Turvallisuusala menee ainoastaan taaksepäin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purtsi
  • Aloitettu Aloitettu
Monesti kouluja ylikorostetaan. Monia ammatteja oppii vain kaytannossa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Varmaan purtsi hyvin tiedät tohon neloseen itsekin vastauksen. Yrittäjän on älyttömästi helpompaa ostaa palvelu vuokrafirmalta sen sijaan, että palkkaisi omalle kontolleen työntekijän.

Tämä on totta. Varsinkin kun pari-kolme käsittääkseni keski-suomen seudulta kotoisin olevaa, nykyisin isoksi kasvanutta "ovi-firmaa" polkee hintoja. Jos laskutustunti on 16e/h, siitä voi jokainen laskea paljonko on maksimissaan ovimiehen käteen maksettava palkka. Ja taas vastaavasti jokainen pystyy tuosta päättelemään myös sen, ettei siellä kovinkaan monta "ammattimaista" portsaria löydy. Itse esimerkiksi en todellakaan edes kusisi alle 16e/h tuntipalkalla.
No, amiksien pihoilta ja intistä suoraan värväämällä löytyy tekijöitä, harmi vaan että pääasiassa heitä tarvitaan 5-6 niihin paikkoihin missä ennen on pärjätty 1-2 ammattimiehellä. Baarien henkilökunta on helisemässä, kun nämä 19v pipopäät eivät saa mitään järjestystä aikaan. Ravintoloiden omistajat taasen ymmärtävät vain rahan päälle, joten muutosta ei ole tulossa ennen kuin riittävästi rupeaa anniskelulupia jäätymään jatkuvien häiriöiden takia.

Ja, itsehän en ole mikään yrittäjä. Ihan herra järjestyksenvalvoja vain. Ja "taloilla" olen töissä, olen aina ollut kohta 8 vuotta. Vuokrafirmojen palvelukseen en edes harkitse lähtemistä, ennen kuin noihin täysin naurettaviin palkkoihin tulee joku järki.

Häläpäti hämmää, häpäti hää

Kyllä, olen kanssasi hyvinkin pitkälti samaa mieltä. Olen viime aikoina ruvennut miettimään, voisiko alan onneton järjestäytymisaste olla syynä nykytilanteeseen? Kun jokainen pitää puoliaan vain itse, niin onhan se sata varma että pitkässä juoksussa tulos on sen työntekijän kannalta huonompi.

En tiedä, mutta siltä tuntuu..

Esim. kuinka liitto olisi reagoinut tähän siivousfirman väliin tuloon, jos liitossa olis esim. 90 % turvatarkastajista.

Tässä kahden ja puolen vuoden aikana on oppinut karvaasti sen, että on ihan eri asia olla kova vääntäjä, kun ns kova liike-elämässä. Karu fakta, mutta niin se vaan tuntuu olevan. Sinänsä harmi, itsekkin alaa 15 vuotta nähneenä, ei tää hyvältä tunnu.

Edit. Demoni. Turvallisuusalalla oppiminen voi olla erittäin kallista, joka kohtalokasta.. Ei hyvä.

Se nyt vaan on niin että ihan normaali stevarin homma ei ole mitään rakettitiedettä eikä sitä varten ole järkeä edes järjestää mitään pidempää koulutusta. Sellaista tekemällä tehtyä alan arvostuksen nostatusta jonka takia työpaikkoja vähenisi kulujen nousun myötä. Tiedän että nytkin on noita turvallisuuslukioita jne, mutta en rehellisesti sanoen tiedä mitä niissä ne vuodet tehdään. Ensimmäiseen työvuoroon tultaessa on lähes poikkeuksetta lakituntemus ja toimintatavat samalla tasolla juuri 40tuntiselta tulleen kanssa.

Mä oon käynyt "turvallisuuslukion", eli turvallisuusvalvojaksi ammattikoulussa.
Siellä oli yleisten aineiden lisäksi yritysturvallisuutta, eri turvallisuusorganisaatioihin tutustumista, lakia, itsepuolustusta, talotekniikkaa, psykologiaa jnejnejne. Mä ainakin huomaan, että 40 tunnin kurssilta tulleet ei osaa yhtään mitään. Siinä on ihan selkee ero. Tosin on niitä eroja oppilaitosten välillä, toisissa kouluissa on laadukkaammat opettajat, toisissa vähän mitä sattuu...
Kertooko mitään se, että pelastusopistoon ja poliisikouluun pyrkiessä saa lisäpisteen/-itä(?) kun on käynyt tota alaa.
Mut meni vähän offtopikis. Sorry.

Kertooko mitään se, että pelastusopistoon ja poliisikouluun pyrkiessä saa lisäpisteen/-itä(?) kun on käynyt tota alaa.
Mut meni vähän offtopikis. Sorry.

Eipä saa ainakaan poliisi(ammattikorkea)kouluun hakiessa...

Tämä on totta. Varsinkin kun pari-kolme käsittääkseni keski-suomen seudulta kotoisin olevaa, nykyisin isoksi kasvanutta "ovi-firmaa" polkee hintoja. Jos laskutustunti on 16e/h, siitä voi jokainen laskea paljonko on maksimissaan ovimiehen käteen maksettava palkka. Ja taas vastaavasti jokainen pystyy tuosta päättelemään myös sen, ettei siellä kovinkaan monta "ammattimaista" portsaria löydy. Itse esimerkiksi en todellakaan edes kusisi alle 16e/h tuntipalkalla.
Mikä on sopiva palkka muutaman tunnin kurssin käyneelle ovipumpulle? Jotenkin olen saanut sellaisen kuvan, että poket nostavat itsensä jollekin korkeammalle alustalle kuin esim. vartijat taikka siivoojat ja, että heidän pitäisi saada järjettömän korkeaa palkkaa. On tainut pokeille vaan jäädä jostain menneisyydestä ne ajat mieleen jolloin palkka koostui tipeistä eikä veroja makseltu jolloin tuntipalkkakin oli jotain aivan liian korkeaa tuohon duuniin nähden. Ja nyt paukutellaan henkseleitä, että 16€/h mä en edes kuse, hohooohoohoo. Verratkaa vaikkapa työnkuvaa poliisin duuniin ja niiden palkkoihin. Poliisiksi käydään kuitenkin 3 vuoden koulu. Toki jokainen voi arvottaa oman aikansa minkä hintaiseksi tahansa ja olla kusematta alle 16 €/h mutta turha sitä on itkeä, että isot firmat polkevat hintoja kun palkat alkavat lähentymään sitä mitä niiden todellisuudessa työhön nähden kuuluukin olla.

Mikä on sopiva palkka muutaman tunnin kurssin käyneelle ovipumpulle? Jotenkin olen saanut sellaisen kuvan, että poket nostavat itsensä jollekin korkeammalle alustalle kuin esim. vartijat taikka siivoojat ja, että heidän pitäisi saada järjettömän korkeaa palkkaa. On tainut pokeille vaan jäädä jostain menneisyydestä ne ajat mieleen jolloin palkka koostui tipeistä eikä veroja makseltu jolloin tuntipalkkakin oli jotain aivan liian korkeaa tuohon duuniin nähden. Ja nyt paukutellaan henkseleitä, että 16€/h mä en edes kuse, hohooohoohoo. Verratkaa vaikkapa työnkuvaa poliisin duuniin ja niiden palkkoihin. Poliisiksi käydään kuitenkin 3 vuoden koulu. Toki jokainen voi arvottaa oman aikansa minkä hintaiseksi tahansa ja olla kusematta alle 16 €/h mutta turha sitä on itkeä, että isot firmat polkevat hintoja kun palkat alkavat lähentymään sitä mitä niiden todellisuudessa työhön nähden kuuluukin olla.
Kenenkään työtä väheksymättä ne yöt on aika usein raskaita seisoskella itekseen siellä ovella. Siinä olet kyllä oikeassa, että ovella on totuttu liian hyvään turhan pitkään, mut ei sekään ole oikein että firmat polkevat hintoja niin kovasti että lisät jäävät kokonaan maksamatta.

Jopa melko yleistä että pyhistä ei makseta mitään ja muutkin lisät jätetään maksamatta.

Baarien henkilökunta on helisemässä, kun nämä 19v pipopäät eivät saa mitään järjestystä aikaan.

Ja, itsehän en ole mikään yrittäjä. Ihan herra järjestyksenvalvoja vain. Ja "taloilla" olen töissä, olen aina ollut kohta 8vuotta.
Hmm, itse olit kuitenkin noin 17vuotias kun aloitit herra järjestyksenvalvojana

se 16e, on siis firman laskutus, josta otetaan kaikki firman kulut.
Lomailut ja sairastelut revitaan sitten omasta pussista ja lisia ei ole.

Viranomaisten pitaisi vaan alkaa valvoa vartioimisliikkeita ja asiakkaita.

Esimerkkina jos baarityontekija pitaa rinnassa jv-latkaa,
laaninhallituksen suorittaessa tarkastusta kysytaan,
myytko alkoholia vai oletko jarjestyksenvalvoja. Ja ilm. ensimmaisesta rikkeesta tulee jo varoitus.
Eli jv on jv ja muut tekee omaa hommaansa.
Poikkeuksia varmasti loytyy, johtuen suomalaisesta oikeus/virannomais -kulttuurista

baarityöskentelijä saa pitää rinnassaan jv lätkää eikä siinä ole mitään lain vastaista, se on vain typerä huhu joka kiertää ettei saisi pitää. asia selvitetty ministeriöstä asti meidän kapakassa ainakin kun alkoholitarkastaja asiasta "valitti" annettiin faktat takaisin että siinä ei ole mitään lainvastaista, tälläinen laki on ollut ilmeisesti suunnitteilla mutta se ei ole läpi mennyt eikä varmaankaan mene. ja miksi pitäisikään.

baarityöskentelijä saa pitää rinnassaan jv lätkää eikä siinä ole mitään lain vastaista, se on vain typerä huhu joka kiertää ettei saisi pitää. asia selvitetty ministeriöstä asti meidän kapakassa ainakin kun alkoholitarkastaja asiasta "valitti" annettiin faktat takaisin että siinä ei ole mitään lainvastaista, tälläinen laki on ollut ilmeisesti suunnitteilla mutta se ei ole läpi mennyt eikä varmaankaan mene. ja miksi pitäisikään.
Hyva tietaa. Taytyykin koittaa.

Hmm, itse olit kuitenkin noin 17vuotias kun aloitit herra järjestyksenvalvojana

Haha. Ensimmäinen hinnanpolkija taisi sattua paikalle? Ottiko herkkään kohtaan?
Ja, 6 päivää yli 18 vuotiaana aloitin ovella. Ensin vahtimestarin lapulla, parin kuukauden jälkeen kortillisena JV:na. Täytän pian 26, että siitä voit laskea jos tuohon pitää takertua.

EDIT: iphonen pieni näyttö ja väsymys teki tepposet.. Tuo viestin alku ei ollut tarkoitettu sinulle :) :) sorry.

Mikä olisi sun mielestä se oikea palkka? Tuo 7-8e/h, mitä täällä kuulemma tarjotaan? Lisiähän tällä alalla ei makseta, eikä myöskään sairausrahoja yms. Työ tehdään aina yöllä, ja onhan tämä kuitenkin poliisin lisäksi varmasti suomen väkivaltaisin ammatti.
Jokainen joka epäilee "oven availua" helpoksi ja ylipalkatuksi voi mun mielestä mennä tekemään näitä hommia. Monet porsaat on routa kotiin ajanut, ja perisuomalainen kateus paistaa tässäkin taas kovasti.

Työ tehdään aina yöllä, ja onhan tämä kuitenkin poliisin lisäksi varmasti suomen väkivaltaisin ammatti.

Mun kokemuksen mukaan vieläpä vaarallisempi. Poliiseilla on aina pari mukana, kättä pidempää aina mukana (pokeilla se vinyyli siellä narikassa turvassa), ja apu radion päässä. Plus, et poliisia uskotaan paljon paremmin, ja se jonnin joutava vänkääminen on PALJON vähäisempää.

Mutta eipä se poliisin työkään helpotu tässä tulevaisuudessa. Resurssit vähenee, ja rikokset kovenee ja joka paikkaan pitäis riittää ukkoja..

Mun kokemuksen mukaan vieläpä vaarallisempi. Poliiseilla on aina pari mukana, kättä pidempää aina mukana (pokeilla se vinyyli siellä narikassa turvassa), ja apu radion päässä. Plus, et poliisia uskotaan paljon paremmin, ja se jonnin joutava vänkääminen on PALJON vähäisempää.

Mutta eipä se poliisin työkään helpotu tässä tulevaisuudessa. Resurssit vähenee, ja rikokset kovenee ja joka paikkaan pitäis riittää ukkoja..
Vaikka poliisilla on käytettävissä parempi varustus/välineet niin ei se tee poken ammatista vaarallisempaa. Helvetti, näkeehän vartijanakin kesähessuja/uusia, joilla ei ole muutakuin raudat (ja mahd. vinyyli) vyöllä, koska muihin ei lupia ole, vaikka minkänäkösessä kohteessa. Tekeekö se heidän duunistaan vaarallisempaa kuin poliisin?

Vartijalla/JV:llä ei ikinä ole velvollisuutta mennä tilanteisiin (lain kantilta), vain oikeus. Poliisin sen sijaan on mentävä tilanteisiin. Tottakai hekin voivat odottaa lisää resursseja mikäli kokevat tarpeelliseksi mutta viime kädessä toimenpiteen suorittaa vaikka karhu jos muilla ei rahkeet riitä. JV myöskään tuskin joutuu ihan yhtä usein hätävarjelutilanteeseen veistä/asetta vastaan kuin poliisi. Kyllä siihen on ihan syy miksi jokainen sinihaalarinen kantaa asetta, ja jv ei.

Ja mitä tulee palkkaukseen, olen sitä mieltä (itse turvallisuusalan kenttämiehenä), että palkkausjärjestelmä on huono, palkkaus ei niinkään. Eli mielestäni eri tehtävien vaativuutta/vaarallisuutta pitäisi korostaa palkkauksessa. Samoin kuin koulutusten käymistä. Eli että vaikka VAT:in, Turvallisuusalan perustutkinnon, TVEAT:in käymisestä saisi ihan kunnolla lisää liksaa, koska ne selkeästi pätevöittävät tehtäviin huomattavasti paremmin kuin pelkkä 40+60h ja jos niiden käymisestä saisi OIKEASTI kunnolla liksaa niin se myös kannustaisi käymään niitä kouluja.

JV, JLJV, ja vartijan hommat vois mun puolesta laittaa kaikki samaan TES:iin (jossa siis tämä kehittyneempi tasopalkkaus), ja JV:lle pitäis saada joku VAT-tyyppinen tutkinto, josta ois oikeasti hyötyä ovella. Näin saatas myös taattua kaikille ovimiehille ne sunnuntailisät yms. sekä myös sitä järjestäytyneisyyttä, jota joku ehdotti, mm. liiton muodossa.

Mun mielestä 40h käyneelle porttivaksille noi nykyset liksat on ihan sopivat. Mutta jos saisin päättää, korostaisin eri tehtävien vaativuutta sekä ottaisin oikeasti sen huomioon palkkausjärjestelmässä sekä koulutusten ( ja yleisen pätevyyden, esim. palvelusvuodet/kokemus) merkityksen palkkauksessa.

Toisaalta pitäisin tilannetta, jossa yksityiset turvallisuusjampat (väijyt, jv) sais tuplaliksaa, lähinnä koomisena siltä kantilta, että polisiien liksat on ihan yhtä huonot:david:

Toisaalta pitäisin tilannetta, jossa yksityiset turvallisuusjampat (väijyt, jv) sais tuplaliksaa, lähinnä koomisena siltä kantilta, että polisiien liksat on ihan yhtä huonot:david:
Vartijoiden/jv:n palkan maksaa yksityinen, poliisin valtio ja en mä pidä sitä koomisena että jv/vartija saisi enemmän liksaa kuin poliisi, tietty mielipiteitä on niin monta kuin on ihmisiä.

Vaikka poliisilla on käytettävissä parempi varustus/välineet niin ei se tee poken ammatista vaarallisempaa. Helvetti, näkeehän vartijanakin kesähessuja/uusia, joilla ei ole muutakuin raudat (ja mahd. vinyyli) vyöllä, koska muihin ei lupia ole, vaikka minkänäkösessä kohteessa. Tekeekö se heidän duunistaan vaarallisempaa kuin poliisin?

Vartijalla/JV:llä ei ikinä ole velvollisuutta mennä tilanteisiin (lain kantilta), vain oikeus. Poliisin sen sijaan on mentävä tilanteisiin. Tottakai hekin voivat odottaa lisää resursseja mikäli kokevat tarpeelliseksi mutta viime kädessä toimenpiteen suorittaa vaikka karhu jos muilla ei rahkeet riitä. JV myöskään tuskin joutuu ihan yhtä usein hätävarjelutilanteeseen veistä/asetta vastaan kuin poliisi. Kyllä siihen on ihan syy miksi jokainen sinihaalarinen kantaa asetta, ja jv ei.

Kuinka pitkään luulet sellasella tekijällä olevan töitä, joka jättää tilanteet väliin? Minkä "#!#€# takia se se jätkä siinä ovella sit seisoo, kyllä se ovi ilman ukkoakin avautuu..

Oletko ikinä seisonut yksin missään ovella? Ainakaan tekstin perusteella, et ole. Tai olet seisonut jossain kahvilan ovella. Käsillä ja jaloilla pitäis pärjätä siinä, missä poliisilla on aina mukana varusteita aina tuliaseisiin saakka..
Edelleen, mitä järkeä on siinä, että pokeilla ei saa lukea "järjestyksenvalvoja/security/tms." selässä, ja miksi ammattijärkkäreillä ei saa olla telareita?

Palkkakitinä

Tästä osasta olen aika samaa mieltä. Ei ole oikein, että jannut saa lähes samaa palkkaa, olipa kokemukset mitkä tahansa. Esim. henk koht en ymmärrä miksi henkivartijan palkka on kolmostasolla. Kursseja käyneenä, ja siihen maailmaan tutustuneena, en ymmärrä miten tes rinnastaa metrovartijan ja turvamiehen samalla tasolle. Ehkä liiton pitäisi puuttua, tähänkin.

Suositut

Back
Ylös Bottom