Turvallisuusalalle, vartijaksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rontti
  • Aloitettu Aloitettu
Kuinkas usein olette joutuneet käsikähmään vartijan hommissa? Itse olen kuullut joiltain kavereilta että vääntöä on ollut mutta toiset taas ovat pärjänneet lähes ilman minkäänlaista kontaktia. Riippuu varmaan alueesta aika pitkälti ja omista työtavoista mutta kai se on niin että ei niitä voi oikein kokonaan välttääkään?
Ite en oo viel käsikähmään joutunnu, puhumalla on hyvin hoidettu pari tilannetta. Tosin teen tällä hetkellä semmosia kohteita että aika epärealistista että joutuis painiin, tosin siihen oon joka päivä varautunnu että jos.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kuinkas usein olette joutuneet käsikähmään vartijan hommissa? Itse olen kuullut joiltain kavereilta että vääntöä on ollut mutta toiset taas ovat pärjänneet lähes ilman minkäänlaista kontaktia. Riippuu varmaan alueesta aika pitkälti ja omista työtavoista mutta kai se on niin että ei niitä voi oikein kokonaan välttääkään?
Voimankäyttötilanteiden määrä on suorassa suhteessa kahteen asiaan mielestäni = työkohteeseen ja omaan ammattitaitoon. Tietyissä työkohteissa, tai oikeastaan tietyntyyppisissä vääntöjä tulee jatkuvasti ilman että niiden määrään voisi mitenkään vaikuttaa, muuta kuin negatiivisessa mielessä. Omalla ammattitaidolla EI voi välttää kaikkia voimankäyttötilanteita, mutta sen puutteella niiden määrä lisääntyy helposti ja sit voikin tulla nenään pelisilmän puutteen takia. Mulla on laskujeni mukaan jotain pari-kolme sataa poistoa ja pari-kolme kymmentä kiinniottoa. Ja näistä kaikista toimenpiteistä noin kymmenen tapausta on päättynyt voimankäyttötilanteeseen. Jokainen näistä on ollut välttämätön, eikä tilanteessa ole ollut muuta mahdollisuutta edetä.

Olen siis noin vuoden verran vartiointialalla vaikuttanut (tosin hieman kamppailulajikokemusta omaava, en kuitenkaan mikään suurempi ninja ole:D), aikalailla vaihtelevia ja hyvin erityyppisiä kohteita tehnyt (=laidasta laitaan). Toiset kohteet on olleet sellaisia, ettei koskaan tapahdu mitään suurempaa, kun taas parissa kohteessa ei tulis mieleenkään patsastella ilman liivejä.

Edit: Eli aika harvassa kohteessa se painiminen/vääntäminen on hyvinkään jokapäiväistä, mutta siihen on syytä varautua ja olla valmiudet, mikäli tekee työtä kohteessa jossa riski on olemassa.

Eli vartiointialalle hakeutuessa tai tullessa kannattaa tiedostaa omat valmiudet ja sen mitä tahtoo tehdä, jokaiselle on paikkansa, eikä jokaisen tarvitse mun mielestä olla edes valmis voimankäyttötilanteisiin, esimerkiksi perus aulapalveluissa nää tilanteet on varmaan keskimäärin ultraharvinaisia. Ja toisena laitana jos kokee pystyvänsä ja haluavansa järjestyksen ylläpidon luonteisiin tehtäviin, niitäkin varmasti löytyy mikäli omat kyvyt sen sallii.

Viimeksi muokattu:
Jep, kaikille löytyy paikka, vartiointiala on niin laaja...

Itse paininut ihan muutaman kerran vaan, myymälöissä. Aulapalvelussa/portilla/tehtaalla/messuilla ei ollut siihen tarvetta :)

Tilanteet tietenkin pyritään hoitamaan puhumalla, mutta jos vastapuoli on esim liian sekasin ja käy kimppuun, niin en kyllä rupee maalitauluks.

Itse tein aikaisemmin hommia useissa myymälöissä/kauppakeskuksissa ja huomasin että luonnollisesti sitä enempi oli jänskää päivän mittaan mitä enempi alueella pyöri narkkeja, juoppoja ja sun muita örvelöitä. Etenkin ydinkeskustassa sai päivittäin ohjata mulkosilmätuijotuksella useita sankareita ulkoilmaan. Useimmat fyysiset kontaktit tai sen uhka tulivat pienessä lähikaupassa metsän keskellä työttömien, juoppojen, narkkien, ulkomaalaisten..jne suosimalla asuinalueella.
Mitä enempi alueella pyörii narkkia, puliukkoa suun muuta örkkiä niin sitä varmemmin saat päivittäin taistella sanallisesti ja jopa joskus fyysisesti näiden velikultien kanssa.

Nyt kääntyilee yöpiirinratti ja on niin lepposta hommaa, jopa liian lepposta kun kaipaisi jotain toimintaakin joskus. Yöpiirissäkin kohtaamiset yleensä kenenkään muun kanssa kuin ehkä kohteiden henkilökunnan kanssa ovat erittäin harvinaisia, etenkin mitä pohjoisemmaksi mennään. Itsellä ainoana työntekijänä tässä piirissä ensimmäinen kohtaaminen noin viiteen vuoteen murtovarkaan kanssa.

Tehtaanportillakin tulee väijyiltyä joskus ja ainoa voimankäyttö on jumiutuneen oven avaus potkimalla.

Muistaakseni n.25% normijanttereista pystyy toimimaan järkevästi yllättävissä tilanteissa kuten voimankäyttötilanteet. Tietenkin koulutus, harjoittelu...jne nostaa tuota lukua jonkun verran. Kuuluuko itse tuohon joukkoon, niin sen tietää vasta sitten kun ensimmäinen oikea tilanne tulee päälle. Itse olen muutamia voimankäyttötilanteita ja fyysistä uhkaa kohdattuani huomannut, että pystyn olemaan rauhallinen ja ajattelemaan eri vaihtoehtoja vaikka välillä putkinäkö/ajattelu meinaa ottaa vallan.
Tiedä sitten miten tässä ruostuu piirihommissa, mutta ehkäpä joku päivä muutan isompaan kaupunkiin ja pääsisi tekemään jljv:n hommia.

^ ota huomioon, että noita 2videoo et voi verrata oikeestaan yhtään keskenään, toinen mainosvideo kotisuomessa ja toinen kameralla kuvattu jossakin puolassa tms, eri kulttuurit jne. Ei sillä että kyl on pellejä noi G4S jätkät tossa videolla.

^ ota huomioon, että noita 2videoo et voi verrata oikeestaan yhtään keskenään, toinen mainosvideo kotisuomessa ja toinen kameralla kuvattu jossakin puolassa tms, eri kulttuurit jne. Ei sillä että kyl on pellejä noi G4S jätkät tossa videolla.

Ööööö, kiitos huomautuksesta. Otan huomioon.

Toisaalta muistuu myös mieleen se kotimainen video, jossa G4S:n miestä raudoitetaan poliisin toimesta Martsarin asemalla. :)

Itse jouduin juuri äskettäin palaamaan samaisen firman leipiin, kun raksapuolen insinöörien kesäharjoittelupaikat katosivat kuin ilmaan laman myötä.

Toisaalta muistuu myös mieleen se kotimainen video, jossa G4S:n miestä raudoitetaan poliisin toimesta Martsarin asemalla. :)
Joo, tuli itelleniki se "ei niin nappiin menny" video. Jumakekka et menee aika nopeest, koht pari vuotta jo ollu 3:lla pallolla duunis :D

Moi hei kaikki. Yks pien kysymys. Ihan yleensäkki vartijan työhön pääsystä. Vaikuttaako rikosrekisteri mitenkään pääsyyn. Huolitaanko? Ois rattijuopumustuomio tulossa ja ajattelin, että rikkooko tää nyt sitten kaikki maholliset mahdollisuudet koskaan päästä vartijantyöhön.

Moi hei kaikki. Yks pien kysymys. Ihan yleensäkki vartijan työhön pääsystä. Vaikuttaako rikosrekisteri mitenkään pääsyyn. Huolitaanko? Ois rattijuopumustuomio tulossa ja ajattelin, että rikkooko tää nyt sitten kaikki maholliset mahdollisuudet koskaan päästä vartijantyöhön.

On mahdollista ettei poliisi myönnä vartijakorttia, jos on rekisterissä tuollainen tuore merkintä.
Tai sitten voi olla että myöntääkin. Kannattaa kaiketi kysyä ennenkö hakeutuu kurssille.

Kun näitä vartija hommia tulee säännöllisesti tehtyä, oon vähän ajatellu jos hommais varustevyön, raudat jne. Saako noita vähennettyä verotuksessa? Onhan tässä pari vuotta pärjätty ilmankin, mutta eihän sitä koskaan tiedä mitä tapahtyy..

Kun näitä vartija hommia tulee säännöllisesti tehtyä, oon vähän ajatellu jos hommais varustevyön, raudat jne. Saako noita vähennettyä verotuksessa? Onhan tässä pari vuotta pärjätty ilmankin, mutta eihän sitä koskaan tiedä mitä tapahtyy..

Saa vähennettyä. Alan kirjallisuus, työkengät, ateriakorvaus (piirimiehille saattaa mennä lävitse), kuntoiluharrastukset (jos ei jo firma maksa). Tässä näin väsyneenä ja äkkiseltään jotain vähennettävää.

Saa vähennettyä. Alan kirjallisuus, työkengät, ateriakorvaus (piirimiehille saattaa mennä lävitse), kuntoiluharrastukset (jos ei jo firma maksa). Tässä näin väsyneenä ja äkkiseltään jotain vähennettävää.

Ei firma mitään mun kuntoilusta maksa :wtf: Siis voisko jonku puntin saada vähenettyä? Tai kamppailulajin?

Ei firma mitään mun kuntoilusta maksa :wtf: Siis voisko jonku puntin saada vähenettyä? Tai kamppailulajin?

Tuollaista löytyi kontrollin sivuilta

"Otin pari vuotta sitten selvää, että mitkä hankinnat ovat vähennyskelpoisia, tässä muutamia esimerkkeje. muistakaa, että kaikista pitää olla kuitti ja erillinen selvitys ja selkeät perustelut.

-työmatkat, jos ei työnantaja maksa.
-kaikki työvälineet.
-pari alus/välivaatekertaa, 10 paria sukkia, 2:t työkengät, vyöt,yms
-ruokaraha, jos firma ei maksa päivittäistä ruokailua.(firmasta todistus)
-kuntosalikortti, yms kuntoharrastusmaksut. (kamppailulajeista en tiedä)
-ammattiliiton jäsenmaksut (pam)
-omakustanteiset koulutukset. esim JV-kurssit
-JV-lätkät,putkikassit, reput
-muistiinpanovälineet, lehtiöt, kynät, yms."

Muista kuitenkin, että vuotuinen omavastuuosuus on noin 600 euroa, jonka jälkeen vasta saa vähennyksiä. Saa siis aikalailla ostaa työhön liittyvää sälää, jotta saisi vähennyksiä käytännössä.
Jos koko vuoden kuntosalikortin saisi kirjattua vähennyksiin jonkun satkun työvälineostoksien lisäksi, niin sitten ehkä jäisi jo jotain vähennyskelpoistakin ilmoitettavaa.

Joo hei nyt tuli mieleen kysymys. Laitoin firmaan x hakemuksen. Mulle soitettiin että tuunko haastatteluun, menin. Aina kun kysyttiin, ja itsekkin esitin asian eli halusin vakituiseksi, en vain kesätyöntekijäksi. Firma maksoi 5 päivän vartijakurssin, ja sopimusta kirjoittaessa kirjoitti vakituisen sopimuksen mutta osa-aikaiseksi. Tessin mukaan työnantajan pitää kouluttaa työntekijä tehtäviinsä(?). Eli kun 4kk korttini umpeutuu, pitääkö heidän lain mukaan kouluttaa minut 5v korttiin? Kerta kun sopimukseni on vakituinen ja tes näin muistaakseni määrää.. Sopimusta kirjoittaessa vielä sovittiin että jatkan kesän jälkeen hommia, mutta se oli kuitenkin vain puhetta jne. Toivottavasti joku ymmärsi ja tietää paremmin kuin minä.. Lähinnä tässä vetoan siihen että suurelle osalle firman x kesähessuista kirjoitettiin määräaikainen soppari kortin umpeutumisen mukaan, mutta minulle ei..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom