-D pitkään aikaan käynyt oman akvaarionsa ulkopuolella? Tuntuu nimittäin tyystin unhoittuneen se opetetun apinan hommia tekevä ja 60-90% työpäivästään tyhjäkäynnillä oleva harmaa massa.

metalman sanoi:
Ja juuri myös perlos ilmoitti että sulkee ylöjärveltä tehtaan. Kiinassahan onkin jo aika monta perloksen tehdasta...

Tänne Meksikoon, Tamaulipaksen osavaltioon, Reynosan kaupunkiin ainakin tohon rajan viereen vast'ikään avattiin Perloksen tehdas. Tuli tänne tuotantotyö..:)

Aikalailla tehdas ja linjastokohtaisia nuo työtehtävät ovat. Esim, make72 viittasi tuossa, ettei seisokin aikaan ole kenenkään nähnyt tekevän mitään? Itsellä on kyllä aina silloin riittänyt hommia huoltotöissä, puhdistustöissä (jolloin on turpa ja kaikki paikat täynnä rasvaa/pölyä), viiranvaihtoa, koneen erillaisia säätötöitä ja kaikkea muuta pientä, mutta näin meillä. Itse olen tehnyt paljon erillaisia työtehtäviä tehtailla ja pitää kyllä myöntää, että työn vaativuuden vaihtelusta ei paljon lisiä makseta. Voi olla, että toisella saman palkkaportaan vakansseilla vaihtelee hommat helvetisti, toisessa hommassa ei tarvii hikoilla, mutta toisessa juostaan paita märkänä (varsinkin siinä mitä itse nyt teen) ja vastuu on täysin eri luokkaa. Itse tykkään vastuusta ja haluan nähdä oman työntuloksen/onnistumisen konkreettisesti, joten pikku säpinä ei pahitteeksi ole. :D Ihmisiä tehtaalla on paljon erillaisia ja työmotivaatiotkin vaihtelee, joten turhaa on yleistää joka helvetin käänteessä tässäkin threadissa. :jahas:
Ps. Hannibal-raksu, mä en oo ainakaan Thaimaaseen vielä ole menossa, mutta 4-henkisen perheen elättäjänä oon kaavaillu, että teoreettiset mahdollisuudet olisi ulkomaille matkustaa 5-vuoden päästä (tosin ei silloinkaan niin kauas). Ei näillä palkoilla :hyper:

Delmonte sanoi:
Onkohan kukaan paperimies muuten miettinyt miksi paperifirmat haluaa sen kahden päivän karenssin siihen sairaslomaan, kai siihen nyt jokin syy kuitenkin on?
Kuten jo aikaisemmin tässä threadissä kerroin, syynä tähän on (Aamulehden mukaan) se että jokainen näistä Paperiliiton ahkerista ja tunnollisista työnsankareista on vuodessa sairaslomalla keskimäärin 120 tuntia.

reino sanoi:
Silloin kaikkien pitää mennä juoksemaan sen paperikoneen viertä edestakaisin ja kiskomaan paperisilppua sieltä joka välistä. Yks äijä suihkuttaa letkulla vettä sekaan. Sitten taas mennään valvomoon istumaan.
Sori, mut se taitaa laskea paineilmaa sinne, että saadaan kaikki silppu pois väliköistä. Rata nimittäin katkeaa uudelleen todella pienestä asiasta..!!

metalman sanoi:
Ja juuri myös perlos ilmoitti että sulkee ylöjärveltä tehtaan. Kiinassahan onkin jo aika monta perloksen tehdasta...

Justiin telkkarissa sanoivat, että tehdas kannattaa siirtää mahdollisimman lähelle markkinoita. Vähän vitun säälittävä selitys. Tuosta ajatuksen tonavasta voisi päätellä, että Kiinassa on ylivoimaisesti parhaat markkinat kännykänkuorille, jalkapalloille, lenkkareille, suklaamunien leluille, sandaaleille, muuntajan käämeille, peltisille jakoavaimille jne. jne.

Sen verran saisi PR ihmisillä olla kasseja, että sanoisivat suoraan Kiinassa olevan vain niin prkleen halpaa kun ei ole niitä ylimääräisiä kuluja. Kuten palkkoja, vakuutuksia, sosiaalimaksuja ym. Ja kun kaikki työntekijätkin asuu tehtaan kolhooseissa, niin päivittäisen kaali-riisi-keittonkin voi tehdä isommassa erässä ja säästyy selvää käteistä pamppujen taskuihin.

Jortsu sanoi:
Kuten jo aikaisemmin tässä threadissä kerroin, syynä tähän on (Aamulehden mukaan) se että jokainen näistä Paperiliiton ahkerista ja tunnollisista työnsankareista on vuodessa sairaslomalla keskimäärin 120 tuntia.

Eiköhän tässä ole kyseseessä normaali 80/20 tilanne, toisin sanoen 20 prossaa porukasta pitää 80% sairaslomista.

Mä epäilisin, että syynä tohon sairausajan karenssiin on se, että tällä hetkellä jos ei huvita niin voi jäädä töistä pois sairaslomalle ja se ei tunnu omassa lompakossa missään. Firman lompakossa se sitten tuntuukin, kun kukaan ei toki voi tehdä toisen pestiä ja siitä seuraa taas puolenvuorokauden tuotantomenetys ja se maksaa ihan oikeasti pirusti rahaa. Toki toinen ongelma on, että niistä joiden työmotivaatio on loppunut on firman liki mahdoton päästä eroon...

NHB sanoi:
Jos jonku sellunkeittäjän palkan kaksinkertaistas, niin silloin saattaisi joutua vähän muitakin palkkoja muokkaamaan. Jo nykyiselläänkin erään paperitehtaan sellunkeittäjä tekee pienemmällä työpanoksella isompaa palkkaa kuin saman tehtaan kunnossapitopäällikkö. Viimeksi mainitulla on sentään satoja alaisia ja työn määrä aivan toista luokkaa.

Kirjoitin sellulinjanhoitaja, jonka luulen vastaavan paperikoneella olevaa koneenhoitajaa. Ainakin koneenhoitaja on kuitenkin se, joka sitä paperikonetta "ajaa" ja sillä on myös sitä vastuuta hommasta. Olettaisin sellulinjanhoitajalla olevan sama tilanne. Siitä syystä niille nyt vois vaikka maksaa enemmän, toiaalta kuten sanoin, niille pesuspesialisteille etc nyt ei hirveästi tarvisi maksaa(=palkkaa vois vaikka laskea reilusti) kun ei se homma juuri mitään vaadi.

Tosta kunnossapitopäällikkö jutusta tullaan taas siihen, että suomessa ei koulutus kannata tai ainakaan se ei juuri palkassa näy. Mutta se on vähän offtopic tälle otsikolle.

Delmonte sanoi:
Toki toinen ongelma on, että niistä joiden työmotivaatio on loppunut on firman liki mahdoton päästä eroon...
Toi on totta! Vittu ärsyttää noi tollaset valittajat, mitkä ei jaksa tehdä hommia kunnolla. Miksei voi ottaa nuoria tilalle, itse tekisin varmasti hommat kunnolla jos työpaikan saisin. Arvostaisin paikkaa nimittäin aika kovin. Kai siihen sitten leipääntyisi ajanmittaan.. mut voishan hakea siirtoa tehtaalle muihin tehtäviin, mut se on aika vaikeata..

Delmonte sanoi:
Kirjoitin sellulinjanhoitaja, jonka luulen vastaavan paperikoneella olevaa koneenhoitajaa. Ainakin koneenhoitaja on kuitenkin se, joka sitä paperikonetta "ajaa" ja sillä on myös sitä vastuuta hommasta. Olettaisin sellulinjanhoitajalla olevan sama tilanne. Siitä syystä niille nyt vois vaikka maksaa enemmän, toiaalta kuten sanoin, niille pesuspesialisteille etc nyt ei hirveästi tarvisi maksaa(=palkkaa vois vaikka laskea reilusti) kun ei se homma juuri mitään vaadi.
Tuossa on vain se ongelma, että sellulinjalla on yleensä neljä/viisi työmiestä, jotka tekevät samoja hommia, mut hieman eri nimillä. Eli jos Keittolinjan hoitaja on pois, niin se "pesuspesialisti" joutuu tekemään ton keiton ohjauksen. Eli palkkojen olis oltava suht samoja. Keittäjällä on muutenkin paljon vastuullisempi tehtävä kuin koneenhoitajalla, koska yksikään säiliö ei saa mennä missään vaiheessa yli, siellä on pelissä sellasia myrkkyjä, mitä ei tosiaan voi laskea luontoon, ilmastoon tai vesistöön..

Edit: Offtopic ja rankasti.. :)

kodari76 sanoi:
Justiin telkkarissa sanoivat, että tehdas kannattaa siirtää mahdollisimman lähelle markkinoita. Vähän vitun säälittävä selitys. Tuosta ajatuksen tonavasta voisi päätellä, että Kiinassa on ylivoimaisesti parhaat markkinat kännykänkuorille, jalkapalloille, lenkkareille, suklaamunien leluille, sandaaleille, muuntajan käämeille, peltisille jakoavaimille jne. jne.

Sen verran saisi PR ihmisillä olla kasseja, että sanoisivat suoraan Kiinassa olevan vain niin prkleen halpaa kun ei ole niitä ylimääräisiä kuluja. Kuten palkkoja, vakuutuksia, sosiaalimaksuja ym. Ja kun kaikki työntekijätkin asuu tehtaan kolhooseissa, niin päivittäisen kaali-riisi-keittonkin voi tehdä isommassa erässä ja säästyy selvää käteistä pamppujen taskuihin.

Totta toki on, että Kiinassa työvoimakulut ovat paljon pienemmät, mutta on selityksessä varmasti perääkin.

Ylöjärven tehdas on lähinnä tehnyt alihankintana kännykänkuoria yms. ruiskuvaluosia kännykkävalmistajille. Kun nämä sitten siirtävät tuotantoa Kiinaan, ei oikeastaan ole järkeä kuljettaa osia Suomesta Kiinaan.

Kiina ja ympäröivät alueet muuten ovat tosiaan hyvää markkina-aluetta esim. juuri kännykkävalmistajille.

kodari76 sanoi:
Justiin telkkarissa sanoivat, että tehdas kannattaa siirtää mahdollisimman lähelle markkinoita.
Olihan tuossa myös logistisia syitä, muut Perloksen tehtaat kun taisivat olla keskittyneet Pohjois-Karjalaan tjsp. Ikävä tilanne mutta mitä nämä Ylöjärven työtekijät luulevat nyt saavuttavansa menemällä lakkoon? Hoh hoijaa, lakkoillaan kun meillä on siihen oikeus... :david:

Jortsu sanoi:
Olihan tuossa myös logistisia syitä, muut Perloksen tehtaat kun taisivat olla keskittyneet Pohjois-Karjalaan tjsp. Ikävä tilanne mutta mitä nämä Ylöjärven työtekijät luulevat nyt saavuttavansa menemällä lakkoon? Hoh hoijaa, lakkoillaan kun meillä on siihen oikeus... :david:
Se on mielenilmaus, joka on on tapana toteuttaa aina tälläisissa tapauksissa. Sulle kuitenkin tuli jostain syystä niin pahamieli, että oli pakko kommentoida asiaa :david: -hymiöin?

kodari76 sanoi:

Ei mun mielestä ole ollenkaan säälittävä esitys. Kiinassa ja Intiassa jos missä on parhaat markkinat kännyköille. Kasvua ei juuri tule Euroopasta ja Pohjois-Amerikasta muuta kuin sen kautta, että porukka ostaa uuden mallin. Täällä olevat tehtaat riittää hyvin niiden tekemiseen.

Noissa kahdessa maassa on reilusti yli 2000000000 (kaksi miljardia) ihmistä. Jos 1/10 hankkiin kännykän, niin se on jo melkein puolet koko maailman kännykkämyynnistä.

Totta on tietysti sekin, että on halvempaa valmistaa osat Kiinassa, ja rahdata valmiit tuotteet tänne, kuin rahdata osata täältä sinne, tai saati valmistaa koko paska täällä. Ei useinkaan ole kyse vain pelkästään siitä, että "riistämällä" säästetään kustannuksia.

Ei ole siellä kaikilla työntekijöillä samat oikeudet kuin täällä. Mutta oletko nähnyt millaisissa oloissa Kiinan maaseudullakin eletään. Ei jää Afrikan köyhistä paikoista aina kovin kauas.

Ja, jos Euroopassa meni pari sataa vuotta työntekijöiden oikeuksien parantamiseen niin tuolla Aasiassa päästään samaan varmaan viimeistään 50 vuodessa. Ja mikään ei katoa niin helposti kuin etu, joka saadaan alhaisista palkoista. Katso vaikka mitä tapahtuu esim. Unkarissa, tai on tapahtunut sille buumille, mikä sielläkin oli 90-luvun alussa. Palkat noisee kuitenkin aika nopsaan.

Kakku sanoi:
Se on mielenilmaus, joka on on tapana toteuttaa aina tälläisissa tapauksissa. Sulle kuitenkin tuli jostain syystä niin pahamieli, että oli pakko kommentoida asiaa :david: -hymiöin?
Typerä tapa, mitään hyvää sillä ei ainakaan saa aikaan, tekee vaan kiinalaisen työvoiman entistä houkuttelevammaksi.

lej sanoi:
Ei ole siellä kaikilla työntekijöillä samat oikeudet kuin täällä. Mutta oletko nähnyt millaisissa oloissa Kiinan maaseudullakin eletään. Ei jää Afrikan köyhistä paikoista aina kovin kauas.

Noista työntekijöiden oikeuksista on puhuttu monesti samalla tavalla. Mä olen kuitenkin sitä mieltä, että jo olemassaolevaa kurjuutta ei saisi käyttää syynä "riistämiseen". Vaikka sama tuo mulle. Oikeastaan enemmän ottaa pannuun, että suomalainen firmat ulkoistaa itse itsensä. Ensin viedään kokoonpano, sitten tuotekehitys. Tämän jälkeen jo kansainvälistynyt firma siirtää pääkonttoritkin pois. Sitten on ollilat ja duunarit ihmeissään, kun firma katosi alta. Saavat työkkärin rahoilla ostaa kiinalaisen tehtaan kiinalaisia kännyköitä. Ja raha virtaa sinne Kiinaan myös.

Pitää myös huomata, että kun siirretään hi-techiä banaanivaltioihin, niin heidän duunarit tulevat myös fiksuimmaksi. Nyt on Intiaan alkanut ilmestymään lukuisia paikallisia teknologiafirmoja. Ensin Nokiat ym. vie sinne RD-osaamista, kaverit opettelee siellä ja pistävät omat firmat pystyyn. Parikymmentä vuotta vielä, niin Euroopan kompetenssi on nätit maisemat ja historialliset paikat. Meistä tulee uusi Kanaria :D

No ehkä vähän :david: juttua, mutta pistetään Wapun piikkiin. Enkä muuten ole menossa kommareiden kanssa marssimaan. Ettette sitten luule.

Juu, kielletään vaan Kiinalaisilta ja muilta se kaikki mistä täällä on nautittu viimeiset sata vuotta. Kyllä ne ymmärtää. Eläkööt siellä vaan 1900-luvun alkua vastaavissa oloissa.

Varmasti voi elin taso täällä laskea, mutta epäilen, että lasku on enimmäkseen vain suhteellista. Tarkoittaa sitä, että täällä ei mitään järkyttäviä harppauksia tule, mutta Kiinan ja Intian elintaso kasvaa järisyttävän nopeasti. Silti etumatka on täällä niin suuri, että menee vuosikymmeniä kunnes ne menvät ohi. Ja tuskin menevät, koska taas jossain vaiheessa vaaka heilahtaa toiseen suuntaan.

Jos saa kaiken teknlogian käyttöön niin nopeakin nousu on mahdollista, mutta siihen varsinaiseen ohittamiseen vaaditaan sitten taas suhteellisesti isompi panos, eli se kellä on etumatka säilyttää sen yleensä kuitenkin. Nousu on ollut suhteellisesti nopeampaa Itä-Euroopassa kuin muualla Euroopassa, mutta silti ovat todella jäljessä, vaikka eroa ei ehkä niin selkeästi jossain Tallinnassa tai Prahassa ehkä huomaakaan. Vasta jos talous täällä olisi pitkään laskusuhdanteessa ja muualla nousussa, niin sitten ero olisi dramaattisempi.

On tietysti väärin käyttää hyväksi sitä, että toiset on köyhempiä, mutta monen on kanssa vaikea ymmärtää, että jossain maassa meidän tuntipalkalla elää ihan hyvin. (älkää ottako kirjaimellisesti) Onko se väärin? Pitäisikö maksaa duunarille sitten sellaista palkkaa, joka vähän korkeampi, mutta silti pieni Eurooppalaisen mittapuun mukaan, mutta vastasi siellä suhteellisesti jo toimitusjohtajan palkkaa.

kodari76 sanoi:
Oikeastaan enemmän ottaa pannuun, että suomalainen firmat ulkoistaa itse itsensä. Ensin viedään kokoonpano, sitten tuotekehitys. Tämän jälkeen jo kansainvälistynyt firma siirtää pääkonttoritkin pois. Sitten on ollilat ja duunarit ihmeissään, kun firma katosi alta. Saavat työkkärin rahoilla ostaa kiinalaisen tehtaan kiinalaisia kännyköitä. Ja raha virtaa sinne Kiinaan myös.

Pitää myös huomata, että kun siirretään hi-techiä banaanivaltioihin, niin heidän duunarit tulevat myös fiksuimmaksi. Nyt on Intiaan alkanut ilmestymään lukuisia paikallisia teknologiafirmoja. Ensin Nokiat ym. vie sinne RD-osaamista, kaverit opettelee siellä ja pistävät omat firmat pystyyn. Parikymmentä vuotta vielä, niin Euroopan kompetenssi on nätit maisemat ja historialliset paikat. Meistä tulee uusi Kanaria :D

No ehkä vähän :david: juttua, mutta pistetään Wapun piikkiin.

Ei musta mitään :david: juttua vaan ihan asiaa. Ei tunnu tämän päivän yritysten johto tapa olevan kovinkaan kauaskantoinen. Toi kuvailemasi skenaario voi hyvinkin toteutua lähitulevaisuudessa.

Status
Viestiketju on suljettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom