Turvallisuusala menee ainoastaan taaksepäin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purtsi
  • Aloitettu Aloitettu
Vaikka poliisilla on käytettävissä parempi varustus/välineet niin ei se tee poken ammatista vaarallisempaa. Helvetti, näkeehän vartijanakin kesähessuja/uusia, joilla ei ole muutakuin raudat (ja mahd. vinyyli) vyöllä, koska muihin ei lupia ole, vaikka minkänäkösessä kohteessa. Tekeekö se heidän duunistaan vaarallisempaa kuin poliisin?

Tässä kun oikein rupesi asiaa miettimään, niin kyllä varmasti ammatti-JV kohtaa työssään enemmän väkivaltaa ja väkivaltaisia asiakkaita vs. "perus" kenttäpoliisi. Jos ajatellaan tehtyihin tunteihin nähden.
Poliisilla kuitenkin on paljon sitä paperihommaa, liikennevalvontaa, autolla siirtymistä yms. joka kuuluu toimenkuvaan, siinä hommassa myös. JV taas on välittömässä väkivallan läheisyydessä ja humalaisten "seurassa" joka yö töissä ollessaan, ja tosiaan yleensä yksin varsinkin viikolla.

Ja kyllä se näin on, että siihen tilanteeseen vain ON pakko mennä. Ihan senkin takia jos meinaa joskus vielä tulevaisuudessakin töitä saada tehdä.
En kiellä etteikö itseänikin olisi joskus hieman hirvittänyt että mitähän tästäkin nyt tulee, odotellessa poliisia, kun useampi "liivi-veijari" haluaisi sen yhden raudoitetun kaverin mukaan ennen poliisin tuloa :jahas:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tästä osasta olen aika samaa mieltä. Ei ole oikein, että jannut saa lähes samaa palkkaa, olipa kokemukset mitkä tahansa. Esim. henk koht en ymmärrä miksi henkivartijan palkka on kolmostasolla. Kursseja käyneenä, ja siihen maailmaan tutustuneena, en ymmärrä miten tes rinnastaa metrovartijan ja turvamiehen samalla tasolle. Ehkä liiton pitäisi puuttua, tähänkin.

Sivupilkunnussintana: henkilönsuojaus on nelostason duuni.

edit. Lisätään nyt vielä etten usko kenenkään tekevän mitään yleisesti vaativana pidettyä turva-alan hommaa vartiointialan luokkapalkoilla.

Kuinka pitkään luulet sellasella tekijällä olevan töitä, joka jättää tilanteet väliin? Minkä "#!#€# takia se se jätkä siinä ovella sit seisoo, kyllä se ovi ilman ukkoakin avautuu..

Oletko ikinä seisonut yksin missään ovella? Ainakaan tekstin perusteella, et ole. Tai olet seisonut jossain kahvilan ovella. Käsillä ja jaloilla pitäis pärjätä siinä, missä poliisilla on aina mukana varusteita aina tuliaseisiin saakka..
Edelleen, mitä järkeä on siinä, että pokeilla ei saa lukea "järjestyksenvalvoja/security/tms." selässä, ja miksi ammattijärkkäreillä ei saa olla telareita?

Tästä osasta olen aika samaa mieltä. Ei ole oikein, että jannut saa lähes samaa palkkaa, olipa kokemukset mitkä tahansa. Esim. henk koht en ymmärrä miksi henkivartijan palkka on kolmostasolla. Kursseja käyneenä, ja siihen maailmaan tutustuneena, en ymmärrä miten tes rinnastaa metrovartijan ja turvamiehen samalla tasolle. Ehkä liiton pitäisi puuttua, tähänkin.
Sanotaanko näin että olen tehnyt kyllä turvallisuusalalla suht simppeleistä kohteista hyvinkin riskialttiisiin. Totta helvetissä niihin tilanteisiin mennään niin kauan kuin kyvyt riittää, pointti olikin siinä, että jv/vartija voi aina nostaa handut pystyyn ja luopua toimenpiteestä , lain puolelta. Tarkoittaen lähinnä sitä käytännössä että kiinniottoa ei ole pakko suorittaa, jos ei siihen koe pystyvänsä. Esim. joku käy lyömässä oven edustalla asiakasta kirveellä, ja poistuu täysin toiseen suuntaan. Jv/vartijan ei tarvitse lähteä ottamaan sitä kiinni, poliisin täytyy. Karrikoidusti, lain mukaan.

Ja edelleen, koitin sitä sanoa, että mun mielestä varusteiden määrä ei tee poliisin työstä vaarattomampaa kuin järkkäreiden. Ja aivan helvetin varmasti järjestyspoliisin partiot kohtaa enemmän duunissaan väkivaltaa (ja vakavampaa) kuin poket. Tottakai poliisin hommistakin löytyy niitä (paikkakunnasta yms. riippuen), joissa ei sitä väkivaltaa tapaa. Samalla tavalla löytyy ovia, joissa ei myöskään joka ilta heilutella puukkoja liivimiesten toimesta.

Ja mitä tulee niihin välineisiin, mun kanta on se, että myös jv:llä tulisi olla oikeus kantaa telaria. Itseasiassa ihmettelen suuresti miksi tätä oikeutta ei ole.

Vartijalla/JV:llä ei ikinä ole velvollisuutta mennä tilanteisiin (lain kantilta), vain oikeus. Poliisin sen sijaan on mentävä tilanteisiin.

Ei nyt ihan niinkään. Faktat kuntoon.

Laki järjestyksenvalvojista 6§ 1. momentti

"Järjestyksenvalvojan on estettävä pääsy toimialueelleen henkilöltä, jonka päihtymyksensä, käyttäytymisensä tai varustautumisensa vuoksi on perusteltua syytä epäillä vaarantavan siellä järjestystä tai turvallisuutta taikka joka ei ole täyttänyt sinne pääsyn edellytykseksi asetettua ikää."

Tämä on totta. Varsinkin kun pari-kolme käsittääkseni keski-suomen seudulta kotoisin olevaa, nykyisin isoksi kasvanutta "ovi-firmaa" polkee hintoja. Jos laskutustunti on 16e/h, siitä voi jokainen laskea paljonko on maksimissaan ovimiehen käteen maksettava palkka.
Ja, itsehän en ole mikään yrittäjä. Ihan herra järjestyksenvalvoja vain. Ja "taloilla" olen töissä, olen aina ollut kohta 8 vuotta. Vuokrafirmojen palvelukseen en edes harkitse lähtemistä, ennen kuin noihin täysin naurettaviin palkkoihin tulee joku järki.

Nyt tulee herralta kyllä melkoista mutua. Oletko ollut siis sopimusneuvotteluissa mukana tai onko sinulla konkreettista faktaa tästä 16 e/h laskutuksesta. Vai onko sinulta lähtenyt ovi alta ja nyt kiristää ja syy koitetaan löytää tosta polkuhinnoittelusta. Minulla nimittäin on ihan faktatietoa asiasta, olen jokaisessa noista firmoista ollut töissä (yhteensä 5 vuotta) ja voin kyllä vakuuttaa että tuntilaskutus ei tollanen ole. Ja kyllä minä tiedän tasan tarkkaan asian, kun olen sopimusneuvotteluissa mukana ollut ja esimiehenä myös useassa kohteessa.

No, josko jätettäisiin nuo laskutushinnat sikseen, ne keskustelut voidaan käydä vaikka kasvotusten, ei netissä. Mutta toi sunnuntaikorvaus kyllä kaivertaa, varsinkin kun siihen törmää kohtuu usein. Törmäs jo vuonna 2000.

Mutta kyllä jotain tarviis tehdä, että koko turvallisuusala pysyis edes tän kehityksen mukana. Toivon mukaan turvallisuusalantradenomit tuo aikanaan mukanaan oikeanlaista kehitystä, ja ymmärtää esim. pitkän aikavälin tärkeyden.

Nyt tulee herralta kyllä melkoista mutua. Oletko ollut siis sopimusneuvotteluissa mukana tai onko sinulla konkreettista faktaa tästä 16 e/h laskutuksesta. Vai onko sinulta lähtenyt ovi alta ja nyt kiristää ja syy koitetaan löytää tosta polkuhinnoittelusta. Minulla nimittäin on ihan faktatietoa asiasta, olen jokaisessa noista firmoista ollut töissä (yhteensä 5 vuotta) ja voin kyllä vakuuttaa että tuntilaskutus ei tollanen ole. Ja kyllä minä tiedän tasan tarkkaan asian, kun olen sopimusneuvotteluissa mukana ollut ja esimiehenä myös useassa kohteessa.

Ei, multa ei ole mennyt ovi koskaan alta, pois lukien yhden kerran kun ravintola suljettiin. Että ei tässä hampaankolossa ole sillälailla mitään. Itseasiassa mua on yhden (isoimman?) firman toimesta yritetty jopa rekrytoida töihin suoraan ovelta. Sopimukseen ei kyllä päästy johtuen juuri palkkauksesta johtuen...

Ikävä kyllä nuo "tietoni" tuntilaskutuksesta eivät ole faktaa siltä osin, että en ole nähnyt mustaa valkoisella, enkä ole ollut neuvotteluissa paikalla. Olen vain kuullut ja saanut käsitykseni näistä asioista muilta yrittäjiltä (jep, erittäin kyseenalaista infoa) ja ravintoloitsijoilta/ravintolapääliköiltä. Jälkimmäisillä en usko olevan syytä puhua bullshittiä niinkuin ehkä kilpailevalla yrittäjällä :)

Oikeataan itselleni on aivan sama mitä kukin laskuttaa tai saa palkkaa, omaani olen aivan tyytyväinen ollut aina. Harmittaa vain alan yleinen tila suomessa. :)

Sanotaanko näin että olen tehnyt kyllä turvallisuusalalla suht simppeleistä kohteista hyvinkin riskialttiisiin. Totta helvetissä niihin tilanteisiin mennään niin kauan kuin kyvyt riittää, pointti olikin siinä, että jv/vartija voi aina nostaa handut pystyyn ja luopua toimenpiteestä , lain puolelta. Tarkoittaen lähinnä sitä käytännössä että kiinniottoa ei ole pakko suorittaa, jos ei siihen koe pystyvänsä. Esim. joku käy lyömässä oven edustalla asiakasta kirveellä, ja poistuu täysin toiseen suuntaan. Jv/vartijan ei tarvitse lähteä ottamaan sitä kiinni, poliisin täytyy. Karrikoidusti, lain mukaan.

Ja edelleen, koitin sitä sanoa, että mun mielestä varusteiden määrä ei tee poliisin työstä vaarattomampaa kuin järkkäreiden.
Kyllä mä näkisin että on helvetisti vaarallisempaa jonkun poken lähteä kirvesmiehen perään yksin kuin että jos sen tekee 2 poliisia joilla molemmilla ysimillinen vyöllä. Vai onko sitten ihan yhtä vaarallinen keikka ihan sama vaikka olisi vaan avainketju vyöllä vai koko poliisivarustus?

Kyllä mä näkisin että on helvetisti vaarallisempaa jonkun poken lähteä kirvesmiehen perään yksin kuin että jos sen tekee 2 poliisia joilla molemmilla ysimillinen vyöllä. Vai onko sitten ihan yhtä vaarallinen keikka ihan sama vaikka olisi vaan avainketju vyöllä vai koko poliisivarustus?

Ei kai pokella ole yleensäkään mitään asiaa lähteä kumipamppu kourassa kirvesmiehen perään. Vaikka en ovella ole pojottanutkaan niin olen käsittänyt että poke tekee ihan samoin kun muutkin vartijat/JV:t, elikkä toimii mahdollisuuksiensa ja kykyjensä (mm. em. laissa järjestyksenvalvojista mainittu "käytettävät voimavarat") mukaan siten että ihmisten henki ja terveys ei vaarannu - ja tämä koskee myös sitä poken omaa henkeä tai terveyttä. Poliisilla puolestaan on vuosien koulutus ja kokemus tälläisten tilanteiden hoitamiseen.

Mä ainakin huomaan, että 40 tunnin kurssilta tulleet ei osaa yhtään mitään. Siinä on ihan selkee ero.
mä taas en ymmärrä miksi joku viitsii edes istua 3 vuotta koulun penkillä tämän duunin takia..Jos välttämättä ammattinimikkeen haluaa niin miksi ei vain kävisi työn ohella firman piikkiin VAT:ia

sen ajan minkä sä tuhraat siellä koulunpenkillä (3v?) on aika pahasti hukkaan heitettyä aikaa koska työssä opit käytännössä ja saat ammattitaidon.. Itse pari vuotta alan hommissa olleena uskallan väittää ettei näitä hommia kirjan sivuilta opi.. tai näin rumasti sanottuna ihminen jolta vaaditaan 3 vuotta tämän alan vaadittavan kirjallisen osion opettelua ei ole sovelias alalle. tarvittavien lakipykälien ulkoa opetteluun ei normi jantterilta mene 2,5 viikkoa pitempään..siis 40h+60h.

Mitä normi porttivaksi edes tekee talotekniikan tietämyksellä? Jokaiseen uuteen kohteeseen kuitenkin pidetään tarvittava määrä oppivuoroja jossa perehdytetään yksityiskohtaisempiin seikkoihin joita mahdollisesti työvuorosi aikana sinun pitäisi huomioida.

Purtsi: noista ikälisistä..korjaan sen verran että ensimmäinen ikälisä (parikymmentä senttiä tuntitaksaan) tulee 2 vuoden jälkeen ja toinen sitten 7 vuoden jälkeen. mielestäni myös tuo ikälisäsysteemi on itsessään naurettava varsinkin alalla jossa vaihtuvuus on suuri, juurikin näiden 19vuotiaiden hamppitukkien takia. ei paljon motivoi osaaviakaan tekijöitä jäämään alalle.

Mikakikiki mikälie: Olisi kiva kuulla mielipiteesi esimerkiksi veturinkuljettajan työstä. Pidätkö liki 1000 ihmishengen, noin sadan metrin mittaisen ja parisataa tonnia painavan masiinan hallintaa 200kmh vauhdissa ammattitaitoisen ihmisen hommana? Kouluja tähänkään ei käydä..vain valtion rautatien järjestämä 9kk:n KURSSI, jossa penkkiä teoriaopinnoissa kulutetaan vain reilu puolet ajasta :rolleyes:

mitä itse työhön tulee niin vastuun määrä on melkolailla kohdekohtainen..itse toimin hetken aikaa kauppavaksina ja juoksin pitkin päivää juoppojen ja tikkarivarkaiden perässä. Pääroolina pidinkin kaupan henkilökunnan turvallisuuden takaajana enkä niinkään hävikin vähentäjänä.Tosin noissa hommissa joka työvuoron alussa mietti sattuuko se hullunarkki tänään juuri minun kohteeseeni puukon kanssa heilumaan.
Nykyinen kohteeni on yksi suomen suurimpia yrityksiä (liikevaihdon mukaan) ja siellä kannan yksin vastuuta yritysturvallisuudesta ja itse kiinteistöstä öisin ja viikonloppuisin.siistiä sisähommaa mutta paljon mielekkäämpää lähteä töihin kun tietää että ongelmien kohdalla mokailuni voi tuottaa pahimmillaan järjettömät kulut firmalle, tuntee työnsä ihan oikeasti tärkeäksi. Meitäkin on siis moneksi

lisättäköön vielä että jokainen turvallisuusalan palkkojen polkija ja alan vähättelijä voi miettiä minkälaista vahinkoa oman duunin laiminlyönti voisi tuottaa..menetetäänkö jopa ihmishenkiä tai miljoonia €uroja asiakkaalta? ja varmasti tienaatte enemmän kuin stevari/jv..

yleensähän turvallisuusalan tekijät huomataan vasta kun vahinko on tapahtunut...

Mikakikiki mikälie: Olisi kiva kuulla mielipiteesi esimerkiksi veturinkuljettajan työstä. Pidätkö liki 1000 ihmishengen, noin sadan metrin mittaisen ja parisataa tonnia painavan masiinan hallintaa 200kmh vauhdissa ammattitaitoisen ihmisen hommana? Kouluja tähänkään ei käydä..vain valtion rautatien järjestämä 9kk:n KURSSI, jossa penkkiä teoriaopinnoissa kulutetaan vain reilu puolet ajasta :rolleyes:
Niin no, ei kai kummoinen homma ole. Toivottavasti siitä nyt ei hirveitä makseta ja ennen kaikkea toivon, että se kuljettaja ei siellä ohjaamossa hoida hommiaan vain ja ainoastaan sen takia, että siitä maksetaan. Turha tässä nyt on alkaa eri ammattien palkkoja vertailemaan, itse otin tuon esille vain sen takia, koska poket luulevat että heille pitäisi maksaa enemmän kuin esim. perus vaksille vaikka eivät sen kummoisempaa hommaa tee. Jotenkin heille on vain iskostunut mielikuva kovista liksoista joita revittiin "ennen vanhaan" ja sit röhkitään, että alle 16 €/h eivät tee mitään. No sitten eivät tee mutta on se sit myös turha itkeä jos tulee joku joka tekee saman homman yhtä hyvin kohtuullisemmalla palkalla.

mä taas en ymmärrä miksi joku viitsii edes istua 3 vuotta koulun penkillä tämän duunin takia..Jos välttämättä ammattinimikkeen haluaa niin miksi ei vain kävisi työn ohella firman piikkiin VAT:ia

sen ajan minkä sä tuhraat siellä koulunpenkillä (3v?) on aika pahasti hukkaan heitettyä aikaa koska työssä opit käytännössä ja saat ammattitaidon.. Itse pari vuotta alan hommissa olleena uskallan väittää ettei näitä hommia kirjan sivuilta opi.. tai näin rumasti sanottuna ihminen jolta vaaditaan 3 vuotta tämän alan vaadittavan kirjallisen osion opettelua ei ole sovelias alalle. tarvittavien lakipykälien ulkoa opetteluun ei normi jantterilta mene 2,5 viikkoa pitempään..siis 40h+60h.

Mitä normi porttivaksi edes tekee talotekniikan tietämyksellä? Jokaiseen uuteen kohteeseen kuitenkin pidetään tarvittava määrä oppivuoroja jossa perehdytetään yksityiskohtaisempiin seikkoihin joita mahdollisesti työvuorosi aikana sinun pitäisi huomioida.

Purtsi: noista ikälisistä..korjaan sen verran että ensimmäinen ikälisä (parikymmentä senttiä tuntitaksaan) tulee 2 vuoden jälkeen ja toinen sitten 7 vuoden jälkeen. mielestäni myös tuo ikälisäsysteemi on itsessään naurettava varsinkin alalla jossa vaihtuvuus on suuri, juurikin näiden 19vuotiaiden hamppitukkien takia. ei paljon motivoi osaaviakaan tekijöitä jäämään alalle.

mitä itse työhön tulee niin vastuun määrä on melkolailla kohdekohtainen..itse toimin hetken aikaa kauppavaksina ja juoksin pitkin päivää juoppojen ja tikkarivarkaiden perässä. Pääroolina pidinkin kaupan henkilökunnan turvallisuuden takaajana enkä niinkään hävikin vähentäjänä.Tosin noissa hommissa joka työvuoron alussa mietti sattuuko se hullunarkki tänään juuri minun kohteeseeni puukon kanssa heilumaan.
Nykyinen kohteeni on yksi suomen suurimpia yrityksiä (liikevaihdon mukaan) ja siellä kannan yksin vastuuta yritysturvallisuudesta ja itse kiinteistöstä öisin ja viikonloppuisin.siistiä sisähommaa mutta paljon mielekkäämpää lähteä töihin kun tietää että ongelmien kohdalla mokailuni voi tuottaa pahimmillaan järjettömät kulut firmalle, tuntee työnsä ihan oikeasti tärkeäksi. Meitäkin on siis moneksi
Rumasti sanottuna, sinulla taitaa olla vain 40 h + 60 h kortti käytynä. Ja sen kyllä huomaa.

Tai tarkemmin ajateltuna, olet hyvä esimerkki miksi tuosta 40 h + 60 h kortista pitäisi pyrkiä pois.

Viimeksi muokattu:
Olen Hapen kanssa aikalailla samaa mieltä, eikä noi 40h ja 60h kurssit ole yhtään turhia. Noilla pääsee hienosti alkuun ja kentällä oppi. Jatkossa voi sitten kurssituttaa itseää, jos pomo maksaa:), mutta työssä oppii perusvartijan työn.
Olen käynyt 2x40h kurssit ja 1x60h kurssin, sekä poliisikoulussa 5vko:n kurssin ja ollut alalla 10 vuotta. Mun mielestä kentällä oppii parhaiten.

Rumasti sanottuna, sinulla taitaa olla vain 40 h + 60 h kortti käytynä. Ja sen kyllä huomaa.

Tai tarkemmin ajateltuna, olet hyvä esimerkki miksi tuosta 40 h + 60 h kortista pitäisi pyrkiä pois.

älä nyt pasko housuusi Ankka mutta veturinkuljettajien vuosiansiot pyörivät 40-50 tonnin välissä, riippuen lisistä..väität varmaan että lentokapteenitkin nauttivat hommaansa nähden naurettavan kovaa liksaa?eihän heidänkään koulutus mitään 6vuoden yliopisto nussimista vastaa ajallisesti...

kerro toki tarkemmin miksi tuosta kurssimuotoisesta koulutuksesta pitäisi pyrkiä pois? vai oletko kenties itsekin juminut 3 vuotta turhassa koulussa:lol2:

älä nyt pasko housuusi Ankka mutta veturinkuljettajien vuosiansiot pyörivät 40-50 tonnin välissä, riippuen lisistä..väität varmaan että lentokapteenitkin nauttivat hommaansa nähden naurettavan kovaa liksaa?eihän heidänkään koulutus mitään 6vuoden yliopisto nussimista vastaa ajallisesti...
Siis sehän olin minä joka niin väitti ja tosiaan samaa mieltä olen myös lentokapteeneista. Tietokoneet hoitavat enimmät hommat ja kaverit katselevat lähinnä päältä että homma skulaa. Ja vaikka ne lentäisivätkin niitä koneita niin silti palkka on jotain aivan järjetöntä. Joo joo vastuuta ihmiselämistä. Niin on myös bussikuskeilla mutta eivät hekään revi mitään 15 000€/kk. Itseasiassa busseillehan sattuu enemmän turmia kuin lentokoneille = on vaarallisempaa = kovempi palkka...:jahas:

ei nyt helvetti heität sä ihan tosissas noita juttuja mikakinlie :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom