Turvallisuusalalle, vartijaksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rontti
  • Aloitettu Aloitettu
Miulla oli loppuvaiheessa viimesen vuoden ajalta (aikuiskoulutustuki laskettiin sen mukaan) bruttopalkka noin 2.5ke/kk. Koulutusta siinä vaiheessa oli VAT+TVEAT ja lisinä oikeestaan kaikki mahollinen ja mahoton, mukaanlukien luottamusmies- ja työsuojeluasiamieslisät ja ylitöitä maltillisesti. Eli ei sitä kyllä säännöllisellä työajalla ihan helposti tommosiin lukemiin vaan mennä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Miulla oli loppuvaiheessa viimesen vuoden ajalta (aikuiskoulutustuki laskettiin sen mukaan) bruttopalkka noin 2.5ke/kk. Koulutusta siinä vaiheessa oli VAT+TVEAT ja lisinä oikeestaan kaikki mahollinen ja mahoton, mukaanlukien luottamusmies- ja työsuojeluasiamieslisät ja ylitöitä maltillisesti. Eli ei sitä kyllä säännöllisellä työajalla ihan helposti tommosiin lukemiin vaan mennä.

Mutta tais puhelinkin soida aika usein vapaa-aikana? Kovia tileja vedätte. Itellä kahdenviikon palkka oli piirihommissa 600-900e/ 2viikkoa.

Palaan vielä kerran aikaisemmin pyörittämääni keskusteluun oc-sumuttimen hankinnasta. Siitähän täällä oli eri versioita mitä sen saamiseksi on tehtävä. Ja vaikka ampuma-aselainsäädännön alaisen kaasuaseen hankkiminen tulisi olla koko maassa sama se ainakaan tämän palstan keskutelujen pohjalta sitä ei välttämättä ole. Eli mulla homma meni näin. Toimin päätyössäni vartijana ja mulla on myös toiminimi jolla teen portsarinhommia. Syksyllä ajattelin että jos oc:n hommaisi kaiken varalle ja eikun tuumasta toimeen. Ensin siis tarvitaan vartijan pätevyys voimankäyttökoulutuksella. Toiseksi täytetään kaasuaseen hakupaperit. Sen jälkeen tarvitaan työnantajan suositus kyseiselle sumuttimelle. Poliisilaitokselle pitää mennä tekemään myös nk.soveltuvuuskoe joka pitää sisällään muistaakseni noin kaksi ja puolisataa kysymystä. Jos sen saa läpi ja varmasti lähes kaikki saavatkin, voi poliisi vielä pyytää erikseen haastatteluun asian tiimoilta. Näin kävi minullekin. No kaikki kyselyt ja haastattelut meni hienosti ja lupa tuli mutta koska hain oc-lupaa myös portsarinhommiin piti siihen vielä saada toimeksiantajan puolto ja se piti toimittaa poliisilaitokselle ja koska teen pokenhommia toiminimellä piti vielä esittää kaupparekisteriin merkintä. No nekin sain toimitettua ja nyt on sitten oc-lupa niin vartijanduunissa ja ovella seistessä. Ovella sitä nyt en varmaan ainakaan normipaikoissa pidä mutta baareissa joissa usein joutuu painimaan ja säätämään asioita välillä useammankin asiakkaan kanssa yhtäaikaa ei oc ole varmaan huono olla taskussa. Mediassa kun on tapauksia jossa portsarin päälle on käyty ihan useamman miehen toimesta. Tällä palkalla kun ei viitsisi hampaitaan ja luitaan katkoa jos se vaan jotenkin on vältettävissä. No oc on tietysti sisätiloissa kovin huono ratkaisu sisäilman kannalta. Syyttömätkin kun helposti altistuvat kaasulle. Eli ampuma-aselainsäädännön muutosten jälkeen muutama vuosi sitten hakuprosessin piti muuttua yhteneväiseksi tosiaan koko maassa. Olisi mielenkiintoista tietää onko joku saanut oc:n vähemmällä ja lyhyemmällä hakuprosessilla. Täällä yhdessä Suomen suurimmista kaupungissa hommaan kului kaikkiaan neljä kuukautta.

No oc on tietysti sisätiloissa kovin huono ratkaisu sisäilman kannalta. Syyttömätkin kun helposti altistuvat kaasulle. Eli ampuma-aselainsäädännön muutosten jälkeen muutama vuosi sitten hakuprosessin piti muuttua yhteneväiseksi tosiaan koko maassa. Olisi mielenkiintoista tietää onko joku saanut oc:n vähemmällä ja lyhyemmällä hakuprosessilla. Täällä yhdessä Suomen suurimmista kaupungissa hommaan kului kaikkiaan neljä kuukautta.
Juovan ja kartion voit unohtaa aika pitkälti sisäkäytössä, mutta vaahtoa tai geeliä voisi harkita.

Itse hain kaasusumutin lupaa pari viikkoa takaperin ja mulla oli vain haastattelu, sekä työnantajan puoltopaperi jonka toimitin poliisille. Luvassa menee kuulemma pari viikkoa.

Vaikeaksi on mennyt sumutinluvan hakeminen jos erikseen pitää jotain soveltuvuuskoetta täyttää ja haastattelussa käydä. Aikaisemmin kävi kurssin, kävi laitoksella täyttämässä kaavakkeen ja lupa tuli. Jos kaasun halusi kantoon myös työajan ulkopuolella piti olla työnantajan puolto ja mahdollisesti haastattelu. Voisi mielenkiinnosta käydä uusimassa luvat ja katsoa vieläkö saa vanhoilla lupaehdoilla.

Palaan vielä kerran aikaisemmin pyörittämääni keskusteluun oc-sumuttimen hankinnasta. Siitähän täällä oli eri versioita mitä sen saamiseksi on tehtävä. Ja vaikka ampuma-aselainsäädännön alaisen kaasuaseen hankkiminen tulisi olla koko maassa sama se ainakaan tämän palstan keskutelujen pohjalta sitä ei välttämättä ole. Eli mulla homma meni näin. Toimin päätyössäni vartijana ja mulla on myös toiminimi jolla teen portsarinhommia. Syksyllä ajattelin että jos oc:n hommaisi kaiken varalle ja eikun tuumasta toimeen. Ensin siis tarvitaan vartijan pätevyys voimankäyttökoulutuksella. Toiseksi täytetään kaasuaseen hakupaperit. Sen jälkeen tarvitaan työnantajan suositus kyseiselle sumuttimelle. Poliisilaitokselle pitää mennä tekemään myös nk.soveltuvuuskoe joka pitää sisällään muistaakseni noin kaksi ja puolisataa kysymystä. Jos sen saa läpi ja varmasti lähes kaikki saavatkin, voi poliisi vielä pyytää erikseen haastatteluun asian tiimoilta. Näin kävi minullekin. No kaikki kyselyt ja haastattelut meni hienosti ja lupa tuli mutta koska hain oc-lupaa myös portsarinhommiin piti siihen vielä saada toimeksiantajan puolto ja se piti toimittaa poliisilaitokselle ja koska teen pokenhommia toiminimellä piti vielä esittää kaupparekisteriin merkintä. No nekin sain toimitettua ja nyt on sitten oc-lupa niin vartijanduunissa ja ovella seistessä. Ovella sitä nyt en varmaan ainakaan normipaikoissa pidä mutta baareissa joissa usein joutuu painimaan ja säätämään asioita välillä useammankin asiakkaan kanssa yhtäaikaa ei oc ole varmaan huono olla taskussa. Mediassa kun on tapauksia jossa portsarin päälle on käyty ihan useamman miehen toimesta. Tällä palkalla kun ei viitsisi hampaitaan ja luitaan katkoa jos se vaan jotenkin on vältettävissä. No oc on tietysti sisätiloissa kovin huono ratkaisu sisäilman kannalta. Syyttömätkin kun helposti altistuvat kaasulle. Eli ampuma-aselainsäädännön muutosten jälkeen muutama vuosi sitten hakuprosessin piti muuttua yhteneväiseksi tosiaan koko maassa. Olisi mielenkiintoista tietää onko joku saanut oc:n vähemmällä ja lyhyemmällä hakuprosessilla. Täällä yhdessä Suomen suurimmista kaupungissa hommaan kului kaikkiaan neljä kuukautta.

Enpä oo tollasesta soveltuvuuskokeesta kuullutkaan? Itse olin käynyt kaasukurssin että sain jv-korttiin merkinnän että on käyty. Sitten hankin työnantajalta todistuksen että tarvitsen kaasua työtehtävissä. Tämän jälkeen ajanvaraus poliisilaitokselle hakemuksen jättöä varten. Viikon päästä soittivat että tarttis haastattelussa vielä käydä laitoksella. Siellä kyselivät vähän niitä näitä, parin viikon päästä tuli henk.koht. lupa postissa. Tadaa

Tuo soveltuvuuskokeen teki myös toistakymmentä ampuma-aseen luvanhakijaa samalla kerralla.Tietokoneella oli siis muistaakseni 256 kysymystä. Kysymyksistä osa oli samantyylisiä kuin armeijan palikkatestit alokas-ajalla.

Onko kenelläkään kokemuksia työskentelystä palmialla järjestyksenvalvojana metrossa? Löysin jotain vanhoja huonoja kokemuksia ko. lafkasta, mutta onkohan tilanne parantunut?

Onko kenelläkään kokemuksia työskentelystä palmialla järjestyksenvalvojana metrossa? Löysin jotain vanhoja huonoja kokemuksia ko. lafkasta, mutta onkohan tilanne parantunut?
Metro oli hyvä kohde suunnilleen kymmenen vuotta sitten, kun oikeasti oltiin järjestyksenvalvojia ja sai tehdä järjestyksenvalvontaan liittyviä tehtäviä. Jos tällein yleisesti jotain kommentoisi niin koko alassa kusee se että se on bisnestä. Jos toimeksiantaja ahdistuu siitä että vartijalla/järkkärillä on vk-välineet kannossa ja puhejudolla pitää pärjätä niin sitten näin tehdään. Turva-alan yritykset vaan kumartelee toimeksiantajalle päin ja samalla pyllistetään kentällä oleville työntekijöille, jotka niitä välineitä saattaisi tarvita tilanteissa.

Vartija vaati kaupan noin sadan euron arvoista omaisuutta takaisin, jolloin miehet kävivät vartijan kimppuun. He kamppasivat vartijan maahan. 19-vuotias löi vartijaa useita kertoja nyrkillä kasvoihin samaan aikaan, kun 18-vuotias mies potki vartijaa. Teon jälkeen miehet pakenivat saaliinsa kanssa paikalta.

Vartijalta murtui kolme kylkiluuta ja hän sai vammoja muun muassa kasvoihin ja silmään.

18-vuotias sai teosta 9 kuukautta ehdollista vankeutta ja hänet määrättiin maksamaan korvauksia. Lisäksi hänet määrättiin valvontaan vuoden ja kolmen kuukauden ajaksi.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015112720735164_uu.shtml

.Muistan kun koulutuksessa joskus puhuttiin vartijoiden rikosoikeudellisesta suojasta. Missähän kohtaa se tässä tuomiossa näkyy? Jotenkin tuntuu helvetin lievältä tuomiolta, kun ottaa huomioon vartijan saamat vammat, plus se että tuo pahoinpitely osuus tehtiin useamman kuin yhden ihmisen voimin. Jos kadulla vastaavalla tavalla potkisi joltain kylkiluita poikki niin en usko että selviäisi tuollaisella haista paska tuomiolla.

Meillä kun aina käy kauhea lässytys siitä miten ihmisoikeudet ja seksuaalivähemmistöjen oikeudet on huomosti jossain muuaalla, niin kyllä tässä on taas esimerkki siitä, että rikoksen uhrilla ei ole ihmisoikeuksia Suomessa.
Tottakai tuollaiset ihmiset pitää saada telkien taakse ja todellisia pelotteita etteivät uusi juttuja tai muutkaan niitä te. Samoin korvaukset eivät varmasti ole olleet missään suhteessa vammoihin, menettettyihin työsuoritteisiin ym.

Meillä kun aina käy kauhea lässytys siitä miten ihmisoikeudet ja seksuaalivähemmistöjen oikeudet on huomosti jossain muuaalla, niin kyllä tässä on taas esimerkki siitä, että rikoksen uhrilla ei ole ihmisoikeuksia Suomessa.
Tottakai tuollaiset ihmiset pitää saada telkien taakse ja todellisia pelotteita etteivät uusi juttuja tai muutkaan niitä te. Samoin korvaukset eivät varmasti ole olleet missään suhteessa vammoihin, menettettyihin työsuoritteisiin ym.

Ite olin ovella jv:nä ja joku koitti puukottaa tarjoilijaa ja meitsiä. Mitään ei loppujenlopuks käyny kellekkään paitsi puukkojunkkarin käsi tuli vähän kipeeks. Korvauksia oikeudes määrättiin maksaa mulle 380€ (Sekin pääosin hajonneista tavaroista), sillä ei kuulemma ollu oikeesti tarkotuksena tappaa eikä päättäjien mielestä se ois ees ollu mahdollista ku lähti alle 2 metrin päästä hyökkää ni suurin osa mun vaateista hylättiin. Senttiäkään noista rahoista muuten en oo saanu.

Ite olin ovella jv:nä ja joku koitti puukottaa tarjoilijaa ja meitsiä. Mitään ei loppujenlopuks käyny kellekkään paitsi puukkojunkkarin käsi tuli vähän kipeeks. Korvauksia oikeudes määrättiin maksaa mulle 380€ (Sekin pääosin hajonneista tavaroista), sillä ei kuulemma ollu oikeesti tarkotuksena tappaa eikä päättäjien mielestä se ois ees ollu mahdollista ku lähti alle 2 metrin päästä hyökkää ni suurin osa mun vaateista hylättiin. Senttiäkään noista rahoista muuten en oo saanu.

Oikeusjärjestelmämme on vakavasti sairas.

Suomen oikeuslaitoshan on yksi vitsi. Turva-alalla sen varsinkin näkee, kuinka kuistilla maallikot ovat kyseisestä alasta. Esimerkkinä tilanne, jossa asiakas laittoi poiston aikana käden taskuun, alkoi rimpuilemaan ja uhkasi satuttaa järkkäriä. Ukkeli vietiin maihin ja raudoitettiin. Jokainen joka on joskus kovalla alustalla paininut tietää, että siitä voi tulla vähän nirhaumia ja saattaa myös muutenkin sattua. No, oikeudessa oltiin sitä mieltä, ettei kiinniotettu olisi voinut lyödä järkkäriä, koska käsi oli ollut taskussa ja näin ollen mitään uhkaa ei ollut. Näin entisen väijyn silmissä tilanne oli vaarallinen, koska ei voi tietää mitä siellä kohdehenkilön taskussa on, mutta oikeudessa oltiin erimieltä. Järkkäri pääsi maksumiehesti. Omalta kohdalta löytyy tapaus, jossa niin perus kiinniotto kuin olla ja voi on pilkottu kahdeksi eri tapahtumaksi, joissa toisessa olen todistajana ja toisessa osassa rikoksesta epäilty. Tuomari ei antanut oikeudessa käyttää tapahtumailmoitusta ja tapahtumasta oli siinä vaiheessa kaksi vuotta aikaa. Tuomari keksi myös kysyä mihin kellonaikaan kyseinen kiinniotto tapahtui, no vähän helvetin hankala vastata kun tapauksesta kulunut sen verran aikaa eikä kiinniotossa ollut mitään niin erikoista että se olisi jäänyt jotenkin mieleen. Syyttäjä myös tykkäsi kysellä yksityiskohtaisia tarkennuksia joihin vastaaminen oli lievästi sanottuna hankalaa.

Itsellä tuli alalla kokemusta vajaa kymmenen vuotta, joista suunnilleen kahdeksan vuotta oli joukkoliikenteessä. Alan erittäin vähäinen arvostus, ei kovin kummoinen palkka siihen nähden mihin kaikkiin tilanteisiin siellä joutui, oikeuslaitoksen bingolla vedetyt tuomiot ja poliisien turha vittuilu olivat ne päällimmäiset syyt miksi hommat tuli lopetettua. Varsinkin osa vanhan pikku roban poliiseista osasi olla hankalia ja jaksoivat kiukutella kun joutuivat hakemaan kiinniotettuja. Oli muutama sellainen tilanne jossa poliisipartio jaksoi ulista kiinniotosta ja siitä miksi asiakas on raudoissa, vaikka on ihan rauhallinen. Siinä vaiheessa kun raudat otettiin pois niin poliisit saivat painia henkilön uudestaan rautoihin, vaikka etukäteen varoitettiin että asiakas saattaa olla vähän pahapäinen. Ne oli jotenkin aina hauskoja tilanteita eikä juurikaan kiinnostanut auttaa enää tuossa kohtaa. Antaa virkamiesten hoitaa kun olivat niin jumalia ja osasivat/tiesivät paremmin kuin me. Tälläisiä ongelmia ei koskaan ollut vanhan itä-Helsingin poliisin kanssa.

" Varsinkin osa vanhan pikku roban poliiseista "

Mä muistan sieltä Robalta yhden kenttämieheks vanhan läskin.Se oli semmonen että sen näki jo työparinsa ilmeistä että niitä hävetti se saatanan donitsiporsas.

Mitä vähemmän työ tai vapaa- ajalla joutuu poliisin kanssa tekemisiin sen parempi. Itsellä myös karvaita kokemuksia ylimielisistä sankaripoliiseista.

On siellä niitä hyviäkin tyyppejä vielä onneksi.. Tosin nämä tapaukset jää mieleen helpommin.
Hyvät tyypit tuntuivat keskittyvän pääosin itään. Tottakai oli roban ja pasilan piirissä ihan asiallisiakin ukkoja, eikä pelkästään niitä jotka menevät meiltä mitään kysymättä kiinniottotiloihin paijaamaan kiinniotettua ja kysymään, että "haluatko tehdä rikosilmoituksen näistä järkkäreistä"

Kyllä tuli eilen nähtyä mitä se on, kun ujot/arat/toimintakyvyttömät ihmiset hakeutuu turvallisuusalalle. Olin jv-hommiin menossa yöllä ja en kerenny työpaikalle asti, kun oli kadunkulmassa raju tappelu. Vartija oli ehtinyt jo siihen, oli pienikokoinen (lyhyt ja hoikka) nuorehko mies. Tumput suorina seisoo 2m päässä kun yks saa turpaansa ja vasta sitten yritti puuttua kun sivulliset huutaa että "tee nyt vartija jotain". Ehti monoakin saada naamaan toinen tappelupukari ennenkuin meni väliin ja ei kyennyt sitten lopettamaan sitä tilannetta. Oli voimankäyttövälineet ja kaikki. Itse kadunmiehenä menin ja revin sen tappelua dominoivan miehen pois siitä, kun arvioin että todennäköisesti saan sen hallintaan. Sitten sai vartija homman haltuun. Mutta ois tehny mieli kysyä, että ootkohan ihan oikeessa ammatissa. :rolleyes:

Mutta toki tuon ammatin houkuttelevuus kun on mitä on noin pidempiaikaisena ammattina (riskit, työajat, palkka) ja jokainen kortillinen halutessaan työllistyy, niin ei ihme sinänsä ettei aina ole ammattilainen asialla vartijan vermeissä. Vaihtuvuus suurta ja helppo tehdä esim opiskelun ohessa ja ylipäätään työttömille, kun lyhyt kurssi riittää.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Varmaan aika monelle tulee yllätyksenä omat reaktiot stressitilanteessa. Ei oo kauheen hyvä juttu, jos se eka kerta sattuu olemaan tollasessa tilanteessa, jossa pitäis hallita tilannetta. Mä olin 18v ekaa kertaa ovella ja mulle kävi just näin, mut kukaan ei saanu ainakaan pahasti turpaan.

Kyseinen ravintola sijaitsi pienessä kunnassa suuremman kaupungin läheisyydessä. Asiakaskunta koostui lähinnä paikallisista juopoista ja ulkomaalaisista rakennustyöläisistä. Sain sen duunin varmaan siks, että kukaan ei halunnu sinne ja portsarifirmalla oli muutenki pula paikallisista tekijöistä. Oli mulla muutamat festarikeikat alla, mut ei tietoakaan oikeista jv-hommista. Paikalliset ja ulkomaalaiset otti tietenkin yhteen illan aikana, mutta kantikset hoiti homman itekseen ja mitään ei tapahtunu. Mä jäädyin aika pahasti ja pelko varmasti paistoi kauas nuoresta miehestä. Yks niistä tappelupukareista sanoki mulle ihan ystävällisesti huonolla suomella, että älä enää tule tänne. Jälkeenpäin mietittynä mun silloin poikamaiset kasvot saatto olla jopa hyödyks siinä tilanteessa.

En menny siihen kuntaan enää hommiin, mut monet pubit ja yökerhot tuli vuosien varrella päivystettyä. Ihan hyvä poke musta muodostui, mut en menis enää mistään hinnasta. En vaikka jäisin työttömäksi koulutusta vastaavasta virastani.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom