Tutkimus: C-vitamiini ei suojaa flunssalta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mxm
  • Aloitettu Aloitettu

mxm

Hesari sanoi:
Tutkimus: C-vitamiini ei suojaa flunssalta

Julkaistu: 21.7.2007 18:57

Päivi Repo

helsingin sanomat

Flunssaa ei voi estää eikä lyhentää nauttimalla säännöllisesti C-vitamiinia. Sen sijaan kovassa fyysisessä rasituksessa C-vitamiini näyttää lyhentävän alkavia flunssia.

Tällaiseen tulokseen päädyttiin uudelleen, kun näyttöön perustuvan lääketieteen Cochrane-yhteisö päivitti katsauksiaan eli tarkisti onko aiempia johtopäätöksiä muutettava uusien tutkimustulosten takia.

Eipä juuri ole, osoittaa tuore katsaus, jossa vedettiin yhteen 30 tutkimuksen tulokset.

Viimeistä sanaa ei ole silti sanottu, ja siksi tarvitaan lisätutkimuksia. Esimerkiksi lapset saattavat hyötyä C-vitamiinista enemmän kuin aikuiset, arvioivat katsauksen laatijat. Heistä yksi on professori Harri Hemilä Helsingin yliopistosta.

Aikuisia taas on tutkittu laajasti. Yli 11 000 aikuista on osallistunut vuosikymmenen kuluessa tutkimuksiin, joissa on verrattu vähintään 200 milligramman päivittäistä C-vitamiiniannosta nauttineita toisiin, joiden pillereissä olikin lumelääkettä.

Ajatus on ollut estää flunssaa iskemästä tai lyhentää jo alkanutta tautia. Teho on kuitenkin osoittautunut niin vähäiseksi, että C-vitamiinin syömistä varmuuden vuoksi pidetään turhana.

Poikkeus saattavat olla ajoittain kovassa fyysisessä rasituksessa olevat. C-vitamiini näyttää lyhentävän maratoonarien, hiihtäjien ja lähes arktisissa oloissa harjoittelevien sotilaiden flunssia.

Toisin sanoen urheilua harrastavat ihmiset hyötyvät C-vitskusta, ehkä, kenties... Näitä tutkimuksia tulee vähän väliä puolesta ja vastaan. Tuskin siitä ainakaan haittaa on jos vetää vähän extravitskua naamaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
"Poikkeus saattavat olla"

Tuosta olis myös voinut laittaa kunnon informaatiota. Elikä kannattaa syödä kumminkin siis.

Enpä oel itse koskaan uskonut C-vitamiinin ihmeelliseen voimaan (joka ei kai ole edes ollut muuta kuin kansanviisautta). C-vitamiinissa ei liene sinällään mitään erityistä, mutta hyvä vitamiinitaso yleensä parantanee vastustuskykyä yleisesti (tai siis puutos heikentää sitä pikemminkin)

2 tuntia ennen treeniä safkaa ja sillon tällöin tölkki batterii ennen treeniä.
Taidan käydä tänään kyselee apteekista halvempaa kofeiinia.

njooh. c-vitamiini on vähän yhtä tyhjän kanssa..
enkä yhtään ihmettele tutkimustuloksia. onhan sillä ollut helppoa kusettaa ihmisiä vaikka kuinka pitkään... "tää piristää sua ja estää sairauksia kuten kuppa,malaria ja hiv" :D

jos keripukkiin ei sairastu, lienee riittävästi saa c-vitamiinia ravinnosta...

Joo, eiköhän noiden tutkimusten valossa voi jo aika vakuuttunut olla, että sen C-vitamiinin ylenmääräinen rouhiminen on turhaa. Toisaalta onhan se niin halpaa, että sama kai popsia jos kuvittelee olevansa sellainen geeni-ihme, jonka kroppa jostain syystä hyödyntää ylimääräisetkin vitamiinit.

Itse olen kyllä saanut hyötyä C-vitamiinista, kun olen sitä reiluna kuurina ottanut ensimmäisten flunssaoireiden ilmestyttyä. Olen onnistunut välttämään flunssan tuolla tavoin upeamman kerran!

Itse olen kyllä saanut hyötyä C-vitamiinista, kun olen sitä reiluna kuurina ottanut ensimmäisten flunssaoireiden ilmestyttyä. Olen onnistunut välttämään flunssan tuolla tavoin upeamman kerran!

Millä tavalla olet todennut C-vitamiinin vaikuttavan tuolla tavalla?

Minullakin oli muuten lauantaina flunssan oireita, mutta eipä tuosta tautia kehittynyt. Hoitokeinoina oli puoliraaka sytytysnesteen makuinen liha, kunnon kännit ja taksijonossa värjöttely aamuyöstä. Kannattaisikohan aiheesta tehdä tutkimuksia?

Minullakin oli muuten lauantaina flunssan oireita, mutta eipä tuosta tautia kehittynyt. Hoitokeinoina oli puoliraaka sytytysnesteen makuinen liha, kunnon kännit ja taksijonossa värjöttely aamuyöstä. Kannattaisikohan aiheesta tehdä tutkimuksia?

itekin oli eilen vähän vilustumisen oireita. en kuitenkaan sairastunut kun otin kuurin kylmää viimaa parvekkeen ovesta bokserit jalassa.. katsoin tosin maailman surkeimman leffan (kylä), joten sillä lienee myös jotain vaikutusta asiaan... :D

Jos tää on nyt joku gallupintyyppinen, niin mulla ainakin on auttanut. Ei ole ollut flunssia enää sen jälkeen, kun aloin ottaa 2 x 1000 mg päivässä. Lisäks aloin tuolloin käyttää mm. glutamiinia, joka saattaa myös olla hyvä flunssanehkäisijä. Eli mä ainakin jatkan käyttöä.

taannoin aamu tvssä oli joku lääkäri selvittämässä tätä c-vitamiini asiaa ja hän sanoi selkeesti jo silloin ettei c-vitamiinilla ole ennaltaehkäisevää vaikutusta. sen sijaan tieteellisesti on osoitettu että flunssan alkaessa on hyvä nauttia c-vitamiinia 6grammaa per päivä. sen osoitettiin lyhentävän sairastamis jaksoa.

taannoin aamu tvssä oli joku lääkäri selvittämässä tätä c-vitamiini asiaa ja hän sanoi selkeesti jo silloin ettei c-vitamiinilla ole ennaltaehkäisevää vaikutusta. sen sijaan tieteellisesti on osoitettu että flunssan alkaessa on hyvä nauttia c-vitamiinia 6grammaa per päivä. sen osoitettiin lyhentävän sairastamis jaksoa.

Melko jännä toi 6 grammaa. Varmaan siksi noin pieni annos kun eipä siitä 500 mg tabletista paljoa imeydy. Sen verran iso alkaa olla koko.
Kyllähän se C-vitamiini periaatteessa suojaa flunssalta, mutta sitä vaikutusta ei aina huomaa, jos vitamiinia kuuluu ruokavalioon muutenki paljon. Veikkaisin, että jos jollekulle joka ei koskaan ole koko vitamiinia nähnytkään, syötettäisiin sitä, niin johan alkaisi tehoamaan.
Tottuu kai se kehokin vitamiineihin niinkuin huumeisiin:)

Melko jännä toi 6 grammaa. Varmaan siksi noin pieni annos kun eipä siitä 500 mg tabletista paljoa imeydy. Sen verran iso alkaa olla koko.
siis tä? pieni annos? ei tuo mielestäni kovin pieni ole jos 12x500mg(=6g) popsii per päivä flunssan ajan.

isojen c-vitamiinimäärien pitäisi mm. auttaa sidekudoksia paranemaan kovasta sidekudoksia repivästä treenistä, esimerkiksi kovasta eksentrisestä harjoittelusta.

Arvasin, että tätä kysytään:)

Varmastihan ei voi sanoa mitään, mutta kun on kolmekymmentä kertaa kokenut samat oireet, joista aina seuraa flunssa ja sitten viidellä seuraavalla kerralla flunssan saa vältettyä - tai vähintäänkin ohi todella huomattavasti pienemmin oirein - alkaa sitä uskoa, että ehkä tässä C-vitamiinin nauttimisessa 6-7 grammaa päivässä voi ollakin jotain! Enkä ole ainoa, joka saman huomion on tehnyt.

EDIT: Eikä minun havaintoni suinkaan tieteellisesti todista, että C-vitamiinilla olisi jotain vaikutusta asiaan, mutta henkilökohtaisesti aion jatkaa samaa käytäntöä flunssan ensioireiden ilmestyessä.

siis tä? pieni annos? ei tuo mielestäni kovin pieni ole jos 12x500mg(=6g) popsii per päivä flunssan ajan.

Eeku perkele sori..:D
Luin heti, että 6 MILLIgrammaa... ei tuo tosiaan mikään pieni ole. Mutta eihän sitten tommonen määrä imeydy häävisti, ellei ota pieniä annoksia pitkin päivää.

juffe sanoi:
isojen c-vitamiinimäärien pitäisi mm. auttaa sidekudoksia paranemaan kovasta sidekudoksia repivästä treenistä, esimerkiksi kovasta eksentrisestä harjoittelusta.

Samaa olen minäkin lueskellut. Tottahan tuo on ainakin solutasolla.

Arvasin, että tätä kysytään:)

Varmastihan ei voi sanoa mitään, mutta kun on kolmekymmentä kertaa kokenut samat oireet, joista aina seuraa flunssa ja sitten viidellä seuraavalla kerralla flunssan saa vältettyä - tai vähintäänkin ohi todella huomattavasti pienemmin oirein - alkaa sitä uskoa, että ehkä tässä C-vitamiinin nauttimisessa 6-7 grammaa päivässä voi ollakin jotain! Enkä ole ainoa, joka saman huomion on tehnyt.

EDIT: Eikä minun havaintoni suinkaan tieteellisesti todista, että C-vitamiinilla olisi jotain vaikutusta asiaan, mutta henkilökohtaisesti aion jatkaa samaa käytäntöä flunssan ensioireiden ilmestyessä.

Mulla sama. Tosin kertoja ei kolmeakymmentä, mutta useita kuitenkin. Ja 5 grammaa on oikein passeli mulle.

laitetaan nyt tämä tänne ku sattui löytyyn:
http://www.helsinki.fi/tutkimus/tiedeuutiset/2006/vk49.shtml

C-vitamiini lyhentää flunssan kestoa

C-vitamiini on olennainen kumppani kehon immuunipuolustuksessa, mutta flunssan iskiessä sen määrä veren valkosoluissa ja virtsassa vähenee. Infektioiden yhteydessä vitamiinilisille onkin Helsingin yliopiston kansanterveystieteen laitoksen yliopistonlehtori Harri Hemilän mukaan perusteita – ihminen kun on nisäkäslajeista ainoa, joka ei itse kykene tuottamaan c-vitamiinia.

C-vitamiinin tärkeyttä flunssan hoidossa on epäilty Hemilän mukaan lähinnä tutkimusten virheellisten tulkintojen vuoksi. Epäluotettavia katsauksia on esitetty useissa eri oppikirjoissa.

– Monet tutkimukset ovat kuitenkin löytäneet hyötyjä c-vitamiinista. Esimerkiksi eläinten infektiotautien yhteydessä kuolleisuus väheni vitamiinilisien ansiosta.

Vaikka nauttisikin kilokaupalla appelsiineja, flunssan estäjäksi c-vitamiinista ei ole. Sen sijaan taudin kestoa sillä voidaan lyhentää jonkin verran.

– Aikuisilla flunssan kesto lyheni vitamiinilisän ansiosta kahdeksalla prosenttia kun lapsilla vastaava luku oli 14. Päivissä tämä tarkoittaa yhtä kahta.

Jotta kestoa saisi lyhennettyä, pitää vitamiinin nauttiminen Hemilän mukaan aloittaa heti flunssan ensioireiden ilmannuttua. Flunssan puolivälissä aloitettu vitamiinitankkaus ei tuo helpotusta tukkoiseen oloon.

– Aikuisten pitäisi nauttia c-vitamiinia 6 grammaa päivässä, mikä vastaa noin 16 kiloa appelsiineja. Lapsille sopiva määrä on 2 grammaa. Tavallisesti ihmiset saavat c-vitamiinia noin 100 milligrammaa päivässä, joten puhutaan varsin suuresta lisäyksestä.

C-vitamiinia voi Hemilän mukaan nauttia suuriakin määriä varsin turvallisesti. Vatsavaivojen lisäksi suurempia haittoja ei ole havaittu.

– Tutkimuksissa on annettu satakin grammaa c-vitamiinia injektiona suoraan suoneen, eikä haittavaikutuksia ole ilmennyt, Hemilä toteaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom