Tutkat

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Oskar
  • Aloitettu Aloitettu
Originally posted by Danger

En nyt väitä, että poliisit tekaisevat ylinopeuksia, mutta voiko olla, että kun tutka näyttää 19km/h ylinopeutta niin jotkut kokeilevat maksaako asiakas kiltisti 21km/h:n ylinopeudesta.

Mahtaako kukaan muu olla kiinnittänyt huomiota tähän, vaan onko tämä vain oman mielikuvitukseni tuotosta?
Olen kiinnittänyt myös huomiota samaan. Tutkaan jää nopeus muistiin aivan varmasti mutta siitä en ole varma että täytyykö jotain painaa sen tuloksen muistiin jäämiseksi?
Useasti olen sakot saanut (yli 10 muistaakseni) ja koskaan en niin että olisi ollut ns. ratsia. Ja useimmiten on nopeus jäänyt saamatta kun on tullut vastaan ja poliisit vain ilmoitti että ei saanut muistiin nopeutta mutta mittasivat tutkalla. On kyllä sellaisia kertoja jossa näytöllä näkyy lukema selkeästi mutta silloin selvästikkin poliisilla on ollut mahdollisuus saada nopeus mitattua.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by Danger
Mahtaako kukaan muu olla kiinnittänyt huomiota tähän, vaan onko tämä vain oman mielikuvitukseni tuotosta?
Tänään yöllä tuttu ajo Rusalla Pontiacilla 60 alueella 80km/h tutkaan ja poliisit lähti perään ---> "VAKAVA SUULLINEN HUOMAUTUS" :worship:
 
Originally posted by Danger
[
En nyt väitä, että poliisit tekaisevat ylinopeuksia, mutta voiko olla, että kun tutka näyttää 19km/h ylinopeutta niin jotkut kokeilevat maksaako asiakas kiltisti 21km/h:n ylinopeudesta.

Mahtaako kukaan muu olla kiinnittänyt huomiota tähän, vaan onko tämä vain oman mielikuvitukseni tuotosta?
! [/B]

Lienee mielikuvituksen tuotosta. Herää kysymys mitä hyötyä yksittäiselle poliisille olisi tuollaisesta huijaamisesta? Vastaus: ei mitään. Sakkojen määrä tai niiden loppusumma ei vaikuta mitenkään yksittäisen poliisin tuloihin. Sitäpaitsi se päiväsakkolomake näyttää olevan paljon pidempi kaavake täyttääkin kuin lyhyt ja yksinkertainen rikesakkolappunen. Kuka nyt itselleen tahallaan lisää työtä hankkisi? Ainakin minulle on aina sakotustilanteessa näytetty tutkalta ajamani nopeus... siinä se lukema on vilkkunut iloisesti näyttöruudulla... Sakon maksaminen on mitä turhauttavinta ja tuskallisinta touhua, siksi pyrinkin nykyisin ajamaan fiksusti...
 
Originally posted by Zaphod
Lienee mielikuvituksen tuotosta. Herää kysymys mitä hyötyä yksittäiselle poliisille olisi tuollaisesta huijaamisesta?

Kyllä ihmisluonto on kautta aikojen mielellään nähnyt muiden ihmisten kärsivän. Eihän ihmisen tarvi hyötyä tekemisistään rahallisesti... Usein ihmiset kiusaavat toisiaan vain pönkittääkseen egoaan.

Moni "siviili" kuitenkin on melko vaivautunut poliisin kirjoittaessa sitä sakkolappua. Suomessa on kuitenkin Poliisilla melko hyvä auktoriteetti (hyvä niin) ja Poliisia hieman pelätään. Kyllä siihen joukkoon varmasti mahtuu hyvin monenlaisia ihmismieltä. Siksi voisin kuvitella, että joku käyttäisi järjestelmää väärin....

Tosin en kyllä itsekkään usko, että poliisiin tällaisia vilpillisiä mieliä paljoa mahtuu...

Ehkäpä tilastot osoittaisivat, että 21km/h ylinopeus ei ole mikään erityinen tilastopiikki vaan sovittuu hyvin käyrälle. Ihmettelimpä vaan.
 
Re: Re: Tutkat

Originally posted by HooEee
Luuletko tosissasi voivasi alentaa sakkoasi jollain virhemarginaali vaateella?

ps. katsot vain peiliin ja sanot 'minä ansaitsin itse tämän sakon' ja sit näytät itsellesi :thumbs:

Kaikissa teknisissä mittalaitteissa on virherajat. Jos näyttämä on esim. 91km/h kuten tässä tapauksessa, on oikea nopeus 91 km/h +/- virhe. Veikkaisin että se virhe on yli 1% luokkaa, jolloin oikea nopeus on voinut olla siis alle päiväsakkorajan. Tuohon virheeseen vetoamisen luulisi olevan yleisempää, joten tällä perusteella voisi veikata että virhe on huomioitu kalibroitaessa tutkaa.

Tuskimpa kuitenkaan aion valittaa asiasta, koska se lienee taistelua tuulimyllyjä vastaan, vaan maksan hampaita kiristellen.
 
Originally posted by Zaphod
Lienee mielikuvituksen tuotosta. Herää kysymys mitä hyötyä yksittäiselle poliisille olisi tuollaisesta huijaamisesta? Vastaus: ei mitään. Sakkojen määrä tai niiden loppusumma ei vaikuta mitenkään yksittäisen poliisin tuloihin. Sitäpaitsi se päiväsakkolomake näyttää olevan paljon pidempi kaavake täyttääkin kuin lyhyt ja yksinkertainen rikesakkolappunen. Kuka nyt itselleen tahallaan lisää työtä hankkisi? Ainakin minulle on aina sakotustilanteessa näytetty tutkalta ajamani nopeus... siinä se lukema on vilkkunut iloisesti näyttöruudulla... Sakon maksaminen on mitä turhauttavinta ja tuskallisinta touhua, siksi pyrinkin nykyisin ajamaan fiksusti...

Noo taitaahan noissa poliiseissa olla osa sellasia kuumakalleja ja joilla on melkoinen pätemisentarve ammatissaan kun ei pysty eikä ole voinut päteä missään muussa koko elämänsä aikana. Onneksi ne älyävät "yleensä" laittaa toisen vähän rauhallisemman ja asiallisemman poliisin pariksi kyseiselle virkaintoilijalle. Virkaintoilijoita tuntuu riittävän varsinkin noissa nuoremmissa poliiseissa ja vetävät herneet nenään aivan tajuttoman helposti.
 
Originally posted by fullpower
Noo taitaahan noissa poliiseissa olla osa sellasia kuumakalleja ja joilla on melkoinen pätemisentarve ammatissaan kun ei pysty eikä ole voinut päteä missään muussa koko elämänsä aikana. Onneksi ne älyävät "yleensä" laittaa toisen vähän rauhallisemman ja asiallisemman poliisin pariksi kyseiselle virkaintoilijalle. Virkaintoilijoita tuntuu riittävän varsinkin noissa nuoremmissa poliiseissa ja vetävät herneet nenään aivan tajuttoman helposti.

Patologisen pätemisen tarpeessa olevia kyrpänaamarunkkuja riittänee kaikille ammattialoille, ei poliisit mitenkään poikkeuksia ole asian suhteen.

Pääset nopeasti idiootistakin poliisista eroon, kunhan osoitat yhteistyöhalukkuutesi. Tämä ei ole mielestäni nöyrtymistä...

:)
 
Originally posted by Ghostrider
Noi ei taida ihan pitää paikkaansa. Mitä oon prätkälehtien testejä lukenu, niin oikeastaan kaikki mopot pysähtyy satasestä nollaan alle 40 metrissä. Tossa linkin taulukossa tais pysähtymismatka olla kuivalla n. 60m. Niin ja uudemmat autot taitaa pysähtyä aika samoihin prätkien kanssa, joten taitaa diagrammit olla tehty teinidextereiden jarrutteluista :D
Tää on taas näitä "prätkähiirien" juttuja. :curs: En ole tarkemmin noita prätkälehtiä lueskellut, kun yksinkertaisesti ei voisi v-taa enemmän motoristit, jotka puhuvat enemmän kuin ajavat (=pyöristä puhumiseen käytetty aika suurempi kuin pyörän päällä vietetty aika tai henkilöt jotka eivät edes pyörää omista). Siis hyvin oleellistahan noissa pysähdysmatkoissa on reaktioaika. Ei ole mitään järkeä vertailla kahdesta nopeudesta pysähtymistä jarrutuksen aloituksesta, koska tarve painaa jarrua on syntynyt jo paljon aikaisemmin. Näin ollen satasen paikkeilla 28 m/s ja reaktioajan ollessa noin 1,5 sekuntia on jo pelkän reaktioajan aikana mennään yli 40 metriä. Helppo siinä sitten on pysäyttää pyörä 40 metrissä... Realismin kanssa parhainkin kaveri menee sen pysäytyksen kanssa siis lähemmäs 100 metriä ja heti kun kyseessä on tavallinen tallaaja niin vielä paljon yli.

Mitä threadin alkuperäiseen postaukseen tulee. Mikäli ei tietenkään ole myöntänyt ajaneensa nopeutta niin raastuvaanhan juttu menee. Siellä voi ja saa kyllä hankittua mittauksessa käytetyn tutkan uuteen kalibrointii, jossa todetaan pääsääntöisesti tutkan olevan kunnossa ja sinut syylliseksi. Mitä todellakin tuohon mittavirheeseen tulee, niin se tutkan näyttämä nopeus asetetaan virheen verran alakanttiin ts. ajat aina lujempaa kuin tutka näytti. Kuten jossain jo luki, niin tutkat ovat tutkattavaystävällisiä eli turha itkeä. :itku:
 
Joopa joo...

Keskittykää vaikka puntin nostoon, jos ei oo muita puheenaiheita.

LP, Liikkuvan poliisin päätehtävä on:

- Toimia valtakunnallisena reservipoliisina

- Vastata liikenneturvallisuuden valvonnasta koko valtakunnan alueella (kihlakunnat paikallisesti)

- LP: n miehet taitaa olla keskimäärin laiskempia, johtuen heidän "helpommasta" tehtävänkuvastaan. (eivät tee esim. pääsääntöisesti yövuoroja)

- LP: lta saat toki helpommin RV: n tai rikesakon liikenteessä, koska kuuluu heidän päätehtävään arkisesti

- Toki "sakot" ..tutaa, mutta jos kukaan ei valvoisi, taitais mennä meno aika villiksi (käykää etelässä!!!)

- Ei ole olemassa mitään tarkkoja kilometriä/tunnissa rajoja, minkä mukaan määräytyy, tapauskohtaista, enemmänkin vois puhua ylitysprosenteista

- Poliisiseissa paljon kovia treenareita (pääosin vielä puhtaita !!!)

- Tämä mies :david: saa ajaa ylinopeutta, muut eivät (edes bomberipellet). Piipaa-autokuskit erikseen

- "vainoamiseen" on usein myös muita syitä ja taustoja!!!
Mutta kukaanhan ei ole koskaan tehnyt mitään...

T nimim: Itsekin joskus lappuja kirjoittanut
 
Re: Joopa joo...

Originally posted by Tape

- Poliisiseissa paljon kovia treenareita (pääosin vielä puhtaita !!!)


Hyvä, että treenaavat poliisitkin käy suihkussa... Ja jos tarkotit jotain muuta, niin kaikkihan on natuja. :rolleyes:
 
Re: Re: Joopa joo...

Originally posted by stranger
Hyvä, että treenaavat poliisitkin käy suihkussa... Ja jos tarkotit jotain muuta, niin kaikkihan on natuja. :rolleyes:

Aivan! Yhtä natuja ovat kuin myös poliisi Ronnie Coleman...Ainakin ne jotka täällä Turuus päin treenaa tietävät kuinka puhtaita poliiseja täällä on ollut ja on :rolleyes:
 
Originally posted by AutoScum
Patologisen pätemisen tarpeessa olevia kyrpänaamarunkkuja riittänee kaikille ammattialoille, ei poliisit mitenkään poikkeuksia ole asian suhteen.

Pääset nopeasti idiootistakin poliisista eroon, kunhan osoitat yhteistyöhalukkuutesi. Tämä ei ole mielestäni nöyrtymistä...

:)

Joo näinhän se on. jäänyt vaan pieniä traumoja noista yli virkaintosista runkkareista. Muistan joskus 15 kesäsenä piikkiä testailin syrjäsellä sivu tiellä ja sattuhan sinne sitten liikkuvastapoliisista poliisit. Niitä oli ilmeisesti joku isompi pyörä jätättänyt samaisella tiellä ja jääneet kytikseen. Itsekkin satuin pääsemään karkuun ,mutta rekkarinhan ne näki kun en vaivautunut irrottamaan sitä kun hyvä uskosena ajattelin ,että eihän nyt sillä tiellä niin myöhään voi olla ketään. Pollarit lampsi suoraan sisälle ovesta repi meikäläisen ulos. yritti viskoa ensin vähän pihamaalla ja lopulta tinttas kyynärpäällä takaraivoon ja pisti autoon. Haukku porukoille itsemurhaliitäjäks varmaan 5 minuuttia eikä muuta sanavarastoa tainnu äijällä olla ,kun niin kovasti höyrys. Toista paria ei tuntunu vituttavan yhtään vaan yritti rauhotella kaikessa rauhassa pariaan. Eipä siinä sit se puhallutti ja kyseli että onko korttia. no se ei varmaan tajunnu ihan minkä ikänen olin ,mutta vastaan en missään vaiheessa sanonu mitään. no pääspähän ressukka pätemään kihoilemaan mopo ikäiselle oikein kunnolla. Ei sen puoleen se toinen poliisi oli ihan asiallinen.

En oo sen jälkeenkään nähnyt sillä tiellä poliisia enkä sitä ennen eli ei kovin yleinen tie ole.
 
Originally posted by LSA_Vinnie
Tää on taas näitä "prätkähiirien" juttuja. :curs: En ole tarkemmin noita prätkälehtiä lueskellut, kun yksinkertaisesti ei voisi v-taa enemmän motoristit, jotka puhuvat enemmän kuin ajavat (=pyöristä puhumiseen käytetty aika suurempi kuin pyörän päällä vietetty aika tai henkilöt jotka eivät edes pyörää omista). Siis hyvin oleellistahan noissa pysähdysmatkoissa on reaktioaika. Ei ole mitään järkeä vertailla kahdesta nopeudesta pysähtymistä jarrutuksen aloituksesta, koska tarve painaa jarrua on syntynyt jo paljon aikaisemmin. Näin ollen satasen paikkeilla 28 m/s ja reaktioajan ollessa noin 1,5 sekuntia on jo pelkän reaktioajan aikana mennään yli 40 metriä. Helppo siinä sitten on pysäyttää pyörä 40 metrissä... Realismin kanssa parhainkin kaveri menee sen pysäytyksen kanssa siis lähemmäs 100 metriä ja heti kun kyseessä on tavallinen tallaaja niin vielä paljon yli.

Sikäli mikäli sä nyt viittisit kattoa sitä kuvaa jossa oli jarrutusmatkat, niin sä huomaisit että ne on saatanan pitkiä. Siis vaikka reaktioaikana kuljettu matka siitä poistetaan. Otetaan esimerkiksi joku uusi perheauto, jossa on aabeeässät ja pelit ja pensselit. Semmosen saa varmasti jokainen, joka osaa autolla ajaa, pysähtymään parin metrin päähän siitä mihin joku ammattikuski. Kun semmosella ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin painaa poljin lattiaan.

Ja noista mopojen pysähtymismatkoista, niin ne on nimenomaan pelkästään jarrutuksen aloittamisesta, eli reaktioaikoja ei ole mukana. Mutta tolla mun olikin vaan tarkotus verrata niitä linkin pysähtymismatkoja todellisiin. Sillä jos auto on absillinen, niin sen pysähtymismatka satasesta nollaan ei ole yli 60 metriä, vaan välillä 40-50m, sillä ne pysähtyy keskivertokuskinkin käsissä vain hieman hitaammin kuin mopo ammattikuskin käskemänä
 
Originally posted by Ghostrider
Otetaan esimerkiksi joku uusi perheauto, jossa on aabeeässät ja pelit ja pensselit. Semmosen saa varmasti jokainen, joka osaa autolla ajaa, pysähtymään parin metrin päähän siitä mihin joku ammattikuski. Kun semmosella ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin painaa poljin lattiaan.

Sillä jos auto on absillinen, niin sen pysähtymismatka satasesta nollaan ei ole yli 60 metriä, vaan välillä 40-50m

Noh, nyt mentiin metsään taas niin että soi.

Pysähtymismatka on nopuden suhteessa vakio, kun lukkojarrutetaan. Jos auto on varustettu ABS-jarruilla, on pysähtymismatka pidempi kuivalla asvaltilla kuin lukkiutuvilla jarruilla varustetulla autolla. ABS:n tarkoitus on tehdä auto kääntymiskykyiseksi lukkojarrutuksen aikana.

Ja mitä siihen tutkan virhemarginaaliin tulee, oli pakko tarkistaa asia tuttavalta. Kalibrointi tehdään usein (no enpä kysynyt että kuinka usein), mutta se tehdään tosiaan n. 1km/h asiakkaan hyväksi, kuten joku tuolla aiemmin jo totesi.
 
Originally posted by fish

Noi jarrutusmatkat oli ihan perustavaraa, eli jos sun Ladassa on paskat jarrut niin se pysähtyy vielä hitaammin. Jos saat jarrut lukkoon Ladassas kuten minä mun Ferrarissa (;)), niin ne pysähtyy ihan yhtä pitkällä matkalla.

Väitätkö tätä ihan vakavalla naamalla? :lol2:
 
Originally posted by fish
Noh, nyt mentiin metsään taas niin että soi.

Pysähtymismatka on nopuden suhteessa vakio, kun lukkojarrutetaan. Jos auto on varustettu ABS-jarruilla, on pysähtymismatka pidempi kuivalla asvaltilla kuin lukkiutuvilla jarruilla varustetulla autolla. ABS:n tarkoitus on tehdä auto kääntymiskykyiseksi lukkojarrutuksen aikana.

Kyllä hyvillä ABS- jarruilla ja normirenkailla on pysähtymismatka kuivallakin asfaltilla lyhyempi kuin lukkiutuvilla vastaavilla jarruilla. Hyvillä ABS:llä tarkoitan tässä sellaisia jarruja, joissa ohjauselektroniikka säätää lukkiutumista tarpeeksi herkästi jotta pysähtyminen on optimaalista. Perusteluna tälle väitteelle on se, että lepokitkakerroin, jota siis lukkiutumaton rengas hyödyntää, on suurempi kuin liukukitkakerroin, jota puolestaan lukkiutunut rengas hyödyntää.
 
Originally posted by Oskar
Kyllä hyvillä ABS- jarruilla ja normirenkailla on pysähtymismatka kuivallakin asfaltilla lyhyempi kuin lukkiutuvilla vastaavilla jarruilla...

Mutta liukkaalla jäällä (nastoilla) tämä seikka on päinvastoin käytännössä joka autossa. Autokoulusta on monelle varmaan tuttu, kun testataan erikseen ABS päällä ja pois jarrutuksia jäällä/liukkaalla. Näin muistelisin... Ohjattavuus on tietty erikseen.
 
Originally posted by fish
Jos auto on varustettu ABS-jarruilla, on pysähtymismatka pidempi kuivalla asvaltilla kuin lukkiutuvilla jarruilla varustetulla autolla.
Yritätkö nyt väittää, että lukkojarrutus on tehokkaampi kuin abs- jarruilla jarrutus...? :confused:
 
Re: Joopa joo...

Oman kokemukseni mukaan LP:n kaverit ovat ainakin tällä suunnalla pääosin reiluja. Joskus tuli eräissä yhteyksissä istuskeltua autojen mukana opissa ja en kyllä ihan heti allekirjoittaisi tämän threadin juttuja kyseisestä ammattikunnasta. Oma lukunsa lupsakkuuden kirjassa on eräs taannoin eläkkeelle jäänyt mopopoliisi (eräänlainen legenda jo täällä päin), joka lehtihaastattelussa kertoili hauskoja juttuja menneiltä vuosilta. Joskus oli ollut ilman tutkaa menossa ja vastaan tullut auto miljoonaa niin oli pysäyttänyt ja ehdottanut odottelemaan tien sivussa kunnes keskinopeus laskee alle sadan...:lol2:

Legendaarisin itse kuulemani kommentti LP:n miehiltä tutkan kanssa kytätessä oli jotakuinkin, että "Ne kyllä ajaa täällä ylinopeutta kun me ollaan syömässä ja saunassa ja nukkumassa, että ihan turha täältä kaikkia on perkaamaan alkaa. Otetaan vaan pahimmat päältä ja tärkeintä on että syyttömiä ei pysäytellä." Tutka oli pistetty piippaamaan n.20km/h ylinopeuksiin ja niitäkin päästeltiin joitain läpi sormien jos ei pahalta näyttänyt. Noilla vehkeillä ei uskaltanut pysäytellä letkassa ajavia jos tiessä oli pientäkin korkeuseroa, kun ei yhtään pystynyt arvaamaan että mitä autoa se vehje mittasi.
 
Originally posted by Hapero
Yritätkö nyt väittää, että lukkojarrutus on tehokkaampi kuin abs- jarruilla jarrutus...? :confused:
Toi ao. on nyt sit mopojen abseista, mutta soveltuu soveltuvin osin myös autoihin.

http://faq.f650.com/GSFAQs/TheABSFAQ.htm

ABS lengthens the theoretical stopping distance as it lets the brakes off when the wheel approaches lock. However, a rider faced with a real surface is unlikely to find the optimum brake force at the first attempt (the one that counts) and will never dare use the front brake (the most effective) enough because of the fall down risk associated with a locked front wheel. ABS used correctly therefore gives shorter real life emergency stops. ABS is required to meet 75% of the theoretical deceleration at the first attempt under EC directives. Most vehicles achieve 95% plus or beat the theoretical (proving the theoretical search using valves able to adjust brake pressure by 0.1 bar was not done to its full conclusion).
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom