tupakkatuotteiden myynnin lopettaminen

Koskahan kielletään alkoholituotteet?

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200612125482063_uu.shtml

Tupakan myynnin lopettaminen harkintaan
12.12.2006 12:09
Eduskunnan puhemiehen Paavo Lipposen (sd) tupakkatuotteiden myynnin lopettamista voitaisiin harkita.

Hän muistutti, että Suomi oli tupakkapolitiikan eturintama vuonna 1976, kun Euroopan edistyksellisin ja tiukin tupakkalaki hyväksyttiin. Tänä merkkivuotena on hänestä mietittävä, mitä tehdä seuraavaksi.

- Olemmeko tulleet vaiheeseen, jossa tupakkapolitiikan seuraava vaihe on enää vain päättää tupakkatuotteiden myynnin lopettamisesta kokonaan, kysyi puhemies Lipponen valtakunnallisilla Tupakka- ja terveyspäivillä tiistaina Lahdessa.

- Jos valtioneuvosto tekisi asiasta periaatepäätöksen, että tupakan myynti lopetetaan Suomessa esimerkiksi vuonna 2040, se määräisi selkeästi tupakkapolitiikkamme suunnan. Päätös olisi myös selkeä viesti suomalaisille nuorille ja rohkaisisi heitä olemaan aloittamatta tupakointia, totesi Lipponen.

Myyntirajoitukset eivät toimi

Hän kiinnitti huomiota myös tupakan myynnin rajoituksiin.

- Myynti on lain mukaan kielletty alle 18-vuotiaille, mutta myynnin rajoitukset eivät nykymuodossa toimi. Alaikäiselle myynnistä ei käytännössä rangaista ja tupakan välittämistä ei ole lailla kielletty. Myyntioikeudet tulisi ottaa erityiseen tarkasteluun, sillä useat Euroopan maat rajoittavat tupakan myyntioikeuksia tiukemmin kuin Suomi, sanoi Lipponen.
STT

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulle kävis kyllä ihan hyvin, samoin tiukan viina myynnin rajoittaminen. Mietojen hintaa vois nostaa mutta myyntiin ei varmaan tarvi sen kummemmin puuttua, tarviihan sitä kerran kuussa se 6-paketti juoda.

voi hyvänen aika että tuommosia puhellaan.
Ei ei, taitaa kyllä olla lipsahtanut nyt suusta jotain sangen omituista.

No, maailma muuttuu. Minkähänlainen vankila suomi ja eurooppa on sadan vuoden kuluttua. eletään jossain pumpulissa ja siemennyskin tapahtuu pipetillä. no elokuvista tuttuja skenaarioita

taas näitä sarjassa omituisia uutisia

Jaa, että osa porukasta on laillistamassa huumeita ja muut sitten kieltämässä ne sallitutkin nautintoaineet?

Prööt. Itse en käytä, mutta aika naurettavalta tuo tuntuu... Menee vaan maan alle toi tupakankin myynti.

Itse en periaatteessa näe tässä mitään outoa. Jos tupakka ei olisi vanha perinne, niin se olisi kiellettyä. Kyseinen aine on kuitenkin käytännössä vain haitallista, eikä juuri kukaan pidempään tupakoinut osaa löytää siitä enää mitään positiivista.

Tupakka ei juurikaan pistä päätä sekaisin, joten siitä ei nautintoaineenakaan ole juuri mitään hyötyä. Käytännössä se siis vaan haittaa terveyttä ja vituttaa muita ympärillä. Tupakkaa ei siis edelleenkään voi edes vähää maistella ihmisten ilmoilla ilman, että se herättää vitutusta parissa lähettyvillä olevassa ei-tupakoivassa. Alkoholi taas on siitä erilainen, että sitä voit mainiosti siemailla terassilla ilman, että se häiritsee vieressä istuvaa absolutistia, jollet ole perseet olalla öykkäröimässä.

Ainoa syy siihen, että tupakka on suosittua lienee teinien halu tehdä kaikkea kiellettyä sekä sen vahva addiktoituvuus, joka tekee kapinoivasta teinistä addiktin. Harvemmin kukaan enää aikuisena ja tasapainoisempana alkaa polttamaan...

Kyllä sitä jostain voi nauttia vaikka ei pää menisikään sekaisin.

Henk.koht. nautin tupakasta hyvinkin paljon, mutten polta koska se on epäterveellistä...

Henk.koht. nautin tupakasta hyvinkin paljon, mutten polta koska se on epäterveellistä...

Hetkinen, mulla katos juoni jossain vaiheessa. Nautit muttet polta? Sama kun sanois tykkään sekskistä mutta elän selibaatissa:jahas:

Valtion holhouspolitiikka jatkuu. Minusta pitäisi vaan laittaa röökille sellaiset haittaverot, että ne kattaisivat siitä aiheutuvat terveyskustannukset. Ei sitä nyt tarvi kokonaan pois hyllystä ottaa. Muutenkin verotuksella mun mielestä voitais säädellä aika hyvin ihmisten terveyttä: kevyttuotteet halvimmiksi, epäterveellisesti eläville korkeammat verot, tupakoitsijoille ja deekuille myös lisää veroa. Tästä on ollut puhetta enemmänkin jossain thredissä.

Seksissä ei ole haittavaikutuksia, mutta tupakassa on ;) Mieluummin jään paitsi siitä nautinnosta jonka tupakka tuo, kuin kärsin sitten isona tervakeuhkoista.

edit: menikö perille vain pitääkö rautalangasta vääntää? :jahas:

Seksissä ei ole haittavaikutuksia, mutta tupakassa on ;) Mieluummin jään paitsi siitä nautinnosta jonka tupakka tuo, kuin kärsin sitten isona tervakeuhkoista.

edit: menikö perille vain pitääkö rautalangasta vääntää? :jahas:

Jep tajusin pointin. Rupesin vaan aluksi kelaamaan, että miten voi nauttia jos jotain ei tee. Mulla sama homma, onhan se tupakointi välillä mukavaa hommaa mutta siitä aiheutuvat haitat: haju, hampaat, keuhkot, verenkierto, riippuvuus yms. saivat lopettamaan tämän harrastuksen.

Tupakka ei juurikaan pistä päätä sekaisin, joten siitä ei nautintoaineenakaan ole juuri mitään hyötyä. Käytännössä se siis vaan haittaa terveyttä ja vituttaa muita ympärillä.
Samalla kaavallahan vois kahvinkin tietysti kieltää. Ei sekään pistä päätä sekaisin, mutta mua se ainakin vituttaa kun joka paikassa sitä ollaan tyrkyttämässä. Ja juuri kahvia juoneen hengityskin haisee muuten saatanan pahalta.

Juu, en polta.

Jaa, että osa porukasta on laillistamassa huumeita ja muut sitten kieltämässä ne sallitutkin nautintoaineet?

Prööt. Itse en käytä, mutta aika naurettavalta tuo tuntuu... Menee vaan maan alle toi tupakankin myynti.

Kukaan ei ole laillistamassa huumeita, mutta onhan tämä aika vitun perseestä, että valtion pitää aina holhota niin vitusti. Itse en edes polta.
Jos tämä tulisi 10 vuoden sisällä niin muuttaisin varmasti pois täältä. Ihan vaikka sen takia, että ei kiinnosta asua maassa missä päättäjät keksii kaikkea paskaa ja leikkii holhoojaa.

Mitä vikaa ton Lipposen päässä on kun tuollaista möläyttelee? Ihan kuin hänellä olisi tarve päästä pätemään sillä että "meilläpä onkin Suomessa maailman kirein tupakkalaki".

Mulle kävis kyllä ihan hyvin, samoin tiukan viina myynnin rajoittaminen. Mietojen hintaa vois nostaa mutta myyntiin ei varmaan tarvi sen kummemmin puuttua, tarviihan sitä kerran kuussa se 6-paketti juoda.

Munkin mielestä kaiken muun alkoholin paitsi Islayn viskien, keppanan, ja punkkujen myynti voitais lopettaa, kun en itse kuitenkaan muuta käytä. Eihän niitä silloin tartte myydä :david:

Mulle sopis hyvin, että tupakan myyntiin otettais tiukempi kanta, eli jakeluverkostoa karsittaisi + vaadittaisiin paperit kaikilta yhtään alaikäiseen viittaavilta. En polta, enkä hyväksy että tupakoimattomat kansalaiset maksaa polttajien terveyskuluja niin törkeet määrät, mitä niitä nyt tulee.

Samoin mun puolesta kävis vallan mainiosti, että viinan hintaa nostettais rajusti. Juon itse. Viinan aiheuttamat kustannukset tälle about juopolle maalle on kohtuuttomat. Siksi viinan hinta vähintään niin ylös, että kustannukset katetaan. Hintaa vois nostaa, jos viinanmyyjätaho (nykyisellään Alko) haluaa tehdä voittoa.

Lisäksi epäterveellisiä ruokia pitäisi verottaa enemmän, liikuntapalveluiden tuottajien verotusta vähennettävä jne. Talous/raha jos mikä on mahti, joka puree tavallisten ihmisten kulutustottumuksiin. Kun sanat eivät mene perille, lovi lompakossa ehkä sais porukan toimimaan toisin.

User Name

Voihan tupakasta nauttia niinkin etteivät riskit ole kummoiset. Mulle ei tulisi mieleenkään harrastaa sen enempää tupakointia kuin seksiäkään 20-30 kertaa päivässä :)
Sikari, piipullinen tai vaikkapa sitten savuke mikäli myrkynkärystä pitää ei parin kappaleen viikkovauhdilla taatusti ole niin vaarallista että riskit ylittäisivät siitä saadun nautinnon. Ei se varmasti terveellistäkään fyysisesti ole mutta minä ainakin katson että nautintohetken tuoma lisääntynyt henkinen hyvinvointi on riittävän positiivinen asia joten jatkan samaan malliin kuin viimeiset toistakymmentä vuotta. 1-2 kertaa viikossa, välillä viikkojen tai jopa kuukausien taukoja pitäen eli sikari huuleen silloin kun tekee mieli. Ja kesäisin useimmiten piippu.

Mulle sopis hyvin, että tupakan myyntiin otettais tiukempi kanta, eli jakeluverkostoa karsittaisi + vaadittaisiin paperit kaikilta yhtään alaikäiseen viittaavilta. En polta, enkä hyväksy että tupakoimattomat kansalaiset maksaa polttajien terveyskuluja niin törkeet määrät, mitä niitä nyt tulee.

Samoin mun puolesta kävis vallan mainiosti, että viinan hintaa nostettais rajusti. Juon itse. Viinan aiheuttamat kustannukset tälle about juopolle maalle on kohtuuttomat. Siksi viinan hinta vähintään niin ylös, että kustannukset katetaan. Hintaa vois nostaa, jos viinanmyyjätaho (nykyisellään Alko) haluaa tehdä voittoa.

Lisäksi epäterveellisiä ruokia pitäisi verottaa enemmän, liikuntapalveluiden tuottajien verotusta vähennettävä jne. Talous/raha jos mikä on mahti, joka puree tavallisten ihmisten kulutustottumuksiin. Kun sanat eivät mene perille, lovi lompakossa ehkä sais porukan toimimaan toisin.
No siis sinänsähän se on väärin, että terveet veronmaksajat joutuvat kustantamaan muiden tupakkasairauksia ja jakeluverkostoa voisi karsia minunkin mielestäni esim. erikoisliiketasolle (tupakkikaupat, alko), mutta kyllä tuo hinnoilla leikittely kuulostaa kovasti holhoukselta. Tai no parempi sekin kuin totaalikielto, mutta mun mielestä jokaisella pitäisi olla vastuu ja vapaus päättää mitä itselleen tekee; hyvinvointiyhteiskunnan toimimattomuus tällaisessa tilanteessa asettaa toki rajoituksia - ja voidaankin ehkä pohtia onko tämä järjestelmä paras mahdollinen..?

Eiköhän näistä kieltolakien "toimivuuksista" ole jo ihan tarpeeksi näyttöä, esimerkkeinä vaikkapa edesmennyt alkoholin kieltolaki ja nykyinen tilanne mietojen huumeiden (= käytännössä kannabistuotteet) kohdalla.

Tupakointi ei loppuisi mihinkään, myynti vaan siirtyisi maan alle. Ne rahat mitkä nykyään maksetaan veroina, maksettaisiin tuottona järjestäytyneelle rikollisuudelle. Rahaa palaisi haitoista aiheutuviin kuluihin vähintään saman verran kuin nyt, varsinkin kun lasketaan kustannukset jotka koituvat tälläisen kieltolain aiheuttaman valvonnan tarpeesta (tulli, poliisi jne.). Todellista resurssien tuhlausta.

Samalla kaavallahan vois kahvinkin tietysti kieltää. Ei sekään pistä päätä sekaisin, mutta mua se ainakin vituttaa kun joka paikassa sitä ollaan tyrkyttämässä. Ja juuri kahvia juoneen hengityskin haisee muuten saatanan pahalta.

Juu, en polta.

Kahvihan on kohtuukäytöllä nykytietämyksen valossa terveellistä, ainakin suodatinkahvi.

Hyvän laittoman bisneksen tosta röökin kiellosta moni repisi, eli siis en kannata.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom