Tutkat

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Oskar
  • Aloitettu Aloitettu
Originally posted by metalman
Oon ihan samaa mieltä kytistä kun ne on niiiin intona kun pääseevät lappua rustaamaan. Mutta sattupa niin että sen kerran kun sakot sain niin lappua kirjotti hemmetin asiallinen Nuori poliisi, joka vielä ihan rehellisesti oli pahoillaan kun joutu sakottamaan (nuori opiskelija). Näytti hemmetin asiallisesti papereistaan että "ei tästä oikeen mihinkään pääse..." Mutta on niitä kusipäitäkin sattunu vastaan, ja uskosin että suurin osa on just näitä virkaintopamppuja, jotka sitten illalla runkkailee päivän pokat mielessään.
'

Ei jumalauta, sehän on niiden TYÖTÄ.
Ajatteletko samalla tavalla esim. kaupan vartioista jotka ottavat myymälävarkaan kiinni ? Tai portsareista jotka poistavat häiriköt paikalta ?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by Oskar
Onnistuin sitten tuossa kuluneella viikolla saamaan sakot, kun ajoin 70 km/h alueella 91 km/h. Muistelisin, että olisin selvinnyt rikesakolla jos olisin ajanut vain 20 km/h ylinopeutta? Kysyisinkin sattuisiko joku tietämään internetistä jotakin sivustoa joka käsittelisi tutkia, jotta voisin tarkastaa kyseisen pro laser II merkkisen tutkan virhemarginaalin. Tai jos sattuu ennestään tietämään tuon virhemarginaalin niin entistä parempi. Luulisin, että jollakin kepulikonstilla tutkan virheeseen vetoamalla voisi saada nuo päiväsakot muutettua rikesakoksi? Jos joku tietää onnistuuko tämä niin olisin siitäkin tiedosta kiitollinen.

Luuletko tosissasi voivasi alentaa sakkoasi jollain virhemarginaali vaateella?

ps. katsot vain peiliin ja sanot 'minä ansaitsin itse tämän sakon' ja sit näytät itsellesi :thumbs:
 
Originally posted by nahjus
'

Ei jumalauta, sehän on niiden TYÖTÄ.
Ajatteletko samalla tavalla esim. kaupan vartioista jotka ottavat myymälävarkaan kiinni ? Tai portsareista jotka poistavat häiriköt paikalta ?
Mutta jos ravintolassa on helvetillinen tappelu mikä alkoi siitä kun seurue nuoria miehiä tuli ravintolaan ja heti kun ensimmäinen sai tuopin käteen niin heitti sillä tuntematonta miestä päähän, ja kun poliisit tulevat paikalle niin eikö niiden työ olisi viedä nämä nuoret miehet vaikka putkaan???Niin ei kuitenkaan tapahtunut, mutta on se vitun hienoa että poliisit kirjoittaa ne laput huolellisesti ettei pääse tapahtumaan mitään pahempaa!
 
Originally posted by Kimi
Mutta jos ravintolassa on helvetillinen tappelu mikä alkoi siitä kun seurue nuoria miehiä tuli ravintolaan ja heti kun ensimmäinen sai tuopin käteen niin heitti sillä tuntematonta miestä päähän, ja kun poliisit tulevat paikalle niin eikö niiden työ olisi viedä nämä nuoret miehet vaikka putkaan???Niin ei kuitenkaan tapahtunut, mutta on se vitun hienoa että poliisit kirjoittaa ne laput huolellisesti ettei pääse tapahtumaan mitään pahempaa!

No joo, en tiedä tuollaisesta ravintola jutusta mitään, mutta kommentoikin metalmanin kirjoitusta jossa hän sanoi että suurinosa poliiseista saavat seksuaalista tyydytystä sakkojen antamisesta.

"uskosin että suurin osa on just näitä virkaintopamppuja, jotka sitten illalla runkkailee päivän pokat mielessään. "

Se nyt vaan on niiden työtä kirjoittaa se sakkolappu niille jotka sen on ansainnut. Ei niiden poliisien tarvitse olla pahoillaan sitä kirjoittaessaan.

"lappua kirjotti hemmetin asiallinen Nuori poliisi, joka vielä ihan rehellisesti oli pahoillaan kun joutu sakottamaan "
 
Voi ristus sentään, meneekö tämä thread nyt "poliisit on homoja kun ne kirjoittaa sakkoja ja sit illalla ne ajattelee sakon saaneiden myrtyneiden naamoja ja runkkaa " -keskusteluksi??

Sakkojen kirjoittaminen on tosiaan sitä poliisin työtä. Ja poliisissakin on erilaisia ihmisiä: niitä tiukempia/rennompia ja mukavampia/vittumaisempia - ihan niin kuin missä tahansa ammattikunnassa.

Aikaa on vaikka kuinka sen sakon maksamiseen. Maksat vaikka vähän kerralla jos ei muuten. Siinä saattaa mennä vuosi ennen kuin vouti kolkuttelee ovella.

Syy miksi ylinopeuksista sakotetaan roimasti (ja mun puolesta saisi sakottaa vieläkin kovemmalla kädellä) löytyy pysähtymismatkoista.

Pari faktaa:
*nopeutesi on 40km/h, pysähtymismatkasi on 20m
*nopeutesi on 60km/h, pysähtymismatkasi on 37m
*nopeutesi on 80km/h, pysähtymismatkasi on 58m
*nopeutesi on 90km/h, pysähtymismatkasi on 83m

Kaupunkinopeuksista:
Ajat neljääkymppiä ja jalankulkija hyppää eteesi. Painat jarrua, ja autosi pysähtyy juuri ja juuri ennen jalankulkijaa. Jos olisit ajanut viittäkymppiä autosi nopeus olisi törmäyshetkellä ollut 37km/h. Mieti sitä, kun seuraavan kerran kiihdytät liikennevaloista - tai lähdet ylittämään suojatietä jalkaisin.
 
Originally posted by fish
Voi ristus sentään, meneekö tämä thread nyt "poliisit on homoja kun ne kirjoittaa sakkoja ja sit illalla ne ajattelee sakon saaneiden myrtyneiden naamoja ja runkkaa " -keskusteluksi??

Sakkojen kirjoittaminen on tosiaan sitä poliisin työtä. Ja poliisissakin on erilaisia ihmisiä: niitä tiukempia/rennompia ja mukavampia/vittumaisempia - ihan niin kuin missä tahansa ammattikunnassa.

Joo, mutta olisi tiukkoja myös tärkeissä asioissa...
 
Ne ketkä on joskus prätkällä ajaessaan päässyt Ka*kkosen jututettavaksi tietävät, että ne poliisit (varsinkaan ka*kkonen) ei aina kirjota niitä sakkoja parantaakseen liikenneturvallisuutta. Ja kyllä mun mielestä muutenkin toi koko nopeusvalvontahässäkkä on suunniteltu niin päin vittua ku mahdollista. Lähes poikkeuksetta tutkat on 80+ alueilla, eikä suinkaan siellä päiväkotien ja ala-asteiden lähellä, jossa niille olisi suurin tarve

Mites fish noissa pysähtymismatkoissa, niissä taitaa olla reaktioajat mukana?
 
Originally posted by Oskar
Luulisin, että jollakin kepulikonstilla tutkan virheeseen vetoamalla voisi saada nuo päiväsakot muutettua rikesakoksi? Jos joku tietää onnistuuko tämä niin olisin siitäkin tiedosta kiitollinen.
Kyllä virhe oli sun eikä poliisisedän tutkan. Pienemmällä pääset kun et ala virkamiesten kanssa temppuilemaan.:jahas:
 
Re: Re: Tutkat

Originally posted by Driven
Kyllä virhe oli sun eikä poliisisedän tutkan. Pienemmällä pääset kun et ala virkamiesten kanssa temppuilemaan.:jahas:
Tuo on totta. Varsinkin pienemmillä paikkakunnilla auto jää helposti mieleen ja seuraavalla kerralla valitetaankin jo pelkästä palaneesta ajovalopolttimosta. Se on nimittäin nähty, ei onneksi omakohtaisesti koettu. Tämä kyseinen heppu on käynyt valittamassa jopa nimismiehelle koska poliisit kuulemma vainoavat häntä liikenteessä. ;)
 
Originally posted by Ghostrider
Mites fish noissa pysähtymismatkoissa, niissä taitaa olla reaktioajat mukana?

En ole noista varma kun noi nappasin netistä vaan äkkiseltään, mulla on jossain varmaa tietoa, mutta kun ei just nyt löytyny tietenkään... :rolleyes:

Hurjan näköistä kuitenkin oli kun kattelin videopätkää jossa oli toi 40- ja 50km/h -vertailu tehty siten että laitettiin nukke siihen jossa 40km/h oli pysähtynyt. Au-au-au-au... sattui pelkästään ajatus auton alle jäämisestä kun näki miten se nukke lenteli.


Itsestäkin välillä tuntuu että sitä vaan "hetkellisesti vähän nostaa nopeuttaan", mutta kun se voi olla että auto pitäis saada just sillä hetkellä nopeasti pysähtymään kun nopeus on suurimmillaan.

Testattiin muuten kerran kaverin kanssa n.10km:n matkalla (puolet kehä I:stä, puolet kaupunkiajoa) että kumpi pääsee nopeammin perille jos toinen ajaa jatkuvasti ylinopeutta, kiihdyttelee ja ohittelee. Kaveri (tietty ;)) ajoi keskimäärin 20km/h ylinopeutta koko matkan, mutta viimeisissä liikennevaloissa ennen määränpäätä oltiin perätysten...
 
Kai tuohon pysähtymismatkaan vaikuttaa myös , minkälaiset jarrut , minkälainen tie , talvi/kesä , kuiva/märkä yms, mutta muistaisin koulussa että olis sanottu että pysähtymismatka ei todellakaan kulje käsikädessä nopeuden kanssa.
Eli jos 40km/h -- 20 m, niin 80 km/h ei ole 40m vaan paljon enemmän.

-edit-
jäi kaiveleen toi juttu niin kaivoin tämmösen esiin.
 
Pysähtymismatkahan kasvaa nopeuden neliönä. Eli jos nopeutesi kaksinkertaistuu, jarrutusmatka nelinkertaistuu.
 
Originally posted by nahjus
Kai tuohon pysähtymismatkaan vaikuttaa myös , minkälaiset jarrut , minkälainen tie , talvi/kesä , kuiva/märkä yms, mutta muistaisin koulussa että olis sanottu että pysähtymismatka ei todellakaan kulje käsikädessä nopeuden kanssa.
Eli jos 40km/h -- 20 m, niin 80 km/h ei ole 40m vaan paljon enemmän.

Jarrutusmatka on suoraan verrannollinen nopeuden neliöön. Eli jos nopeus kaksinkertaistuu niin jarrutusmatka nelinkertaistuu.

edit. vittu mä oon hidas! :D
 
Originally posted by nahjus
-edit-
jäi kaiveleen toi juttu niin kaivoin tämmösen esiin.
Noi ei taida ihan pitää paikkaansa. Mitä oon prätkälehtien testejä lukenu, niin oikeastaan kaikki mopot pysähtyy satasestä nollaan alle 40 metrissä. Tossa linkin taulukossa tais pysähtymismatka olla kuivalla n. 60m. Niin ja uudemmat autot taitaa pysähtyä aika samoihin prätkien kanssa, joten taitaa diagrammit olla tehty teinidextereiden jarrutteluista :D
 
t=s/v | t=aika, s=matka, v=nopeus.
s=50km=50000m, v1=120km/h=33,3m/s, v2=140km/h=38,9m/s

s1=50000m/33,3m/s=25min
s2=50000m/38,9m/s=21min 24s

eli tolla hienolla kaavalla saa jo selville, että minkäverran aikaa säästää kun ajaa 20km/h ylinopeutta 50km matkalla. hyöty on n. 3½ minuuttia. tommonen 20km/h ylinopeus on jo melkosen selkeä ja siitä saa helposti sakot, jos poliisi kohdalle osuu. ajansäästö on pelkkä "illuusio", mikä syntyy kun ohittelee hitaammin kulkevia autoja. todellisuudessa kunnon hyödyn saavuttamiseksi ylinopeuden pitäisi olla todella rankka tai matkan pitkä. kannattaa miettiä onko toi 3½minsaa parinsadan euron arvosta :)
 
Originally posted by nahjus
'

Ei jumalauta, sehän on niiden TYÖTÄ.
Ajatteletko samalla tavalla esim. kaupan vartioista jotka ottavat myymälävarkaan kiinni ? Tai portsareista jotka poistavat häiriköt paikalta ?

Minä ajattelen samaan tapaan lähinnä huorista, parittajista ja huumekauppiasista. Likaista työtä, jota jotkut :david: ovat valmiita rahasta tekemään :)
 
Originally posted by fish


Ja poliisissakin on erilaisia ihmisiä: niitä tiukempia/rennompia ja mukavampia/vittumaisempia - ihan niin kuin missä tahansa ammattikunnassa.

Jostain syystä LP:ssa on näitä veemäisiä eniten...Ei muutenkaan kovin respektiä hommaa se kyttääminen föönillä puskassa...

Aikaa on vaikka kuinka sen sakon maksamiseen. Maksat vaikka vähän kerralla jos ei muuten. Siinä saattaa mennä vuosi ennen kuin vouti kolkuttelee ovella.

...ja ihan vittuillaksesi voit maksaa vaikkapa euron liikaa.Menee toimistolla pasmat sekunniksi sekaisin kun ei luvut täsmää isommassa kirjanpidossa.Myöhemmin sitten huomautat erehdyksestäsi ja pyydät takaisin sitä euroa :D

Syy miksi ylinopeuksista sakotetaan roimasti (ja mun puolesta saisi sakottaa vieläkin kovemmalla kädellä) löytyy pysähtymismatkoista.

Eiköhän ne syyt kuule johdu budjetin kasaamisesta!!!

Pari faktaa:
*nopeutesi on 40km/h, pysähtymismatkasi on 20m
*nopeutesi on 60km/h, pysähtymismatkasi on 37m
*nopeutesi on 80km/h, pysähtymismatkasi on 58m
*nopeutesi on 90km/h, pysähtymismatkasi on 83m

Ihan kiva.Toisaalta voisin jeesustella millainen ero on esim Ladan ja urheilauton jarruissa.Ei, en tarkoita että sillä perusteella saisi urheiluautolla kaahailla.Mutta väkisinkin tulee mieleen sitten että Ladalla saa jyrätä mummon yli laillisestikkin kunhan ajaa rajoituksen mukaan...

Mitä tulee koviin sakkoihin niin kaupunkinopeuksissa ne ovat ihan paikallaan.Muutaman sekunnin takia ei kannata ajaa rajoitusta kovempaa koska sakko on kova.Halvempi tapa kiirehtiä kaupungissa on ajaa punaisia päin poliisin sakotusperusteiden mukaan.Myös bussikaistan käyttö on edullista.

Mutta mutta, harvoinpa se poliisi on kyttäämässä alueilla missä on näitä ns kaupunkinopeuksia.Ei, kyttääminen tapahtuu useimmiten 80-120 alueilla.Tällä tavoin saadaan huomattavasti suremmat sakkotulot kuin kyttäämällä sitä kun 5/10 ajaa kaupungissa 58@50...

Moottoritielläkin fysiikan lait pätevät jarrutusmatkoihin, mutta tilanteita joissa tällä olisi suurempaa lopullista merkitystä sattuu harvemmin kuin kaupungissa.
 
Tietääkö kukaan jääkö tutkaan talteen se huippunopeus jonka seriffit mittaa? Olen joskus ihmetellyt, että miksi ylinopeutta niin kovin usein on juuri se 21km/h? Silloinhan mennään päiväsakkojen puolelle... Meinaan vaan, että pitäisi nähdä tilastoja miten ylinopudet jakautuvat, koska omien kokemusten mukaan tuohon 21km/h kohdalle tulee tilastoihin melkoinen piikki.

Itse olen kanssa kerran elämässäni ajanut ylinopeutta :thumbs: ja silloin heti napsahti 40 alueella 61 tutkaan. Maksoin kiltisti sakon pois, mutta aloin ihmettelemään asiaa duunissa kun selvisi, että melken kaikki olivat saaneet sakot jossain vaiheessa 21km/h ylinopudesta. Olisiko pitänyt tivata sitä tutkan lukemaan kun kirjoittivat sitä sakkolappua!?

En nyt väitä, että poliisit tekaisevat ylinopeuksia, mutta voiko olla, että kun tutka näyttää 19km/h ylinopeutta niin jotkut kokeilevat maksaako asiakas kiltisti 21km/h:n ylinopeudesta.

Mahtaako kukaan muu olla kiinnittänyt huomiota tähän, vaan onko tämä vain oman mielikuvitukseni tuotosta?

Tällä pohdinnalla en yritä mitenkään puollustella ylinopuksien ajajia. Omasta mielestä jokainen sakko ylinopeuden ajamisesta on oikeutettu ja teko tuomittava!
 
Niinhän ne LP:n miehet vissiin niitä vittumaisempia on, eivät kuulemma ole poliisienkaan keskuudessa kovin suosittuja.

Mistäs sitten johtuu kun tuntuu siltä että poliisi se vaan kyttäilee 80-120km/h -nopeusrajoitusalueilla. Siitä, että ne kuuluvat LP:n valvontaan, kun kaupunkialueet kuuluvat järjestyspoliisin valvontaan. Kaupunkialueilla ei voi järjestää juurikaan isoja ratsioita tilanpuutteen vuoksi, joten valvonta tapahtuu silloin kun sille on aikaa (eli nykyisillä resursseille ei koskaan, koska keikkaa on aina jonossa?)...

Budjetti lienee osasyyllinen tietty siihen roimaan ylinopeussakottamiseen, mutta kyllä se on ihan lainsäätäjistä kiinni miten mistäkin sakotetaan.

Miksi sitten moottoritiellä sattuu suhteellisesti vähemmän kolareita? Ettei vaan johtuisi siitä että näkyvyyttä on yleensä taivaanrantaan asti, kaksi kaistaa ja piennarta monta metriä. Jos moottoritiellä rytisee, jälki onkin sitten vähän pahempaa kuin kaupunkinopuksilla.

Originally posted by Rice
Ihan kiva.Toisaalta voisin jeesustella millainen ero on esim Ladan ja urheilauton jarruissa.Ei, en tarkoita että sillä perusteella saisi urheiluautolla kaahailla.Mutta väkisinkin tulee mieleen sitten että Ladalla saa jyrätä mummon yli laillisestikkin kunhan ajaa rajoituksen mukaan...

Noi jarrutusmatkat oli ihan perustavaraa, eli jos sun Ladassa on paskat jarrut niin se pysähtyy vielä hitaammin. Jos saat jarrut lukkoon Ladassas kuten minä mun Ferrarissa (;)), niin ne pysähtyy ihan yhtä pitkällä matkalla.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom