Tupakointi vähentää lihasten proteiinisynteesiä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jhulmi
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Nyt olis kiva tietää haittaako nuuskaaminen tai vaikka nikkis purkan järsiminen myös.

Mielummin poltan ja kuolen kuuskymmpisenä ku syön tofua ja hifistelen yhdeksänkymmpiseksi. Kyllähän nuo 80v sankarit välillä säälittää kun pistäävät menemään semmonen 10m 10minuutissa.

Jos elämä on niin tylsää että ei kestä 20-vuotta lisää niin mikäs siinä :-).

Mä kyllä mieluummin elän myös ne 50-60 väliset vuodet ennen kuuskymppisenä kuolemista ilman tervakeuhkoja, hyvässä kunnossa ja juoskennellen pallon perässä vielä kuudenkympin jälkeen eläkepäivilläkin. Se kun on valitettava tosiasia, että ne keuhkosairaudet, verisuoni- ja sydänsairaudet haittaavat elämää jo pitkän aikaa ennen sitä viimeistä sydänkohtausta tai syöpää.

80-vuotiaana varmaan säälittää vielä enemmän noi kaverit, jotka on tupakoinut ja lihonut itsensä hidasälyisiksi roboteiksi, joille 10m kestää 10 minuuttia ja tarvitaan rollaattoria. Vielä enemmän kun muistelee, miten ne on oikeasti vasta 60-vuotiaita ja jokelsivat kehdossa silloin kun itse jo veti yliopistolla kännejä. Siinä sääliessä voi samalla elää ilman tupakkaa ja sopivalla treenillä vielä lätkiä silloin tällöin vaikka biljardia tai tennistä. Vaikkei nyt mitkään lyönnit viuhukaan ykkösenä kenttään ja peli on pääasiassa sijoittumista keskelle kenttää. Ehkä se on vaan toivetta että kaveri lyö syliin eikä sinne saamarin kentän laidalle, jonne ei ehdi vaikka ottais varaslähtöä. Mutta sentään pysyy maila kädessä ja pari vaihtiaskeltakin sujuu ilman niitä rollaattoreita ja keppejä. Kun ne parikymmentä vuotta nuoremmat sankarit nojaa keppiin ja polttaa tupakkaa.

Pointtina on että se polttaminen ei valitettavasti toimi niin että se poistais 'terveestä elämästä' salamana vain noi viimeiset ja heikoimmat vuodet. Se polttaminen on yksi niistä huonoista elintavoista, jotka käynnistää nuo kehon rapistumisen vuodet jo aikaisemmin, riuduttaa sisäelinten tehoa ja vaikuttaa sitä kautta jo pitkään potentiaalisen elintason laskuna.

Tällä hetkellä elävä sukupolvi tulee näkemään vielä ne päivät, että yli 70-vuotiaat on normaali tapaus työelämässä eikä pelkästään eläkkeellä. Työpaikkojen puulaakisarjoissa ja urheilupäivillä on yli 70-vuotiaita 60+ ikäsarjassa saappaan heitossa ja potkupallossa. Parhaat vetää kauden lopuksi haasteottelun alle 60-vuotiaita 'junnuja' vastaan.

Tosin elintasokuilu on kasvamaan päin ja iso osa porukasta jää ylipainon, aikuisiän diabeteksen, sydän- ja verisuonitautien vuoksi kroonisesti monisairaiksi riutujiksi jo ennen sitä 60 ikäisenä saatua sydänkohtausta. Saattavat riutua vuosikymmeniäkin, kun laitteet pitävät hengissä, mutta elimistö ei kykene tukemaan aktiivista elämää ja kävellen liikkuminenkin on hankalaa.

Toi siis kannattaa unohtaa että tupakoinnilla pelastaisi itsensä lyhyeen mutta aktiiviseen elämään. Se kun on juuri päinvastoin ja suurimmalle osalle monisairaista kroonikoista elämästä tulee yllättävän aikaisin yllättävän pitkä ja riutuva olotila. Tupakka on yksi niistä asioista, jotka aiheuttaa kroonisia elämän- ja elimistön toimintatason laatua heikentäviä ongelmia.

Nykylääketiede ja yhteiskunta vaan kykenee riuduttamaan ihmisiä pidempään ja pidempään ennen sitä viimeistä niittiä. Ja tää riutumisen aika tulee vaan pitenemään meillä verrattuna menneisiin sukupolviin. Me voidaan vaan yrittää pitää se aika omalta osalta mahdollisimman aktiivisena ja hyväkuntoisena välttämällä tahallisesti aiheutettuja kroonisia sairauksia, jotka laskee elimistön toiminnallista tehoa. Lääkärit ei siihen pysty. Ne korjaa akuutteja ongelmia ja pitää rikkinäiset kehot käynnissä. Se on se asia minkä ne osaa ja mitä ne voi. Se on täysin toinen juttu ja vain itsestä kiinni että onko siinä koneessa voimaa vai käykö se vaan tyhjäkäyntiä lääkäreiden poppakonsteilla. Ja se ei ole itsestä kiinni enää sitten 80-kymppisenä. Ne valinnat on tehty vuosikymmenien ajan jo teini-iästä alkaen.

minä ainakin uskon että tuo tupakan polton vaikutus lihaskasvuun on aivan marginaalinen. jos sanon että tupakoimaton saa lisälihaa vs tupakoivaan 1kg per 30vuotta niin ei varmasti kauas mene. menee varmaan samaan luokkaan kuin tulehduskipulääkkeet jotka myös estävät synteesiä.

kyllä se nyt kannattaa olla savuton muista syistä kuin sen lisälihan toivossa:)

Kannattaa miettiä onko sauhuttelu niin mukavaa että sen takia on huonompi terveys ja mahdollisesti lyhyempi elämä. Ite oon päättäny että on. Jos siitä ei nauti niin on ainakin hyvä syy lopettaa. Kyllähän noita epäterveellisiä nautintoaineita on muitakin mutta niistä ei niin paljoa puhuta

Jotku käy treeninkin aika vetään sauhut ja lopuksi hermosavut, todella typerää kuntoilua..

Polttamisella on ainakin itellä sellainen moraalinen vaikutus, nimittäin kovan reenin jälkeen tuntuu vaan niin tyhmältä ja heikolta laittaa röökiä palamaan pihalla.

Itse poltan jollen reenaa, ja kun reenaan niin olen väkisin irti tupakasta. Reenaaminen on hyvä tapa lopettaa tupakointi, nään siinä paljon enemmän kannustusta kuin lopettaisin terveyden kannalta.

Tupakan polttaminenhan on siitä jännä, että jos ite polttaa niin se savu ei ole läheskään niin voimakkaan hajusta eikä haittaavaa kuin jos joku toinen polttelee. Lisäksi se tuppaa näyttämään toisen kädessä tyhmemmältä kuin omassa :D Omia mietteitä siis.

Tupakoinnista pitäisi kyllä päästä eroon, mutta pirun vaikeaa se tahtoo olla. Sitä on aika kovaa juuttunut tapaan käydä välillä ulkona mietiskelemässä syntyjä syviä. Lisäksi tupakalla käymisellä on sama positiivinen vaikutus kuin sontimisella; molempien aktiviteettien aikana syntyy ne parhaat biisien ainekset ja ideat. Muuten täysin turha ja hiton kallis harrastus.

Huomionarvoista lienee sekin, että armeijassa itselläni nousi paino ensimmäisen puolen vuoden aikana melkein 8 kiloa (70 kiloon). Sitten alkoi johtajakausi ja hyvin alkanut tupakoinnin lopetus sai nopean päätöksen suunnattoman hajotuksen myötä, ja seuraavan puolen vuoden aikana paino putosikin melkein 6 kiloa. En tiedä sitten olisiko tupakka vaikuttanut sen verran ruokahaluun että paino putosi. Kuitenkin tupakalla tuntuu itselläni olevan selkeä yhteys tähän alipainon rajoilla olemiseen, koska hieman em. esimerkkiä vastaavia tapauksia olen kokenut parikin kertaa aikaisemmin.

Täytynee siis kaivaa taas Nicotinell-aski kätköstään ja yrittää lopettaa huomenna. Taas kerran. Mutta onhan sen nyt perkele joskus onnistuttava.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itsellä on suvussa sydän ja verisuonitauteja joten vois olla hyvä lopettaa tupakointi KOKONAAN. Poltan suurinpiirtein kolme röökiä päivässä ja oon sitä mieltä että muutama rööki päivässä ei vakuta mitenkään lihasten kehittymiseen täyttä paskaa ja hifistelyä koko juttu. Eri asia joku aski tai kaksi päivässä.

Niin kauan kun tunnen itteni terveeks, treeni kulkee ja lihakset kasvaa niin ei kyllä mitkään tutkimukset pahemmin kiinnosta. Tupakointi rentouttaa ja on sosiaalinen tapa :)

Nuuskaamisen ja tupakoinnin ero proteiinisynteesiin? Kumpi parempi? Molemmat tietenkin pahoja, mutta kumpi pienempi paha? Faktaa mieluusti tiskiin.

Tupakointi on hauskaa.Mikään ei vedä vertoja aamusauhuille, tai pienelle tupakkatauolle, kun on saanut jonkun homman hoidettua. Nikotiinitarpeen tyydyttämistä voi verrata kovan janon sammuttamiseen. Kyllä tekee hyvää. Lisäksi tupakassa on myös toi James bond-efekti.
Itse lopetin noin vuosi sitten, kun yskä, ja limaneritys oli sitä luokkaa, että tuntui pakolta lopettaa. Treeni kulkee nykyään paremmin, kun ei ole häkää veressä. Makuaistissa en ole huomannut mitään muutosta. Polttelen edelleen muutaman kerran vuodessa, kun otan kaljaa, muttei tule mitään hinkua jatkaa sitä selvinpäin. Olen silti sitä mieltä, että tupakan vetäminen oli mukavaa, ja ihmettelen tätä nykypäivän tupakoivien syyllistämistä ja ajojahtia. On yleisesti hyväksyttävää arvostella tupakoivaa ihmistä, mutta auta armias jos sanot lihavalle ihmiselle:"Hyi helvetti mikä läski, ajattele terveyttäs, ja esimerkkiä minkä annat lapsille."äkkiä on kunnianloukkaussyyte niskassa. Vaikka liikalihavuus taitaa olla ainakin yhtä vaarallista
Tämä ei ollut mikään saarna kellekään, vaan ihan oma mielipide.Onneksi täällä nóita moralisteja ei juurikaan ole, vaan ihmiset saa olla mitä on. Ja mun mielestä lihavatkin saa olla lihavia. ehkä suurin vaikutus tupakoinnin lopettamisella on siinä, että pustyy vetämään kovemman treenin, ja sitä kautta myös kehitys parantuu.

Mun vaari poltti noin 60 vuotta, askin tai pari päivässä. Sitten se vaan lopetti kuin seinään, kun ei enää pyörätuolillaan viitsinyt raahautua tupakkahuoneeseen kymmeniä kertoja päivässä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom