mä taas en ymmärrä miksi joku viitsii edes istua 3 vuotta koulun penkillä tämän duunin takia..Jos välttämättä ammattinimikkeen haluaa niin miksi ei vain kävisi työn ohella firman piikkiin VAT:ia
sen ajan minkä sä tuhraat siellä koulunpenkillä (3v?) on aika pahasti hukkaan heitettyä aikaa koska työssä opit käytännössä ja saat ammattitaidon.. Itse pari vuotta alan hommissa olleena uskallan väittää ettei näitä hommia kirjan sivuilta opi.. tai näin rumasti sanottuna ihminen jolta vaaditaan 3 vuotta tämän alan vaadittavan kirjallisen osion opettelua ei ole sovelias alalle. tarvittavien lakipykälien ulkoa opetteluun ei normi jantterilta mene 2,5 viikkoa pitempään..siis 40h+60h.
Mitä normi porttivaksi edes tekee talotekniikan tietämyksellä? Jokaiseen uuteen kohteeseen kuitenkin pidetään tarvittava määrä oppivuoroja jossa perehdytetään yksityiskohtaisempiin seikkoihin joita mahdollisesti työvuorosi aikana sinun pitäisi huomioida.
Purtsi: noista ikälisistä..korjaan sen verran että ensimmäinen ikälisä (parikymmentä senttiä tuntitaksaan) tulee 2 vuoden jälkeen ja toinen sitten 7 vuoden jälkeen. mielestäni myös tuo ikälisäsysteemi on itsessään naurettava varsinkin alalla jossa vaihtuvuus on suuri, juurikin näiden 19vuotiaiden hamppitukkien takia. ei paljon motivoi osaaviakaan tekijöitä jäämään alalle.
Mikakikiki mikälie: Olisi kiva kuulla mielipiteesi esimerkiksi veturinkuljettajan työstä. Pidätkö liki 1000 ihmishengen, noin sadan metrin mittaisen ja parisataa tonnia painavan masiinan hallintaa 200kmh vauhdissa ammattitaitoisen ihmisen hommana? Kouluja tähänkään ei käydä..vain valtion rautatien järjestämä 9kk:n KURSSI, jossa penkkiä teoriaopinnoissa kulutetaan vain reilu puolet ajasta
mitä itse työhön tulee niin vastuun määrä on melkolailla kohdekohtainen..itse toimin hetken aikaa kauppavaksina ja juoksin pitkin päivää juoppojen ja tikkarivarkaiden perässä. Pääroolina pidinkin kaupan henkilökunnan turvallisuuden takaajana enkä niinkään hävikin vähentäjänä.Tosin noissa hommissa joka työvuoron alussa mietti sattuuko se hullunarkki tänään juuri minun kohteeseeni puukon kanssa heilumaan.
Nykyinen kohteeni on yksi suomen suurimpia yrityksiä (liikevaihdon mukaan) ja siellä kannan yksin vastuuta yritysturvallisuudesta ja itse kiinteistöstä öisin ja viikonloppuisin.siistiä sisähommaa mutta paljon mielekkäämpää lähteä töihin kun tietää että ongelmien kohdalla mokailuni voi tuottaa pahimmillaan järjettömät kulut firmalle, tuntee työnsä ihan oikeasti tärkeäksi. Meitäkin on siis moneksi