Tutkat

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Oskar
  • Aloitettu Aloitettu
meinas mennä ajokortti eteepäi ku ajoin mopol tutkaa 65km/h, juttu meni syyttäjäl ja se totes et ei voi mennä ku pitäis olla kulkenu yli 65km/h ni sillo menis etiäpäin!
poliisisetä joka sitten koitti mun mopoa ja toinen kattos tutkalla ni se joka koitti ei ees ajanu täysil! =) eli jotkut on reilui!
se mopo meinaa kulki 75km/h ainaki simmose "tietutkan" mukaan!
:kippis1:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by Hapero
Yritätkö nyt väittää, että lukkojarrutus on tehokkaampi kuin abs- jarruilla jarrutus...? :confused:

En yritä, vaan väitän. Tarkoitin siis Abseja jotka toimivat "lukossa-pyörii-lukossa-pyörii" -periaatteella. Jos kyseessä on elektronisesti ohjautuvat lukkiutumattomat jarrut esitti Oskar tuossa aiemmin oikean vastauksen...

Originally posted by Oskar
- - tarkoitan tässä sellaisia jarruja, joissa ohjauselektroniikka säätää lukkiutumista tarpeeksi herkästi jotta pysähtyminen on optimaalista. Perusteluna tälle väitteelle on se, että lepokitkakerroin, jota siis lukkiutumaton rengas hyödyntää, on suurempi kuin liukukitkakerroin, jota puolestaan lukkiutunut rengas hyödyntää.

Ehkä olin aiemmassa kommentissani (ks. alla) hieman liian jyrkkäsanainen ja epätäsmällinen.

Originally posted by fish
Pysähtymismatka on nopuden suhteessa vakio, kun lukkojarrutetaan. Jos auto on varustettu ABS-jarruilla, on pysähtymismatka pidempi kuivalla asvaltilla kuin lukkiutuvilla jarruilla varustetulla autolla. ABS:n tarkoitus on tehdä auto kääntymiskykyiseksi lukkojarrutuksen aikana.
 
Originally posted by fish
Noi jarrutusmatkat oli ihan perustavaraa, eli jos sun Ladassa on paskat jarrut niin se pysähtyy vielä hitaammin. Jos saat jarrut lukkoon Ladassas kuten minä mun Ferrarissa (), niin ne pysähtyy ihan yhtä pitkällä matkalla.

Originally posted by stranger
Väitätkö tätä ihan vakavalla naamalla? :lol2:

No en väitä, vaan typerällä hyppivällä hymynaamalla.

Merkittäviä eroja ei synny ellei puhuta täysin erilaisista renkaista ja erilaisista painoista.
 
Abseilla ja normaaleilla jarruilla ei ole jarrutusmatkassa mitään eroa. Fakta tieto ja omin silmin nähty ja kokeiltu.
 
Originally posted by Marek
Abseilla ja normaaleilla jarruilla ei ole jarrutusmatkassa mitään eroa. Fakta tieto ja omin silmin nähty ja kokeiltu.

Kannattaisko pitää suu kiinni kun et mistään mitään tiedä.Tässä tapauksessa olisi hyvä olla jotain perusteluja mukana.Muuta kuin että itse olen nähnyt.Minäkin olen nähnyt UFOja, Elviksen ja pakkiksen Tomin, mutta ei näitä kukaan usko silti...

Voisit samalla pirauttaa muutamille autovalmistajille että lopettavat tuollaisten ylimääräisten vempeleiden asentamisen.

*huoh*
 
Siis testattiin autokoulussa aikoinaan radalla. Vauhtia 50km/h kuiva asfaltti. Ensin abs:llä ja maikka käytti sellasta paukkusysteemiä millon pitää jarruttaa. Tämän jälkeen autosta absit pois päältä ja testi uudestaan. Molemmilla kerroilla painoin jarrupoljinta hampaat irvessä ja seisoin sen polkimen päällä. Mitattiin pysähtimis/jarrutusmatkat ja noissa ei ollu mitään eroa.
Autona Mazda 626 vuosimallia 2000. Myöskin ensimmäisenä kun radalle mentiin niin opettaja kertoi tuosta absit/lukkojarrutuksesta että ei ole eroa.
Sitä ei ole tullu kokeiltua miten tilanne on jäällä/lumella.
 
Originally posted by Rice

Voisit samalla pirauttaa muutamille autovalmistajille että lopettavat tuollaisten ylimääräisten vempeleiden asentamisen.

*huoh*

Ylimääräisen vempeleen. Kannattaisi hieman miettiä miksi ne absit on tehty. Mutta joo ei hiillytä enempää:)
 
Ihme että jengi osaa täällä edes puntteja nostella kun perusfysiikka sun muu tuottaa tällaisia vaikeuksia ymmärtää ja soveltaa mm autojen jarruihin.

Kitkan vaikutus on suurin juuri lukkiutumisen rajalla. Kun pyörä on lukossa, silloin ollaan jo ylitetty kitkan antama pito, jolloin sen vaikutus on pienempi.

Lukkojarrutus on ainoastaan pehmeällä soralla (tai vastaavalla pinnalla) paremmin jarruttava koska rengas kaivautuu soran sisään .Tämä ei kuitenkaan päde lumessa.

Marek:jossain 50 kumpin vauhdissa erot todellakin ovat marginaalisia.Yhtä hyvin olisit kertonut tieteellisestä kokeilustasi vauhdissa 25km/h ABS vs ilman ABSeja.

Olisit tykittänyt 120km/h ja jarrut lukkoon ja olisit ihmetellyt kuinka hyvin liukuu ABS jarrullisen auton jo pysähdyttyä :D
 
Rice, eipä sinultakaan nyt niin tieteellistä selitystä tullut. Ja lisäksi luulisin että autokoulumaikat tietää noista jarrutuksista sun muista systeemeistä kuitenkin aika paljon.
Ja jos 50km/h nopeudessa ei tule yhtään eroa niin en nyt oikeen jaksa uskoa että sitä tulee suuremmillakaan nopeuksilla.
 
Originally posted by Marek
Rice, eipä sinultakaan nyt niin tieteellistä selitystä tullut. Ja lisäksi luulisin että autokoulumaikat tietää noista jarrutuksista sun muista systeemeistä kuitenkin aika paljon.


Aika paljon osa tietääkin.Toisaalta tietyt asiat kannattaa opettaa vain tietyllä kaavalla ilman liikoja poikkeuksia jotta yksinkertaisemmillekkin menee perille edes jotain.ABS:stä ja kitkaan liittyvästä teoriasta voit lukea lisää vaikka sfnet.harrastus.autosta...


Ja jos 50km/h nopeudessa ei tule yhtään eroa niin en nyt oikeen jaksa uskoa että sitä tulee suuremmillakaan nopeuksilla.

Noh niin...nyt meni jo sitten sen verran trollauksen puolelle että annetaan olla :lol2:
 
Hehehee... lisää löylyä!

Moni (/joku?) vetosi kommenteissaan, että ei niitä ABS:ä huvin vuoksi tehdä. No eipä niitä jarrutusmatkan lyhentämistä varten olekaan suunniteltu eli siinä oltiin ihan oikeassa. Niillähän vain mahdollistetaan myös ohjaaminen jarrutuksen aikana. :jahas:

ABS:n ja perinteisten jarrujen välinen ero kuivalla ajokelillä on pieni, mutta ammattilaisen käsissä autot vielä toistaiseksi pysähtyvät nopeammin perinteisellä vaihtoehdolla.

Toisaalta täällä ollaan puhuttu pitkälti optimiolosuhteista, joita harvoin on. Eli jos nyt vielä palataan siihen moottoripyörän jarrutukseen 100 km/h --> 0 km/h, niin se 40 metriä kuullostaa edelleen aika utopistiselta. Jospa oletetaan vielä, että ollaan jyrkähkössä mutkassa ja on märkää... mikähän mahtaa silloin todellinen matka reaktioaika mukaanluettuna? Ei paljon hyvita tuudittautua siihen, että Pakkotoistossa joku pyörän nähnyt kertoi sen pysähtyvän 40 metrin matkalla, kun lähden tuosta ensi perjantaina pohjoiseen päin ajelemaan pikkuteitä pitkin ja keli on mitä tuleman pitää.
 
Originally posted by LSA_Vinnie
Ei paljon hyvita tuudittautua siihen, että Pakkotoistossa joku pyörän nähnyt kertoi sen pysähtyvän 40 metrin matkalla, kun lähden tuosta ensi perjantaina pohjoiseen päin ajelemaan pikkuteitä pitkin ja keli on mitä tuleman pitää.
Eikö nyt vieläkään uponnu kalloon, että ne jarrutusmatkat oli vaan vertailun vuoksi. Ja niissä EI ole reaktioaikana kuljettua matkaa mukana. Eli todellisuudessa menee paljonkin pidempi matka siihen pysähtymiseen. Mutta mitä jos yhtäkkiä rupeekin satamaan jääkarhuja ja hämähäkkejä. Siitä ei paljoa pito parane, joten mopo pysähtynee n. 2 metrissä. Ja mä en myöskään puhunu jarrutusmatkoista märässä mutkassa, vaan erittäin hyvissä olosuhteissa suoralla tiellä ja ammattilainen puikoissa, vertaillakseni niitä matkoja autojen pysähtymismatkoihin. Ne autojen jarrutusmatkat siinä yhdessä kuvassa on edelleen liian pitkiä, sillä kuka tahansa osaa polkea sen jarrupolkimen pohjasta läpi.

Mun mopo muuten pysähtyy 30 km/h vauhdista n. metrin matkalla. Eli 60km/h vauhdista 4 metrissä ja siis 120km/h vaihdista nollaan ei mene kuin 16 metriä. Wohou :kippis1:
 
Originally posted by fish
Hurjan näköistä kuitenkin oli kun kattelin videopätkää jossa oli toi 40- ja 50km/h -vertailu tehty siten että laitettiin nukke siihen jossa 40km/h oli pysähtynyt. Au-au-au-au... sattui pelkästään ajatus auton alle jäämisestä kun näki miten se nukke lenteli.

Nuo tuollaiset onkin hauskoja demoja, koska niillä ei ole muuta tarkoitusta kun shokeerata ihmisiä. Reaalimaailmassakin se jalankulkija varmaan mittaa jollain lasermittarilla etäisyyden auton keulaan ja tuumaa "Jaahas, neljänkympin rajoitus ja auto on 21 metrin päässä. Hyvinhän tästä kerkee, jos kuski polkee jarrupedaalin rintapellistä läpi". Yhtä hyvin tuossa demonstraatiossa olisi voinut se viiva olla vaikka siinä mihin on polkupyörä pysähtynyt ja hups heijakkaa olisi nukkea viety autolla neljänkympin vauhdista. Pointti on siinä, että kyllä sen rollaattorimummon saa hyvin hengiltä myös neljänkympin vauhdilla, eikä onnettomuuden syy aina ole ylinopeus.

Välttääkseni reaktioajoista yms. vääntämisen totean, että kaupunkien keskustoissa, lähiöissä yms. ei ole mitään järkeä ajaa ylinopeutta. Usein on jopa mielestäni alinopeus paikallaan, ja kuulunkin oikean tilannenopeuden kannattajiin.

Edit: Lisäyksenä vielä, että kaupungeissa pitäisi huomattavasti enemmän kytätä punaisia päin ajavia. Yleensä valoissa yli ajetut ovat jo puolimatkassa Pietarin porteille kun autokuski alkaa tapailemaan jarrupoljinta. Liikennevalot luo valheellisen turvallisuuden tunteen, eikä törmäyksen kumpikaan osapuoli pysty ennakoimaan tilannetta (tosin punaisia päin ajavalla pitäisi jonkinlainen aavistus olla, että eteen saattaa hyppiä kaikenlaista kulkijaa). Ennakointivaikeuksia aiheuttaa myös arviontivirheet, ts. jos on joskus salilla kovan hauiskääntösession jälkeen kimmonnut jousilukko silmään ja pitää yhdellä mollukalla pärjäillä, niin saattaa puutteellinen stereonäkö vaikeuttaa aika lailla etäisyyksien ja nopeuksian arviointia. Saakohan yhdellä toimivalla silmällä edes ajokorttia?
 
Originally posted by gmarx
Nuo tuollaiset onkin hauskoja demoja, koska niillä ei ole muuta tarkoitusta kun shokeerata ihmisiä. Reaalimaailmassakin se jalankulkija varmaan mittaa jollain lasermittarilla etäisyyden auton keulaan ja tuumaa "Jaahas, neljänkympin rajoitus ja auto on 21 metrin päässä. Hyvinhän tästä kerkee, jos kuski polkee jarrupedaalin rintapellistä läpi".

Ei tässä nyt mistään mittaamisesta saati sokeeraamisesta ollu kyse, vaan siitä että autoilijoiden pitäisi ymmärtää mikä vaikutus on pienellä, hetkellisellä nopeuden nostamisella. Eli onhan sillä merkitystä aloitatko jarruttamisen neljänkympin vai viidenkympin nopeudesta.

Tarkoitus oli herättää sillä, että siinä missä 40km/h ajaneen nopeus on nolla, on 50km/h ajaneella nopeutta vielä 37km/h! Se on jokseenkin merkityksellistä jalankulkijan kannalta...
 
..Eiköhän niitä rajoituksia ja tilannenneeeopeuksia silti voisi vähän ajatella vaikka olisi mitkä ufojarrut koneessa..:david:

..ja ihan perusfysiikkaa lukeneena voin väittää vaikka hautaan asti että lukkiutumattomat, hyvin suunnitellut jarrut sekä pysäyttävät autorin paremmin että säilyttävät ohjautuvuuden ainakin jossain määrin lukkiutuviin verrattuna..

Olosuhteista ja nopeudesta riippuen erot saattavat tietysti kutistua kovinkin pieniksi.

Mutta ajakaapahan ihmisiksi elkääkä hurjastelko, itseäni ei ole ainakaan kertaakaan sakotettu ylinopeudesta, vaikka sitä säännönmukaista 10 km/h ylinopeutta muiden mukana köröttelenkin... Eli ei ole sakotettu turhasta :rolleyes:
 
Vähän aiheen vierestä, mutta onko kukaan muu huomannut, että enemmistöllä liikenteessä on tapana ajaa 120 km/h rajoitusalueella n. 115 km/h, mut kun rajoitus vaihtuu sataseen niin ajetaan edelleen n. 110 km/h. Vielä jos rajoitus vaihtuu kahdeksaan kymppiin, niin vauhti tippuu vain sataseen. Itsellä kun on tapana ajaa rajoituksesta riippumatta se 10 km/h ylinopeutta, niin samat autot jotka oon aikasemmin ohittanut tulee roikkumaan puskuriin kiinni. :curs:
 
Huomaa kaupungissa ajaessa (mopolla), että autot ajaa ylinopeutta, ku mopo on vielä vakio ja menee n.45-50km/h, nii neljänkympin rajotuksilla autot ajaa vähintään 50km/h, ku mä voin ajaa kaasu pohjassa, eli n.50km/h (ei ehkä sitäkään), niin en saa autoja kiinni.

"Ydinkeskustassa" sitte autot ajaa rajotusten mukaan.
 
Originally posted by Jorkka
Huomaa kaupungissa ajaessa (mopolla), että autot ajaa ylinopeutta, ku mopo on vielä vakio ja menee n.45-50km/h, nii neljänkympin rajotuksilla autot ajaa vähintään 50km/h, ku mä voin ajaa kaasu pohjassa, eli n.50km/h (ei ehkä sitäkään), niin en saa autoja kiinni.

"Ydinkeskustassa" sitte autot ajaa rajotusten mukaan.


Äkkii se parempi kaasari ja rattaat kuntoon . Viilat pakoaukot ja imuaukot kondikseen . Kohtahan voit jo kevarilla päästellä .
 
Originally posted by charter
Äkkii se parempi kaasari ja rattaat kuntoon . Viilat pakoaukot ja imuaukot kondikseen . Kohtahan voit jo kevarilla päästellä .
Ei tarvi ku on skootteri :D Prikka vaa pois.
Voisin päästellä nyttekii kevarilla, mutta ei oo sellasta eikä tuu olemaa.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom