Kaikki kenen kanssa olen alan töitä tehnyt on sanonut, että vartija- ja JVkurssit on verrattavissa kortin saamiseen muropaketista ja homman oppii oikeasti töitä tekemällä. Tähän porukkaan kuuluu niin VATin, TVEATin käyneiden ja Turvallisuusalan tradenomin mielipiteet.
Olen suurinpiirtein samaa mieltä, mutta se että "homman oppii tekemällä" kusee tietyissä paikoissa. Esimerkiksi seuraava:
Itse työskentelen kohteessa JLJV:na jossa ei kursseilla opitulla tiedolla tee yhtikäs mitään.
JLJV ei oikein pysty tekemään duuniaan mikäli ei tunne toimivaltuuksiaan. Tai no pystyy toki, mutta toimivaltuuksien oppiminen kantapään (käräjien) kautta tai muiden työntekijöiden väljän laintulkinnan perusteella ei palvele ketään. Nykytilanteessani en näe esimerkiksi mitään järkeä lähteä suorittamaan TVEAT:in näyttöjä muodollisuuden pätevyyden hankkimiseksi, (VAT ja turvatrade suoritettu) mutta mieluusti kävisin istumassa luennoilla, koska aina oppii jotain uutta, josta voi olla iloa myös tulevaisuudessa vaikka se sillä hetkellä tarpeettomalta tuntuisikin.
2002 loppupuolella lakimuutoksen aikaan olin itse ikävässä välikädessä katsomassa tilannetta, jossa vanhan vartijakortin haltijat toimivat edelleen huoletta vartioimisliikelaissa määriteltyjen toimivaltuuksien perusteella ja uuden asetuksen mukaisen koulutuksen käyneet kaverit ihmettelivät sivusta eivätkä oikein ottaneet tolkkua toimivaltuuksien käytöstä. Ongelmiahan ei synny usein, koska keskivertokansalainen ei tiedä lainsäädännöstä tai omista perusoikeuksistaan juuri mitään. Mutta onko se sitten laadukasta turvallisuustoimintaa, että yksityisen turvallisuusalan henkilöstö ei tunne lakia ja luottaa siihen että laittomasta toiminnasta ei joudu edesvastuuseen? Tekemällä oppii, se on selvää, mutta vaikea kenenkään on lähteä tyhjältä pohjalta ponnistamaan. Toisekseen asetuksessa määritelty vartijan koulutussisältö ei anna kovin laajaa liikkumavaraa vartijan koulutukseen. Mutta mennään aiheessa eteenpäin.
Samaa mieltä porukka on myös VATista ja TVEATista, mutta niiden hyöty johtuu useimmiten kohteesta ja siitä kuinka KO. kursseilla opittua tietoa voi kohteessaan soveltaa.
Lähes kaikki koulutus on mahdollista läpäistä rimaa hipoen, jolloin oppimistakaan ei pääse tapahtumaan. Itse kävin VAT:in 2005 ja koen oppineeni siellä erittäin paljon uutta sekä saaneeni konkreettista hyötyä ko. tutkinnosta. Olisihan siellä voinut myöskin vain käydä paikalla ja nitkutella näytöistä läpi minimipisteillä, mutta ei se olisi edesauttanut omaa oppimistani ja kehitystäni millään tavalla. Kiitokset tosin oppimisesta ja kehityksestä kuuluu myös silloiselle työnantajalleni, jolla oli myös virtaa ja kiinnostusta laittaa paukkuja kiinni työssäoppimiseen. En siis roikkunut samoissa tehtävissä jatkuvasti, vaan esimerkiksi tekniikan osiossa kehittyistä varten minut siirrettiin tehtäviin, joissa tekniikkaa joutui / pääsi tosissaan käyttämään.
Nyt taantuman myötä homma kuulemani mukaan parantunut.
Näin todellakin on.
jawhead sanoi:
Jaa vai niin. Entäs minä joka olen tehnyt tuota samaa hommaa ja vähän kovempaakin 9 kk armeijassa SPOLlena ja minulla on vain tuo 4kk /v kortti. Pitäiskö munkin käydä sielä 100h tunnilla notkumassa ennekuin "osaan"?
Tämä ei kohdistu jawheadiin vaan on yleinen huomio. Kaikilla aloilla on herraties kuinka paljon porukkaa, joka kuvittelee osaavansa vaikka mitä. Todellisuus muiden silmissä saattaa kuitenkin olla erilainen. "Osaaminen" ja osaaminen ovat kaksi eri asiaa. Se osaaminen ja tieto vain tuntuu katoavan monesti silloin kun vastaan tulee joku oikeasti asiansa osaava ja tietävä. Itsellenikin käy näin usein, mutta silloin se on taas henkilökohtaisen kehittämisen paikka. Monille "osaajille" olisi vaikkapa kurssien käyminen uudestaan erittäin suotavaa.
Mitähän mä täällä taas horisen? Takaisin töihin...