D.Yates sanoi:
No vaikka se, että vesihöyry muodostaa pilviä. Pilvet:
1) estävät lämpösäteilyn heijastumisen maan pinnalta avaruuteen -> lämmittää
2) heijastavat auringonpaisteen avaruuteen -> viilentää
eikä ole oikein selvyyttä kumpi näistä vaihtoehdoista on voimakkaampi. Säätilastot eivät puhu sen puolesta, että lisääntynyt hiilidioksidi aiheuttaisi ilmakehän lämpenemistä.
Ihmisen toimintahan ei vesihöyryn määrää juuri muuta, joten siinä mielessä tuo esimerkkisi on hieman outo. Ilmastotutkimuksissa on tähän asti tietääkseni perehdytty enemmänkin niihin tekijöihin, joihin ihmisen toiminnalla on vaikutusta.
Säätilastotko eivät tue lämpenemistä? Alla on linkki IPCC:n ilmastotutkimukseen suorista säämittauksista 1860 luvulta ja vuosituhannen aikaskaalalla jääkairausten perusteella arvioidut lämpötilan muutokset.
http://www.ipcc.ch/present/graphics/2001syr/large/05.16.jpg
Tässä on kuva ilmastoon vaikuttavista tekijöistä ja kuten huomaatte alapalkissa kerrotaan hyvin selvästi, että kaikkien tekijöiden toimintaa ei vielä tunneta.
LINKKI
Kun joku nyt taas väittää, että tutkimuksia on väärennetty tai tekaistu, niin laitan alle vielä tutkimuksen pääkoordinaattoreiden yhteystiedot, niin voitte väitellä heidän kanssa asiasta enemmän. Aika omituista, että suuret väärentelijät ja huijarit ovat edelleen yliopistossa työssä, eikä heitä ole potkittu pihalle. Lisäksi kysyisin, että mikä motiivi YK:n tai IPCC:n tutkijoilla on väärennellä tutkimustuloksia?
Michael Mann
R. S. Bradley
M. K. Hughes
Onhan se hyvin mahdollista, että ilmasto on juuri palautumasta pienestä jääkaudesta ja tutkimustulokset eivät ole riittävän kattavia. Varmaa tietoa asiasta ei kuitenkaan ole ja siitä syystähän asiaa tutkitaan. Mielestäni on helvetin typerää tuudittautua harhakuvitelmaan, ettei
tämän kaltainen kaasujen päästö ilmakehään muka vaikuttaisi mihinkään. Ilmakehän on laaja ja se voi hyvin adaptoitua pieniin muutoksiin mutta mitäs sitten jos muutokset alkavatkin selvästi voimistua ja paljastuu, että ihmisessä on se suurin vika? Voidaanko ilmakehälle tehdä siinä vaiheessa jotain? Epäilen vahvasti.
Mielestäni päästöjä pitäisi rajoittaa tuntuvasti ja katsoa tarkasti tässä tuhannen vuoden skaalalla, että minne suuntaan ilmasto on kehittymässä. Otettaisiin niiq varman päälle. Maapallo on kuitenkin meidän kotimme ja jos tämä paikka sotketaan, niin muutto uuteen kotiin voi olla hieman hankalaa.
Kyllä mä myönnän ihan reilusti, että ajattelen tässä asiassa myös sitä aspektia, että mitä me jätämme jälkeläisillemme. En mä ainakaan ajatellut "kuolivuoteelta" heittää bensaa kodin seinille, viskata tulitikkua perään ja nauraa paskaisesti: "Hähäähää palakoon paska, ei mua enää kiinnosta, mä kuolen ny!"